1-årsplan, 5-årsplan?

Nu är jag redo för en ny plan!

1 år:
- Åka till Vietnam (biljetter bokade, ser fram mot det!).
- Se över min jobbsituation.
- Fortsätta träna med målet att minimera smärtor (helst slippa helt, men det känns väl sådär möjligt just nu).
- Fortsätta jobba på att släppa prestigen.

5 år:
- Rida mer
- Resa mer
- Kanske ha flyttat?

5 år känns rätt långt fram så jag vetetusan vad jag ska göra då :D Eller förresten, 2022 fyller jag ju 30! Woop! Skitbra anledning till att fira ju! Så antar att jag kan skriva "fira 30 år" på listan.
 
Har inte skrivit i tråden förr, men under 2016 vill jag:

* Ta mig i kragen och sälja min häst-tant till sin tant-fodervärd (som vill köpa, det är jag som bromsar).
* Hitta ett OK jobb på orten som jag bor, men det kan få ta något år till.
* Äta bättre, mindre socker, mer grönsaker, dricka mindre alkohol eftersom jag tror det skulle ge nog en kick uppåt rent fysiskt.
* Sälja min bostadsrätt eftersom jag inte bor i den.

Femårsplan?
* Gifta mig med mannen kanske?
* Hittat Sommarstugan.
Skrev inget inför förra året men tanthästen är såld, inte till fodervärden men till en annan person.
Lägenheten är såld.
Äter bättre ibland, mindre socker absolut, men oregelbundet
Jobbar fortfarande på ”fel” ort, men valde faktiskt ett jobb där framför ett på hemorten.

Sommarstugan har jag inte hittat och just nu känns det inte superaktuellt, men det kanske kommer.

1 årsplan:
Året kommer gå till att utvecklas på jobbet på en massa sätt, spetsa cv:t för att kunna bli chef framöver.
Köpa in mig i partners lägenhet
Öka min lön ytterligare några tusen
Ev byta jobb igen

5 år
Sommarstuga
Avelsvisa fölungen
Jobba på hemorten
 
Tror inte så mycket kommer hända för mig inom ett år utan snarare kanske 2år.

1år: (2018)
Resa utomlands (ev. Amsterdam, Spanien, Turkiet)
Spara pengar
Fortsätt växa som person
Värdera mig och mina åsikter mer (ser det som att bli mer egoistisk)
Vara på jakt efter nya saker jag kan tycka vara intressant.
Börjat röra på mig mer.

2år: (2019)
Ha flyttat hemifrån (Helst tidigare)
Ta körkort vore drömmen
Beroende på hur jag trivs på jobbet: Prova att bo utomlands eller inte.
Äta mer veganskt.
Examen?

5år: (2022)
Att ha hittat en partner vid det här laget hade varit trevligt.
Ha en tryggare samvaro och kanske t.o.m. en unge?!
Bo i ett läge jag trivs i var gäller avstånd och miljö.
Ha bytt jobb och skaffat hund.
Besökt Gotland och Asien.
Ev. provat att bo utomlands.
 
Eftersom vi kryper narmare nyaret sa ar det hog tid att fundera pa 2018. Har ar min lista hittils - en del ar storre steg an andra, da en del ar helt nya grejer, andra bygger pa sant som jag redan gor, men kanske inte i tillracklig utstrackning! Det ar latt att bli overambitios och borja lista for manga mal, sa jag forsoker halla mig med SMART mal.

Mal for 2018:
* Bli en godkand "Stage 2 coach" ridlarare vid det Brittiska ridsportsforbundet
* At till 90 % vegetariskt (liknande niva som i 2016, men blev for "lat" i 2017 nar jag borjade resa mycket med jobbet)
* Ha en sparkvot pa 50%, inklusive pension
* Konsumera media (tv, podcasts) pa franska eller spanska minst 2 ggr i veckan
* Ak pa ny ridsemester - ny destination med nya lardomar!
* Avsluta mitt forsta ar som mentor pa ett bra satt med nya lardomar om ledarskap/coaching, samt undersok om jobbet har interna utbildningar om coaching som jag kan ga
* Anvand dagbok/kalendern VARJE DAG, och anvand den mer detaljerat an i nulaget, for att oka kontrollen.
* Testa nya former av traning genom e.g. 30 dagars utmaningar i pilates och mindfulness

2022 ar betydligt svarare - jag vill bo och arbeta/studera i nagot annat land, och formodligen ocksa ta mig an en mastersutbildning, men mer konkret an sa kan jag inte vara.

Kom igen nu Buke - fyll pa mer era mal och planer for 2018! :banana:
 
1-årsplan:
- leverera knodden i magen till världen tryggt och säkert
- bli lite bättre på att inte alltid prioritera mina egna behov sist av alla
- återhämta mig fysiskt efter graviditet och förlossning

5-årsplan:
- köpa en trivsam bostad (tillsammans med maken)
- få en tillsvidareanställning som jag orkar med
- vidareutbilda mig till speciallärare

(Men gud vad tråkig jag låter. :o)
 
Och här sitter jag i min egna lägenhet och njuter av en ensam tenta-p! Fortfarande kvar på utbildningen i samma stad.

Ska skriva massa 2016-mål senare! Var ju riktigt roligt att läsa både egnas och andras tankar och se hur de utvecklas med tiden! Dessutom har jag ju börjat inse att 5 år verkar gå snabbare än jag tror och herregud snart har jag ju en framtid utan skolan :eek:

Skrev inga mål! Dock uppnådde jag ett av mina pågående projekt och det var att hitta nytt jobb! Annars lunkar det på som vanligt med utbildningen och boendet, inte mycket har hänt i mitt privatliv.

Ettårsplan
* Ta examen från min utbildning i början av 2019
* Söka och få jobb för våren 2019
* Arbeta mer strukturerat på nuvarande jobb
* Äta mindre kött
* Få in nog med vila i min vardag så det inte tar 3 hela vilodagar innan jag orkar sköta tvätten
* Komma igång med träningen som legat på is det senaste året (träna 3 dagar i veckan)
* Ta minst en daglig promenad i dagsljus då det är möjligt för jobb och skola

Femårsplan:
* Gjort klart AT, börjat på ST
* Ny bostad, kanske bostadsrätt
* Ytterst oklart var jag bor men förhoppningsvis i en stad jag trivs i
* Skaffa katt
 
Om 1 år
- Hoppas jag att jag är så pass bra i fötterna att jag inte har ont till vardags och kan gå en timme utan smärta.
- Att jag är gravid eller har fått barn.
- Att vi hunnit renovera klart sovrummen och vardagsrummet i huset.
- Om fötterna är bättre hoppas jag kunna utveckla och variera träningen.

Om 5 år
- Har ett eller två barn.
- Gift med min hunk . Ett nice bröllop ska vi ha med god mat, mkt champagne och dans. En fin alliansring vill jag ha.
- Bor kvar i vårt hus och har byggt till en större balkong samt renoverat ytskikt i hela huset.
- alternativt tagit över föräldragården och köpt varsin Islandshäst.
- Hunnit resa på en längre resa. Kanske Costa Rica eller Panama eller Sydafrika.
- Inser nu att jag inte har så många jobbmål. Jobbar kanske kvar på nuvarande jobb, men har vi barn så inte heltid. Har vi inga barn jobbar jag nog heltid, men inte bara kliniskt utan som teamsamordnare eller chef eller annat.
- Jag är frisk och i hyfsad form
 
Jag är jättedålig på att sätta upp mål för mig själv så jag har fått fundera en del. Jag blir lätt stressad av mål men vet att jag behöver gå utanför min komfortzon för att växa så jag vågar mig på några mål.

Under 2018:
- Komma iväg på något roligt under semestern, även om det blir så att jag åker själv
- Lära mig sticka (ping @Emor som jag har tänkt få anlita som lärare :angel:) och nörda ner mig lite i det.
- Åka iväg och vandra någonstans.
- Lära känna en ny människa och samtidigt vårda de relationer som jag har.
- Sluta vara olyckligt kär, antingen genom att ha lyckats gå vidare eller fått bli lyckligt kär.

Till 2022:
- ha kommit betydligt närmare min drömtjänst eller redan ha den.
- jag skulle vilja ha en partner men det känns svårt att planera för, jag ska dock försöka.
- ha ett hus/torp/sommarstuga dit jag kan åka på helger och ledigheter.
- ha åkt på en resa utanför Europa
- gjort vandringar som är längre än dagsturer.
- lärt mig att vara lugn och nöjd med mig själv (det absolut svåraste målet)
 

Min 1-årsplan är att lista ut vad min 5-årsplan ska vara. :idea:

Har varit väldigt rörigt i mitt liv dom senaste åren, så har inte vågat/orkat/velat ha nån plan för framtiden då jag behövt kämpa mig igenom dag för dag. Nu vill jag bara landa, få ordning och lugn, och få må bra. Några ev planer får jag ge mig på längre fram! :)
 
1 år
- spaaara till bostad och häst
- försöka hitta nån plan för vettig bostad (dvs ej andra hand)
- bli bättre på att bjuda kompisar på middag :)
- försöka komma ifrån mjölkprodukter och ha en vegask kost i möjligaste mån
- sluta snusa???
- mer böcker

5 år
- vara st inom ngt skoj!
- ha/planera ett barn
- ha en roligare form för ridningen. Är medryttare en gång per vecka och rider även på ridskola 1 gång/v. Medryttarhästen ger massor medan ridskoleridningen går lite i stå, misstänker att jag är bortskämd som har haft tillgång till ett ganska trevligt hästmaterial tidigare i livet och i nutid iom medryttarhästen. Å andra sidan är ridskolan mkt bättre belägen geografiskt, lätt att hantera på vardagar
 
Jag är jättedålig på att sätta upp mål för mig själv så jag har fått fundera en del. Jag blir lätt stressad av mål men vet att jag behöver gå utanför min komfortzon för att växa så jag vågar mig på några mål.

Under 2018:
- Komma iväg på något roligt under semestern, även om det blir så att jag åker själv
- Lära mig sticka (ping @Emor som jag har tänkt få anlita som lärare :angel:) och nörda ner mig lite i det.
- Åka iväg och vandra någonstans.
- Lära känna en ny människa och samtidigt vårda de relationer som jag har.
- Sluta vara olyckligt kär, antingen genom att ha lyckats gå vidare eller fått bli lyckligt kär.

Till 2022:
- ha kommit betydligt närmare min drömtjänst eller redan ha den.
- jag skulle vilja ha en partner men det känns svårt att planera för, jag ska dock försöka.
- ha ett hus/torp/sommarstuga dit jag kan åka på helger och ledigheter.
- ha åkt på en resa utanför Europa
- gjort vandringar som är längre än dagsturer.
- lärt mig att vara lugn och nöjd med mig själv (det absolut svåraste målet)

KAPING! Jag lär dig gärna :D
 
Gott nytt 2017! Tänkte göra en uppföljning på förra årets lista.

Plan för 2017 och framåt.

1 - års plan:
- Få en ny anställning inom kirurgi eller administration.
- Läsa minst 10 böcker.
- Klappa en orm.
- Börja med yoga.
- Shoppa mindre.
- Börja spela elgitarr.

5 - års plan:
- Ha en arbetssituation jag är nöjd och trivs med.
- Gift med sambon. :love:
- Ha en balanserad ekonomi.
- Kunna spela minst 1 låt på elgitarr.
- Kommit en bit med min bok.

2017 har varit ett jobbigt år och nästan ingenting från min planering har blivit avklarat. Min sjukskrivning var något av det värsta jag upplevt i mitt liv och jag utvecklade onödiga samt osunda beteenden. Dock hade 2017 några ljusa, fina stunder som bara gjort mig gott.

I maj åkte jag för första gången utomlands med min mamma och vår relation har varit så fin sen dess, något jag vårdar ömt då vi alltid var osams under mina yngre år. Under en tatueringsmässa i augusti tog jag spontant hål i öronen, har aldrig haft det innan, och ångrar det inte för en sekund! Blev antagen till medicinsk sekreterare vid 2 (!) skolor och påbörjade utbildningen i slutet av augusti. Har även utvecklat 2 nya vänskapsrelationer, varav en har lett till att jag har en ny bästa vän, vilket är en jättestor grej för mig som har asperger.

Tog mig även i kragen och sökte vård för min ansträngda andning och värken i mina knän då jag dragits med detta sedan tonåren. Det visade sig att jag hade ansträngningsastma samt sönderslaget brosk på baksidan av knäskålarna efter mitt misshandelsförhållande, vilket kändes skönt på ett sätt, för då fick jag bekräftelse på att mina besvär hade bakomliggande orsaker och inte var psykosomatiska.

Plan för 2018
- Skaffa ett gymkort och stärka min sönderslagna kropp för att minska värken.
- Konsumera mindre och sälja sådant jag inte använder eller behöver.
- Betala av skulder jag drog på mig under sjukskrivningen.
- Fortsätta göra bra ifrån mig i studierna.
- Skaffa ett sommarjobb och arbeta under sommaren.
- Försöka ha någon typ av semester med mannen i mitt liv.
- Börja med nose work ihop med Akilles.
- Påbörja ett sparande.
- Slå på stort och fira min 30 - års dag med en fest! (Trodde aldrig att jag skulle bli så här gammal.)

5-års plan
- Ta examen i juni 2019
- Få en fast anställning
- Gifta mig under sommaren 2019 med mannen i mitt liv. :love:
- Köpa hus om möjliheten finns.
- Fundera på barn när jag tar ut min spiral vid 33 - års ålder.
 
1 år:
Då pluggar jag förhoppningsvis på Högskolan

5år:
Har skaffat åtminstone ett barn, är fortfarande tillsammans med sambon och har hittat ett bra jobb efter utbildningen.
 
Dags att se hur det gick med min förra 1-års plan
-Söka till utbildningen jag vill gå. Sökte och kom in :up:
-Testa ny disciplin inom ridning. Nej, men jag har skaffat medryttarhäst!
-Må bättre psykiskt. Efter ännu ett självmordsförsök och mycket självskada har jag nu fått rätt diagnos och får vård. Känner riktigt, genuint hopp för framtiden nu :heart
-Stabil inkomst. CSN räknas va? :angel:
-Ta upp baletten igen. Jag dansar när andan faller på, så ja?
-Hitta tillbaka till musiken. Musiken skiter jag i. Den ger mig ingenting längre.

För 2018 vågar jag nog inte sätta någon 1-års plan. Jag har inga särskilda mål detta år, inga jag kan styra över på det viset iaf. Däremot kan jag säga vad jag hoppas på!
- Jag hoppas att jag kommer in på utbildning i en ny stad HT18.
- Jag hoppas att jag hinner läsa böcker detta år.
- Jag hoppas att jag hittar ett relevant sommarjobb.
- Jag hoppas att jag och pojkvännen lämnar Stockholm.
- Jag hoppas att drömmen om valp kan bli verklighet.

Min uppdaterade 5-års plan:
- Om 5 år har jag körkort
- Om 5 år har jag häst
- Om 5 år har jag ett jobb jag trivs med
- Om 5 år har jag gift mig
 
Ett år till gick och jag får väl checka det mesta på listan. :up: Fast anställning är på lut mot hösten och gården börjar vi antagligen renovera i sommar om allt går vägen! Hästen har tävlat men hundens tävlande ligger på is för tillfället. Valpprojektet likaså.

Vi kör väl ett år till :D

  • Flyttat ut till gården och kommit en god bit på vägen av renoveringen av bostadshuset
  • Börjat planera för stallbygget
  • Startat LA med hästen och fått mer rutin och stabilare resultat på tävlingarna
  • Hållt hundens hälsa stabil, fystränat tillräckligt
  • Unnat mig en semesterresa med gubben :heart

Dags för check up igen. :D Vi köpte gården och renoverar som bäst huset, som vi hoppas ska vara klart till sommarn så vi kan börja på med stallet. :love: Stallritningarna är så gott som klara. Hann starta ett par LA med hästen ifjol innan han drog på sig en senskada, så resten av tävlingssäsongen gick åt till rehab. Nu är vi på banan igen. Hunden har hållit sig någorlunda frisk. :up: Men semesterresan skippade vi till förmån för renoveringen.

2018:
  • Få klart huset och kunna flytta in
  • Få stallet i så pass färdigt skick att hästarna kan flytta in till hösten
  • Tävla LB-LA med valacken
  • Köpa en till häst
  • Byta bil
  • Fortsatt hålla hundens ledproblem i styr
  • Njuta av semestern i sommar tillsammans med gubben
 
Den här tråden startades för strax över fyra år sedan. Jag formulerade inte mina planer i tråden då men visst fanns de. Och utfallet blev annorlunda, en örfil från Livet och en påminnelse om att man själv styr sin tillvaro mindre än man gärna vill tro.
Idag skulle målen kunna se ut ungefär såhär...

1 år
  • Renovera färdigt bastu, tvättstuga och matrum i det nya huset.
  • Kanske bli sambo, f-n tro't.
  • Iordningställa arbetsrummet i huset, mycket jobb men hägrande.
  • En litet längre mc-semester i sommar.
  • Umgås mer med några människor som är viktiga för mig.

5 år
  • Barn, eller förlika mig med att det inte blev några.
  • Hålla mig rimligt frisk och begränsa det kroppsliga förfallet.
  • Haft mycket kvalitetstid med världens goaste häst.
  • Hitta en jobbsituation som känns mer långsiktigt givande. Eller bara nöja mig.
  • Byggt en carport.
  • Besökt Burning Man.
 
1 år
* (lite drygt 1 år får jag säga): Flytta. Bostadsrätt som är färdigbyggd/inflytt sommaren -19.
* ev börja plugga (och kanske plugga klart).

5 år
* utvecklas inom arbetslivet
* barn
* kanske häst igen
 
Om 1 år:
Börjat jobba igen efter föräldraledighet
Bytt arbetsgivare
Springer milen
Börjat rida på ridskola igen efter nästan 10 års uppehåll

Om 5 år:
Hela huset rustat in- och utvändigt

Jag behöver jobba på mina långsiktiga mål märker jag. Jag och min man gjorde en rätt så detaljerad plan för kommande år för ca 1,5-2 år sen, men så ändrade vi oss på några stora punkter så nu är den inte gångbar längre och vi har inte gjort någon ny plan. De stora puckarna i den planen var i alla fall att köpa hus och skaffa barn nr 2 och det har vi gjort :)
Dags att sätta nya 1-årsmål ser jag. Allt som jag skrev i december att jag ska göra har jag i princip gjort. Börjar på nytt jobb på tisdag efter påsk :) Sprang milen förra söndagen och började rida i januari.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 180
Senast: cambodia
·
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 21 februari konstaterades ett fall av Ekvint herpesvirus typ 1 (EHV-1) på en ridsportanläggning i Skurup. Den drabbade hästen har...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisrytteriet i Stockholm har ett fall av abortviruset EHV-1 sedan en vecka tillbaka. Anläggningen är isolerad och inga andra hästar...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp