Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Jag måste komma på någon ursäkt.
Det är bara nånting som känns så fel. Vet inte vad. Inte kan jag sova heller. Är trött. Men det går inte.
Gjort mina övningar.
Rotade fram en läslampa jag köpte för många år sedan som sen stod hos min pappa och som nu stått på vinden.
Läst ett tag. Lyssnat på lugn musik. Legat på spikmatta.
Vågar inte ta någon sömntablett. Får fråga om det. Om jag får ta eller inte.
Vill kunna somna själv.

Varit så arg idag, ledsen och haft ångest.
Min ovän ångesten trodde jag att jag hade koll på men svårt är det när det är som värst.
Måste släppa allt och gå ut och andas. Får ingen luft.
Gråtit. Gråtit och mera gråt.
Varvat mellan att vara arg.
I köket vid matlagning var det svårt få något vettigt gjort. Bubblade inom mig lika hårt som pastavattnet.
Frustrationen måste ut nånstans. Ska inte skriva vad jag just då ville men inte gjorde.
Hacka istället grönsakerna. Fort och HÅRT.

Nu är jag mest uppgiven och trött. Måtte det bli en bättre dag tisdag.
Jag har varit mer brysk och helt enkelt sagt att jag ångrat mig och inte vill ses. Är personen påstridig blir den blockerad men oftast accepterar de bara.

Av välmening att hon behöver ta tag i det då det inte är normalt stämningsläge att gå från nattsvart till eufori, inte meningen alls att såra karamellen eller dig eller någon annan ❤️. Ber om ursäkt att du tog det så ❤️
Det är klart det inte är ”normalt” i meningen sett till genomsnittbefolkningen.

Men det är inte ”normalt” sett till genomsnittsbefolkningen att hantera en beroendesjukdom i skör fas samtidigt som man är ensamstående mamma till en liten bebis med komplicerad relation till fadern, ekonomisk oro och en mycket komplicerad relation till sitt ex som även är närmast inneboende.

Jag ser INGET konstigt i ett mående som åker berg och dalbana. Däremot borde @karamelldrottningen ta upp det med sin samtalskontakt så hon kan få avlastning och stöd i att reda i tankarna

Jag måste komma på någon ursäkt.
Det är bara nånting som känns så fel. Vet inte vad. Inte kan jag sova heller. Är trött. Men det går inte.
Gjort mina övningar.
Rotade fram en läslampa jag köpte för många år sedan som sen stod hos min pappa och som nu stått på vinden.
Läst ett tag. Lyssnat på lugn musik. Legat på spikmatta.
Vågar inte ta någon sömntablett. Får fråga om det. Om jag får ta eller inte.
Vill kunna somna själv.

Varit så arg idag, ledsen och haft ångest.
Min ovän ångesten trodde jag att jag hade koll på men svårt är det när det är som värst.
Måste släppa allt och gå ut och andas. Får ingen luft.
Gråtit. Gråtit och mera gråt.
Varvat mellan att vara arg.
I köket vid matlagning var det svårt få något vettigt gjort. Bubblade inom mig lika hårt som pastavattnet.
Frustrationen måste ut nånstans. Ska inte skriva vad jag just då ville men inte gjorde.
Hacka istället grönsakerna. Fort och HÅRT.

Nu är jag mest uppgiven och trött. Måtte det bli en bättre dag tisdag.
Tills du hunnit prata med vården, har du testat melatonin? För mig funkar det väldigt bra om jag tar det någon timme innan jag ska sova och sen varvar ner, tex lägger mig och läser. Ammar du fortfarande? Vet inte om du tänkte på beroendet eller på amningen gällande tabletterna.

Att backa ut från en date med nån man inte ens träffat, är ju helt HELT ok, inte ovanligt och inte dåligt på NÅT vis. Ingen har rätt att göra anspråk på dig och din tid, oavsett vad ni "kommit överens om" över sms eller chatt eller hur ni nu skriver. Ställ in träffen, chilla och andas. Blir han otrevlig så blocka. Det är ditt liv (ditt och bebis) och du bestämmer över dig själv och din tid.

Känns det dessutom, redan, lite tveksamt och inte helt rätt, så är det självklart att du ställer in träffen!

(Många får ångest om våren. Det är inte ovanligt. Känner du en släng av nåt sånt, måntro?)

Det är klart det inte är ”normalt” i meningen sett till genomsnittbefolkningen.

Men det är inte ”normalt” sett till genomsnittsbefolkningen att hantera en beroendesjukdom i skör fas samtidigt som man är ensamstående mamma till en liten bebis med komplicerad relation till fadern, ekonomisk oro och en mycket komplicerad relation till sitt ex som även är närmast inneboende.

Jag ser INGET konstigt i ett mående som åker berg och dalbana. Däremot borde @karamelldrottningen ta upp det med sin samtalskontakt så hon kan få avlastning och stöd i att reda i tankarna
Han är inte inneboende.

Att backa ut från en date med nån man inte ens träffat, är ju helt HELT ok, inte ovanligt och inte dåligt på NÅT vis. Ingen har rätt att göra anspråk på dig och din tid, oavsett vad ni "kommit överens om" över sms eller chatt eller hur ni nu skriver. Ställ in träffen, chilla och andas. Blir han otrevlig så blocka. Det är ditt liv (ditt och bebis) och du bestämmer över dig själv och din tid.

Känns det dessutom, redan, lite tveksamt och inte helt rätt, så är det självklart att du ställer in träffen!

(Många får ångest om våren. Det är inte ovanligt. Känner du en släng av nåt sånt, måntro?)
Tror inte det har någonting med våren att göra. Brukar snarare må bättre (?) på våren kontra hösten.

Tänker det hade kunnat varit värre. Lika bra avrunda innan det blir värre.
Blir en lugn kväll ikväll. Vilket det iofs brukar vara. Men känner att jag tror att det gr bättre ikväll än föregående kvällar.
Sorgligt absolut. Men livet fortsätter ju. Och jag kan inte ändra på någon annan människa lika lite som någon kan ändra på mig.

Sen en grej till. Nej jag har inte psykolog att gå till eller en terapeut förutom just fokuset på beroendet. Varannan vecka. Men inte annars.

Edit: tänkte först ev prata med en präst. Men jag vet inte det heller. Tänkte utifrån en annan synvinkel?
Om det är någon skillnad mot en psykolog?
Tänker det viktiga är vem det är inte exakt vad personen har för ämbete.

Sen har jag en god vän jag pratat med men inte om allt och det handlar inte om att jag känner att jag inte kan. För det kan jag men vill samtidigt inte belasta med allt möjligt. Skillnad när vi ses irl. Men på telefon menar jag.

Sen en grej till. Nej jag har inte psykolog att gå till eller en terapeut förutom just fokuset på beroendet. Varannan vecka. Men inte annars.

Edit: tänkte först ev prata med en präst. Men jag vet inte det heller. Tänkte utifrån en annan synvinkel?
Om du tycker det känns okej med en präst, så prova? :)

Är du ok med samtal i kyrkan hade jag rekommenderat att vända dig till en diakon :) De har en annan utbildning och bakgrund och är generellt mer inriktade mot att hjälpa (i sina tjänster).

Är du ok med samtal i kyrkan hade jag rekommenderat att vända dig till en diakon :) De har en annan utbildning och bakgrund och är generellt mer inriktade mot att hjälpa (i sina tjänster).
Jag pratade med en diakon. Tanken var att träffa en präst då men så blev det inte.
Pratade med diakonen en gång.
Öste ut diverse om mitt liv och han satt bara helt förundrad. Sa själv att han viste inte hur han skulle bemöta mig.
Så jag vet inte om det gav så mycket tyvärr.
Detta var nu några år sedan. Minns inte exakt kanske två tre år sedan.

Jag pratade med en diakon. Tanken var att träffa en präst då men så blev det inte.
Pratade med diakonen en gång.
Öste ut diverse om mitt liv och han satt bara helt förundrad. Sa själv att han viste inte hur han skulle bemöta mig.
Så jag vet inte om det gav så mycket tyvärr.
Detta var nu några år sedan. Minns inte exakt kanske två tre år sedan.

Åh vad jobbigt med en sådan reaktion ❤️‍🩹 Jag tänker också som du att det mer handlar om att hitta rätt person. Sedan hjälper det såklart med relevant utbildning o erfarenhet men känns det fel blir det ändå svårt tycker jag. Tolkar också många av dina inlägg som att du nog fått lite lättnad av att kunna prata mer med någon.

När några närstående till mig var med om ett psykiskt trauma för några år sen fick de jättebra hjälp av en präst (de är inte troende). När jag gick på högstadiet var det en stor olycka i vårt samhälle där prästen och kyrkan också stöttade upp ordentligt till alla runt omkring. Prova, känns det för kristet så kan du avsluta. Fördelen med en präst är ju att det kanske är mer fokus på dig och dina känslor än på lösningar, ibland kan det ju vara det som behövs. Jag tyckte i en kris att den socionomen med vidareutbildning jag pratade med gav bättre hjälp en en psykolog, just för att den visserligen otroligt kompetenta socionomen i sin grundutbildning var bättre på att bara lyssna in och ge stöd, det tänker jag att präster och diakoner också har med sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund