Bukefalos 28 år!

1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Jag vill ha både och,fast just idag när jag inte kan logga in på min internetbank o betal räkningar och det är min 46 min väntetid i telefonen då blir jag förbannad o vill ha tillbaka gamla posten så hade jag kunnat betala kontant.
 
"We shall sit in the love garden and i will profess my love to you"

:rofl: :rofl: :rofl:

darling Mark vet minsann vad en kvinna vill höra!
Undrar om jag ska be min hantverkare läsa tråden så han förstår vad en varmblodig kvinna som jag behöver, en love garden från Kabul, med en blå vas. :heart

Besides, hur ska jag kunna sätta in de 600 000 USD som finns i containern om jag inte får hantera kontanter? :confused:
 
Det är lätt att säga att man ska använda t.ex swish istället för kontanter, eller att alla ska använda kort, alltid.

Men, det är stora delar av Sverige som faktiskt ligger i "mobilskugga".

Jag kan inte prata i mobiltelefon obehindrat där jag bor, än mindre surfa. Fiber, nej, det är inte heller på gång inom någon snar framtid.

Internet har jag via Net1, annars skulle jag vara helt frånkopplad.

Och det handlar inte om teknikfientlighet, utan avsaknad av teknik.

Många av de 1,5 miljonerna har helt enkelt inte tillgång till fungerande 3g, 4g eller snabbt trådbundet internet.
 
Det är lätt att säga att man ska använda t.ex swish istället för kontanter, eller att alla ska använda kort, alltid.

Men, det är stora delar av Sverige som faktiskt ligger i "mobilskugga".

Jag kan inte prata i mobiltelefon obehindrat där jag bor, än mindre surfa. Fiber, nej, det är inte heller på gång inom någon snar framtid.

Internet har jag via Net1, annars skulle jag vara helt frånkopplad.

Och det handlar inte om teknikfientlighet, utan avsaknad av teknik.

Många av de 1,5 miljonerna har helt enkelt inte tillgång till fungerande 3g, 4g eller snabbt trådbundet internet.
Lite svårt att gilla men jag håller med dig, det är ett stort problem för många när tekniken brister även om kunnandet finns.
 
Det är lätt att säga att man ska använda t.ex swish istället för kontanter, eller att alla ska använda kort, alltid.

Men, det är stora delar av Sverige som faktiskt ligger i "mobilskugga".

Jag kan inte prata i mobiltelefon obehindrat där jag bor, än mindre surfa. Fiber, nej, det är inte heller på gång inom någon snar framtid.

Internet har jag via Net1, annars skulle jag vara helt frånkopplad.

Och det handlar inte om teknikfientlighet, utan avsaknad av teknik.

Många av de 1,5 miljonerna har helt enkelt inte tillgång till fungerande 3g, 4g eller snabbt trådbundet internet.
Känner igen lite av det där, bor själv i en håla. Vi har dock fiber, men mobiltäckningen är helt kass här, går inte ens att sitta still när man har bra täckning utan att det plötsligt bryts trots att man satt still..

Jag tror det kommer ta många år till innan hela Sverige är ikapp med "moderniheterna" som en del skulle vilja kalla det. :)
 
Jag vill inte ha ett kontantlöst samhälle.

Finns flera anledningar t.ex det som nämns i trådstarten men också andra som till exempel för att jag tycker det är problematiskt när det kommer till integritet och sådant eller hur jag nu ska beskriva det. Jag är dålig på att förklara men det kommer säkert in någon annan snart och gör det bättre det brukar det finnas folk som gör i den här typen av trådar på buke.
 
Organiserad brottslighet är i många fall beroende av kontanter. För mig handlar det inte om värdetransportrån eller smårån i butiker. Även om det är allvarligt.

För mig handlar det om de riktigt skumraskiga affärerna. Jag kan mycket väl betala med mitt inköpsmönster för att komma en bit från den världen.
 
Organiserad brottslighet är i många fall beroende av kontanter. För mig handlar det inte om värdetransportrån eller smårån i butiker. Även om det är allvarligt.

För mig handlar det om de riktigt skumraskiga affärerna. Jag kan mycket väl betala med mitt inköpsmönster för att komma en bit från den världen.
Fast när det kommer till kriminalitet så är ju varken kort- eller Internethandel förskonade, så med tanke på alla kapningar, bedrägerier och skimming så faller den teorin.
 
Det är 1 500 000 svenskar som inte kan betala sina räkningar online, 1 500 000 personer som inte kan sköta sina bankärenden online. 1 500 000 svenskar som är beroende av kontanter. En del av dem är tvungna att åka så långt som 5 mil(!) för att kunna göra ett uttag i en bankomat! Fler av dem behärskar inte tekniken, flera av dem är inte önskvärda kunder, flera av dem har ingen som kan hjälpa dem.

Jag hjälper min mamma och mina grannar, men vem hjälper de andra? Var kan jag handla med pengar när allt fler butiker följer efter bankerna och är kontantlösa, var kan jag sätta in pengar om jag får dem i handen? Vill vi ha ett kontantlöst samhälle, eller är det bankerna som vill ha det? :confused:

Utan att ha läst mer än startinlägget.

Eftersom pengar är godkända betalningsmedel i Sverige är en affär tvungen att ta emot pengar som betalning (exempelvis konsum eller ICA eller vilken affär som helst).
Antagligen, om man driver det, är även bussarna tvungna att ta emot pengar som betalning för biljett även om bussbolagen inte riktigt vill det.

Nej, jag vill inte ha ett kontantlöst samhälle.
Visserligen betalar jag numera räkningar via internet och har vant mig, men det finns ändå precis som du skriver många människor som inte klarar av internet, även i Sverige.
 
Det är lätt att säga att man ska använda t.ex swish istället för kontanter, eller att alla ska använda kort, alltid.

Men, det är stora delar av Sverige som faktiskt ligger i "mobilskugga".

Jag kan inte prata i mobiltelefon obehindrat där jag bor, än mindre surfa. Fiber, nej, det är inte heller på gång inom någon snar framtid.

Internet har jag via Net1, annars skulle jag vara helt frånkopplad.

Och det handlar inte om teknikfientlighet, utan avsaknad av teknik.

Många av de 1,5 miljonerna har helt enkelt inte tillgång till fungerande 3g, 4g eller snabbt trådbundet internet.

Jag är i samma situation.
 
Det finns en aspekt till med det kontantlösa samhället ocgh det är sårbarheten.

det behövs bara ett rejält strömavbrott eller en hackad bank så går betalningar inte att göra. Hur blir deet då om en skicklig terrorist/hackare sabbar allt. Mycket blir omöjligt. Allt från att betala räkningar till att handla livsmedel. För att inte tala om viktiga samhällsfunktioner.
Swish funkar inte heller, om mobilmasterna ligger nere.

Men är vi inte redan där? Hur länge klarar man sig på de kontanter man har hemma? Om jag räknar in barnens pengar har vi kanske 2000 kr. Och om någon vill samhället illa gör ett långt strömavbrott att det ändå inte går att handla. Är det verkligen någon större skillnad i sårbarhet?
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 546
Senast: krambanan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp