2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt mensplufs verkade försvinna rätt snabbt ändå för vågen visade - 0,1 kg idag räknat från lägstavikten så totalt - 40,1 kg nu. Kan ju hoppas det är något hekto mensplufs till som försvinner under helgen :p

Hoppar av 5:2 från och med måndag. Känner att jag vill kunna träna på fastedagarna med och alltså inte begränsa mig till 5 dagar i veckan utan faktiskt kunna utnyttja de 2 sista med så jag kan lägga upp träningen som den passar mig och inte anpassa mig utefter hur jag äter. Jag har ju bara tagit en PW på fastedagarna men vill kunna åka och simma eller ta ett pass på crosstrainern även dessa dagar. Vet av erfarenhet att det inte är någon lysande idé att träna om man bara äter 500 kcal en dag så därför har jag ju låtit bli.

Mitt upplägg är bara omfördelat med antal kcal om dagen. Fortfarande samma veckointag. Som mest 1450 kcal och minst 1000 kcal på en dag :)
Sen kan jag ju ändra någon dag om jag vill så länge veckointaget blir detsamma.

Jag kör såhär nu 1-2 veckor och ser hur upplägget känns :)
 
+0,5 kg till.. Nu är jag tillbaka på startvikten :( Fattar inte! Jag ligger under 1000 kcal, rör mig så mycket jag kan och är noga med att skriva upp allt jag äter..
Har anmält mig till en viktminskningsstudie i september. Får väl se om jag blir accepterad. I så fall blir det viktväktarna i tre månader.
 
Sen två veckor sedan tillbaka har jag slutat räkna mina kalorier, började tröttna lite :angel: + att jag känner att jag numera kan själv. Har såhär i ”efterhand” förstått precis varför jag gick upp i vikt och nu står vågen på -25kg! Bara 4kg kvar nu och det kommer bli tufft att bli av med dom men förr eller senare så!
 
Har gått upp 1-2 kg, pga totalt utsvävande vad det gäller maten :angel: . Men, nu känner jag mig tillbaka på banan igen! Jag tränar ganska mycket nu; gym, yoga, dans (sh'bam) och lite annat ibland. Jättekul! Har tagit mod till mig och testat flera olika pass nu, trots att det känts hur läskigt som helst innan. Tränar oftast mellan 3-5 gånger i veckan, så där är jag verkligen på banan! :):banana:

Denna vecka är planen att få in 5-6 träningspass, har skrivit en veckoplan. Har också försökt tänka över maten lite mer, så att jag ska få ordning på det med. :)
 
Semesterkaos i mitt liv just nu :p
Kommer hem från Spanien på lördag, och då bli det 5:2 och mindre kolhydrater igen. Just nu består kosten av vitt bröd, ost, öl, chips, pommes och oliver... Jomensåatt.
 
Jag har stått still nu i... jag vet inte hur länge. Ett par, tre veckor kanske? Har försökt rannsaka mig själv kring ifall jag gjort utsvävningar med kosten, ätit för mycket/för litet eller ändrat på någonting annat som kan påverka. Det enda jag kunde komma på var att jag kanske konsumerat lite mycket mejerivaror, och att jag börjat medvetet dricka mycket mer vatten.

Så, tillbaka till godare vanor. Lite platåer är helt normalt, jag vill bara så gärna nå -25 kg!
 
-0,4 kg denna veckan :) (totalt -40,5 kg)
Supernöjd då jag kanske inte skött mig enligt planen :angel: Inget överätande men landat på lite mer kcal än jag planerat för några dagar. Men så är det ibland :)
Ska försöka sköta mig någorlunda i 2 veckor nu, sen är det födelsedag och då ska jag ha något extra gott :d
Idag och imorgon har jag lite fler kcal att äta så borde gå smärtfritt nu. Ökat träningen med ett snäpp då jag kan köra crosstrainern alla dagar i veckan nu. Joggade förra fredagen, crosstrainer på lördagen + i måndags, simning i tisdags. Detta utöver min dagliga PW. Idag blir det crosstrainer.
Har ett pass simning kvar på mitt kort, sen tror jag att jag skaffar ett gymkort (då ingår simningen).
 
-0,4 kg denna veckan :) (totalt -40,5 kg)
Supernöjd då jag kanske inte skött mig enligt planen :angel: Inget överätande men landat på lite mer kcal än jag planerat för några dagar. Men så är det ibland :)
Ska försöka sköta mig någorlunda i 2 veckor nu, sen är det födelsedag och då ska jag ha något extra gott :d
Idag och imorgon har jag lite fler kcal att äta så borde gå smärtfritt nu. Ökat träningen med ett snäpp då jag kan köra crosstrainern alla dagar i veckan nu. Joggade förra fredagen, crosstrainer på lördagen + i måndags, simning i tisdags. Detta utöver min dagliga PW. Idag blir det crosstrainer.
Har ett pass simning kvar på mitt kort, sen tror jag att jag skaffar ett gymkort (då ingår simningen).
Jag är sjuk imponerad av dig! 40 kg är ju jättemycket!
 
Vägde mig i morse. Nu väger jag 0,2 kg mer än när jag började dieta.... Har gått upp mer än 3 kg på två veckor. Kommer inte i mina favoritklänningar längre..
Nu blir det hårdbantning i två veckor så får vi se vad som händer. Sen åker vi på semester en vecka och då lär det bli onyttigt igen.
 
Vägde mig i morse. Nu väger jag 0,2 kg mer än när jag började dieta.... Har gått upp mer än 3 kg på två veckor. Kommer inte i mina favoritklänningar längre..
Nu blir det hårdbantning i två veckor så får vi se vad som händer. Sen åker vi på semester en vecka och då lär det bli onyttigt igen.

Vad innebär hårdbantning för dig? När du skriver om hur många kcal du ligger på varje dag så tycker jag det låter som hårdbantning redan där. Var rädd om dig :heart
 
Vad innebär hårdbantning för dig? När du skriver om hur många kcal du ligger på varje dag så tycker jag det låter som hårdbantning redan där. Var rädd om dig :heart

500 per dag. Pulverdiet(ish, ätit vanlig mat idag. En svampgryta :d).

Vette tusan vad jag ska göra.. 10 envisa kilo som vägrar försvinna vad jag än gör.
 
Har inte vägt mig sen i våras och ställde mig på vågen i morse, den visade 60,2. Helt rimligt tyckte jag, men eftersom den alltid brukar svaja några gram fram och tillbaka så backade jag och ställde mig på den igen. 65,6. Jag testade igen, 66,7. Jag tänkte att nu har den fått flippen och testade igen. 65,6. Sedan har den landat på 65,6 varenda gång jag ställt mig på den i morse. Jag tänkte att det kan ju inte stämma, inte kan jag har gått upp 5 kg sen i våras? Pojkvän vaknade och jag sa att vågen kan inte stämma, han sa att han kunde ställa sig på den och se om det stämmer för honom. Det gjorde den.

Så nu fick jag världens kris och tänker att den säkert stämmer och känner mig som den största versionen av mig själv som jag någonsin varit. Pojkvän säger "Det är ju bara en siffra, du är jättefin!" och jag känner för att nita honom för att snubbar aldrig fattar hur laddad den där "bara siffran" är. UUUÄÄÄH :arghh:
 
Har inte vägt mig sen i våras och ställde mig på vågen i morse, den visade 60,2. Helt rimligt tyckte jag, men eftersom den alltid brukar svaja några gram fram och tillbaka så backade jag och ställde mig på den igen. 65,6. Jag testade igen, 66,7. Jag tänkte att nu har den fått flippen och testade igen. 65,6. Sedan har den landat på 65,6 varenda gång jag ställt mig på den i morse. Jag tänkte att det kan ju inte stämma, inte kan jag har gått upp 5 kg sen i våras? Pojkvän vaknade och jag sa att vågen kan inte stämma, han sa att han kunde ställa sig på den och se om det stämmer för honom. Det gjorde den.

Så nu fick jag världens kris och tänker att den säkert stämmer och känner mig som den största versionen av mig själv som jag någonsin varit. Pojkvän säger "Det är ju bara en siffra, du är jättefin!" och jag känner för att nita honom för att snubbar aldrig fattar hur laddad den där "bara siffran" är. UUUÄÄÄH :arghh:
Om du inte litar på din våg, köp en ny. Jag skulle bli knäpp på en som.hade sitt eget liv!
 
Jag blir så ledsen när jag läser sådant här. Du har inte vägt dig sedan i våras, varför börja nu? Släng vågen och köp inte en ny. Man måste inte ha en våg, särskilt inte om man mår dåligt av den.

Det är ju inte så att jag aldrig har tänkt tanken på att sluta bry mig om vad jag väger, eller hur jag ser ut. Men anser inte heller att en samhällsanalytisk och normkritisk uppsats i ämnet lämpar sig bra just i den här tråden. Jag bryr mig helt enkelt, och jag mår sällan dåligt över det, men som med precis allt annat som man bryr sig om här i livet så kan det kännas skit vissa dagar och jag tycker inte heller att det är något konstigt med det. Just idag mådde jag dåligt av vad som stod på vågen, det har inte hänt på flera år. Så jag skulle inte se det som tillräckligt med grund för att kasta ut den. Oftast är den enbart ett hjälpmedel, varken mer eller mindre.
 
Det är ju inte så att jag aldrig har tänkt tanken på att sluta bry mig om vad jag väger, eller hur jag ser ut. Men anser inte heller att en samhällsanalytisk och normkritisk uppsats i ämnet lämpar sig bra just i den här tråden. Jag bryr mig helt enkelt, och jag mår sällan dåligt över det, men som med precis allt annat som man bryr sig om här i livet så kan det kännas skit vissa dagar och jag tycker inte heller att det är något konstigt med det. Just idag mådde jag dåligt av vad som stod på vågen, det har inte hänt på flera år. Så jag skulle inte se det som tillräckligt med grund för att kasta ut den. Oftast är den enbart ett hjälpmedel, varken mer eller mindre.


Jag menade också att du kan reflektera över varför du ställde dig på vågen nu, efter att senast ha vägt dig i våras. Och att du var nöjd när vikten speglade vad du trodde att du vägde (din förväntan och konstaterande stämde överens med hur du såg på din kropp innan du vägde dig igen och fick ett annat resultat). Du var nöjd med din kropp + vikt, sedan när vågen visade +5 kg mådde du dåligt över det trots att din kropp såg ut som minuten innan. DET blir jag ledsen över.
 
Jag menade också att du kan reflektera över varför du ställde dig på vågen nu, efter att senast ha vägt dig i våras. Och att du var nöjd när vikten speglade vad du trodde att du vägde (din förväntan och konstaterande stämde överens med hur du såg på din kropp innan du vägde dig igen och fick ett annat resultat). Du var nöjd med din kropp + vikt, sedan när vågen visade +5 kg mådde du dåligt över det trots att din kropp såg ut som minuten innan. DET blir jag ledsen över.

Nöjd har jag aldrig sagt att jag är :) Som svaret på frågan varför jag ens ställde mig på vågen så är det just därför, att jag inte är nöjd just nu. Så det läste du nog in själv, jag sa enbart att vikten 60,2 inte förvånade mig. Att det kändes jobbigare när vågen visade +5 kg mot min förväntan är väl för att jag har referensramar. Jag har under hela mitt vuxna liv vägt mellan 56 och 62 kg där 62 kg aldrig inneburit att jag varit nöjd, utan trivts bra kring 58. Att då känna mig mindre nöjd, och därmed ställa mig på vägen och inse att jag spräckt någon form av all time high med 3,6 kg kommer givetvis att kännas jobbigt. Sen kan det väl hända att man får flytta sina referensramar med åren och det kan hända att jag gör. Men efter 12 vuxna år med en övre gräns på 62 kg så kommer jag inte rycka på axlarna åt det just idag, och det känns högst mänskligt.
 
@Singoalla Jag menade inte nöjd som i nöjd med vikten, utan att du tyckte viktsiffran stämde mot hur du upplevde din kropp. Att vikten är 5 kg mer förändrar ju inte hur din kropp ser ut mot vad du trodde var 5 kg mindre. Då är ju verkligen siffran enbart en siffra. Du borde snarare uppleva att din kropp ser smashing ut i jämförelse mot vad du anser är 5 kg för mycket i siffror. Är du med på resonemanget?

Och jag är ganska säker på att vikten inte kommer vara samma från 18/20-årsåldern till 40-årsåldern även om man är juridiskt lika vuxen hela tiden. 12 års "vuxet" liv är inte konstant i kroppens år/liv utan hormoner och ämnesomsättning ändrar sig väldigt mycket. Din all time high är kanske vad din cirka 30-åriga kropp kommer ligga kring jämfört med din 20-åriga med andra hormonnivåer och ämnesomsättning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: Bon
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 966
Senast: zassoo
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
776
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp