Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Ja kanske det.
Men som exempel på hur man kan spara pengar.
Vilket Karamellen efterfrågade.

Jag är väldigt bra på just den saken och delar gärna med mig av hur jag gör.
Och hoppas att det skall hjälpa andra.
Fast det har jag inte gjort. Hade jag efterfrågat sånt hade jag startat en separat tråd om det :)
Jag har bara funderat lite på ekonomin. Liksom allmänt. Var aldrig tänkt starta nån vidare diskussion om det.

Jag är nyfiken på hur snabbt du kände av besparingarna efter installeringarna? När började det gå plus? Det måste ju kosta en hel del att sätta in luftvärmepumpar, pelletskamin och solceller? Har man inte kontanter att köpa detta för, måste man ta lån och sen betala ränta på lånen. Alltså - det här är ingen kritik utan en fundering. Själva sparar vi mest på att köpa ved och elda i en bra braskamin centralt i huset. Den hade vi köpt ändå, för mysfaktorns skull, men den har visat sig vara värd massor även ekonomiskt om vintrarna. Den varma skorstenen värmer upp övervåningen också. (Hur miljövänlig den är vågar jag inte tänka på....)
Nu har det postats en del inlägg sedan detta, och jag vet att du fått svar, men jag kände ändå att jag behövde hugga tag i det förstnämnda! Kan bli så trött på ekonomi-tips som ofta kräver stora investeringar för att få det att gå runt (som i detta fall, se resultat efter fem år när pengarna behövs nu), eller "ät frukost hemma istället för på Pressbyrån och köp dyrare skor som håller längre" när de som har det dåligt ställt bara hade drömt om en frukost på Pressbyrån...
En wake up-call jag fick för ett par år sedan som jag fortfarande bär med mig från en sån här diskussion var en som nämnde att hen inte kunde köpa storpack (alltså fler än 6) toalettrullar då hen inte kunde ha kapital upplåst på sånt sätt. Du måste vara rik för att kunna spara pengar, och frisk nog för att vara sjuk!

Nu har det postats en del inlägg sedan detta, och jag vet att du fått svar, men jag kände ändå att jag behövde hugga tag i det förstnämnda! Kan bli så trött på ekonomi-tips som ofta kräver stora investeringar för att få det att gå runt (som i detta fall, se resultat efter fem år när pengarna behövs nu), eller "ät frukost hemma istället för på Pressbyrån och köp dyrare skor som håller längre" när de som har det dåligt ställt bara hade drömt om en frukost på Pressbyrån...
En wake up-call jag fick för ett par år sedan som jag fortfarande bär med mig från en sån här diskussion var en som nämnde att hen inte kunde köpa storpack (alltså fler än 6) toalettrullar då hen inte kunde ha kapital upplåst på sånt sätt. Du måste vara rik för att kunna spara pengar, och frisk nog för att vara sjuk!
Lika irriterande som de flesta förslag till att spara el. Jag slösar inte på det sätt som man tydigen måste göra för att kunna spara... :p

Jag har mobilt bredband och mobilabonemang med begränsad surf. Eftersom det inte ger lika bra uppkoppling med mobilabonnemanget enbart (det körde jag med innan med det går inte att jobba på). Så ca 600 kr i månaden för mobil och mobilt bredband.
Jag har mobilt bredband och mobilabbonnemang med obegränsad surf samt kostnad för mobil (180 kr i månaden/10 000 kr kostar den) samt router för 650 kr i månaden. Det är inte billigt men det funkar perfekt även till mitt jobb. Visst hade jag inte behövt mobilen/en billigare mobil än en som kostar 10 000 kr, men jag har haft min i 7 år och insåg att det var dags för ny och helst innan den kastade in handduken så att säga. Jag ser fram emot att ha denna i ännu fler år framöver. :)

Vi har fiber indraget här men det skulle bli dyrare för mindre om jag förstod det rätt så jag använder inte det (precis som de flesta andra här tydligen).

Jag håller med, om 5 år kommer ts kunna jobba fullt och är dessutom igenom värsta vabbträsket förhoppningsvis. Så stora investeringar är ju nästan korkat att göra (om man ens får lån för att göra dem) i en period i livet när man är fattig och kanske lite osäker på framtiden. Det är ju också stor skillnad i om man ärvt sin gård/hus och har utrymme att låna eller om man köpt den och kanske redan har maxat sitt tak. Jag levde under några år på marginalerna (vill understryka att jag inte på något vis var fattig då anledningen till rätt taskig ekonomi var häst, bil och transport) och kommer aldrig döma någon som ”inte har råd”. Nu har jag i många år inte behövt tänka på pengar på det viset (men såklart om större inköp eller investeringar ska göras) och det är en helt annan situation. Sitter dessutom i en sits där jag skulle kunna få låna en miljon imorgon om det behövs. Det går ju liksom inte att jämföra en god ekonomi med en som just nu får kämpa.

Känns inte som att det händer nånting i mitt liv. Dagarna bara går ändå :crazy:
Ska iaf träffa M imorgon. Eventuellt F på torsdag. Och den där dejten vet jag inte om jag orkar med. Men får bli på fredag. Sagt att jag kan då.
Jag kommer inte styra upp nånting. Vilket jag iofs inte brukar göra heller.
Måste rida imorgon också så de får gå det jag tänkt i veckan. Idag blev det endast från marken och avbrutet dessutom :meh:

Edit: stör mig på vissa tankar. Ska lämna tillbaka en grej som inte funkar. Och då tänkte jag automatiskt att ja men då kan jag passa på köpa vin mm.
Suck så vet inte om jag vågar åka dit.
Jag kommer vara missnöjd hur jag än gör.

Känns inte som att det händer nånting i mitt liv. Dagarna bara går ändå :crazy:
Ska iaf träffa M imorgon. Eventuellt F på torsdag. Och den där dejten vet jag inte om jag orkar med. Men får bli på fredag. Sagt att jag kan då.
Jag kommer inte styra upp nånting. Vilket jag iofs inte brukar göra heller.
Måste rida imorgon också så de får gå det jag tänkt i veckan. Idag blev det endast från marken och avbrutet dessutom :meh:

Edit: stör mig på vissa tankar. Ska lämna tillbaka en grej som inte funkar. Och då tänkte jag automatiskt att ja men då kan jag passa på köpa vin mm.
Suck så vet inte om jag vågar åka dit.
Jag kommer vara missnöjd hur jag än gör.

Känns som att du borde prioritera möten i ditt liv? ❤️

Som just nu tex. Jag gör ändå inget så skulle kunna dricka nu utan att någon öht skulle bry sig alls.
Inte för att jag gör det. Men det är så det ser ut. Jag vill inte ha någon diskussion eller nånting. Utan bara så jag tänker. Att det hade passat just precis exakt nu.
Jag vill känna lycka. Eller nånting.
Just nu ingenting. Känner ingenting och det är också jobbigt.

Den där värmen som sakta flyter ut i varenda kroppsdel och cell. Hjärnan slappnar av. Behöver inte tänka och komma fram till lösningar på all världens problem.
Det blir här och nu.
Jag försöker vara här och nu nu också men det är skittrist. Måste göra saker för att känna nånting. Om ens då.
Här och nu. Slappna av.
Tränar på det. Går sådär.
Med hästarna funkar det. Men jag kan ju inte gärna klä på mig allt igen och gå ut nu.
Måste lära mig det inne också. När det är tyst.

• Hjärta
Reactions: Sel
Som just nu tex. Jag gör ändå inget så skulle kunna dricka nu utan att någon öht skulle bry sig alls.
Inte för att jag gör det. Men det är så det ser ut. Jag vill inte ha någon diskussion eller nånting. Utan bara så jag tänker. Att det hade passat just precis exakt nu.
Jag vill känna lycka. Eller nånting.
Just nu ingenting. Känner ingenting och det är också jobbigt.
Bebis skulle bry sig. Även om hon inte kan uttrycka det ännu. Men de märker. De påverkas.

Håller tummarna suget snart släpper 💕

Den där värmen som sakta flyter ut i varenda kroppsdel och cell. Hjärnan slappnar av. Behöver inte tänka och komma fram till lösningar på all världens problem.
Det blir här och nu.
Jag försöker vara här och nu nu också men det är skittrist. Måste göra saker för att känna nånting. Om ens då.
Här och nu. Slappna av.
Tränar på det. Går sådär.
Med hästarna funkar det. Men jag kan ju inte gärna klä på mig allt igen och gå ut nu.
Måste lära mig det inne också. När det är tyst.
Har du kommit fram till någon "hobby" som verkar intressant för dig?

(Jag tror att du har skrivit innan att släktforskning inte skulle vara något för dig, men det är verkligen annars en sådan sak som jag lätt kan "flyta bort i" längre stunder i taget. Det är ju också som en typ av - spännande - pussel. Och SÅ tillfredsställande att se generationer efter generationer växa fram. Eller att gräva lite på djupet om intressanta personer! Hör av dig på PM om du vill ha tips på hur du kan börja!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund