Alternativ till fyrkantiga banker; bolån?

Jag skiter FULLKOMLIGEN i er överenskommelse, som du fö blottar först efter mitt inlägg på ett karaktäristiskt snedvridet diskussionsmanér.

Du argumenterar för en ståndpunkt, bevisar dig ha gjort precis tvärtom och skjuter dig i foten. Sluta stjäl trådar för att diskutera dig och ditt. Detta handlar om TS och hennes situation. Din situation är inte ö h t applicerar i tråden och handlar bara om att du vill ha lite strålkastarljus.

Stilpoäng? Knappast.
 
Jag skiter FULLKOMLIGEN i er överenskommelse, som du fö blottar först efter mitt inlägg på ett karaktäristiskt snedvridet diskussionsmanér.

Du argumenterar för en ståndpunkt, bevisar dig ha gjort precis tvärtom och skjuter dig i foten. Sluta stjäl trådar för att diskutera dig och ditt. Detta handlar om TS och hennes situation. Din situation är inte ö h t applicerar i tråden och handlar bara om att du vill ha lite strålkastarljus.

Stilpoäng? Knappast.
Om du ansåg att jag "stal" tråden, varför sade du det då inte direkt, istället för så provokativt häda att jag snackar skit?

Fakta är att kvinnor i högre grad än män drar nitlotten vid separationer när det gäller ekonomi och ägodelar.
Vad de beror på får väl de lärde tvista om.
Jag argumenterar inte för min ståndpunkt, jag bara redovisar för de fakta som gäller. Att det är förbaskat svårt att få tillbaka pengar man satsat i ett samboförhållande om det inte finns skrivna dokument.
Sedan säger du att jag skjuter mig i foten när för ts på en direkt fråga redovisar hur jag gjort
Så tagga ner det är sommar och söndagskväll, njut av livet istället.

Jag skyddar naturligtvis mig och min egendom.
Men fördenskull behöver jag inte låta bli att se till att min sambo sitter i en tryggad situation vid en ev separation.
Det är inget skitsnack det är sunt förnuft!

Vad det gäller strålkastarljus, du verkar ju trivas i ljuset du med eftersom du sitter där du sitter ;):bow:
 
@krambanan - nu är ju tråden inte aktuell längre, men jag tror att det som talar både för och emot dig är att gården faktiskt inte är värd mer än belåningen. Det är en fördel eftersom det finns en lånenivå att ta över, där du i princip redan fått lånelöfte om nivån. Å andra sidan blir det ju en våldsamt hög belåning räknat på värdet, frågan är om banken godkänner det även fortsättningsvis.

Det är ju bara spekulationer och ni står i en annan sits nu när han tagit tillbaka sina utfästelser. Att han inte vill ha något med barnet att göra talar för dig, den som anses behöva bostaden bäst har rätt att köpa ut den andre. Vill han inte ha med barnet att göra (delad vårdnad) har du självklart störst behov av bostaden, som ensam vårdnadshavare.
 
@krambanan - nu är ju tråden inte aktuell längre, men jag tror att det som talar både för och emot dig är att gården faktiskt inte är värd mer än belåningen. Det är en fördel eftersom det finns en lånenivå att ta över, där du i princip redan fått lånelöfte om nivån. Å andra sidan blir det ju en våldsamt hög belåning räknat på värdet, frågan är om banken godkänner det även fortsättningsvis.

Det är ju bara spekulationer och ni står i en annan sits nu när han tagit tillbaka sina utfästelser. Att han inte vill ha något med barnet att göra talar för dig, den som anses behöva bostaden bäst har rätt att köpa ut den andre. Vill han inte ha med barnet att göra (delad vårdnad) har du självklart störst behov av bostaden, som ensam vårdnadshavare.
Men hade inte Ts 450 000kr som kontantinsats? Då blir ju belåningsgraden lägre.
 
Jo men det var väl Ts mamma som lånade dom på sin bostadsrätt. De belastar ju inte Ts gård.

Fast det är ju fullständigt idiotiskt upplägg, att belåna en annan bostad för att lägga i ts gård. Det avspeglar ju absolut inte förhållanden. Och kan för den delen bli dyrare också.
 
Fast det är ju fullständigt idiotiskt upplägg, att belåna en annan bostad för att lägga i ts gård. Det avspeglar ju absolut inte förhållanden. Och kan för den delen bli dyrare också.
Nu vet vi ju inte hur dealen är mellan Ts och hennes mamma. Det kan ju lika gärna vara en gåva.

Men likväl så är det inget som belastar Ts gård för tillfället.
 
Hur får du 1 000 000 kr och 750 000 kr att bli 1,5 miljoner som det finns lån på?

TS har ansvar för halva lånet om 1,5 miljoner. Hon tar över lånet och därigenom ytterligare 750 000 kr i skuld. Ingen jättesvår matematik.

Resterande pengar tillhör annat, och ska inte räknas in lånet på fastigheten (maskiner, bil etc).

Men då är det väl 250 000 som TS behöver låna ytterligare från banken? Inte 1 miljon?
 
Fel, fel , fel. ;)

Jag ska alltså ta ett nytt lån på 1 000 000 för att med det och ytterligare 500 000 i kontant insats lösa dom lån vi har gemensamt idag (1,5 miljoner). Det nya lånet ska tas med huset som säkerhet så klart och huset skulle tilldelas mig genom bodelning. Är du med nu? :)

Ok, det var ju ett annat läge. Varför alls ta nya lån, kan du inte bara ta över lånet ni har idag?
 
Ok, det var ju ett annat läge. Varför alls ta nya lån, kan du inte bara ta över lånet ni har idag?

För att våran nuvarande bank inte går med på det av någon anledning. Dom vill knappt låna mig 500 000 totalt...? Vet inte varför. Våran bankman skulle ringt mig i fredags (ny banktjänsteman) men hörde aldrig något... Hoppas han ringer idag. Misstänker exet sagt något konstigt till honom.
 
Har inte dåligt samvete längre iallafall. Fick höra igår att exet "skämtat" med en gemensam vän inför en av mina vänner (som exet bara träffat snabbt någon enstaka gång) om att han borde sparka mig i magen så han slapp bekymret... Trevligt!

Svarar mer ikväll. Mobilen och Buke vill inte riktigt samarbeta...
 
Har inte dåligt samvete längre iallafall. Fick höra igår att exet "skämtat" med en gemensam vän inför en av mina vänner (som exet bara träffat snabbt någon enstaka gång) om att han borde sparka mig i magen så han slapp bekymret... Trevligt!

Svarar mer ikväll. Mobilen och Buke vill inte riktigt samarbeta...

Charmigt :meh: kolla med din vän om han/hon är beredd att vittna om det ifall ditt ex börjar jävlas mer. Polisen har en tendens att inte se sådana kommentarer som "skämt" om saker och ting eskalerar.
 
För att våran nuvarande bank inte går med på det av någon anledning. Dom vill knappt låna mig 500 000 totalt...? Vet inte varför. Våran bankman skulle ringt mig i fredags (ny banktjänsteman) men hörde aldrig något... Hoppas han ringer idag. Misstänker exet sagt något konstigt till honom.
Det kan ha ngt att göra med din kommande betalningsförmåga. Sedan en tid så har bankerna interna restriktioner. Samma sak när pensionärer vill låna pengar. Känner personer som fått nobben eftersom banken krasst anser och inser att de aldrig hinner betala tillbaka, oavsett om det finns säkerheter som till fullo täcker.
 
Nu vet vi ju inte hur dealen är mellan Ts och hennes mamma. Det kan ju lika gärna vara en gåva.

Men likväl så är det inget som belastar Ts gård för tillfället.

Dealen är att jag betalar vad det extra lånet kostar henne. Hon har fått en väldigt bra ränta på det. Och får låna 460 000 utan att amortera eller 595 000 med en amortering på 700 kr/mån. Sen kommer jag lägga alla andra lån som bottenlån så jag kan amortera av på hennes lån först och främst. Min tro och förhoppning är att öka värdet på gården och så småningom kunna lägga över så mycket som möjligt på gården igen. Kanske jag till och med träffar jag någon ny i framtiden som vill köpa in sig.
 
Charmigt :meh: kolla med din vän om han/hon är beredd att vittna om det ifall ditt ex börjar jävlas mer. Polisen har en tendens att inte se sådana kommentarer som "skämt" om saker och ting eskalerar.

Det är jag rätt säker på att hon är. Vad mitt ex inte heller vet är att jag en gång för länge sen anmält honom för hot (första gången han visade sin mindre charmiga sida) men jag "tog tillbaka" anmälan. Har haft starka funderingar länge på att anmäla honom för alla hot och all psykisk misshandel han utsatt mig för (han har även knuffat/hållt fast mig och kastat saker på mig osv) men det får bli när vi inte bor ihop längre ifall han ballar ur.
 
Det är jag rätt säker på att hon är. Vad mitt ex inte heller vet är att jag en gång för länge sen anmält honom för hot (första gången han visade sin mindre charmiga sida) men jag "tog tillbaka" anmälan. Har haft starka funderingar länge på att anmäla honom för alla hot och all psykisk misshandel han utsatt mig för (han har även knuffat/hållt fast mig och kastat saker på mig osv) men det får bli när vi inte bor ihop längre ifall han ballar ur.

Var försiktig hur du än gör. Vi vill inte läsa i tidningen om ännu en kvinna som råkat ut för sitt ex.

Ta hand om er (för ni är ju två)!
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 910
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 292
Senast: FannyN
·
R
Juridik & Ekonomi En kompis till mig har genom bostadsförsäljning fått strax över en miljon i kontanter. Hon bor i en hyresrätt och vill av olika skäl...
Svar
19
· Visningar
1 975
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp