Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Det är definitivt inte ohygieniskt men däremot litet äckligt.
Men en hästtjej som är van att mocka boxar borde klara av det, kan jag tycka.

Besparingen är gigantisk.

Vi var tvungna att ha tygblöjor till äldsta barnet då hon inte tålde vare sig pampers eller libero och motsvarande.
Och det var överraskande hur mycket pengar som vi sparade.
Det brukar finnas begagnade att köpa billigt.

"Oavsett vilka slags tygblöjor du väljer kommer du kunna spara pengar på det. Det är möjligt att köpa tygblöjor som räcker hela blöjperioden för mindre än 2000 kr. Ett barn använder i snitt fem engångsblöjor per dag, om det har engångsblöjor i tre år blir den totala summan mellan ca 7-20000kr beroende på märke."
https://blojupproret.se/tygblojor/
Hur märkte du av det? Vi talar alltså om första barnet? Och alltså om diverse utgifter som du inte hade haft tidigare? Ändå överraskades du av besparingen?

@karamelldrottningen min unge hade tygblöjor. Jag avråder. Det är ett pyssel från helvetet, tyckte jag. Och jättemycket motbjudande tvätt, i 90 grader, apropå elräkning. Nu är väl din bebis ett antal månader gammal också, procentuellt sett har en ganska stor del av hennes tid med blöjor redan gått. Och när man har köpt de dyra tygblöjorna blir man för snål för att ge upp.

Nej nättrosor slängs.
Trosor kan aldrig bli helt rena efter lång tids användning. Du får googla på det. Därför rekommenderar man att byta ut sina trosor relativt ofta. Och definitivt inget som ska gå i arv. Och de är dessutom inget man bajsar i men ändå lägger sig bakterier där.
Fast om du blir inlagd på sjukhus och behöver trosor får du ett par trosor. Som är tvättade. Hur många gånger de återanvänds vet jag inte men de tvättas ju i 90 grader. Precis som filtar och lakan och andra kläder gör.

Sen - jag tycker det ska vara ett högst personligt val om man vill använda tygblöjor eller ej. Och tänker att du själv är helt kapabel att avgöra om det är något du vill göra för att spara pengar eller inte :)

Jag var på LRF möte för några år sedan om solceller men blev bara mer förvirrad efter det. Så mycket regler hit och dit och risker och frågetecken.
Framförallt är det ju en investering som även om den är lyckad mm tar år att återbetala sig.

Jag tycker givet att du berättat om din ekonomiska situation, kring traktorn och att du varken kan köpa ut P eller ta lån för det osv att det faktiskt är väldigt tondövt att börja tala om att du ska spara pengar genom investeringar som tar lång tid på sig att ens återbetala sig.

Fast om du blir inlagd på sjukhus och behöver trosor får du ett par trosor. Som är tvättade. Hur många gånger de återanvänds vet jag inte men de tvättas ju i 90 grader. Precis som filtar och lakan och andra kläder gör.

Sen - jag tycker det ska vara ett högst personligt val om man vill använda tygblöjor eller ej. Och tänker att du själv är helt kapabel att avgöra om det är något du vill göra för att spara pengar eller inte :)
Aha inget jag varit med om när jag var på sjukhuset. Då var det tygtrosor som gällde. Sjukt obekväma och sladdriga.
Många av mina trosor funkar inte att tvätta mer än 40 grader tyvärr. De flesta är från hunkemöller.
De mer vardags/vanliga är från Lindex eller liknande de funkar att tvätta i 60 grader. Men knappast 90 grader.
Jag byter trosor minst en gång om dagen men oftast två. Plus har alltid intimtvättlappar med mig om jag ska nånstans. Plus extra trosor med utifall.
Jag har sjukt mycket underkläder 😳
Två stora lådor för trosor och en stor för bh:ar. Sportbehåar hänger jag upp alla på galgar av nån anledning.
Men många sett. För att matcha. Och några bodys de funkar inte heller mer än 40 grader.

Hur märkte du av det? Vi talar alltså om första barnet? Och alltså om diverse utgifter som du inte hade haft tidigare? Ändå överraskades du av besparingen?
Vi började med engångsblöjor och övergick sedan till tygblöjor av nödvändighet.
Och då så sjönk utgifterna för inköp överraskande mycket.

Nej nättrosor slängs.
Trosor kan aldrig bli helt rena efter lång tids användning. Du får googla på det. Därför rekommenderar man att byta ut sina trosor relativt ofta. Och definitivt inget som ska gå i arv. Och de är dessutom inget man bajsar i men ändå lägger sig bakterier där.
Jag fick använda stora bomullstrosor jag.
Nättrosor trodde jag bara användes på kvinnokliniker?

Allt dör i 90 grader så det finns inget ohygieniskt där.

Jag fick använda stora bomullstrosor jag.
Nättrosor trodde jag bara användes på kvinnokliniker?

Allt dör i 90 grader så det finns inget ohygieniskt där.
Du är verkligen ofta tjatig i många trådar. Det är väl din personlighet. Störig.
Kan man verkligen tvätta blöjorna i 90 grader?
Tveksamt om det skulle spara pengar. Hade hon varit nykläckt ja då kanske men knappast nu.
Vet inte hur gamla dina barn är men över 10 år? Elpriset är inte detsamma som det var för x antal år sedan. Det vill säga du gör en mindre besparing idag än då dina var små.

Nu är jag less på blöjprat. Kommer inte skriva mer om detta.

Jag är nyfiken på hur snabbt du kände av besparingarna efter installeringarna?
Direkt efter varje installation.
Så typ litet i taget för varje åtgärd.
De gjordes successivt under ungefär 8 år då.

När började det gå plus? Det måste ju kosta en hel del att sätta in luftvärmepumpar, pelletskamin och solceller?
Luftvärmepump efter 5 år.

Pelletskamin omedelbart då den installerades i stället för att laga eller byta ut oljepannan.
Oljepannan får gå på sin lilla elpatron (8kW) så länge som det fungerar, men det räcker inte när det blir kallt.

Solceller vet jag faktiskt inte om det kommer att gå plus, men det känns bra med egen el.
De gör dock att pannan kan köra vidare på elpatron utan att det kostar något en stor del av året.
Men det är som jag skrev överkurs och inget som jag skulle rekommendera någon som inte är extra intresserad och har ett kapital.

Direkt efter varje installation.
Så typ litet i taget för varje åtgärd.
De gjordes successivt under ungefär 8 år då.

Luftvärmepump efter 5 år.

Pelletskamin omedelbart då den installerades i stället för att laga eller byta ut oljepannan.
Oljepannan får gå på sin lilla elpatron (8kW) så länge som det fungerar, men det räcker inte när det blir kallt.

Solceller vet jag faktiskt inte om det kommer att gå plus, men det känns bra med egen el.
De gör dock att pannan kan köra vidare på elpatron utan att det kostar något en stor del av året.
Men det är som jag skrev överkurs och inget som jag skulle rekommendera någon som inte är extra intresserad och har ett kapital.
Men alltså det är extremt tondövt att i denna tråd utifrån vad @karamelldrottningen delgivit som sin ekonomi börja prata om saker som kräver ekonomisk investering och har lång tid att ens betala sig. Hon har inte den ekonomin har hon ju redan redogjort för.

Du behöver även denna gång lyfta blicken från din egen horisont och sätta dig in i situationen för den du svarar istället för att bara köra på med vad som funkade för dig

Själva sparar vi mest på att köpa ved och elda i en bra braskamin centralt i huset. Den hade vi köpt ändå,
Ja det är oerhört lönsamt.
För oss så hade eldning i vedspisen varit det billigaste då vi även har egen ved.
Men den sköter sig inte själv på dagen när människorna är borta och jobbar och den behöver eldas i på natten när man egentligen skall sova.

Pelletskaminen sköter sig själv på det viset.
Påfyllning och uraskning varannan dag.
Den står där det ändå borde stå en kamin.
Skorstenen hade en ledig pipa och hörnet i rummet var klart.

Senast ändrad:
Jag var på LRF möte för några år sedan om solceller men blev bara mer förvirrad efter det. Så mycket regler hit och dit och risker och frågetecken.
Ja det är inget som jag skulle rekommendera till någon som inte har ett extra intresse för det.

Solceller är bra om man kör elbil eller har torkar för hö och spannmål i sitt jordbruk.
Eller annan hög förbrukning om sommaren typ camping och turism.

Jag tycker givet att du berättat om din ekonomiska situation, kring traktorn och att du varken kan köpa ut P eller ta lån för det osv
Jag tänker att om P köper ut @karamelldrottningen ur traktorn att det kan finnas en liten penga att göra det bästa av.

Jag skrev också att solceller var överkurs men tyckte att jag borde beskriva hela min lösning för att ge exempel på vad man kan göra för att sänka sina kostnader.

Jag tänker att om P köper ut @karamelldrottningen ur traktorn att det kan finnas en liten penga att göra det bästa av.

Jag skrev också att solceller var överkurs men tyckte att jag borde beskriva hela min lösning för att ge exempel på vad man kan göra för att sänka sina kostnader.
Men nu är det lika tondövt. @karamelldrottningen har ju gång på gång sagt att det inte är ett alternativ hon önskar för hon vill behålla den traktor hon har. Och om han skulle köpa ut henne måste hon använda huvuddelen av de pengarna att skaffa en annan traktor eller en ATV med tillbehör.

Och om vi så struntar i ovan så då ska hon alltså ta de pengarna - i en situation där vardagsekonomin inte går runt - och investera i något som kan ge minskade utgifter om ett år eller mer. Hör du inte själv hur avigt det rådet blir?

Du är verkligen ofta tjatig i många trådar. Det är väl din personlighet. Störig.
Skall jag tolka det som att du inte vill ha någon hjälp med att få ner dina kostnader?
Det finns ju ingen anledning för mig att anstränga mig om du inte uppskattar det utan i stället ger mig gliringar.

Ja, de skall lämpligen tvättas i just 90 grader.
Förr i världen så kokade man dem.

Mina barn är vuxna nu så även om elpriset var lägre i kronor räknat så var elräkningarna mer belastade på inkomsten i % räknat.

Frågan är ju egentligen hur mycket du är villig att anstränga dig för att få ekonomin att gå ihop.
Antingen så krävs det större inkomster eller lägre utgifter när det inte fungerar.

Tveksamt om det skulle spara pengar. Hade hon varit nykläckt ja då kanske men knappast nu.
Vet inte hur gamla dina barn är men över 10 år? Elpriset är inte detsamma som det var för x antal år sedan. Det vill säga du gör en mindre besparing idag än då dina var små.

Nu är jag less på blöjprat. Kommer inte skriva mer om detta.

Jag fick aldrig till det med tygblöjor, bökigt och mycket tvätt, inget för mig, det är inte för alla. Gav upp efter ett par gånger. En kompis fick dom när hon fick barn, då var de knappt använda.

Hör du inte själv hur avigt det rådet blir?
Eller så får man lösa det hela på något annat sätt.
Om man inte får ihop ekonomin så kan man varken behålla någon traktor eller köpa någon ATV.

Ibland så måste man göra saker och fatta obekväma beslut för att ordna upp en ekonomi som fungerar dåligt.

Jag lejer ut sådant som behöver traktor då en egen skulle binda för mycket kapital samt kosta för mycket i drift.
Det finns många alternativ till lösningar om man ser sig omkring.

Eller så får man lösa det hela på något annat sätt.
Om man inte får ihop ekonomin så kan man varken behålla någon traktor eller köpa någon ATV.

Ibland så måste man göra saker och fatta obekväma beslut för att ordna upp en ekonomi som fungerar dåligt.

Jag lejer ut sådant som behöver traktor då en egen skulle binda för mycket kapital samt kosta för mycket i drift.
Det finns många alternativ till lösningar om man ser sig omkring.

Fast varför delger du inte rimliga relevanta lösningar då?
Och att du kan leja ut sådant som kräver traktor är ju inget som hjälper @karamelldrottningen. Och även där är det ju enorm skillnad om man varje dag behöver en traktor eller kan leja ut sällan-behovet.

Jag tror att i läget hon är nu och med de prioriteringar osv som hon delgett i tråden är det en bra start att kolla på matkostnad, elförbrukning, avtal för olika saker, onödiga prenumerationer mm och helt enkelt kapa i vardagsutgifterna som ett första steg och ta det därifrån. Och fundera på hur och när hon kan återgå i arbete i någon grad mm. Det ger sannolikt både mer effekt och känns lättare än börja ta i att genomföra brytningen med P, bli utköpt ur traktorn mm mm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII