15-åringar försökte tända eld på stall

Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Nej, jag har inga sådana patienter som förtjänar att eldas upp. Fö brukar jag lämna moraldiskussioner hemma när jag går till jobbet, oavsett vilket jobb jag går till.
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Personligen tycker jag det visar att normala, i övrigt fungerande medborgare är såpass normala och fungerande att de reagerar med avsky och starka känslor mot sånt här. Trots att man är normal och välfungerande.
Såvitt jag vet är det normalt och välfungerande att kunna uttrycka sina känslor samt erkänna att man inte alltid är politiskt korrekt som inte älskar alla villkorslöst och har olika känslor inför olika människor och deras handlingar.

Normalt och välfungerande att vilja tortera och mörda alla som utför omoraliska handlingar... :crazy: Det är verkligen inte min definition av "avsky och starka känslor" utan snarare ett okontrollerat, omoget och primitivt sätt att reagera utan minsta tendens till eftertanke. Det är så barn och djur reagerar, instinktivt, och det skrämmer mig oerhört att det finns vuxna som inte kommit längre än så. Jag känner avsky och oerhört starka känslor när jag läser om liknande händelser, bara tanken på alla sätt mina älskade (djur + människor) kan skadas och på att människor kan utföra sådana saker får mig att känna mig maktlös, rädd, ledsen och fruktansvärt arg. Men att önska att de ska plågas, tändas eld på, avrättas m.m. är långt långt bort och något helt annat än "starka känslor".

Jag är utbildad mentalskötare med fördjupning i socialt behandlingsarbete

Va bra. :) Då kan du ju ta förklaringen om varför strängare straff, "öga för öga", avskräckande metoder osv aldrig kan ha någon positiv eller långvarig effekt, det är ju vanlig grundläggande psykologi.

Och nej, jag tycker inte att det är konstigt att det begås liknande brott när den politiskt korrekta uppfattningen är att det är mest synd om de som utför dåden och att de som maktlöst står vid sidan av och reagerar är de stora bovarna i sällskapet.

Är det den politiskt korrekta uppfattningen? Har jag aldrig hört faktiskt. Men å andra sidan har jag aldrig varit särskilt intresserad av att vara pk heller. Eller menar du att någon i den här tråden uttrycker den åsikten? Bloody F Mary nämnde det på ett ställe tror jag, i övrigt har jag inte sett det någonstans. Om jag läst slarvigt och missat det får du gärna visa var.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Bloody F Mary nämnde det på ett ställe tror jag, i övrigt har jag inte sett det någonstans. Om jag läst slarvigt och missat det får du gärna visa var.

nej, jag skrev inte att jag tyckte mest synd om, utan nåt i stil men "jag kan tycka synd om", .
Mary:)
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ordet är felanvänt, för såvitt jag sett så har ingen påstått sig vilja starta eller delta i en lynchmobb.

Har du slagit upp ordet?

LIA


nej, du är tydligen språkpolis så förklalra du, du som kan, var och när uttrycket är felanvänt i tråden, av andra och mig?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ja, jag är normal och välfungerande samt vuxen. Jag jobbar tom med människor (kors i take:eek:). Jag är utbildad mentalskötare med fördjupning i socialt behandlingsarbete, vilket säger att jag blivit granskad av psykiaters och psykologer redan under min studietid (de hade knappast släppt in mig bland patienterna, som faktiskt råkade vara ungdomar, annars)...
.


Jag undrar varför inte dina kunskaper du fick i skolan märks här i tråden?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Normalt och välfungerande att vilja tortera och mörda alla som utför omoraliska handlingar... :crazy: Det är verkligen inte min definition av "avsky och starka känslor" utan snarare ett okontrollerat, omoget och primitivt sätt att reagera utan minsta tendens till eftertanke.

Har du läst filosofi?
Då jag gjorde det satt vi många timmar och diskuterade en till synes likadan handling ur flera olika perspektiv och hur det kan vara rätt ur ett hänseende och fel ur ett annat. Trots att det är samma handling. Väldigt intressant ämne som jag rekommenderar :)

Om någon ger sig på dig och du slår till denne varpå personen avlider. Är det mord då?
Om någon dyker på en okänd person på en gata och slår denne så att offret avlider. Är det mord då?
Samma sak. Någon blir slagen och avlider. Vad är mord och inte mord, det är frågan. Nu snackar vi inte juridik utan filosofi, ej att förglömma.

Va bra. :) Då kan du ju ta förklaringen om varför strängare straff, "öga för öga", avskräckande metoder osv aldrig kan ha någon positiv eller långvarig effekt, det är ju vanlig grundläggande psykologi.

Det skulle jag nog kunna göra om jag hade intresse av det. Men du kan säkert hitta dina forskningsresultat och förklaringar på det på annat håll om du letar.

Är det den politiskt korrekta uppfattningen? Har jag aldrig hört faktiskt. Men å andra sidan har jag aldrig varit särskilt intresserad av att vara pk heller. Eller menar du att någon i den här tråden uttrycker den åsikten? Bloody F Mary nämnde det på ett ställe tror jag, i övrigt har jag inte sett det någonstans. Om jag läst slarvigt och missat det får du gärna visa var.

Jag talar inte specifikt om denna tråd, jag talar om samhället.
Vi har olika uppfattningar om livet.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Allt är ju en tolkningsfråga.

Kanske är det mina kunskaper från hela livet som syns. Kanske är det inte det förväntade, men dock. Poängen är att man måste inte vara missanpassad för att tycka annorlunda.

Edit: Intressant är också att du ställer frågan så. Som att det var en förutsättning att alla på samma utbildning kom ut som en produkt av samma sort. Som att man mals ner till en massa för att pressas ner i likadana formar och komma ut som kopior av varandra. (får en väldigt lustig syn för mig :laugh:)

Vad har du för utbildning? Är du likadan som alla andra i din klass? Svarar ni likadant på alla frågor?

Att förvänta sig att jag ska ha en viss roll bara för att jag avslöjat min titel... snacka om att se saker fyrkantigt :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Edit: Intressant är också att du ställer frågan så. Som att det var en förutsättning att alla på samma utbildning kom ut som en produkt av samma sort. Som att man mals ner till en massa för att pressas ner i likadana formar och komma ut som kopior av varandra. (får en väldigt lustig syn för mig :laugh:)


:eek: har man gått på en utbildning till mentalskötare så borde man få teoretiska kunskaper med sig och med det lite vett i sin skalle så man inte går ut o skriver sånt här på ett forum:

Sätt dom i en träbyggnad och tänd på.

Jag trodde att sådanna uttalanden berodde på okunskap men det visar sig att ni samtidigt hävdar er kunskap inom området som diskuteras i tråden, både du o LIA.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Hmm. Fakta enligt media. Nu är ju inte media i allmänhet särskilt objektiva i sin rapportering, allt som har sensation i sig trycks fram.

Om du vore oskyldigt (eller skyldigt) anklagad för att vara mordbrännare, är det då roligt att läsa om att du borde dö och att folk uppmanar andra att ha ihjäl dig? Så var frågan tänkt. Kanske bättre att det får redas ut av polis och åklagare och straff utdömas i domstol efter korrekt prövning?

Samhällen med höga straffsatser har högre kriminalitet. Det visar fakta.

För brott ska det dömas ut straff, som går ut på att risken för nya brott minskas så mycket det är möjligt. Det innebär att det viktigaste, förutom att skydda resten av medborgarna, är just rehabiliteringen. Men det är domstolar som ska döma, inte något medborgargarde.

Att vara "daltare" i dina ögon är uppenbarligen något alldeles positivt!
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag trodde att sådanna uttalanden berodde på okunskap men det visar sig att ni samtidigt hävdar er kunskap inom området som diskuteras i tråden, både du o LIA.

Är du besviken över insikten att man inte behöver vara vare sig okunnig, oinsatt eller missanpassad för att tycka att det daltas med brottslingar?

Jag har aldrig sagt att de ska brännas upp, de behöver bara få känna på den ångest det innebär att sitta i en brinnande byggnad. Det tror jag skulle väcka endel tankar faktiskt. Kalla det okunskap om du vill, jag ger dig friheten.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Om du vore oskyldigt (eller skyldigt) anklagad för att vara mordbrännare, är det då roligt att läsa om att du borde dö och att folk uppmanar andra att ha ihjäl dig? Så var frågan tänkt. Kanske bättre att det får redas ut av polis och åklagare och straff utdömas i domstol efter korrekt prövning?

Jag tror inte det där kommer ändras så länge samhället vårat består av människor. Oavsett vad skrivare här på buke tycker eller ej.
Människan som art har som intresse att diskutera andras varanden och göranden. Se bara på kändispressen. Du behöver inte vara mördare eller psykopat för att få läsa sådana saker och andra. Dagligen. Förövare döms alltid av "människor på stan" även om alla vet att det är polis och åklagare som reder ut och dömer juridiskt. Så är vi människor.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Kan inte säga annat än att hela situationen är tragisk för alla inblandade parter. Så väl drabbade som förövare... Det är alltid svårt att ha sympati för brottslingen men nånstans måste man stanna upp och se var saker o ting egentligen gick fel...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag har aldrig sagt att de ska brännas upp, de behöver bara få känna på den ångest det innebär att sitta i en brinnande byggnad. Det tror jag skulle väcka endel tankar faktiskt. Kalla det okunskap om du vill, jag ger dig friheten.

jasså, du tycker de ska sitta i en brinnande byggnad med ångest och stor risk för rökförgiftning och där man av det inte vet utgången,om jag kallar det okunskap??, ja delvis på sätt och vis-precis samma okunskap, oempati ,ellervad du nu kallar de två mopedkillarnas göranden som tänkte tutta på stallet, du är inte alls något bättre än vad de är:idea:.
Men lugn, du behöver inte rädas öga mot öga metoden om du har diskussion med mig-jag tycker du behöver vård för dina faktiskt sjuka tankar om att stoppa in dem i ett brinnande hus det anser jag är bättre än vad ditt förslag är-som faktiskt då skulle vara att stoppa in dig i ett, om du får som du vill med moppekillarna.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag har aldrig sagt att de ska brännas upp, de behöver bara få känna på den ångest det innebär att sitta i en brinnande byggnad. Det tror jag skulle väcka endel tankar faktiskt. Kalla det okunskap om du vill, jag ger dig friheten.

Vad ska man annars kalla det? Ignorans? Om du läst psykologi måste du väl vara mer än medveten om att det inte funkar så? :confused:
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

jasså, du tycker de ska sitta i en brinnande byggnad med ångest och stor risk för rökförgiftning och där man av det inte vet utgången,om jag kallar det okunskap??, ja delvis på sätt och vis-precis samma okunskap, oempati ,ellervad du nu kallar de två mopedkillarnas göranden som tänkte tutta på stallet, du är inte alls något bättre än vad de är:idea:.

Tack för att du talar om för mig hur jag är och vad jag har för värde. Om jag skulle ha missat det själv.
Ja, jag är faktiskt bättre än dem. Jag har nämligen aldrig varit för att utsätta oskyldiga för lidande. På den punkten är jag väldigt överlägsen faktiskt. Det är min åsikt. Fö. kan du läsa mitt inlägg här ovanför ang filosofi. Då kanske du förstår varför jag tycker det är skillnad på sak och sak.


Men lugn, du behöver inte rädas öga mot öga metoden om du har diskussion med mig-jag tycker du behöver vård för dina faktiskt sjuka tankar om att stoppa in dem i ett brinnande hus det anser jag är bättre än vad ditt förslag är-som faktiskt då skulle vara att stoppa in dig i ett, om du får som du vill med moppekillarna.

Tack. Jag skulle bli glad om jag fick lite betalt uppehälle, mat och sysselsättning i ett par år framöver så jag slapp knega.
Fö. är det intressant att man är sjuk så fort man inte är PK. Väldigt intressant. Jag är som sagt gärna sjuk, för då kan jag bli lite syndomtyckt och inte ställas tills svars för vad jag gör. Det vore skönt att slippa ta ansvar som människa.
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Är du besviken över insikten att man inte behöver vara vare sig okunnig, oinsatt eller missanpassad för att tycka att det daltas med brottslingar?

Jag har aldrig sagt att de ska brännas upp, de behöver bara få känna på den ångest det innebär att sitta i en brinnande byggnad. Det tror jag skulle väcka endel tankar faktiskt. Kalla det okunskap om du vill, jag ger dig friheten.

Det är inget konstigt med att tycka att det daltas med brottslingar. Det tycker även jag ibland. Det viktiga för mig är att det är domstolar som skall utdöma straff och kriminalvården som skall verkställa dem. Sen kan vi alla ha olika åsikter om hur hårda straffen skall vara.

Medborgargarden är jag helt emot. Jag är också helt emot tortyrliknande straff. jag tror inte de gör någon nytta heller för den delen. Tvärtom kan det bara skapa än mer hat.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Fö. är det intressant att man är sjuk så fort man inte är PK. Väldigt intressant. Jag är som sagt gärna sjuk, för då kan jag bli lite syndomtyckt och inte ställas tills svars för vad jag gör. Det vore skönt att slippa ta ansvar som människa.

Hur läser du in?:eek:
Jag har inte alls påståt att du är sjuk jag skrev nåt med:
jag tycker du behöver vård för dina faktiskt sjuka tankar om att stoppa in dem i ett brinnande hus
, att dina tankar o beskrivning,skriftligt, om vad du ville göra med dem är sjuka tankar,hitta inte på annat är du snäll.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Medborgargarden är jag helt emot.

Det beror på tycker jag. Det ser väldigt olika ut med polisiära resurser beroende på vart i landet man bor. Finns det en polispatrull inom en radie av 30 mil så tycker jag inte att det är helt fel att lokalbefolkningen hjälps åt att hålla uppsikt. Sedan är det självklart en viss skillnad att hålla uppsikt och att puckla på folk.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jamen jag är jättefarlig! Dessutom ser jag farlig ut också, det är därför folk mer eller mindre kryper upp mot väggarna när de ser mig! Är ful som stryk med ett enormt hotfullt yttre!
Jag funderar på att slå mig in i politiken, det skulle nog vara enormt givande för mig! Tänk att få skriva om en massa lagar! Dräggel, dräggel!!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 589
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 855
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp