Bukefalos 28 år!

1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Självklart ska det på bankkontoret finnas en eller flera datorstationer där man kan gå in och sköta sina bankärenden, för de som inte kan hemma eller behöver hjälp och stöttning. Det är den nya tidens funktion för bankkontoret. Det kommer också att åskådliggöra hur många i en viss region som behöver ha ett bankkontor.
 
Självklart ska det på bankkontoret finnas en eller flera datorstationer där man kan gå in och sköta sina bankärenden, för de som inte kan hemma eller behöver hjälp och stöttning. Det är den nya tidens funktion för bankkontoret. Det kommer också att åskådliggöra hur många i en viss region som behöver ha ett bankkontor.
Fast det finns ju inte bankkontor överallt, eller bibliotek heller. Tidigare fanns det postkontor, men även de är bortrationaliserade idag. Jag läste tidigare om de som hade fem mil till närmsta bankomat. Vad sägs om att behöva åka 14 mil för att komma till ett bankkontor, utan tillgång till kommunala färdsätt? Alla bor inte i storstäder, vi har en stor landsbygd med många äldre utan tillgång till Internet och utan möjligheter att skaffa då tekniken inte finns. Några har ju i tråden skrivit att de har svårt även med mobilt Internet och jag vet själv att det finns områden i Sthlmsområdet som mobiler fungerar dåligt.

Vad gör vi med alla de som inte ens får skaffa ett kontokort? Bankerna vill inte ha kunder med dålig lönsamhet och kan neka de som har betalningsanmärkningar. De är tvingade att använda kontanter, att ta kontant betalt för det jobb de utför och kan inte sätta in pengarna på något konto i takt med att kontanthanteringen på de olika bankkontoren försvinner. Utan bankkort kan de inte nyttja insättningsautomater heller och alla banker har inte insättningsautomater. Jag har t ex Skandiabanken, men det är lögn i helvete att sätta in kontanter där så jag tvingas ha ett konto i annan bank för att sätta in pengar och sedan föra över.
 
Jag har inte följt tråden men det kontantlösa svenska samhället är en direkt följd av kostnaderna att hantera pengar IRL. Det är ett val som Sverige, demokratiskt, har valt genom att inte ansluta sig till Euro. Svenska kronor är, eller kommer att bli, bitcoin-valuta. Sverige är ett öppet pengaexperiment. Pensionärerna gjorde det här valet självmant.
Är det billigare att hantera kontanter i Europa, där det inte förekommer lika mycket värdetransportrån och det dräller av både bankkontor och bankomater? Jag har väldigt svårt att se kopplingen mellan den svenska valutan och ett kontantlöst samhälle.
 
Är det billigare att hantera kontanter i Europa, där det inte förekommer lika mycket värdetransportrån och det dräller av både bankkontor och bankomater? Jag har väldigt svårt att se kopplingen mellan den svenska valutan och ett kontantlöst samhälle.
En kompis var på semester till nåt land förra året och fick se när värdetransportbilen kom och fyllde på bankomaten, en fyllde på medans tre med skarpladdade automatvapen stod i ring runt honom med vapnen i färdigställning. Där var det mer regel än undantag att värdetransporten blev beskjuten ibland och folk skadade eller dödade så även med den beväpningen fanns inga garantier att få avsluta arbetsdagen på normalt sätt.
 
Fast det finns ju inte bankkontor överallt, eller bibliotek heller. Tidigare fanns det postkontor, men även de är bortrationaliserade idag. Jag läste tidigare om de som hade fem mil till närmsta bankomat. Vad sägs om att behöva åka 14 mil för att komma till ett bankkontor, utan tillgång till kommunala färdsätt? Alla bor inte i storstäder, vi har en stor landsbygd med många äldre utan tillgång till Internet och utan möjligheter att skaffa då tekniken inte finns. Några har ju i tråden skrivit att de har svårt även med mobilt Internet och jag vet själv att det finns områden i Sthlmsområdet som mobiler fungerar dåligt.

Vad gör vi med alla de som inte ens får skaffa ett kontokort? Bankerna vill inte ha kunder med dålig lönsamhet och kan neka de som har betalningsanmärkningar. De är tvingade att använda kontanter, att ta kontant betalt för det jobb de utför och kan inte sätta in pengarna på något konto i takt med att kontanthanteringen på de olika bankkontoren försvinner. Utan bankkort kan de inte nyttja insättningsautomater heller och alla banker har inte insättningsautomater. Jag har t ex Skandiabanken, men det är lögn i helvete att sätta in kontanter där så jag tvingas ha ett konto i annan bank för att sätta in pengar och sedan föra över.
Ett vanligt betalkort kan väl alla få?
Det måste inte finnas kredit på kortet om en har betalningsanmärkning
 
Jag tycker det är intressant att de gamla nästan förutsätts inte klara av internet ålder med bank etc. Min mormor är 88 och sköter allt via datorn i princip och hon är varken särkilt tekniskt begåvad eller helt ovirrrig.
Det handlar nog mer om inställning..
 
Fast det finns ju inte bankkontor överallt, eller bibliotek heller. Tidigare fanns det postkontor, men även de är bortrationaliserade idag. Jag läste tidigare om de som hade fem mil till närmsta bankomat. Vad sägs om att behöva åka 14 mil för att komma till ett bankkontor, utan tillgång till kommunala färdsätt? Alla bor inte i storstäder, vi har en stor landsbygd med många äldre utan tillgång till Internet och utan möjligheter att skaffa då tekniken inte finns. Några har ju i tråden skrivit att de har svårt även med mobilt Internet och jag vet själv att det finns områden i Sthlmsområdet som mobiler fungerar dåligt.

Vad gör vi med alla de som inte ens får skaffa ett kontokort? Bankerna vill inte ha kunder med dålig lönsamhet och kan neka de som har betalningsanmärkningar. De är tvingade att använda kontanter, att ta kontant betalt för det jobb de utför och kan inte sätta in pengarna på något konto i takt med att kontanthanteringen på de olika bankkontoren försvinner. Utan bankkort kan de inte nyttja insättningsautomater heller och alla banker har inte insättningsautomater. Jag har t ex Skandiabanken, men det är lögn i helvete att sätta in kontanter där så jag tvingas ha ett konto i annan bank för att sätta in pengar och sedan föra över.
Fast kontokort av typen Maestro kan väl ändå alla få?

Jag tänker att utveckling kommer innebära att folk får anpassa sig. Man behöver inte vara inloggad på sin internetbank varje dag, det räcker oftast med en eller max två gånger i månaden. Många har också anhöriga som kan hjälpa till, och för de som inte klarar av att hantera sin ekonomi så får de kanske få stöd av tex en god man?
 
Ett vanligt betalkort kan väl alla få?
Det måste inte finnas kredit på kortet om en har betalningsanmärkning
Nej, vem som helst får inte ett vanligt betalkort.
Jag tycker det är intressant att de gamla nästan förutsätts inte klara av internet ålder med bank etc. Min mormor är 88 och sköter allt via datorn i princip och hon är varken särkilt tekniskt begåvad eller helt ovirrrig.
Det handlar nog mer om inställning..
Varför förutsätts det att alla kan och vill skaffa dator? Det är som tidigare sagts inte ens praktiskt möjligt då det brister rent tekniskt på många platser.
 
Fast kontokort av typen Maestro kan väl ändå alla få?

Jag tänker att utveckling kommer innebära att folk får anpassa sig. Man behöver inte vara inloggad på sin internetbank varje dag, det räcker oftast med en eller max två gånger i månaden. Många har också anhöriga som kan hjälpa till, och för de som inte klarar av att hantera sin ekonomi så får de kanske få stöd av tex en god man?
Vad är det du inte förstår, det är inte tekniskt möjligt för alla att ha tillgång till Internet och nej alla får inte bankkort/betalkort!
För att utvecklingen i samhället går framåt och vi därmed får anpassa oss även till saker som vi annars inte är så sugna på?
Hur anpassar du dig till frånvaron av Internet när det inte finns? :banghead:
 
och nej alla får inte bankkort/betalkort!

Jag var faktiskt totalt omedveten om att inte alla kunde få ett kort (utan kredit) kopplat till sitt lönekonto. Vad är det som gör att bankerna kan hindra detta, vad har de för kriterier för att säga "nä, du får inte ha ett kort att betala med dina pengar med?". Jag fattar ju att man kan bli nekad ett kreditkort om man inte är kreditvärdig, så långt är jag med :p !
 
Jag var faktiskt totalt omedveten om att inte alla kunde få ett kort (utan kredit) kopplat till sitt lönekonto. Vad är det som gör att bankerna kan hindra detta, vad har de för kriterier för att säga "nä, du får inte ha ett kort att betala med dina pengar med?". Jag fattar ju att man kan bli nekad ett kreditkort om man inte är kreditvärdig, så långt är jag med :p !
jag kan tänka mig nån utan svenskt personnummer
 
Jag var faktiskt totalt omedveten om att inte alla kunde få ett kort (utan kredit) kopplat till sitt lönekonto. Vad är det som gör att bankerna kan hindra detta, vad har de för kriterier för att säga "nä, du får inte ha ett kort att betala med dina pengar med?". Jag fattar ju att man kan bli nekad ett kreditkort om man inte är kreditvärdig, så långt är jag med :p !
Egna företagare kan råka ut för att både få sina konton stängda, svårigheter att öppna nya och nekas kort. Hamnar du fel är det svårt att hamna rätt igen.
 
Egna företagare kan råka ut för att både få sina konton stängda, svårigheter att öppna nya och nekas kort. Hamnar du fel är det svårt att hamna rätt igen.
Så dessa människor har alla sina pengar i madrassen eftersom de varken har konto eller kort?

Jag tänker att ju mindre kontantvänligt samhället blir desto fler lösningar kommer dyka upp. Den dagen vi står helt utan kontanter kommer det säkerligen finnas lösningar för de fåtal som av någon anledning inte får ha någon form av kort.
Hur länge vi ens kommer ha kort. Känns som om det kommer komma nya chiplösningar framöver.
 
Så dessa människor har alla sina pengar i madrassen eftersom de varken har konto eller kort?

Jag tänker att ju mindre kontantvänligt samhället blir desto fler lösningar kommer dyka upp. Den dagen vi står helt utan kontanter kommer det säkerligen finnas lösningar för de fåtal som av någon anledning inte får ha någon form av kort.
Hur länge vi ens kommer ha kort. Känns som om det kommer komma nya chiplösningar framöver.
Ja, han jag känner har allt i kontanter. Han får inte skaffa bankkort, han och många andra är inte önskvärda som kunder och har svårt att få konto hos någon bank. Har man haft kronolle efter sig och betalningsanmärkningar så är det svårt att komma vidare som det ser ut idag. Tror du alla uteliggare har bankkort och lönekonton?
 
Ja, han jag känner har allt i kontanter. Han får inte skaffa bankkort, han och många andra är inte önskvärda som kunder och har svårt att få konto hos någon bank. Har man haft kronolle efter sig och betalningsanmärkningar så är det svårt att komma vidare som det ser ut idag. Tror du alla uteliggare har bankkort och lönekonton?
Hur får de sina socialbidrag då idag?
 
Så dessa människor har alla sina pengar i madrassen eftersom de varken har konto eller kort?

Jag tänker att ju mindre kontantvänligt samhället blir desto fler lösningar kommer dyka upp. Den dagen vi står helt utan kontanter kommer det säkerligen finnas lösningar för de fåtal som av någon anledning inte får ha någon form av kort.
Hur länge vi ens kommer ha kort. Känns som om det kommer komma nya chiplösningar framöver.

Det där känns väldigt bakvänt för mig. Ska kontanterna bort är det väl mycket bättre att först se till att det finns andra lösningar och möjligheter för alla. Annars hamnar ju många människor i kläm?
 
Hur får de sina socialbidrag då idag?
Vem säger att de får några? Jag vet inte hur det fungerar för uteliggare, jag känner inga, men jag kan tänka mig att väldigt många som är berättigade till understöd aldrig får något.
 
jag kan tänka mig nån utan svenskt personnummer

Eller nagon med Svenskt personnummer men skriven utomlands. Aven om den personen har pengar pa banken i Sverige har jag varit med om att inte fa ut ett betalkort.

Sjalv ALSKAR jag hur enkelt livet ar har ... Vi har kort, kontanter, check, applepay, googlepay och 'whatnot'. Jag som privatperson har mojligheter att skota min ekonomi precis som jag sjalv vill och bankerna har ar tacksamma att jag valt just DEN banken for mina arenden.
Sjalv har jag nu lamnat ett par checkar i stallet sa de kan betala hovslagaren nar han kommer medan jag ar ute och reser ... eventuella veterinar besok kommer att betalas online och stallhyran ar automatiskt overford varje manad. Det innebar att jag inte ar beroende av att ha internet dar jag befinner mig just nar det ar dags att betala. Det har ar ett stort land med manga "svarta hal" dar det inte finns internet eller telefon service men da vi ocksa har checkar har i landet behovs inte sa mycket kontanter da man ju alltid kan skriva en check istallet.
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 582
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp