1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

3G och 4G är pinfärskt.
Jag var där också mitt i utvecklingen av 3G.

För mig så är detta precis samma sak som då.
Vissa vill inte, men det är bra och blir så i alla fall.
Och den dagen så kommer de inte att komma ihåg hur det var innan.
Som nu med Internet och Smartphones.
5G är på gång också så nog utvecklas det alltid och 6G ligger på ritbordet fick jag veta för inte så länge sen. Allt utvecklas så varför skulle inte transaktionsmodellen med fysiska pengarnas bortgång göra det?

Ang. dyra smartphones som många gnäller över så klarar man bankaffärer med både föråldrade dylika och budgetmodeller för en femhundring så flaskhalsen ligger inte där. Bankaffärerna gör man när man ändå besöker nåt ställe med täckning om man bor i ett svart hål och inte vill-kan satsa på egen lösning, inte svårare än att ta sig till bankomaten faktiskt.

Det är mycket gnäll,,,,,,,
 
Fast är det alltså en rättighet att kunna utföra alla tjänster överallt? Att kunna hantera sina bankärenden på toaletten? Att köpa tågbiljett till frukosten?

Eller är det tänkbart att det ändå underlättar att ha tekniken på fickan, även om man får passa på att göra telefonens/datorns bankärenden där det faktiskt finns täckning? Om man är på jobbet, i butiken, eller vad man nu sysslar med hyggligt regelbundet.
Nu blir det intressant.

Endera har vi ett samhälle i Sverige, med lika rättigheter för alla medborgare, eller så anser vi vissa medborgare har mer rättigheter än andra.

Det är klart att vi kan lägga ner landsbygden, det är ju så besvärligt att bygga och vidmakthålla infrastruktur utanför de tätbefolkade områdena, eller så anser vi att viss infrastruktur är så viktigt för att få ett fungerande, så att samhället (vi alla skattebetalare), ser till att den finns tillgänglig.

När jag läste nationalekonomi, så fick vi lära oss att viss infrastruktur är viktig för att samhället, marknaden, och människor ska kunna fungera, ska beslutas om, byggas av, och finansieras samt underhållas med gemensamma pengar.
Det gäller sådan infrastruktur som säkerställer hälsa, samfärdsel, kommunikation och utbildning.

Och för att vara mer konkret kan det gälla sådant som dricksvatten, avloppssystem och reningsverk i tätorter, möjlighet att få elektricitet, järnvägar och vägar, telefonnät, sophämtning och tillgång till skolor för barnen.

Vi byggde också upp allt det här, huvudsakligen under 1900-talet, men både järnväg och vatten- och avloppsnät började byggas tidigare. Uppbyggandet av infrastruktur inkluderade elnät och telefonnät som kunde nå alla fastboende i Sverige. (möjligtvis fanns det någon extremt isolerad fjällgård som inte fick el)

När de första generationerna av både datorer och mobiltelefoner kom, så hängde inte politiken riktigt med.

Till att börja med var datorerna inte uppkopplade mot något alls, Internet som praktiskt användbar plattform, är ungefär 20 är gammalt, E-handel värd namnet, E-tjänster hos myndigheter och Internetbanker är nyare än så.

Då, var det ingen i politiken som tänkte sig, att vi skulle kunna använda mobiltelefoner för att sköta våra bankaffärer, ha kontakt med myndigheter och till att ersätta kontanter, inom bara några år.
Komihåg uttalandet "Internet är bara en fluga".

När 3g licenserna började auktioneras ut i mitten av 1990-talet, så fick operatörerna licens mot löften att bygga ut nät som skulle täcka hela Sverige.
Jag kommer ihåg hur jag då deltog i debatten och sa att: "Med den här strukturen av operatörer och de avtal som tecknas, så är det osannolikt att mer än delar av Sverige (=städer och tätorter) får tillgång till 3g". Och så blev det också.

Idag har vi nått ett läge där det börjar bli svårt att inte ha tillgång till fungerande mobilnät för Internetaccess.

Då är det dags att se på mobilnäten på samma sätt som vi (=samhället) sett på elnät eller kopparnätet för telefon för flera decennier sedan, nämligen som viktig infrastruktur, som ska styras av politiken.

Observera att ingen är tvungen att ha el, åka tåg eller ha en mobiltelefon, oavsett om man är "teknikfientlig" eller bara inte har råd, men alla ska ha möjlighet att ha en mobiltelefon, om vi anser att det är viktigt infrastruktur.
 
Nu blir det intressant.

Endera har vi ett samhälle i Sverige, med lika rättigheter för alla medborgare, eller så anser vi vissa medborgare har mer rättigheter än andra.

Jag anser att man har tillgång till om t ex bibliotek eller andra public service-organ kan tillhandahålla tjänsten.

Nu börjar vi ju prata om att alla ska ha rätt att (gratis?) kunna surfa hemma på toaletten. Det är nog inte samma sak som att någon har tillgång till.
 
Fast är det alltså en rättighet att kunna utföra alla tjänster överallt? Att kunna hantera sina bankärenden på toaletten? Att köpa tågbiljett till frukosten?

Eller är det tänkbart att det ändå underlättar att ha tekniken på fickan, även om man får passa på att göra telefonens/datorns bankärenden där det faktiskt finns täckning? Om man är på jobbet, i butiken, eller vad man nu sysslar med hyggligt regelbundet.
Jag håller med dig om det mesta i den här tråden men blir helt ställd av att du inte kan hålla med om att det är ett problem att det inte går att få mobil och internet täckning i hela landet? Även om jag kanske inte anser att internet är en mänsklig rättighet så anser jag att det är helt bedrövligt att staten inte tar mer ansvar för att alla ska kunna få tillgång om de vill ha. Det är ett stort problem om småföretagare helt plötsligt inte kan jobba från sin arbetsplats för att täckningen försvinner, speciellt idag när allt mer går via nätet. Skulle mobil och internettäckningen försvinna från våra arbetsplatser så vet jag faktiskt inte hur vi ska lösa det, kunderna behöver kunna nå oss för att kunna beställa, vi använder nätet för att skicka vågsedlar från lastbilar, vågar på krossverk och lastmaskiner, vi har mejlkontakt nästan dagligen med kunder för att få kartor och skicka offerter, visst skulle det gå med posten men ofta är det akuta ärenden som måste ske samma dag. Jag ser inte hur tillgång på internet på ICA skulle kunna lösa de problemen?
Nu är det som sagt inte ett problem för oss idag, vi har bra täckning och arbetet flyter på men jag förstår ju att andra som inte har täckning helt klart får problem.
 
Nu skrivs det ju spaltmeter om bidragen för att lägga fiber, just för att internet prioriteras till landsbygden. Tyvärr räcker inte pengarna, men jag är rätt övertygad om att detta med stöd till privata initiativ är rätt väg att gå för att få upp täckningsgraden på snabbt bredband även i obygden.

Som sagt: vi är själva i mobilskugga och kan inte ens ringa nödsamtal (uppmätt av utomstående aktör), vilket enligt denna instans inte ens är tillåtet utan m e m ett riksintresse. När ADSL börjar monteras ner hoppas jag vårt fiberintitativ är på plats. Men mobiltäckningen kommer inte att öka för den sakens skull.

Under arbetstids gör jag bäst i att INTE befinna mig på arbetsplatsen, då riskerar jag att missa många beställningssamtal.
 
Nu skrivs det ju spaltmeter om bidragen för att lägga fiber, just för att internet prioriteras till landsbygden. Tyvärr räcker inte pengarna, men jag är rätt övertygad om att detta med stöd till privata initiativ är rätt väg att gå för att få upp täckningsgraden på snabbt bredband även i obygden.

Som sagt: vi är själva i mobilskugga och kan inte ens ringa nödsamtal (uppmätt av utomstående aktör), vilket enligt denna instans inte ens är tillåtet utan m e m ett riksintresse. När ADSL börjar monteras ner hoppas jag vårt fiberintitativ är på plats. Men mobiltäckningen kommer inte att öka för den sakens skull.

Under arbetstids gör jag bäst i att INTE befinna mig på arbetsplatsen, då riskerar jag att missa många beställningssamtal.
Vi kan inte göra valet att inte vara på arbetsplatsen eftersom vi då inte skulle behöva ta emot några beställningssamtal i och med att vi inte kan "tillverka" det som beställs... ;) Men javisst finns det fiber på väg, det löjliga är i vårat fall att vi inte ens bor i obygden utan väldigt centralt längs med en riksväg med 11 km till den mindre staden och 26 km till den större staden men det är för krångligt att få tillstånd att gräva fiber längs med vägen utan fibern får lov att gå bakvägar där det bor en stor mängd äldre/ointresserade människor som inte vill vara med och dela på kalaset, alltså blir det än så länge orimligt dyrt för oss...
 
Jag anser att man har tillgång till om t ex bibliotek eller andra public service-organ kan tillhandahålla tjänsten.

Nu börjar vi ju prata om att alla ska ha rätt att (gratis?) kunna surfa hemma på toaletten. Det är nog inte samma sak som att någon har tillgång till.

Läs vad jag skriver, har jag någon gång påstått att det ska vara gratis med mobiler eller internet? Eller att privata aktörer skulle vara uteslutna?

Nej, det har jag inte.

Precis som vi betalar för vatten och avloppsanslutning i tätorterna, och för att kommunen ska godkänna våra avlopp på landsbygden, vi betalar för förbrukad elektricitet och en peng till nätet, vi betalar för att åka tåg på de av oss gemensamt byggda järnvägarna och vägarna (genom bilskatt), vi betalar för sophämtning, vi betalar för telefon i det fasta nätet, så är det naturligt att vi betalar trafikavgifter när vi använder mobilnäten också.
I de här sammanhangen finns både privata aktörer, statliga bolag, kommunala tjänster i egen regi, och privata aktörer som utför tjänster upphandlade av kommuner eller landsting.

Du kan väl inte vara allvarlig med att jag ska bedriva lantbruksverksamhet på biblioteket, 4 mil från gården, istället för att vara i fårhuset och ta hand om lammen, eller skörda vallfoder????
Jag måste kunna svara i telefon och ringa samtal, registrera sådant som jordbruksverket vill att jag ska registrera, jag måste kunna nå andra, eftersom vi samarbetar och delar på maskiner som rundbalspressar och liknande.

Eller att jag ska vänta flera dagar med att skriva/svara på mail, när jag hinner till bibblan? Hur tror du kunder ser det?

Hur tror du då att jag ska kunna bedriva verksamhet, utan att vara på jobbet?

Eller ska grannen en bit bort, som är rörmokare, och reser runt i trakten och "mokar" bara kunna ta jobb om någon åker hem till honom och berättar att de har en vattenläcka?

Min uppfattning är att politiken abdikerat i sammanhanget Mobilnät/mobilt Internet/kabelbaserat Internet, och att man inte sätter tillräckligt stor press på aktörerna, för att tvinga dem att bygga ut näten även där det inte är lönsamt.
 
Det är ju lämpligt att dessa kostnader hamnar hos dem som just handlar.
I dag så kostar kontanthanteringen samhället mycket pengar som alla betalar.

Jag tror du missförstår lite vad som är problemet. Jag är dålig på förklaringar men ska försöka mig på ett exempel.

Tänk dig att en person vi kan kalla A behöver en nu pryl men den kostar 317 kr i affären(där det går att betala med kort) men det är mycket pengar för a därför kollar hen om det går att få tag i begagnat och hittar det för 75 kr men personen som säljer det har ingen kortapparat och A har ingen smartphone eller råd att köpa en.

Jag tycker nog faktiskt att samhället kan hjälpa A med omkostnaderna. Kontanterna får gärna försvinna men det måste ju finnas alternativ som inte innebär att en måste köpa en smartphone för att kunna handla.
 
Bussbiljett, antagligen inte smartphone. Swish, definitivt smartphone.
Vad gäller abonnemang: behöver man antagligen inte för att använda varken den ena eller den andra tjänsten via smartphone. Men har du tänkt på vad det kostar att köpa en sådan telefon utan abonnemang? Har du tänkt på att det finns ett antal människor som inte kan "slänga upp" så många tusenlappar på en gång, och som kanske skulle ha råd med månadskostnaden - men som inte får köpa på avbetalning?

Och ja, det känns ganska dumt att köpa en mobil för att kunna åka buss. Eller för att kunna betala begagnade prylar till en annan person via swish. Det verkar ju rätt praktiskt att kunna betala med kontanter...

Jag har dålig koll på smartphones har ingen själv men ja de verkar ganska dyra. Men det borde röra sig om ännu mera pengar pengar med abonnemang för då betalar ju en för mer än bara telefonen?

Och ja jag håller med om att det är helt orimligt att alla ska ha en smartphone för att kunna handla. Dock tycker jag inte att busschaufförer ska behöva hantera kontanter med tanke på rånrisk och sådant.( Och om jag är passagerare så tycker jag det känns säkrast så för mig också).
 
Min uppfattning är att politiken abdikerat i sammanhanget Mobilnät/mobilt Internet/kabelbaserat Internet, och att man inte sätter tillräckligt stor press på aktörerna, för att tvinga dem att bygga ut näten även där det inte är lönsamt.
Det är inte det som är problemet.
Utan problemet är att det tog för lång tid för alla icke insatta att förstå vad internet skulle medföra.
Det som har hänt med användandet är en överraskning för politiker och samhällsbyggare.
De har inte hunnit med.

Men det kommer, precis som att internet kom alls.

Jag använde internet på 80-talet på mitt universitet samt MEMO som var Ericssons elektroniska kommunikationssystem.
Vi som var mitt i det då begrep vad det kunde användas till men för andra var det totalt obegripligt.
I takt med att allt fler begriper nyttan av internet så kommer fler och fler att få tillgång.
 
En enkel GSM telefon att köpa SMS-biljetter med 179:-
http://www.elgiganten.se/product/mo...CK/samsung-e1200-mobiltelefon-svart#tab-specs
En enkel men funktionell Smartphone 499:-
http://www.elgiganten.se/product/mo...S/huawei-ascend-y330-smartphone-svart-telenor

Det handlar inte om så mycket pengar faktiskt.

Jag har dålig koll på smartphones har ingen själv men ja de verkar ganska dyra. Men det borde röra sig om ännu mera pengar pengar med abonnemang för då betalar ju en för mer än bara telefonen?

Tycker du verkligen att 499 kr för en liten dator med så pass många funktioner är dyrt? Jag kan nog inte tycka det.

Skit i abonnemang, köp kontantkort. För 145 kr i månaden får du fria samtal och SMS och en smula surf.
 
alltså blir det än så länge orimligt dyrt för oss...
Orimligt dyrt är inte samma som omöjligt.
Det är bara inte kostnadseffektivt.
Problemet som du beskriver är de ointresserade, de som inte förstår nyttan av av internet.
Samma människor som sedan får problem för att de saknar internet.
Moment 22 på något vis.
 
Jag tycker nog faktiskt att samhället kan hjälpa A med omkostnaderna. Kontanterna får gärna försvinna men det måste ju finnas alternativ som inte innebär att en måste köpa en smartphone för att kunna handla.
I vår kommun har alla skolbarn egen Laptop som skolan står för från 5te klass.
Så alla med barn i mellan eller högstadium har tillgång till en Laptop att surfa på.
Så om vi tar dem som inga skolbarn har och som inte har råd med en enklare Smartphone så blir det nog inte så många kvar.
Det blir nog billigare att ge dessa få som blir kvar en telefon än att behålla kontanterna.
 
Snick snack.
Inte är väl enkla smartphones speciellt dyra? De billigaste kostar kring 500 kr nya, och så finns ju också möjligheten att köpa begagnat, för ändå mindre pengar.

Det går utmärkt att använda swish utan att ha senaste modellen av telefon, telefonen måste inte kosta 10.000 kr.
Abonnemang köper man via kontantkort för att hålla nere kostnaden, så det är inte heller ett stort problem.

Problemet här ute på landet är, som det sagts extremt många gånger, att det inte går att använda tjänster som är beroende av 3g eller bättre.

Det saknas täckning för smartphone relaterade tjänster på många håll på landsbygden.

Så teknikfientlighet handlar det inte om alls.

Ur ett IT-tekniskt perspektiv kan man alltid diskutera utformning och säkerhet hos tjänster, och där är väl smartphones lite tveksamma i största allmänhet och vissa tjänster i synnerhet, men det hör inte hit.

Det var mycket billigare än jag trodde, det är bra. Jag tycker dock fortfarande det är orimligt att swich ska kunna vara ett alternativ för alla. Jag tycker det är ett stort problem om alla förväntas ha en smartphone.

Håller med om att tillgången till internetåtkomst och sådant är det största problemet.
 
Jag tycker det är ett stort problem om alla förväntas ha en smartphone.
Det problemet kommer att gå över om några år när alla har Smartphones ändå.
En Smartphone kommer att bli något av det första som folk skaffar sig och de kommer inte längre att vara dyra.
Den kommer att anses som grundutrustning, den kostar mindre än en redig bok.
 
I vår kommun har alla skolbarn egen Laptop som skolan står för från 5te klass.
Så alla med barn i mellan eller högstadium har tillgång till en Laptop att surfa på.
Så om vi tar dem som inga skolbarn har och som inte har råd med en enklare Smartphone så blir det nog inte så många kvar.
Det blir nog billigare att ge dessa få som blir kvar en telefon än att behålla kontanterna.

Det är väl fortfarande fler omkostnader än telefonen? Eller? (jag har ingen koll har inte swichat något).

För mig har det dock inte bara med kostnaden att göra utan att det ska behövas en specifik produkt i det här fallet en smartphone.

Kan en laptop användas för att swischa?
 
Det problemet kommer att gå över om några år när alla har Smartphones ändå.
En Smartphone kommer att bli något av det första som folk skaffar sig och de kommer inte längre att vara dyra.
Den kommer att anses som grundutrustning, den kostar mindre än en redig bok.

Det är möjligt att det kommer bli så, några år känns dock som en ganska kort tidsperiod?

Jag kommer nog dock ha skaffat det om några år tror jag, jag har funderat på att skaffa en sådan som nästa mobil.(kostnaderna för abonnemangen oroar mig dock mer en kostnaden för själva telefonen) och min telefon är gammal så den kanske inte hänger med så länge till.
 
Kan en laptop användas för att swischa?
Nej men för att betala med på Internetbanken.
Swisch är så pass nytt ännu att det inte är redo att bli en standard.
Men det kommer det att bli på några års sikt.

Jag har inte vare mig Swisch eller kontanter.
Jag betalar med kontoöverföringar mellan banker.
För det syftet så har jag 3 olika banker som täcker in de flesta som jag behöver handla med.
Så har jag hållit på i långt över 10 år.
Men det kan jag nu byta ut mot Swisch.
Det har bara inte blivit av.
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 520
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp