Har du någon annan inkomst än stallet?
Om du har en fast anställning att luta dig mot och vill köpa loss traktorn så kan du säkert få ett lån till det.
Om stallet är din enda inkomst och det är svart, kan du inte ta lån. Men om du driver det vitt så kan du göra det, då är det en investering i ditt företag.
Jag väntade för övrigt med att göra slut med mitt ex tills jag hade ett heltidsjobb. Det är en faktor, hur mycket man än kan tycka att det är galet. Det viktigaste för mig var att jag skulle kunna ha dottern minst på halvtid, kunna försörja henne och behålla boendet så hon fick en stabil tid efter uppbrottet. Jag kommer dock lära min dotter att spara till ett "fuck-off konto" och även hjälpa henne hålla i ett sådant, så slipper hon stanna längre än hon vill i en relation.
Och vi väntade med att sälja huset tills det var möjligt att köpa nytt för oss båda, vi samägde i 5 år efter att jag gjorde slut.
Det finns ideal, och så finns det verklighet.
Även om det kommer ta tid att avsluta med P, så fortsätt göra det. Fortsätt klipp trådar. Fortsätt säkra din och din dotters framtid. Tänk praktiskt, och långsiktigt.
Eftersom du äger ditt boende själv (eller?) så har du betydligt mer frihet än vad jag hade. Låt inte en sketen traktor komma ivägen.