07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ha ha ja antagligen ;)
Min förrförra häst brukade jag cykla med, ja även i galopp... Gick hur bra som helst, han lydde ljudkommandon blixtsnabbt!!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag har följt dina inlägg här och tycker du är modig som rider ut med de andra när de verkar vara rätt så stökiga. Själv är jag väldigt noga med rid-sällskap med min nuvarande häst som kan flippa ur, just för att jag vill kunna påverka min häst hela tiden och bestämma vad o hur vi gör saker, det hade väl varit annorlunda om jag haft möjlighet att rida ut med kompisar, men nu blir det bara folk som står i samma stall.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Fiorano; Sådär såg jag också ut för några år sen när jag red morsan och hade lilltjejen på släp. Kunde bli lite jobbigt när lillan fick syn på något och tvärstannade medan jag och morsan fortsatte... :crazy:

Marvin; Härligt det ser ut och ni börjar få upp farten nu. Kul!

cirkus; Vad underbart att kunna/våga sitta upp på unghästen igen!

Sassiball; Imponerad vad du håller på och flyger och far till tävlingar och träningar! Jag är ju helt slut med hoppträning varannan vecka och ngn tävling här och där. :p

JFrelin; Var väl bra resultat?! Vet ju att du satsar högre men går ju stadigt uppåt iaf. :)

Hunter; Härligt ni är på g igen. Imponerad att du vågar ge dig upp på hästen, bilderna du levererar ser ju helt galna ut! :o

*kl*
Min har varit host och snorfri sedan ngn vecka tillbaka. Vi tar det lugnt denna veckan också med skritt och trav utan att bli flåsig.

Sen har jag tagit upp rådet jag fick på hösten som fyraåring, att ta hjälp med terränghoppningen. Jag gav ju hela förra året till att bli stabil i hoppningen. Mailat till den bäste häromkring och fått ja till uppsittning och koll och hjälp med lilltjejen. Ska bli jättekul att se och höra om det kan bli något eller om vi ska hålla hos inom staketets gränser och hoppa skrikrosa onaturliga bommar istället för naturliga hinder i det fria. :p
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Håll tummarna för oss imorgon! :love:

270884_10151569828158180_385883030_n.jpg
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det är ju kanon att ha lillen som handhäst. Det skulle jag också vilja ha med min pluttponny, men jag är för mesig (och rider för dåligt). Jag har en kompis som rider in unghästar lite sådär, på med alla kläder på kusen som ska ridas in och sen med som handhäst och vips så sitter en människa på också - de hästarna brukar knappt märka att de plötsligt en dag har ryttare också, visserligen helt passiv ryttare men ändå. Däremot skulle jag aldrig våga cykla med häst.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag har alltid haft mina fölisar med i skogen tidigt . Sen som Handhäst då de blivit lite mer vuxna och inte hållt sig så nära ;) blir som
Du säger mkt okomplicerat att rida in sen aldrig ngra konstigheter .

Tyvärr har nog tänket och möjligheterna försvunnit på senare 15 -20 åren av säkert många anledningar . Oerhört synd .
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag cyklar också med mina hästar ibland ;)
Det stör mig rysligt för tillfället att min cykel står med punka och jag aldrig ta mig för att laga den ;)
Dock är det bara minsta ponnyn som jag galopperar brevid cykeln för jag orkar helt enkelt inte cykla så snabbt som dom stora galoppsar :P
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Håller tummarna för er!


Kl
Red ut en sväng igår. Sen slängde jag upp min mamma på Plutten. Mamma är van vid att rida ponny så hon tyckte att han var som ett skepp att rida. Hon sa att hon kan tänka sig att skritta på honom men inget mer:p
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det är guld värt att rida med handhäst! Särskilt när man har många som ska hållas i kondition. När jag hade 3-4 hästar som skulle vara igång så red jag mycket med handhäst, då stod jag även på ett ställe med skogen nära så det var lätt att sitta upp och rida iväg. Den hästen som då gick bäst som ridhäst var tyvärr gammal galoppör, så det gick inte att galoppera med häst vid hand (för då kickade tävlingsnerverna in och han stack, råkade glömma hans forna yrke en gång och försökte... då fick jag rida tillbaka och hämta handhästen när jag väl fått stopp på ridhästen eftersom vi tappade den på vägen :angel: ). Men det var perfekt att ta två hästar och rida ut i skritt och trav för miljöträning och effektivare motion.

Sedan flyttade vi tyvärr till ett stall där man var tvungen att korsa en större väg för att komma till skogen och då var det slut med ridning med handhäst. Men jag minns att alla var rätt förvånade över att jag tog en häst vid hand ute i skogen (och det var 4-5 år sedan som jag gjorde det ofta).
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Var ska du åka då?

Jag har bokat in årets första terrängträning nu, på söndag. Ska bli kul att se vad herrn minns av terränghoppning, mina förhoppningar är att han har landat lite i huvudet och kan göra ett bättre jobb det här året.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag var och tävlade igår. Hoppning utomhus för första gången sedan augusti förra året och årsdebut i 120. I första klassen så var han hemskt tittig på allt runt omkring banan (vilket delvis råkade vara ett vägarbete) och sprang åt fel håll en gång så att jag fick lägga en volt. Dock felfri på hinder och hoppade rätt så väl vilket är det viktiga. I 120 så rev han ett på grund av dålig distans och sprang till utgången istället för dit vi skulle på en linje så att jag fick lägga en volt där också. Men annars bra språng och bra gas och broms så jag är nöjd. Nu får han gå 120 hädanefter så att han slappnar av. Att han tar bettet och springer åt fel håll är hans värsta olat när han blir spänd och valpig, men att han har gjort det två gången på fem tävlingar är definitivt bättre än förra årets säsongsstart då han ibland gjorde det fem gånger på en tävling. Hade han fått ett sådant ryck en gång förut så gick det inte att samla ihop honom efteråt och prestera, nu kan han göra ett och sedan hoppa hela banan felfritt efteråt.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Kul att ni är positiva till att rida med handhäst:)! Trodde jag skulle bli halshuggen:p. Det gick rätt smidigt förutom att Juno tog fram sitt alter ego Åke Åsna en gång och helt sonika stannade och vägrade gå. Men fick igenom det och sen gick det riktigt bra:). Så länge Barbie inte surade vill säga-alltid är det nåt!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Elle har gått mkt som handhäst, när hon reds in. Var bra sätt för henne att vänja sig vid sadeln, så hon slapp longeras allt för mkt. Mkt tryggare att gå i släpptåg med hagkompisen än att vara själv i ett ridhus. Beridaren hon står hos i bland rider ofta med handhäst. Har aldrig provat själv men skulle kunna göra de med rätt hästar på rätt ställe.....
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Min stallkompis rider ofta med sin ena som handhäst. Både ute och på vår stora utebana, då inspänd.

Dessutom har vi ju polo hos oss och de brukar rida på en och har 5 st i släptåg :p:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
122 351
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp