15-åringar försökte tända eld på stall

Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Det beror på tycker jag. Det ser väldigt olika ut med polisiära resurser beroende på vart i landet man bor. Finns det en polispatrull inom en radie av 30 mil så tycker jag inte att det är helt fel att lokalbefolkningen hjälps åt att hålla uppsikt. Sedan är det självklart en viss skillnad att hålla uppsikt och att puckla på folk.

Att hålla uppsikt är helt ok. Grannsamverkan mot brott tycker jag är en bra sak. Om man anser att man kan och vågar så är det inget fel att försöka hindra eller stoppa brott heller.

Det jag är emot är sk medborgargarden som även anser sig ha rätt att straffa brottslingar.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Du menar att man kan ha sjuka tankar utan att vara sjuk? Hur ska jag kunna vårdas om jag inte är sjuk? Tror du sådana resurser finns? Isåfall skulle nog hela befolkningen behöva vård, vill jag påstå.

Vad jag tror att det handlar om här, är att vissa i tråden blir rädda när de inser hur många människor som de trodde var som dem, i själva verket har en helt annan syn på saker och ting när det kommer till diskussion. Kanske är det grannen, kanske kollegan, kanske tom ens egen syster...
Paniken kanske stiger när man börjar tänka på hur sjuka alla är, men i själva verket är det bara folk som är ganska genomsnittliga i normalitetsgrad. Antingen bygger man en bunker eller så inser man att de flesta inte sjuka, de basunerar bara inte ut sina åsikter innan de blir tillfrågade.

Som sagt. Det som kallas bipolärt i Sverige kanske anses normalt i Italien. Likväl som sharialagarna anses normala i de länder där de tillämpas - tycker du att beslutsfattarna där är ett gäng psykopater som ska ha vård?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag tror inte det där kommer ändras så länge samhället vårat består av människor. Oavsett vad skrivare här på buke tycker eller ej.
Människan som art har som intresse att diskutera andras varanden och göranden. Se bara på kändispressen. Du behöver inte vara mördare eller psykopat för att få läsa sådana saker och andra. Dagligen. Förövare döms alltid av "människor på stan" även om alla vet att det är polis och åklagare som reder ut och dömer juridiskt. Så är vi människor.

Och antingen kan man gå med i den "mobben" eller inte. Antingen kan man värna rättssäkerheten eller inte. Bara för att det alltid kommer att vara en del människor som gärna vill döma ut straff själva, betyder inte att man måste acceptera det som medborgare i vårt samhälle.

Det valet är upp till oss alla och jag vet vilken sida jag står på.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Har du inte gått väl långt när du börjar försvara sharialagarna.
Inte tror jag att de som genomför dessa är psykopater lika lite som en lynchmob består av psykopater, de är helt vanliga människor vilket är vad som gör gapande som ditt så farligt!
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Om Olga 86 och Agda 73 sitter på bussen och förfasas över dagens ungdom är det för mig ett lika stort hot mot rättssäkerheten som det är när Sara 23 och Kajsa 21, som sitter på sätet bakom, säger att de som våldtar barn borde skickas till månen eller nålas på ett kors och pissas i ansiktet.

Vad jag menar är att människors uttryckande av åsikter inte är något som kan stoppas, åtminstone inte så länge man ska ha demokrati och åsiktsfrihet. Tas dessa två bort ser jag det som ett betydligt större problem.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag frågade om BFM tyckte de var sjuka för att påvisa att en sak som anses sjukt i land 1 är friskt i land 2. Om du läser det igen så ser du också det.

Fasa!!!! Vad ska vi göra med allt vanligt folk som har fel åsikter?! :crazy:

Edit: Jag måste få skratta lite: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. (:o)
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

I nazityskland tyckte man det var ok att utrota judar.
I rwanda tyckte man det var ok att utrota tutsier.
Det behöver inte betyda att vi måste acceptera det!
Om du bara tycker det är roligt att propagera för våldsstraff(utan rättegång) så är du värre än jag trodde.
Driver du frågan som ett skämt? Det gör inte jag!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Nej, men jag var tvungen att svara på det löjliga påståendet i form av en lite löjlig fråga. Du ger mig inget val.
Det finns tydligen två sätt att se saker: ditt sätt och fel sätt. Skulle jag ens idas slösa tid och energi på att argumentera på ett seriöst sätt på de premisserna? Nej.
Jag orkar inte ens försöka bli lite irriterad eftersom jag är ganska van att stå ut med diverse påhitt från ditt och andra klanmedlemmars håll.

Herregud, skulle jag bära mig åt som du gör och mena det så skulle jag verkligen lida av högt blodtryck. Det kan vara skadligt, så jag skrattar åt det istället.

Nu ska jag vila lite innan mitt nattpass, om herrn ursäktar.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Hmm. Fakta enligt media. Nu är ju inte media i allmänhet särskilt objektiva i sin rapportering, allt som har sensation i sig trycks fram.
Därför jag inte bara skrev "fakta". Men dom har klar uppbackning av myndigheterna i den frågan.


Om du vore oskyldigt (eller skyldigt) anklagad för att vara mordbrännare, är det då roligt att läsa om att du borde dö och att folk uppmanar andra att ha ihjäl dig? Så var frågan tänkt. Kanske bättre att det får redas ut av polis och åklagare och straff utdömas i domstol efter korrekt prövning?
Samma svar som förra gången. Här i aktuellt fall är det inte fråga om oskyldiga.

Samhällen med höga straffsatser har högre kriminalitet. Det visar fakta.
Eller så är det tvärtom. Den höga kriminaliteten hålls hjälpligt i schack med höga straff. Med statistik kan man som bekant bevisa det man vill. :angel:

För brott ska det dömas ut straff, som går ut på att risken för nya brott minskas så mycket det är möjligt. Det innebär att det viktigaste, förutom att skydda resten av medborgarna, är just rehabiliteringen.
Kan du beskriva vilka straff du då tänker på?

Men det är domstolar som ska döma, inte något medborgargarde.
Var har jag sagt något om medborgargarden? Varför tycks du och "din sida" ha behov av påhitt såsom medborgargarde, tortyr och lynchmobbar och lägga det i andras mun? För att ni inte vill se saker som dom är?

Att vara "daltare" i dina ögon är uppenbarligen något alldeles positivt!
Hur fick du till det då?

Det är märkligt att du svarar på mitt inlägg men inte på det jag skriver, med något undantag. Så mycket mer intressant det hade varit med en diskussion i sakfrågorna i det jag spånade kring. Istället blev det som vanligt i Buke... :(

LIA
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jamen jag är jättefarlig! Dessutom ser jag farlig ut också, det är därför folk mer eller mindre kryper upp mot väggarna när de ser mig! Är ful som stryk med ett enormt hotfullt yttre!
Jag funderar på att slå mig in i politiken, det skulle nog vara enormt givande för mig! Tänk att få skriva om en massa lagar! Dräggel, dräggel!!

Ytterligare en givande kommentar. Tack för att du svarade på mina frågor, det visar verkligen att jag hade fel i mitt påstående om vilken mognadsgrad du ligger på. Det är alltid lika roligt att diskutera med folk som kommer med välformulerade argument. :bow:

Jag är för övrigt sockersöt, charmig till tusen och omtyckt och respekterad av alla, ingen är rädd för mig såvitt jag vet. :) Vad det nu har med saken att göra.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Vad jag lärt mig, oavsett jag läst psykologi eller ej, är att man lär mest av sina egna misstag. Inte av andras.

I väldigt förenklad version, ja. Det finns mängder av områden då man lär sig mer av andras misstag än egna, det brukar t.ex. räcka att se någon annan hoppa från en klippa för att inse att det är dumt. Men du kanske hoppar själv? I så fall lär du ha synnerligen sällsynta gener. De som saknar förmågan att lära sig av andras misstag har av naturliga skäl inte gynnats av evolutionen.

Men vad har det med straff att göra?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Fast jag tycker att jag absolut gett svar i sakfrågorna. Sedan tycker jag - som vanligt på Buke - att du mumlar en massa i skägget och anser dig ha bevis för att din tes stämmer - trots att den går på tvärs mot kända studier.

Nu har du bestämt att det inte handlar om oskyldiga.... Vem var det nu igen som i ett rättssäkert samhälle bestämmer det ????????

"Daltare" som jag ser det efter dina beskrivningar är människor som har en positiv människosyn, vill rehabilitera kriminella och skapa ett bättre samhälle för oss alla. Det ser jag som bara positivt.

Medborgargarde är en respons på era "ironiska" inlägg om vad man ska göra med de misstänkta i detta fall. Det må vara så att just dina inlägg inte varit värst, men du är inblandad i de flesta av de tråddelarna på ett högst tråkigt sätt.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Antingen bygger man en bunker eller så inser man att de flesta inte sjuka, de basunerar bara inte ut sina åsikter innan de blir tillfrågade.

Ge dig med ditt påhitteri!!:mad:,jag skrev att din tanke var sjuk när du tyckte de skulle stoppas in i en träbyggnad och att det skulle tuttas på, inget annat alls.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Fast jag tycker att jag absolut gett svar i sakfrågorna. Sedan tycker jag - som vanligt på Buke - att du mumlar en massa i skägget och anser dig ha bevis för att din tes stämmer - trots att den går på tvärs mot kända studier.
Då tycker jag du ska läsa det inlägget du svarade på en gång till! Jag ställde några, i mitt tycke, intressanta frågor som du valt att negligera. Avstå gärna personangrepp!

Nu har du bestämt att det inte handlar om oskyldiga.... Vem var det nu igen som i ett rättssäkert samhälle bestämmer det ????????
Dom är ertappade under försök att tutta på stallet, dom har försett sig med tändvätska och tändare, dom har erkänt. Ja, jag ser dom absolut som skyldiga även om du inte gör det.

"Daltare" som jag ser det efter dina beskrivningar är människor som har en positiv människosyn, vill rehabilitera kriminella och skapa ett bättre samhälle för oss alla. Det ser jag som bara positivt.
"Dalt= överdriven omsorg" enligt ordboken. Det ger inte dom effekter du påstår.

Medborgargarde är en respons på era "ironiska" inlägg om vad man ska göra med de misstänkta i detta fall. Det må vara så att just dina inlägg inte varit värst, men du är inblandad i de flesta av de tråddelarna på ett högst tråkigt sätt.
Betackar mig för osakliga "responser". Vad menar du med det jag fetat?

LIA
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ge dig med ditt påhitteri!!:mad:,jag skrev att din tanke var sjuk när du tyckte de skulle stoppas in i en träbyggnad och att det skulle tuttas på, inget annat alls.

Jag står nog inte för den större omfattningen av påhitteri i dessa trådar så det tar jag inte åt mig alls.

Fö. tycker jag det är tråkigt att diskutera med folk som dig och Hoppelhase. Ni svarar ju inte på det intressanta i inläggen till er. Dvs frågeställlningarna.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag sa inte att man inte lär sig av andras misstag, jag sa att man lär sig MEST av sina egna. Stor skillnad.
Det är nog inte speciellt okunnigt att påstå att man kanske tänker om vad gäller lämpligheten i att innebränna andra, om man själv fått känna på rädslan, det skulle säker tfå fram en gnutta empati också. Om man har tur.
Just det har mer med logik att göra, än straff.
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ang fetstilt:
Citat:
"
Varför offra byggnader. Dom hade ju tändvätska och tändare på sig. Serverat och klart.

LIA
"


Min åsikt om dina inlägg är ett personangrepp, men dina åsikter om mina (och andras) inlägg är det inte. Konsekvens? Jag tycker inte att kommentera innehållet i någons inlägg kan betraktas som personangrepp.

Jo, överdriven omsorg utgående från DIN definition (uttolkad av MIG genom DINA inlägg i den här tråden), ser JAG som något positivt. Eftersom jag inte betraktar rehabilitering och en positiv människosyn som "överdriven omsorg".
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Betacka dig hit o betacka dig dit!
Du har i hela den här tråden försvarat våldsförespråkarna o menat att vi andra, som anser att straff skall beslutas av samhället o inte skall innehålla våld, vill dalta med brottslingarna!
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Om Olga 86 och Agda 73 sitter på bussen och förfasas över dagens ungdom är det för mig ett lika stort hot mot rättssäkerheten som det är när Sara 23 och Kajsa 21, som sitter på sätet bakom, säger att de som våldtar barn borde skickas till månen eller nålas på ett kors och pissas i ansiktet.

Vad jag menar är att människors uttryckande av åsikter inte är något som kan stoppas, åtminstone inte så länge man ska ha demokrati och åsiktsfrihet. Tas dessa två bort ser jag det som ett betydligt större problem.

Ja, visst måste man få uttrycka åsikter. Men när man börjar hetsa mot enskilda utpekade individer har man gått över gränsen. Att ställa icke-stödet för medborgargarden och utdömande av straff från andra än domstolar mot demokrati och åsiktsfrihet vet jag inte var du fick ifrån. Det resonemanget håller inte ihop. Istället är rättssäkerhet, domstolars oberoende och motstånd mot medborgargarden en förutsättning för en fungerande demokrati. Liksom åsiktsfrihet och yttrandefrihet.

Jag tror att vi alla här i tråden tycker att de här ungdomarna ska bestraffas om de begått de beskrivna gärningarna. Vissa av oss tycker att det ska skötas på ett rättssäkert sätt, andra struntar i det, bara någon utdelar hård bestraffning. Vissa av oss tycker att bestraffningen ska koncentreras på att se till att fler liknande händelser inte upprepas och försöka få ungdomarna att bidra i vårt samhällsbygge, andra struntar i det, bara de blir bestraffade så det sjunger om det, gärna med våld.

Om samhället använder våld för att bestraffa kriminella ger det en tydlig signal att våld är accepterat. Vilket inte gynnar vårt samhälle framöver.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 589
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 855
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp