Bukefalos 28 år!

2012 skulle ju bli mitt år...

Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Nja, vissa dagar/perioder kliar han sig inte alls. Vissa dagar kan han klia nån gång ibland, men inte mycket och nu när han går på medicinering måste man i princip aldrig avbryta honom, förutsatt att han inte råkat få i sig något han är allergisk mot (typ om han hittar något utomhus och jag inte är snabb nog).
Däremot händer det oftare att han slickar sig om tassarna (också tecken på klåda) och då vet jag att det är dags med schamponering med malaseb.
Allergiutredningen var klar för 1,5 år sedan men han har nog varit lätt allergisk mot omgivningen ända sedan han var ung och foderallergin kom till nu de senare åren. Min hund är nu 13,5 år och mår förutom allergin toppen. Det har aldrig varit så stark klåda att jag funderat på att avliva honom för det, dessutom tycker jag att man iaf bör prova de olika terapierna innan man säger att hunden får somna in pga allergin för det finns mycket man kan göra idag!

Min hund får förutom ett foder han tål kallpressad solrosolja i maten eftersom det innehåller essentiella fettsyror som är viktigt för hudbarriären. Sedan får han även Vitamin E kapslar då det skyddar mot fria radikaler och även det bra för huden, han blir schamponerad med medicinskt schampo minst en dag i veckan, han får en tablett antihistamin varje dag (cetirizin, receptfritt på apoteket) och atopica (också ett immunsuppressivum som kortison men färre skadliga biverkningar) varannan dag.
Sen har jag även ett kortisonspray som heter cortavance som sprayas på huden vid behov, det är verkligen något ni borde be om då det lindrar klådan och inte har några biverkningar då det inte tas upp i blodet utan stannar i huden.
Epi-otic öronrengöring använder vi en gång i veckan för att motverka infektion i hörselgången.

Jag valde att inte göra en hyposensibilisering då min hund redan var 10+ när utredningen var klar och tyvärr är det bara en liten del som blir helt bra. Atopica har däremot betydligt bättre resultat så det fick bli det istället :)

Det jag undrar i ditt fall är om man tagit prov för att utesluta en hudinfektion? eller var det bara skabb man tittade efter då du var där med hunden?
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Vars i landet bor du?
Jipotimas säljer get o kaninkött/skrov, detta enbart för allergiska vovvar.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Okey! Jättebra information som jag absolut ska ta med mig till vet nästa gång! Han biter väldigt mycket på benen och kliar sig mot hals och öron. Bara skabb inget annat. Enligt vet ska hudinfektionen försvinna med schampot och då också klådan vilket den inte gjort. Ska börja med kortison nu också, för klådan blir bara värre...
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Gör dig av med han ska du få ett kanon tips på en kull.

Att man är fäst är väl självklart men är detta de man vill hålla på med istället för att göra allt det som är roligt istället...

Jag är blödig med mina när det kommer till problem.

Men jag skulle aldrig ha kvar en hund med allergi eller klåda o.s.v.

Sen vid olycka då skulle jag vara säker på att det finns riktigt goda chanser att dom kan ta sig tillbax till tjänst annars får det vara. Eller om ex kan vara kvar i avel så skulle jag lämna i från mig hunden men behålla avelsrätten.

Mitt liv är alldeles för kort för och ha en dålig hund. Jag kan inte sitta med hundar jag inte kan jobba med skulle absolut inte funka. Sen om man ska vara ärlig en hund lider inte av att vara död...
 
Senast ändrad:
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Gotlandsrusset har inte samma syn på hunden som du.. Du har din hund som ett arbetsredskap, hon har sin som bästa vän... Så du pratar nog för döva öron skulle jag tro.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Gotlandsrusset har inte samma syn på hunden som du.. Du har din hund som ett arbetsredskap, hon har sin som bästa vän... Så du pratar nog för döva öron skulle jag tro.

Det må hända att hon inte har. Men säga jag har mina som arbetsredskap och hon som sin bästa vän ja det är klart att du inte känner mig med den kommentaren.

Jag har detta jobb för det passar mig som person samt att jag får använda min bästa vän som kollega och inte arbetsredskap. Mina arbetsredskap är o batong ,fängsel och ficklampa ;-)
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Jag har också mina hundar som kollegor. De sover i min säng, är med mig 24/7 och råkar dessutom fylla en praktisk nytta.

Om någon av dem fick allergi med sån påverkan som TS beskriver så skulle jag antingen låta hunden bo ute i flock, eller avliva. Jag tycker inte att det är ett ok hundliv att behöva leva med sådan klåda och alla restriktioner det ger på vardagen.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Jag har också mina hundar som kollegor. De sover i min säng, är med mig 24/7 och råkar dessutom fylla en praktisk nytta.

Om någon av dem fick allergi med sån påverkan som TS beskriver så skulle jag antingen låta hunden bo ute i flock, eller avliva. Jag tycker inte att det är ett ok hundliv att behöva leva med sådan klåda och alla restriktioner det ger på vardagen.

Exakt kan bara hålla med. Som jag skrev ingen hund mår dåligt och vara död.

Sen skriva min hund är ett arbetsredskap är som _Eulalia_ skulle kalla sina arbetskamrater för arbetsredskap. Kanske hon gör vad vet ja :D
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Ja, han äter veterinärfoder för att utesluta foderallergi. Tog Hills då detta ska vara "bäst" och lättast att utesluta foderallergi med. Har torrfodret nu men det finns även i blötfoder/burk. Men isf ska han ha fem burkar om dagen a la 25kr st. Som du säger blir det billigare med färskfoder. Veterinären vill dock att vi fortsätter utredningen med fodret så det är lika bra att göra det. Tror dock hunden själv skulle må bra mycket bättre på färskfoder. Nu tappar han i vikt trots att vi ger honom mer än han rekommenderat.

Det vi tänkte va om man kunde ge något mot klådan i medicinväg samtidigt. Tycker synd om honom. Hur länge testade du vaccinet? Är det också schäfer?

Kl

Han mår bäst de dagarna vi är ute mycket. Men han kliar sig fortfarande mycket på nätterna. Vaknar ofta av att han riktiga kli attacker mitt i natten och samma på morgonen. Tror dock det kommer bli bättre när vi flyttat, då får vi lite mer utrymme och kan ha bättre ordning. Nu är det så trångt och även om vi slängt ut mycket som samlar damm så är det svårt.

Han sover i soffan på nätterna, soffan är en riktig kvalsterbomb och ska bytas ut när vi flyttar. Mattorna har jag idag slängt ut. Alla utom en flätad matta som ligger under vardagsrumsbordet. Hans favoritmatta åkte ut, inte populärt men bättre för hans skull.

Ja min är också en schäfer men var nästan fyra år när han började utredas för allergi.

Leta bland gamla trådar om allergi, finns massor av tips osv.

Jag tycker också det är konstig ordning som ni gör tester osv. Man brukar börja med utredning av foderallergi då det ger samma symtom som atopi (allergi mot saker i ens omgivning).
Vi började med det, att utesluta foderallegi med specialtorrfoder (allergi). Jag hade en specialutbildad veterinär på allergi. Jag fick två råd ang. maten, antingen allergifodret elelr göra egen mat av sånt som han aldrig ätit förut och får vår del var det antingen älg eller kanin. Bor långt ifrån de som säljer älg och kanin och med nästan 50 kg schäfer skulle det ha blivit väldigt dyrt att fodra med det så tyvärr fick jag börja ge honom torrfoder under denna tid. För att minska kvalster i torrfodret så ska man behålla fodret i påsen och vika ihop noga och sätta ihop den med tex klädnypor eller dyligt, man ska tvätta fodertunnan noga mellan säckbyterna. Det är avföringen från kvalstren som hundarna reagerar mot och en viss del av kroppen på vissa kvalter.
Det är svårt med fodrer då en del djurslag korsreagerar med varandra (tex nöt och hjort mfl.) Jag har massor av papper som min veterinär har skrivit så om du funderar över något kan jag berätta vad det står.

Nu hade min hund väldig klåda och en del inflamationer i huden så allra först åtgärdade vi det med hjälp av antibiotika och kortison. Därefter så startade vi med fodret, när det var checkat och jag lagt på det han åt förut (Bravo färskfoder) och han inte visade någon allergi mot foder tog vi nästa steg och det var pricktest. Då fick vi reda på att han var allergisk mot 4 olika kvalster och häst och dun. Därefter så pratade vi om vaccin som jag nu har provat i snart 2 år.
Han har inte så mycket klåda och om den ökar så ger vi kortison då försvinner den.
Vi skulle behöva duscha honom oftare men det är så besvärligt då han är långhår med mycket underull.

Visst det kräver en del av ägaren om man ska ha en allergihund men det innebär inte en dödsdom. Jag är själv allergiker och käkar mediciner för det och håller rent så för mig betyder det inte att hunden ska tas bort. Om han måste käka kortison för att vara klådfri så får han väl göra det då till kroppen säger ifrån. Huvudsaken är att hunden ska inte lida då får man som ägare ta beslutet att avliva.

Om du vill skulle jag kunna scanna in mina blad och skicka till dig genom mail.
Det står mycket bra info på dessa och min veterinär har själv en schäfer med kvalsterallergi och ger vaccin.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Jag har också mina hundar som kollegor. De sover i min säng, är med mig 24/7 och råkar dessutom fylla en praktisk nytta.

Om någon av dem fick allergi med sån påverkan som TS beskriver så skulle jag antingen låta hunden bo ute i flock, eller avliva. Jag tycker inte att det är ett ok hundliv att behöva leva med sådan klåda och alla restriktioner det ger på vardagen.

Även om hunden kan leva ett bra hundliv med mediciner och specialfoder? Tro mig, avlivning är med mig i tankarna hela tiden men jag kan inte bara avliva ett djur utan att ha gett de en chans. Det kanske inte alls är lika allvarligt som man tror. Och det sista jag skulle göra är att hålla ett lidande djur i livet. Sen om du vet någon som har en flock hundar som bor ute och mår bra/får ordentlig social omvårdnad samt arbeta ordentligt varje dag så hör gärna av dig. Jag vill inte att han ska behöva flytta mer men om det skulle ge honom ett bättre liv så är det så. Jag har dock ingen i min närhet med de möjligheterna eller som har lust att ta över en allergi hund.

Piru: schäfer är en ras där just allergi är vanligt. Hur sjutton ska man kunna minska möjligheterna för att få en till i framtiden? Jag förstår hur du tänker men det är svårt för mig att "bara" skicka iväg/avliva. Känns inte heller rätt att inte ens försöka först.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Piru: schäfer är en ras där just allergi är vanligt. Hur sjutton ska man kunna minska möjligheterna för att få en till i framtiden? Jag förstår hur du tänker men det är svårt för mig att "bara" skicka iväg/avliva. Känns inte heller rätt att inte ens försöka först.

Inga problem att hitta schäfrar utan klåda man håller sig ifrån dom linjerna helt enkelt.

Jag har haft 4st utan klåda eller några som helst problem men då har det varit relativt säkra kort på hälsan.

Men återkom det är inte leverans förens om 8v ;-)
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Fast på dig lät det ju som att du inte ville ha en sjuk/skadad hund för att det skulle förstöra för dig eftersom du inte skulle ha lika stor glädje/nytta av den. Och så tänker man inte om man ser hunden som sin bästa vän. Då gör man allt man kan för att HUNDEN ska få det så bra som möjligt, oavsett om det gäller avlivning. Man utgår inte från vad som är bäst och roligast för en själv.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Sen skriva min hund är ett arbetsredskap är som _Eulalia_ skulle kalla sina arbetskamrater för arbetsredskap. Kanske hon gör vad vet ja :D

Ja inte skulle jag kalla dom mina bästa vänner i alla fall och sätta dom före allt annat.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Inga problem att hitta schäfrar utan klåda man håller sig ifrån dom linjerna helt enkelt.

Jag har haft 4st utan klåda eller några som helst problem men då har det varit relativt säkra kort på hälsan.

Men återkom det är inte leverans förens om 8v ;-)

Enligt uppfödarna ska inte den här ha allergi i linjerna heller. Men eftersom han ändå har de måste det ju finnas... Trots välmeriterad stam...

Lust att skicka pm med kennel? Borde isf skaffa medan denna är i livet. Hans uppförande och temperament kan hjälpa oss med en liten.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Du nu tänker du till innan du skriver så blir allt bra.

Har inget med att jag ska kul om jag får en sjuk eller skadad hund utan jag tycker det är galet och hålla liv i allt bara för det är för min skull. Om min hund ska ligga vaken i stort sett dygnet runt och klia sig eller ha ont ja då är valet jävligt enkelt. Tycker man är rent av elak som håller liv i en sån hund. Nu menar jag inte *gotlandrusset* för jag vet inte hur dålig hennes hund är men finns många som håller liv i riktigt dåliga hundar både mentalt och fysiskt.
Sen efter som jag har ganska speciella hundar så är lång rehab ganska så svår för dom är väldigt tempramentsfulla och vana att jobba. Så att sätta dom i en bur i 6månader är heller inte tänkbart. Det är oschysst mot dom.

Sen att sätta dom framför allt vad vet du om det bara för dom går i tjänst?

Sen är jag övertygad att mina hundar gladligen försvarar mig och skulle gå jäkligt långt för mig för vi är ett team inget jag skulle tvinga dom till för det är nåt Jag byggt upp under åren genom att vi är ett gott team tillsammans som ger stöd och försvarar varandra. Så skulle det bli så skulle jag vara jäkligt stolt över min hund och se han som en hjälte.
 
Senast ändrad:
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Det är svårt detta med klåda. Vissa är blir så gamla innan allergi upptäcks (avel) eller så är det vid vissa förutsättningar uppfylls så blir hunden allergisk. Hoppas de kommer på något lätt sätt att upptäck i framtiden, tex ett blodprov eller något.
Det blir fler och fler allergiska hundar i många raser, att schäfern syns mest är kanske pga att de finns så många av den raser. Är det som för oss människor? Det finns många fler allergiska människor idag är än längre tillbaks, varför har det ökat på människor?
De flesta är atopiker, mer sällan att de blir allergisk mot foder.
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Vet att detta inte var menat till mig men måste ändå skriva att jag aldrig skulle hålla liv i en hund som lider. Min hund lider inte än. Men blir det värre så kommer han lida av det och då är valet enkelt. Även om det gör ont och själva utförandet är svårt!
 
Sv: 2012 skulle ju bli mitt år...

Vart någonstans har jag sagt att det är fel att avliva en hund som mår dåligt? Har sett alldeles för många gånger att hundar hålls kvar i livet trots att dom lider bara för att ägarna inte vill skiljas från hunden(och det gäller alla djur). Det jag inte håller med dig om är att avliva en hund eller fram för allt OMPLACERA för ens egen skull, för att man vill ha en hund som man kan ha mer glädje/nytta av för att "livet är för kort för att ha en dålig hund" som du själv sa.

Men jag tvingar ingen att tycka samma som mig. Alla får tycka och göra som dom själva vill, jag accepterar det utan problem. Jag ville bara tala om att Gotlandsrusset inte kommer göra sig av med sin hund utan att ha gett honom en chans bara för att hon ska få en hund hon själv har större glädje av. Känner henne ganska väl och vet att hon inte tänker så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 603
Senast: tanten
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
777
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp