1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Tycker du verkligen att 499 kr för en liten dator med så pass många funktioner är dyrt? Jag kan nog inte tycka det.

Skit i abonnemang, köp kontantkort. För 145 kr i månaden får du fria samtal och SMS och en smula surf.

Jag trodde det kostade mer men det är ju bra att det är så billigt.

Jag kommer dock inte skaffa någon just nu. Och om jag skulle göra det så skulle jag göra det för just surfen, fria samtal och sms har jag inte så mycket nytta av ringer väldigt lite och smsar inte alls(däremot tar jag emot sms ibland så funktionen i sig använder jag).

Just jag är väl inte så intressant i disskusionen jag har inget direkt behov av kontanter och därför inget direkt behov av swisch som alternativ. (däremot kan jag se det som ett användbart alternativ till andra typer av belarningar men som jag sa jag tycker inte min egen situation är relevant för diskussionen)
 
Idag fick jag höra en berättelse om hur Swish blev till. Enligt personen jag pratade med (har inte kollat om detta stämmer) är swish en afrikansk uppfinning vars stora syfte var att möjliggöra handel mellan människor där kontanter innebar stor risk att bli utsatt för våld.

Jag tänker att det säger en del om det här med kontanter och vilket behov som behöver få gå först.
 
Nej men för att betala med på Internetbanken.
Swisch är så pass nytt ännu att det inte är redo att bli en standard.
Men det kommer det att bli på några års sikt.

Jag har inte vare mig Swisch eller kontanter.
Jag betalar med kontoöverföringar mellan banker.
För det syftet så har jag 3 olika banker som täcker in de flesta som jag behöver handla med.
Så har jag hållit på i långt över 10 år.
Men det kan jag nu byta ut mot Swisch.
Det har bara inte blivit av.

Å vad synd Swisch verkar ju så praktiskt så hade ju varit trevligt att kunna använda det via en dator.

Jag har väldig dålig koll på teknik så det här kanske är en jättekonstig fråga men kan Swisch på att utveckla så att det kan användas via alla typer av apparater som används för internet åtkomst?
 
Jag har väldig dålig koll på teknik så det här kanske är en jättekonstig fråga men kan Swisch på att utveckla så att det kan användas via alla typer av apparater som används för internet åtkomst?
Nej just den tjänsten är kopplad till telefonnumret.

Det handlar inte så mycket om teknik faktiskt utan mer om vilka avtal som bankerna gör.
 
Nej just den tjänsten är kopplad till telefonnumret.

Det handlar inte så mycket om teknik faktiskt utan mer om vilka avtal som bankerna gör.

Om det nu handlar om avtal så borde det väl kanske gå att lösa?

Misstänkte att det var kopplat till telefonnumret, jag tänkte mest om det gick att koppla telefonnumret till andra apparater eller något sådant. Alltså att tjänsten kunde utvecklas i framtiden inte hur den ser ut idag.
 
Misstänkte att det var kopplat till telefonnumret, jag tänkte mest om det gick att koppla telefonnumret till andra apparater eller något sådant. Alltså att tjänsten kunde utvecklas i framtiden inte hur den ser ut idag.
Ja det borde gå.
Typ BankID som är kopplat till datorns hårdvara.
Alla datorer har ett unikt ID.
 
För att kunna "ta emot" pengar via Swish, så räcker det ju att man aktiverat tjänsten i sin internetbank. Borde inte vara särskilt svårt att lägga till funktionen på valfri webbsida, med identifiering via BankID. Tjänsten kräver väl visserligen ett telefonnummer som ska kopplas, och det kan väl vara ett problem.
 
Å vad synd Swisch verkar ju så praktiskt så hade ju varit trevligt att kunna använda det via en dator.

Jag har väldig dålig koll på teknik så det här kanske är en jättekonstig fråga men kan Swisch på att utveckla så att det kan användas via alla typer av apparater som används för internet åtkomst?

Nej just den tjänsten är kopplad till telefonnumret.

Det handlar inte så mycket om teknik faktiskt utan mer om vilka avtal som bankerna gör.
Det behövs ett nummer men det måste inte vara ett telefonnummer eller kopplat till en mobil, inom föreningsvärlden har det börjat användas väldigt mycket, föreningen skaffar genom sin bank ett swish nummer, det ser inte ut som ett normalt mobilnummer och det går då att swisha direkt till föreningen, väldigt smidigt vid tillfälliga kiosker, betalningar till tävlingar och liknande. :up: Betydligt billigare än en kortläsare, speciellt när det kanske bara handlar om någon gång per år. Jag tror att det till och med kan vara helt kostnads fritt för föreningar, kassören i den ena föreningen håller på att kolla den saken just nu. :D
 
Ja, du måste vara uppkopplad, men det går ju att koppa upp sig gratis på t ex McDonalds, ICA etc. där det finns fritt wifi.
Fast man avråder väl rätt starkt från att sköta sådana saker på öppna wifin? Det är ju en smal sak att hacka sig in och ta pengar och därför bör man sitta på ett stängt wi-fi (med säkert lösen) eller sin egna data.
 
Bara för att räta ut ett frågetecken, JA det går att koppla ett specifikt telefonnummer till en dator, vissa datorer har inbyggt modem och dom går det att ringa till och ifrån fast det inte "ska" gå, jag gör det själv ibland med ena laptopen.

Dagens system håller på att bli transparenta, dvs. allt går att använda till allt överallt och tekniken är gammal och välkänd för oss som pysslar med sånt.
 
Ett registrerat kontantkort borde räcka.
Det är ju ingen direkt kostnad.
Det där med risker med kontanter, tvätt av svarta pengar osv, kvarstår ju när/om man använder oreggade kontantkort och swisch.

En okänd skickar okända pengar till en okänd. Det blir ju samma sak som att en bunt sedlar byter ägare i en skum gränd...
 
Fast man avråder väl rätt starkt från att sköta sådana saker på öppna wifin? Det är ju en smal sak att hacka sig in och ta pengar och därför bör man sitta på ett stängt wi-fi (med säkert lösen) eller sin egna data.

Jag använder ibland öppna wifin, när jag är på resa.

Men aldrig till annat än "allmän surf", som att läsa digitala dagstidningar, googla eller kolla Buke.
 
Fast man avråder väl rätt starkt från att sköta sådana saker på öppna wifin? Det är ju en smal sak att hacka sig in och ta pengar och därför bör man sitta på ett stängt wi-fi (med säkert lösen) eller sin egna data.
Ja det sitter säkert nån i en bil i närheten och väntar på att nån ska göra bankaffärer på burgarhaket,,,,,,,,, säkert. :banghead:

Försöka hacka mobilt bank-id, ja då vet man inte mycket om kryptering om man tror det ska lyckas. :grin:
 
@MacGyver http://www.expressen.se/gt/sa-slar-natkaparna-till--nar-du-ar-ute-pa-stan/

Allt du gör på publika nätverk kan läsas av andra. Bara för att du inte känner till problemet betyder inte att det inte finns. Jag pratade inte specifikt om mobilt bank-id utan om att göra vilken form av privata ärenden som helst på på publikt wi-fi. Det kan vara en betalning, ett köp eller vad som helst.

Varenda kille jag känner som är expert på IT och data säger att man inte ska så mycket som kolla mailen på öppna WiFin och jag personligen skulle aldrig sitta och sköta mina betalningar på ett öppet wifi på stan. Om du tror att det inte finns folk som fokuserar specifikt på McDonalds, Starbucks, flygplatser etc så tror du galet galet fel.

Och du behöver inte sitta och smirka åt mig. Det är bara otrevligt.
 
@MacGyver http://www.expressen.se/gt/sa-slar-natkaparna-till--nar-du-ar-ute-pa-stan/

Allt du gör på publika nätverk kan läsas av andra. Bara för att du inte känner till problemet betyder inte att det inte finns. Jag pratade inte specifikt om mobilt bank-id utan om att göra vilken form av privata ärenden som helst på på publikt wi-fi. Det kan vara en betalning, ett köp eller vad som helst.

Varenda kille jag känner som är expert på IT och data säger att man inte ska så mycket som kolla mailen på öppna WiFin och jag personligen skulle aldrig sitta och sköta mina betalningar på ett öppet wifi på stan. Om du tror att det inte finns folk som fokuserar specifikt på McDonalds, Starbucks, flygplatser etc så tror du galet galet fel.

Och du behöver inte sitta och smirka åt mig. Det är bara otrevligt.
Mail är fullt läsbart liksom sms m.fl. fullt öppna och okrypterade grejer som snurrar i luften men dit hör inte mobilt bank-id. Att tro att man kan länsa nåns konto pga. att försöka hacka hacka det är precis lika begåvat som att tro att det går att länsa nåns konto bara för att man har kontonumret.

Jag smirkade inte åt dig utan åt scriptkiddies som på allvar tror att man kan hacka bank-id.
 
Det där med risker med kontanter, tvätt av svarta pengar osv, kvarstår ju när/om man använder oreggade kontantkort och swisch.

En okänd skickar okända pengar till en okänd. Det blir ju samma sak som att en bunt sedlar byter ägare i en skum gränd...

Du lyckas helt missa upplägget och funktionen.

Du måste regga numret via din bank. Där måste du ha ett konto. Och vara registrerad som kund. Som legitimerat sig vid öppnande av konto. Pengarna går inte in på numret. Pengarna går in på kontot i banken. Det är bara en insättningsmetod (eller betalningsdato). Pengarna finns inte på telefonen.

Om man ska vara kritisk mot en funktion bör man läsa på vad man är kritisk mot och inte hitta på hela upplägget för att kunna argumentera utifrån fria fantasier. Det blir rätt meningslöst att diskutera då.
 
Du lyckas helt missa upplägget och funktionen.

Du måste regga numret via din bank. Där måste du ha ett konto. Och vara registrerad som kund. Som legitimerat sig vid öppnande av konto. Pengarna går inte in på numret. Pengarna går in på kontot i banken. Det är bara en insättningsmetod (eller betalningsdato). Pengarna finns inte på telefonen.

Om man ska vara kritisk mot en funktion bör man läsa på vad man är kritisk mot och inte hitta på hela upplägget för att kunna argumentera utifrån fria fantasier. Det blir rätt meningslöst att diskutera då.

Så tillvida har du rätt, att man måste registrerar konto och tel.nr. för just swish.

Jag gjorde just där en liten tankevurpa, eftersom jag även tänkte på en del andra tjänster för penningöverföring, och dessutom hade en och annan halvtanke på Bitcoin.
 
Det där med risker med kontanter, tvätt av svarta pengar osv, kvarstår ju när/om man använder oreggade kontantkort och swisch.
Men inte kan man väl kombinera ett oregistrerat kontantkort med Swisch?
Det verkar ganska så otroligt.
Särskilt som det är förbjudet att ens köpa en SMS-biljett med ett oregistrerat kontantkort.
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 520
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp