2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påverkar medicinen så du binder vätska i kroppen? Nu när det varit så himla varmt påverkar det ju kroppen på alla möjliga sätt.

Det tror jag inte. Jag har försökt gå ner i vikt i snart två år utan resultat... Gick upp 10 kg när medicinen sattes in, trots att den ska vara viktstabil. Eller ja, en del går upp andra ner så jag antar att det jämnar ut sig :meh:
 
Alltså du är så himla inspirerande och duktig!! Applåder till dig som orkar hänga i och snart spränger du ju 40 kilos gränsen, helt galet! Fantastiskt bra kämpat!

Tack! :)

Jag behövde göra en förändring för kroppens skull och även för knoppens. Knoppen mådde dåligt över att kroppen var kass och inte orkade röra på sig. Födde mitt sista barn november -15 och fick en knäskada i december samma år som gjorde att jag mest kunde sitta i soffan med 3 efterföljande handledsoperationer kommande 1 1/2 åren. Försäljning av ponny och ja, det kändes lite hopplöst ett tag att ens gå ner graviditetskilona så la på mig några till istället för att gå ner.
Började dock må bättre i själen sen ett tag efter ponnyn åkt (Han var min värld så det tog hårt) och tog tag i livet. Det är 1 år sedan på lördag jag startade min resa.
För ett år sen gjorde det ont att gå 100 meter och benet haltade. Veckan som var så fick jag ihop 100.000 steg, ett pass crosstrainer på 45 min, en joggingtur på 40 min och ett simpass på 1750 meter :)
Knäet tjafsar men jag tjafsar tillbaka :p
Jag har fått tillbaka min starka kropp!

Och vågen har visat -39,6 kg två dagar i sträck nu så 40-gränsen är nära :nailbiting:
 
Jag har en hel massa sjukdommar och mediciner som gor att viktnedgang ar mycket svart ... sa jag ar normalt noga med att inte ga upp, men hade smugit upp runt 8 kilo. Det tog mig ett halvar att ga ner de 8 kilona. Nu nar jag ar tillbaka till min idealvikt ar det lattare att halla vikten och jag reagerar pa ett kilo upp ... men tillater mig att ta nagra dagar att fa ner det igen.
 
Semestern slut och tillbaka till kaloriräknande igen. Vägde mig imorse och blev förvånad att jag vägde mindre än före vi åkte! Dock hade jag ju gått upp lite då så totalt är det +/- 0 vilket känns skönt. Jag satsar på att komma igång med promenaderna igen och hålla mig till mina kalorier med undantag ibland förstås. Så får vi se vart det bär iväg :)
 
Jag har en hel massa sjukdommar och mediciner som gor att viktnedgang ar mycket svart ... sa jag ar normalt noga med att inte ga upp, men hade smugit upp runt 8 kilo. Det tog mig ett halvar att ga ner de 8 kilona. Nu nar jag ar tillbaka till min idealvikt ar det lattare att halla vikten och jag reagerar pa ett kilo upp ... men tillater mig att ta nagra dagar att fa ner det igen.

Hur har du gjort för att gå ner? Känns som jag testat allt :(
 
Hur har du gjort för att gå ner? Känns som jag testat allt :(

Raknat kallorier. Hur trakigt det an ar har det varit det enda jag gjort. Jag var till och med sa nojig att om jag pressade ur en halv citron i mitt vatten skrev jag in 6 kallorier. :crazy: Jag raknade ALLT. Om jag holl mig pa mer an 900 men mindre an 1000 kallorier sa upptackte jag att jag gick ner i stadig takt. Om jag lag under 900 nagon dag stod jag garna still en dag eller tva, innan jag tog ett hopp nerat. Jag har haft ett par dagar i veckan nar jag lagt kalloriintaget pa runt 1200 vilket gjort att jag legat still om jag jobbat med kroppen, men om det var stillsamma dagar gick jag upp lite igen. Jag vagrar att helt lagga bort mitt vin. So there.:p

Jag ater mest protein. Kyckling, kalkon, eller vilt ... inga "starkelse gronsaker" som potatis och inget brod eller sad alls. (Det enda brodet har varit lagkallori tortillas som wrap ibland) och MASSOR av sallad, vit/rod kal, och lag kallori gronsaker till. Jag kan inte ha mjolk produkter. Min mage klappar ihop aven av en matsked yogurt (jag alskar yogurt:cry:) men anvander kokosmjolk i burk, utan bindmedel, sa den delar sig i kylskap och sjalva kokosen lagger sig pa toppen. Den kan till och med vispas som gradde!:up:

Jag har skurit ner portionsstorleken MYCKET ... nu nar jag ska halla vikten raknar jag inte langre, men jag vet ju anda ungefar var jag hamnar. Jag ater i vardagslag som om jag raknar och nar jag gar ut eller ater hos andra haller jag bara ner portionsstorleken men ater allt. Jag haller reda pa min vikt flera dagar i veckan och tillater mig att ga upp 2 kg innan jag lagger in en ordentlig vecka med kallorirakning igen.
 
@hastflicka Du gör som jag med andra ord. Enda skillnaden är att jag inte äter kött.
Varför funkar det inte för mig? :(

Jag vägde mig idag. -1,5 kg sen årsskiftet trots nästintill fanatiskt räknande (nästan varje dag, varit några "fuskdagar").

En normal dag ser ut ungefär såhär
Frukost: svart kaffe
Lunch: -
Middag: 100 g ångkokt broccoli och 90 g vegetariska grönsaksbollar med lite vitlökssås (ca 15-20 g)
Mellanmål: 1-2 koppar svart kaffe
Ibland ett stekt ägg på kvällen.

Och det är inga extrema mängder jag äter. Väger allt (inte kaffet) och lägger in i Lifesum. Det är vitlökssåsen som drar upp det i exemplet ovan, annars är det rätt kalorisnålt.

Jag får väl testa vlcd igen. Gav det ett vecka sen blev det svårt att kombinera med socialt liv och jag kom av mig.
 
Jag hoppar ocksa garna over frukost, men upptackte att jag inte tappade vikt om jag inte spred ut mina kallorier battre. Nu ater jag bara pa morgnarna nar jag gatt upp lite igen, da tar jag ett kokt agg eller nagot annat med mycket protein till frukost mellan 6-8 eller sa. Sedan ater jag lite i taget under dagen. sa jag har atit ungefar 500 kallorier nar det ar dags for middag.
Jag ater mycket lite tillagade gronsaker, jag kanner mig mer tillfredstalld nar jag tuggat (sarskilt kal:p) ra, det tar nog langre tid for kroppen att bearbeta det. Det ar sa enkelt att ta nagra skivor smorgas kalkon da och da under dagen ... och sa kalen forstass.:laugh: sedan lagar jag garna till lite lax eller annat gott ... oftast med mer kal med en "vinaigrette" utan olja.

De "saser" jag gor numera ar i stort sett bara chimichurri typ av saser. Oftast ingen olja alls, ibland appel juice i stallet, men vanligen bara vatten som vatska. Jag anvander allt fran en "riktig" chimichurri med halften (eller mindre) sa mycket olja som de flesta recepten kraver ... till att istallet anvanda spenat eller vad jag rakar ha hemma och kryddor som passar till maten. Jag har astadkommit nagra riktiga hojdare ... som jag inte kan gora om da jag (till Maken's sorg) inte vet allt jag hade i. :laugh: Det ar inte heller helt fel att komma bort fran vanan med sas till maten ...

Rodbetts "goop" med mosade rodbettor, lite tahini, citron juice, och salt ... garna med en nypa hot pepper blir SUPER gott och enkelt att kora nagra sekunder i food processor sa det blir perfect mos ... eller kan goras till en spannande sas

Avocado "goop" ar ocksa en favorit ...

Eller en god hemgjord salsa av raa gronsaker jag har hemma blir himla frasht och gott
 
Jag tror inte såsen är boven i dramat. Den utgör ca 90 kcal.

Da skulle jag prova att lagga 1000 kallorier utspritt over hela dagen i en vecka ... och se om det gor nagon skillnad. Det gjorde stor skillnad for mig, sedan laborerade jag lite med antalet kallorier innan jag larde mig vad som fungerade bast for mig. Den viktigaste faktorn var dock att ata utspritt ... trots att jag inte ar hungrig eller har lust att ata forran frammat 2-3 pa eftermiddagen.
 
Da skulle jag prova att lagga 1000 kallorier utspritt over hela dagen i en vecka ... och se om det gor nagon skillnad. Det gjorde stor skillnad for mig, sedan laborerade jag lite med antalet kallorier innan jag larde mig vad som fungerade bast for mig. Den viktigaste faktorn var dock att ata utspritt ... trots att jag inte ar hungrig eller har lust att ata forran frammat 2-3 pa eftermiddagen.

Fast jag har testat äta lite och ofta också, då gick jag upp..
 
Fast jag har testat äta lite och ofta också, då gick jag upp..
Du kanske maste gora det under en langre tid ... allt jag vet ar att jag gar ner i en snabbare takt om jag sprider ut atminstone halften av dagens kalloriintag ... och inte ater nagot efter 6-7 pa kvallen.
Och jag tappar i jamnare takt och mer om jag kor en halvtimmas pilates atminstone 3-4 dagar i veckan. Jag ror mig ju mycket, och det ser inte ut att spela sa stor roll for mig ... vikttraning har inte gett nagra storre utslag heller. Men Pilates :confused:

I dag foll jag for frestelsen att kopa en Reuben Sandwich ... (min absoluta favorit) men pa "flat bread" istallet for som en SUB ... Jag hade tankt spara halften, men bada bitarna slank ner innan jag han stoppa :angel: Den ligger nagon stans mellan 600-800 kalorier ... sa jag borde inte ga upp i alla fall.:cautious:
 
Jag har nu vrakt i mig en pase hallon/lakrits skallar. :crazy: Det finns 6 fler pasar med lakrits godis :arghh: och jag kommer att ata upp precis varenda godis aldeles sjalv. :cautious: Ibland kan girighet satta ganska rejala krokben :banghead:
 
Enligt min Lifesumhar jag gått ned 4.5 hittils under en månads tid. Antar att den tittar på loggad vikt inom de senaste 31 dagarna, och inte på kalendermånader. Det var mer än jag trodde, men jag antar att jag känner mig lite otålig också. Måste förbereda mig mentalt på att det kommer gå segare ju mindre jag har kvar till min målvikt/normalvikt.
Försöker sporra mig själv att äta mer men det är ju så varmt hela tiden :wtf: allting inklusive att äta mat känns jobbigt.
 
Hemma från semestern sen ett tagsedan, gick inte upp något vilket är skönt! Dessvärre går det hiskeligt trögt nu, iom att jag ändå ligger inom normal-spannet viktmässigt + 1200kcal ger mig bara ett avdrag på 200 räknat från mitt tdee numera... Minussidan med att vara kort :meh:

Försöker få till +10.000 steg om dagen iaf och så fort simhallen öppnar igen så ska jag börja simma. Kolhydrater ska också minskas på för att få så lite vätskeansamling som möjligt.

”Bara” 4,8kg till målvikten nu annars, och sen ska jag känna efter om jag ska stanna där eller gå ner lite till! Känns skönt i övrigt, aldrig mått så bra som nu! :up:
 
Vägdag idag. -0,7 kg. Vilket betyder prick -40 kg.

Har nått ytterligare en ny förstasiffra som är min slutdestination. Andrasiffran ska ner ett snäpp till.
Men först en weekend i London innan jag kör sista racet!

Ska iväg och simma idag eftersom vi åker inatt så missar jag inte veckans träningspass :)
 
Vägdag idag. -0,7 kg. Vilket betyder prick -40 kg.

Har nått ytterligare en ny förstasiffra som är min slutdestination. Andrasiffran ska ner ett snäpp till.
Men först en weekend i London innan jag kör sista racet!

Ska iväg och simma idag eftersom vi åker inatt så missar jag inte veckans träningspass :)
Men wow!!!! Grattis!!!!:banana:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Grattis @MM!! :banana: Så bra jobbat!
Jag behöver gå ner ca 10 kilo. Problemet är att jag älskar god mat.. och dryck ;) Men jag ska försöka skära ner på portionerna.
Idag till lunch åt jag tex glasnudelsallad med koriander, räkor, en halv avocado och lite krossade jordnötter. Bara ca 350 kcal och väldigt gott! Ikväll blir det tortilla med kyckling, grönsallad, tzatsiki på lätt cremefraise och ett glas rödvin. Planen är att försöka ligga på ungefär 1200 kcal per dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
568
Senast: Bon
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 890
Senast: zassoo
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
730
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp