1-årsplan, 5-årsplan?

  • Fortsätta bostadsspara i rask takt
  • Förhoppningsvis börja planera närmare för egen gård
  • Få fast anställning
  • Satsa mer tid på maken och vårt förhållande
  • Starta LB dressyr med hästen och utvecklas i ridningen
  • Få hunden uppflyttad till avancerad klass i rallylydnad
  • Ny valp?

Ett år till gick och jag får väl checka det mesta på listan. :up: Fast anställning är på lut mot hösten och gården börjar vi antagligen renovera i sommar om allt går vägen! Hästen har tävlat men hundens tävlande ligger på is för tillfället. Valpprojektet likaså.

Vi kör väl ett år till :D

  • Flyttat ut till gården och kommit en god bit på vägen av renoveringen av bostadshuset
  • Börjat planera för stallbygget
  • Startat LA med hästen och fått mer rutin och stabilare resultat på tävlingarna
  • Hållt hundens hälsa stabil, fystränat tillräckligt
  • Unnat mig en semesterresa med gubben :heart
 
År 2017:
-köpa gård
-byta Jobb efter föräldraledigheten
-köra in gammhästen
-rida in/påbörja inridning av araben (beror på hur pass mogen hon känns)

Köpa gård är avklarat! :love: Bytt jobb har jag inte gjort pga fortf föräldraledig men blivit befordrad iaf! Gammhästen är skadad därav inte inkörd och unghästen rids in i höst.
 
Köpa gård är avklarat! :love: Bytt jobb har jag inte gjort pga fortf föräldraledig men blivit befordrad iaf! Gammhästen är skadad därav inte inkörd och unghästen rids in i höst.

Dags för uppföljning då!
Köpa gård gjorde vi som sagt redan i mars, bytt jobb har jag inte gjort men kommer göra under senvintern när barnen ska skolas in på förskola, yngsta barnet var inte mogen för förskola i höst när vi hade tänkt så planerna ändrades lite. Hästen har fått bli pensionär och unghästen är såld!

Mål för 2018 då!
Byta jobb och börja jobba efter föräldrarledighet
Avverka skogen alt sälja den
Renovera badrummet
Köpa ny häst

Det är väl de större sakerna. :)
 
År 2017/2018:
-Göra min första tatuering :nailbiting: Har jag inte gjort än men under 2018 hoppas jag det blir av.
-Starta en officiell tävling med unghästen Startat en tävling men ingen officiell
-Komma i mitt livs form och känna mig stolt över min kropp Den kan jag nog checka av även fast jag hela tiden tränar på för att bli ännu bättre
-Rida minst en långtur med min bästa vän Långtur i somras blev det :love:
-Börja ta lektioner eller gå kurs med hunden Har inget sug alls efter det här utan vi har kul hemma och hon hänger med på allt vi gör
-Fortsätta våra bygg- och renoveringsprojekt Ständigt pågående
-Sätta in en diskmaskin :D Check på den :bow:
-Påbörjat en kurs på högskolan eller liknande Inte aktuellt i nuläget då jag fått en annan position i företaget med en chefspost och högre lön vilket gör att jag vill jobba på det ett tag nu

År 2022/2023
-Vara klara med den mesta renoveringen inne i huset
-Påbörjat ridbanebygge
-Ha två lättridna och välutbildade hästar
-Ha utbildat mig lite mer
-Varit på resa till Island

(Känns lite overkligt att båda ungarna går i skolan om 5 år :confused: Det är ju inte så himla lång tid faktiskt.)
 
Mål 2017
- påbörja IVF (vågar inte hoppas på bebis)
- göra färdigt köket
- åka till ett annat land
- sluta snusa
- bli bättre på att spara

Resultatet: Blev spontant gravid strax innan IVF remissen skulle skickas iväg. Slutade även snusa i samma veva och har av förklarliga skäl inte snusat sedan dess. Jag och bästa kompisen drog till Dubai förra våren så check på den.
Köket är inte klart men nu är alla komponenter färdiga, ska bara ta tiden till att slutföra det. Har väl blivit lite bättre på att spara på så sätt att jag lyckas stoppa undan mer varje månad men sen har det varit endel större utgifter och annat som hålls tillbaka tillväxten.

Mål inom 5 år (2021)
- Vara färdig lärare
- gift oss
- fått minst ett barn
- vart utomlands hela familjen
- börjat fundera seriöst på vart vi vill bo

Så tänker jag nu:
Hoppas fortfarande på att vara färdig år 2021. Första barnet är beräknad i februari och gifta oss det hoppas jag vi gjort betydligt närmare i tiden än 2021...

Mål 2018
- Föda barn.
- Njuta av mammaledigheten.
- Vara klar med köket.
- Vara klar med barnrummet.
- Gift oss.

Mål 2022
- Ha fast anställning som lärare.
- Börjat leta annan bostad.
- Börjat försöka skaffa barn nr 2
 
1 år:
Fortfarande vid liv, bättre mående
Bli mer fysiskt aktiv

5 år:
fortfarande vara vid liv, bättre mående
Om måendet är stabilt så kommit igång att jobba igen.
 
Jag är dålig på att planera för framtiden, men typ så här tänker jag

1 år
Köpa häst
Troligtvis kommer jag att vilja byta jobb
Träna mer :D

5 år
Äga mitt boende
 
Älskar den här tråden! Så kul att läsa om allas planer :).

Jag gjorde ingen förra året så har inget att följa upp på. Mina planer:

1 år:
Ha körkortet fixat.
Ha ordnat hit bilen.
Ha kommit igång med ridningen!

5 år:
Ha åkt på min drömresa.
Ha kommit närmare mitt drömjobb. Gärna ha lyckats få det :D.
Bo lite större alt ha skaffat en liten fritidsstuga någonstans :).
 
Det är lite svårt med just ordet "plan" eftersom vissa saker är utom min kontroll att bestämma över. Så det blir en blandning av planer och mål här här nedanför.

1 års plan 2018:

- Spara en viss summa pengar
- Nå mitt omsättningsmål på jobbet
- Få en okej löneförhöjning
- Bli klar med utredningen hos landstinget och förhoppningsvis få ställas i kö för spermadonation
- Komma i samma form som jag var vintern för två år sedan :p
- Lära mig laga mat hemma och sluta köpa färdiglagat (går hand i hand med mitt sparmål)

5 års plan:
- Ha en viss summa pengar sparat och vid det här laget blivit bättre på fonder och aktier
- Ha bytt min lägenhet till en större med hiss, diskmaskin och tvättmaskin
- Skaffat ett barn
- Ha en månadslön på över en viss summa
- Ha bytt jobb alternativt fått en chefstjänst på befintligt jobb. Jag älskar mitt jobb, men det är ett litet företag och utvecklingsmöjligheterna är inte jättestora. Så sannolikt får jag byta om jag vill avancera.

Ja, utöver dom här ganska mätbara sakerna så tillkommer såklart - fortsätta ha jävligt roligt och vårda viktiga relationer.
 
Om 1 år:
Börjat jobba igen efter föräldraledighet
Bytt arbetsgivare
Springer milen
Börjat rida på ridskola igen efter nästan 10 års uppehåll

Om 5 år:
Hela huset rustat in- och utvändigt

Jag behöver jobba på mina långsiktiga mål märker jag. Jag och min man gjorde en rätt så detaljerad plan för kommande år för ca 1,5-2 år sen, men så ändrade vi oss på några stora punkter så nu är den inte gångbar längre och vi har inte gjort någon ny plan. De stora puckarna i den planen var i alla fall att köpa hus och skaffa barn nr 2 och det har vi gjort :)
 
1 års mål
  • Spara till häst och kontantinsats
  • Träna för att må bra
  • Rida mer
  • Vara mer ledig, göra roliga saker och ge mig tid till återhämtning
  • Skaffa mig en stil jag tycker om
  • Vara lycklig och må bra!
5 års mål
  • Vara lycklig och må bra!
 
Vilken kul tråd!!
Slutet av 2018:
Läst 1,5 år av min utbildning
Fortsätt leva som idag, livet är rätt nice!
Tävlat en del på en häst som inte lekt sönder sig i hagen!!! :rage::rofl:

Slutet av 2022
Läst klart och fått ett jobb som är hyfsat betalt och jag TRIVS på :love:
Hästen är fortsatt frisk, dröm vore att ha ridit 120...
Renoverat huset lite mer, drömmer om ett nytt kök :love:
Annars är jag rätt nöjd med livet som det är :love:
 
Har nog inte skrivit någon lista tidigare, men gör det nu. Better late than ever :D

2017:
- Ha roligt tillsammans med min häst, som jag förövrigt köpte 23/12-16. (Dessförinnan var han min foderhäst sedan 12/4-15).
- Göra högskoleprovet igen.
- Fylla 20 år - och för engångsskull fira min födelsedag. (Firade min födelsedag fram tills att jag fyllde 13, men har sedan inte gjort det, trots släktens tjat. Kanske är dags nu igen?)
- Komma in på någon utbildning till HT -17. Lutar åt ek. kand, pol.kand eller socionom på SH.
- Ta körkort.

2022:
- Min nuvarande häst lever fortfarande. (20 år gammal).
- Har också en yngre förmåga jag tränar och tävlar mera med.
- Fyller 25 år.
- Har fast jobb inom det jag utbildade mig till (blir klar 2020).

2017:
- Firar 1 år som ägare till Herr Häst imorgon. Vi har förövrigt haft ett helt fantastiskt år. :love:
- Gjorde HP igen - det gick åt pepparn.
- Firade min födelsedag lite, men det är (tyvärr) en dag jag helst vill glömma av olika anledningar. :cry:
- Och nästan årets höjdpunkt: Jag kom in på ekonomikandidat på SH! :bump: :banana: Har också utvecklats något helt enormt som människa tack vare mitt umgänge med världens härligaste ek.föreningsgäng! :heart Vad hade jag gjort utan de i mitt liv egentligen?! De har seriöst förändrat mitt liv, till det bättre, och jag har aldrig mått så bra som jag gjort under hösten. :heart

2018:
- Ha ännu ett fantastiskt år med H.H. Inte göra några högre satsningar i dressyr, men fortsätta träna på regelbunden basis och åka ut och ha kul i LB:3, kanske testa Sv.FT program för L-klass/MsvB ponny om tillfälle ges på P&R. Annars bara ha så roligt vi kan! :D
- Inte få en enda omtenta.
- Skaffa ett extrajobb.
- Ta CSN-lån (fast bara lite, kanske 25k)???
- Ställa mig i bostadskön.
- Fortsätta ha grymt kul med min så högt älskade studentförening. :heart
 
2017:
- Firar 1 år som ägare till Herr Häst imorgon. Vi har förövrigt haft ett helt fantastiskt år. :love:
- Gjorde HP igen - det gick åt pepparn.
- Firade min födelsedag lite, men det är (tyvärr) en dag jag helst vill glömma av olika anledningar. :cry:
- Och nästan årets höjdpunkt: Jag kom in på ekonomikandidat på SH! :bump: :banana: Har också utvecklats något helt enormt som människa tack vare mitt umgänge med världens härligaste ek.föreningsgäng! :heart Vad hade jag gjort utan de i mitt liv egentligen?! De har seriöst förändrat mitt liv, till det bättre, och jag har aldrig mått så bra som jag gjort under hösten. :heart

2018:
- Ha ännu ett fantastiskt år med H.H. Inte göra några högre satsningar i dressyr, men fortsätta träna på regelbunden basis och åka ut och ha kul i LB:3, kanske testa Sv.FT program för L-klass/MsvB ponny om tillfälle ges på P&R. Annars bara ha så roligt vi kan! :D
- Inte få en enda omtenta.
- Skaffa ett extrajobb.
- Ta CSN-lån (fast bara lite, kanske 25k)???
- Ställa mig i bostadskön.
- Fortsätta ha grymt kul med min så högt älskade studentförening. :heart
Lån?! :eek: :p
 
Ett årsplan 2017:
- Flytta, är väldigt sugen på att testa på en ny ort även om det bara är för en kortare period
- Tävla i pole dance
- Hitta ett deltidsjobb som jag trivs med och vill jobba längre än ett år på (flyttar upp denna till detta år från min 5 års plan)
- Bli fri från medicinen
- Våga vara lite mer framåt
Ja det blev inte så mycket av något typ. Blev ingen flytt även om jag var på g i början av året. Tävlingsambitionerna är lagda på hyllan. Äter fortfarande medicin, men börjat trappa ner. Vet ibte om jag lyckats bli mer framåt heller, men det är en lite diffus grej att utvärdera oxå. Hittade ett jobb jag trodde på, blev inge bra. Hittade ett nytt. Snart 3 månader in känns det fortfarande bra, så jag hoppas!
5 års plan
- Besökt alla världsdelar
- Flyttat till någon lite större lägenhet
- Gifta mig (om man får drömma lite)
- Köpt "sommarstuga" utomlands

Resa bokad till Afrika. Nu är det Sydamerika och Australien kvar. Det sistnämnda känner jag inget som helst sug för dock. Vet inte om jag klara det inom 5 år, men någon gång i livet ska jag väl kunna uppfylla det. Sommarstugeplanerna ligger på is. I övrigt kvarstår det och när det gäller giftemål finns det till och med en potentiell man i mitt liv till just det, så det känns inte lika långt bort.

Ny lista:
1 år 2018:
- Få fast jobb
- bli fri från medicinen
- komma igång och hitta bra träningsrutiner

5 års planen får nog ligga kvar som den är.
 
NY ETTÅRSPLAN, till 2018 (har då precis fyllt 28)
- Fått förlängt/fast på mitt nuvarande jobb allra helst, men i annat fall har jag ett annat jobb som jag trivs på.
- Flyttat hästen till ett annat stall som ligger bättre till geografiskt och som passar bättre för mina ambitioner.
- Köpt en egen hästtransport.
- Plockat bättre procent i lätt C och lätt B (dressyr) än i år. Börjat nosa på lätt A på träning.
- Kommit iväg hyfsat regelbundet till tränare. Vi måste nämligen åka till henne i grannkommunen nu, så det är lite meck när det ska passa för både henne, mig, chauffören och den som äger transporten, därav målet att köpa en egen.
- Min bästa, bästa bil är numera veteranare, så jag är inte så sugen på att göra mig av med honom längre. :angel: Men jag skulle gärna ha en till som har dragkrok. Och som är nyare än från -87.
- Lära mig köra med transporten med häst i. Har bara kört den tom eller med döda ting (hö)inne i annars.

NY FEMÅRSPLAN, till 2022 (då är jag 32...:nailbiting:)
Klistrar helt enkelt in den gamla, men ändrar det som ändrats.
- Fast anställd på ett jobb jag trivs på och tycker är utvecklande.
- Flyttat till hästgård.
- Hästen är utbildad och tävlad upp till medelsvår C dressyr, vilket är mitt drömmål.
- I den gamla listan stod det skaffa en häst till. Jag omvärderar mina önskemål. 2022 är min häst tolv år, och det är hög tid att betäcka om jag vill ha föl på henne. Så antingen finns det redan ett föl, eller är ett på väg. Eller så har jag köpt en welsh ponny i samma storlek.
- Skaffat hund.
- Lärt mig flytande spanska.

Sen skulle jag väl vilja skriva bli rik, snygg och smal också. Men det brukar aldrig hända trots att det varit mitt nyårslöfte sen typ 2009. :rofl:

Så här skrev jag i januari förra året. Jobbet blev förlängt två gånger, och jag hann även med en vända på ett annat jobb, men av ekonomiska skäl på båda så blev det ingen förlängning, utan nu står jag inför arbetslöshet och jobbsök igen. Men jag har lärt mig otroligt mycket och lärt känna fantastiska (och en del mindre fantastiska) människor längs vägen, och det är trots, allt ett och ett halvt år av arbetslivserfarenhet som jag inte hade innan.

Hästen flyttade till stall i min hemby i januari. Det BÄSTA jag gjort på många, många år. Skaffade då ytterligare en häst som sällskap och har nu eget stall (fanns med på min femårsplan!). Jag flyttade efter i höstas och bor nu här själv.

Jag har plockat bättre procent i dressyren och börjat nosa på lätt A hemma.

Resten av punkterna har inte hunnit med, mest av ekonomibiten och för att tränaren slutade komma till min ridklubb.

Planen för 2018 är egentligen bara att få ett intressant och varaktigt jobb som jag trivs med och kämpa på med dressyren. Gärna att ekonomin stabiliserar upp sig så pass att jag kan köpa en egen transport. Att träna för tränare skulle bli mycket enklare om det bara var jag och min tränaren som skulle hitta en tid som passar, nu ska transportens ägare inte ha den själv också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 222
Senast: cambodia
·
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 21 februari konstaterades ett fall av Ekvint herpesvirus typ 1 (EHV-1) på en ridsportanläggning i Skurup. Den drabbade hästen har...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisrytteriet i Stockholm har ett fall av abortviruset EHV-1 sedan en vecka tillbaka. Anläggningen är isolerad och inga andra hästar...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp