Alternativ till fyrkantiga banker; bolån?

Den gemensamma gården var i praktiken bara en bostad.
Om det inte finns specificerat varken i gemensamma papper eller bankens papper till vad lånet skulle användas så kan ju den ena parten hävda att det hela gick till gemensam konsumtion eller delades för att användas av dem båda var för sig..

Det är inte så enkelt. TS kommer med ett påstående som hon kan backa upp. Exet hävdar något annat - då ska han kunna backa upp sin historia om den ska bli trovärdig.

Man ses inte som trovärdig bara genom att sitta och säga emot. Man får ju ha något på fötterna också.
 
Hur får du 1 000 000 kr och 750 000 kr att bli 1,5 miljoner som det finns lån på?

TS har ansvar för halva lånet om 1,5 miljoner. Hon tar över lånet och därigenom ytterligare 750 000 kr i skuld. Ingen jättesvår matematik.

Resterande pengar tillhör annat, och ska inte räknas in lånet på fastigheten (maskiner, bil etc).
1 totallånet på fastigheten var 1,5 mille / 2 750 000
2 Hennes andel av det värderade var 1000 000, genom att ta hans lån på 750 000 så följer ju hans del på värdet 1000 000 med i affären eller hur?
 
Han kan ju hävda att ni skulle ha pengarna till gemensam konsumtion, eller att han tog hälften och den andra delen för egen konsumtion...

Alla pengar sattes in på vårat gemensamma konto. Därifrån förde han över delen till lastaren till sitt sparkonto. Därifrån till den maskinen köptes av. När vi ökade på lånet (bilen) så sattes det åter igen in på det gemensamma kontot. Efter det förde han därifrån över pengarna direkt till förra ägaren av bilen och döpte till och med överföringen till "bilens märke".
 
Borde inte Ts bara behöva ta ett lån på 750.000:- för att lösa ut sitt ex?
Allt annat känns krångligt. Blancolånet känns det som Ts får räkna med att få ta över hälften på.
 
1 totallånet på fastigheten var 1,5 mille / 2 750 000
2 Hennes andel av det värderade var 1000 000, genom att ta hans lån på 750 000 så följer ju hans del på värdet 1000 000 med i affären eller hur?

Värdet är ju fiktivt, knappast något som har med denna diskussionen att göra.

Jag vet fortfarande inte hur du får fram 2750000 kr? Om överenskommelsen hållt hade TS tagit över en ytterligare del av lånet, och därmed varit skydlig banken 1,5 miljoner kronor utan att ta nytt lån.
 
1 totallånet på fastigheten var 1,5 mille / 2 750 000
2 Hennes andel av det värderade var 1000 000, genom att ta hans lån på 750 000 så följer ju hans del på värdet 1000 000 med i affären eller hur?

Ni verkar mena samma sak men uttrycka er på olika sätt bara. 2 miljoner värdet är egentligen inget "riktigt" värde. Utan ett fantasivärde av en väldigt optimistisk mäklare. :p Det "riktiga" värdet ligger nog knappt på vad vi har lån på. Men eftersom banken har fantasivärderingen har vi kommit undan med bottenlån och till och med kunna baka in gamla skulder i huslånet.
 
Värdet är ju fiktivt, knappast något som har med denna diskussionen att göra.

Jag vet fortfarande inte hur du får fram 2750000 kr? Om överenskommelsen hållt hade TS tagit över en ytterligare del av lånet, och därmed varit skydlig banken 1,5 miljoner kronor utan att ta nytt lån.

Tror det skulle vara 2 x 750 000:-.
 
Det är inte så enkelt. TS kommer med ett påstående som hon kan backa upp. Exet hävdar något annat - då ska han kunna backa upp sin historia om den ska bli trovärdig.

Man ses inte som trovärdig bara genom att sitta och säga emot. Man får ju ha något på fötterna också.

Det är exakt dit jag vill komma.

Jag själv är sambo sedan årtionden.
Äger min gård själv
Står för alla lån och skulle i praktiken kunna slänga ut tanten per omgående.
Nu har vi med hjälp av inbördes bevittnade avtal säkrat upp varandra. Testamenten är skrivna etc etc.
Vi har bla satt av de pengar hon skulle betalt i hyra om hon bott själv i fonder så hon kan utan problem skaffa sig boende men..

Men det jävliga är att skulle jag falla pladask för någon annan så skulle hon naturligtvis sitta i en svår sits ändå.
Och det är allt som oftast just tjejerna som råkar i klistret.
De betalar alla mjuka räkningar
Han köper alla hårda paket
Och vid en separation behåller han de hårda paketen mens de mjuka resurserna är konsumerade...
 
Jag själv är sambo sedan årtionden.
Äger min gård själv
Står för alla lån och skulle i praktiken kunna slänga ut tanten per omgående.
Nu har vi med hjälp av inbördes bevittnade avtal säkrat upp varandra. Testamenten är skrivna etc etc.
Vi har bla satt av de pengar hon skulle betalt i hyra om hon bott själv i fonder så hon kan utan problem skaffa sig boende men..

Du beskriver alltså HELT motsatt förhållande till TS och tycker det är applicerbart.... HUR?!
 
Det är exakt dit jag vill komma.

Jag själv är sambo sedan årtionden.
Äger min gård själv
Står för alla lån och skulle i praktiken kunna slänga ut tanten per omgående.
Nu har vi med hjälp av inbördes bevittnade avtal säkrat upp varandra. Testamenten är skrivna etc etc.
Vi har bla satt av de pengar hon skulle betalt i hyra om hon bott själv i fonder så hon kan utan problem skaffa sig boende men..

Men det jävliga är att skulle jag falla pladask för någon annan så skulle hon naturligtvis sitta i en svår sits ändå.
Och det är allt som oftast just tjejerna som råkar i klistret.
De betalar alla mjuka räkningar
Han köper alla hårda paket
Och vid en separation behåller han de hårda paketen mens de mjuka resurserna är konsumerade...

Fast då måste du ägt gården innan ni blev ihop?
 
Blir galen på mig själv. Trots allt han gjort mot mig, trots hur han nu beter sig, trots att han försöker lura mig på pengar och trots att det är han som vill separera (Jag ville ta hjälpen vi blivit erbjudna och iallafall ge det ett sista försök, hur sjukt det än låter) så sitter jag nu med dåligt samvete för att jag vill bo kvar i huset och för att jag kommer vara den som kontaktar advokat och tingsrätt. Tala om effektivt hjärntvättad. :banghead:
 
Tala om effektivt hjärntvättad. :banghead:

Det är detta du ska ta med dig. Tänk på att du länge varit under en snedvriden bild av verkligheten. Han manipulerar dig. Stå fast med bägge fötterna på jorden. Ta ut riktningen, släpp inte målet med ögonen.

Var medveten om att det kommer vara en skumpig väg att färdas, men stå fast vid ditt mål, din väg dit. Ta till logik när känslorna skenar.
 
Det är detta du ska ta med dig. Tänk på att du länge varit under en snedvriden bild av verkligheten. Han manipulerar dig. Stå fast med bägge fötterna på jorden. Ta ut riktningen, släpp inte målet med ögonen.

Var medveten om att det kommer vara en skumpig väg att färdas, men stå fast vid ditt mål, din väg dit. Ta till logik när känslorna skenar.

Tack! :heart
 
Fast då måste du ägt gården innan ni blev ihop?
Jovisst. men vi har ju gjort av med en massa bilar, diskmaskiner, möbler osv allt sedan dess.
Och jag anser att man inte ska vara i ett ekonomiskt underläge i ett förhållande. Trygghet måste gälla båda.
Jag äger gården ensam. men trillar jag av pinn så är det skrivet så att hon är tryggad ekonomiskt.
 
Vilket skitsnack med tanke på att du enbart jobbat för att trygga dig själv.
Naturligtvis ser jag till att jag är trygg, att jag har kontroll på min egendom.
Samtidigt som jag möjliggör för henne att skapa sig en trygg buffert.
Eller menar du att jag ska skriva över en miljonförmögenhet på henne så att jag blir tvungen att sälja vid en ev. separation?
Sorry så dum är jag inte.
Så länge hon har bott hos mig har hon betalt sin andel av boendekostnaden. I form av hyra. Inte till mig utan till ett konto i hennes namn.
Den summan placerad i aktiefonder räcker lätt till idag så att hon kan utan lån köpa sig ett bra boende.
Tycker jag är ett bra sätt att fördela. Eftersom jag tar hela boende kostnaden.
Hon sitter med en bra slant.
Jag sitter med den gård jag köpte själv
På vilket sätt är det att bara trygga min tillvaro?
Eller hur menar du att vi skulle gjort?
Att hon skulle tagit ett lån som en normal inkomst inte klarar bara för att köpa in sig i gården?
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 917
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 292
Senast: FannyN
·
R
Juridik & Ekonomi En kompis till mig har genom bostadsförsäljning fått strax över en miljon i kontanter. Hon bor i en hyresrätt och vill av olika skäl...
Svar
19
· Visningar
1 975
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp