2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns olika sidor där man kan räkna ut det då kön/ålder/längd/vikt och motion spelar in. Jag använder mig av en amerikansk sida men ver inte hur det är med att länka...
Tex kommer mitt +-0 bli ungefär 1400 kcal... Inte så mycket :meh:

1400 kcal låter lite? Jag skulle gå ner i vikt på det även utan träning om än långsamt. Eller du menar om du bara sitter i soffan utan att röra dig alls? Kroppens basala behov för överlevnad?
 
@MM Tycker sånt där är jättesvårt, speciellt då kcal/dag beror så mycket på fysik, ålder och byggnad. Mitt mål blir att när jag nått min målvikt testa mig fram och se vad som kan bli en stabil livsstil, samt hålla i goda rutiner.

Samma här. Ska hålla en stabil livsstil och goda rutiner samt hålla igång träningen. Jag vet att jag mår bättre när jag tränar oavsett om det är fokus på viktnedgång eller att bli starkare. Jag får ta en dag i taget när jag kommer dit helt enkelt :)
 
Veckovägningen visade -0,4 kg så totalt -40,9 kg nu.

Fick nåt strul med magen natten till torsdagen så satt på toa i 2 timmar till och från (ursäkta infon :p) kl 03.00-05.00. Vågen visade då - 1,1 kg sen förra veckans vägning men visste det inte skulle hålla tills idag :p
Det enda nya jag åt på onsdagen var ett päron från trädet i vår trädgård. Säkert allergisk mot dom med :meh:
Har IBS och det är lite av ett lotteri att testa något nytt :banghead:
Men det kändes bra med ett sånt skutt en stund iaf :laugh:

Blev därav ingen träning igår mer än PW och ökade kaloriintaget så jag kunde äta magvänliga saker som rostat bröd då den kändes helt knas igår. Skönt det inte var någon hemsk magsjuka iaf :nailbiting:

Idag tänkte jag få till ett pass på crosstrainern eller om maken kommer hem i tid efter jobbet så lånar jag hans cykel och tar en tur. Jag har en klassisk citycykel och han en mountainbike så den är roligare att cykla längre turer på. Har fått lite mersmak på att cykla så kanske får skaffa mig en egen. Med en bekvämare sadel!
Fiffi är fortfarande inte helt ok efter turen i måndags. Fattar inte vem som uppfann den sadeln alltså :cautious:
Kan cykla till Biltema och köpa gelsadelöverdrag :D
 
1400 kcal låter lite? Jag skulle gå ner i vikt på det även utan träning om än långsamt. Eller du menar om du bara sitter i soffan utan att röra dig alls? Kroppens basala behov för överlevnad?


Är 158 cm lång och väger för nuvarande 53,6 men målet är 50kg och sen att känna efter hur det känns. Min egentliga trivselvikt är 47-48kg. Jag har däremot ett stillasittande heltidsjobb (kontor) och verkligen avskyr träning. :o Alltså, jag samlar ju ihop mina 10.000 steg varje dag men rör inte på mig mer än så. Däremot ska jag (någon gång:angel:) börja simma för att slanka upp kroppen. Men är inte alls intresserad av att gymma/bygga muskler. Är heller inte kak/godis sugen eller liknande och är egentligen liten i maten så jag tycker personligen inte 1400kcal om dagen är lite! Har alltså inget behov av att träna för att få ihop mer kcal.

Med nuvarande vikt ligger ”behålla vikten” kcal på 1484 om dagen, och med min målvikt hamnar den på 1448 kcal om dagen. Och går jag ner till 47 (som jag egentligen vill) blir det 1412 kcal om dagen.

Just nu ska tilläggas att jag inte räknar kalorier sen ett tagsedan utan äter som jag själv vill på mina egna spelregler, inte t.ex lyssnar på folk som vill tvinga i en mat för att De äter mycket osv osv.
 
Är 158 cm lång och väger för nuvarande 53,6 men målet är 50kg och sen att känna efter hur det känns. Min egentliga trivselvikt är 47-48kg. Jag har däremot ett stillasittande heltidsjobb (kontor) och verkligen avskyr träning. :o Alltså, jag samlar ju ihop mina 10.000 steg varje dag men rör inte på mig mer än så. Däremot ska jag (någon gång:angel:) börja simma för att slanka upp kroppen. Men är inte alls intresserad av att gymma/bygga muskler. Är heller inte kak/godis sugen eller liknande och är egentligen liten i maten så jag tycker personligen inte 1400kcal om dagen är lite! Har alltså inget behov av att träna för att få ihop mer kcal.

Med nuvarande vikt ligger ”behålla vikten” kcal på 1484 om dagen, och med min målvikt hamnar den på 1448 kcal om dagen. Och går jag ner till 47 (som jag egentligen vill) blir det 1412 kcal om dagen.

Just nu ska tilläggas att jag inte räknar kalorier sen ett tagsedan utan äter som jag själv vill på mina egna spelregler, inte t.ex lyssnar på folk som vill tvinga i en mat för att De äter mycket osv osv.

Jag gillar mat så för mig låter det alldeles för lite :p
Jag vill hålla igång så jag har ett +-0 vid en 1800-2000 kcal. Enligt min fitbit så förbränner jag mer än så med träningen inräknad så borde inte vara några bekymmer att få fortsätta äta massa go mat när viktnedgången är över :D
Jag är inte speciellt lång jag heller (155 cm) och det är ju en nackdel på så vis, men jag har å andra sidan inget emot att träna :)
 
Är 158 cm lång och väger för nuvarande 53,6 men målet är 50kg och sen att känna efter hur det känns. Min egentliga trivselvikt är 47-48kg. Jag har däremot ett stillasittande heltidsjobb (kontor) och verkligen avskyr träning. :o Alltså, jag samlar ju ihop mina 10.000 steg varje dag men rör inte på mig mer än så. Däremot ska jag (någon gång:angel:) börja simma för att slanka upp kroppen. Men är inte alls intresserad av att gymma/bygga muskler. Är heller inte kak/godis sugen eller liknande och är egentligen liten i maten så jag tycker personligen inte 1400kcal om dagen är lite! Har alltså inget behov av att träna för att få ihop mer kcal.

Med nuvarande vikt ligger ”behålla vikten” kcal på 1484 om dagen, och med min målvikt hamnar den på 1448 kcal om dagen. Och går jag ner till 47 (som jag egentligen vill) blir det 1412 kcal om dagen.

Just nu ska tilläggas att jag inte räknar kalorier sen ett tagsedan utan äter som jag själv vill på mina egna spelregler, inte t.ex lyssnar på folk som vill tvinga i en mat för att De äter mycket osv osv.
Bara som allmän information så finns det ju inget som är direkt slanka upp kroppen utan man får antingen mer/mindre fett och/eller mer/mindre muskler.

Det blir ingen direkt skillnad på resultatet i sig beroende på om man simmar eller "gymmar" det är bara skillnad i hur effektivt det är på olika saker. Första prio bör såklart vara att hitta en träningsform man tycker är kul och vill fortsätta med men utöver det så finns det mycket okunskap och tankar som inte stämmer om att det på något sätt skulle ha "olika effekt" på hur slutresultatet blir när det mest handlar om skillnad i effektivitet.
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Bara som allmän information så finns det ju inget som är direkt slanka upp kroppen utan man får antingen mer/mindre fett och/eller mer/mindre muskler.

Det blir ingen direkt skillnad på resultatet i sig beroende på om man simmar eller "gymmar" det är bara skillnad i hur effektivt det är på olika saker. Första prio bör såklart vara att hitta en träningsform man tycker är kul och vill fortsätta med men utöver det så finns det mycket okunskap och tankar som inte stämmer om att det på något sätt skulle ha "olika effekt" på hur slutresultatet blir när det mest handlar om skillnad i effektivitet.

Ja, alltså det vet jag! Men personligen upplevde jag att kroppen blev slankare vid simning.:)
 
Jag ska vara med i en viktstudie. Så nu blir det viktväktarna i tre månader. Får se om det gör nån skillnad :)
Är så sjukt ridsugen men höften gör för ont.. Promenader är vad jag klarar av för tillfället. Är ute och går 2*30 minuter varje dag. Det gör ont men jag inbillar mig att det är bra.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Det är inte muskler då om du tränar så mycket och ätit vettigt? Muskler väger ju mer @Singoalla

Hur känner du dig? Om jag går upp några kg så känner jag mig svullen och "tung". Det låter ju verkligen som att du tränar och tar hand om dig själv, kan inte några kg vara muskler?

Jag vet att det KÄNNS bra om jag väger under 65, så jag skulle klara mig utan våg, för över 65 mår jag sämre. Men gillar att ha koll varje dag .

Jag har funderat på om det är muskler, samtidigt har jag varit betydligt starkare förut men vägt mycket mindre. Så det skulle ju vara märkligt om jag har lagt på mig muskler i vikt men som inte märks i styrka. Samtidigt så tycker jag att jag ser lite pluffsigare ut. Nåväl, det är väl att jag fyllde 30 i år som gjorde att det gick utför :angel: Skämt å sido, det ÄR märkligt hur jag kan ha gått upp så mycket över sommaren när jag ändå tycker att jag skött mig. Jag har haft perioder tidigare när jag ätit skräp och inte tränat på månader, men ändå inte kommit över 62. Så har jag tränat lite mer och ramlat ner under 60 igen. Men någonstans så har jag ju fått i mig mer kcal denna sommar än vad jag upplevt. Det måste ju vara så.

En annan fråga som gör mig fullkomligt tokig. Jag har köpt en sprillans ny våg nu men den hoppar också! Samma morgon kan jag väga 65,5, 64,8, 66,9. Så var det ju med förra vågen också, varför jag köpte en ny. Har jag ojämnt golv? Har jag en viktspöke i lägenheten? VAD GÖR JAG? Känns omöjligt att sikta på en viktnedgång när jag inte har någon aning om ifall vågen stämmer eller inte.
 
Jag har funderat på om det är muskler, samtidigt har jag varit betydligt starkare förut men vägt mycket mindre. Så det skulle ju vara märkligt om jag har lagt på mig muskler i vikt men som inte märks i styrka. Samtidigt så tycker jag att jag ser lite pluffsigare ut. Nåväl, det är väl att jag fyllde 30 i år som gjorde att det gick utför :angel: Skämt å sido, det ÄR märkligt hur jag kan ha gått upp så mycket över sommaren när jag ändå tycker att jag skött mig. Jag har haft perioder tidigare när jag ätit skräp och inte tränat på månader, men ändå inte kommit över 62. Så har jag tränat lite mer och ramlat ner under 60 igen. Men någonstans så har jag ju fått i mig mer kcal denna sommar än vad jag upplevt. Det måste ju vara så.

En annan fråga som gör mig fullkomligt tokig. Jag har köpt en sprillans ny våg nu men den hoppar också! Samma morgon kan jag väga 65,5, 64,8, 66,9. Så var det ju med förra vågen också, varför jag köpte en ny. Har jag ojämnt golv? Har jag en viktspöke i lägenheten? VAD GÖR JAG? Känns omöjligt att sikta på en viktnedgång när jag inte har någon aning om ifall vågen stämmer eller inte.
Reklamera vågen, så ska den inte göra!
 
Reklamera vågen, så ska den inte göra!

Innan jag gör det, kan jag vara säker på att det inte har med underlag/ojämnt golv att göra? Jag flyttade in i min lägenhet 1 maj och har som sagt inte vägt mig under sommaren. När jag dammade av min gamla våg så hoppade den ju också, vilket den inte gjorde i förra lägenheten utan var väldigt stabil. Varför jag köpte en ny, som nu också hoppar. Känns segt att reklamera och skaffa mig en tredje våg som kanske gör samma sak. Jag har flyttat runt vågen lite i lägenheten och har svårt att hitta en plats där den inte "vickar" alls. På de flesta platser så skiljer det sig åtminstone några mm mellan hörnen.
 
Innan jag gör det, kan jag vara säker på att det inte har med underlag/ojämnt golv att göra? Jag flyttade in i min lägenhet 1 maj och har som sagt inte vägt mig under sommaren. När jag dammade av min gamla våg så hoppade den ju också, vilket den inte gjorde i förra lägenheten utan var väldigt stabil. Varför jag köpte en ny, som nu också hoppar. Känns segt att reklamera och skaffa mig en tredje våg som kanske gör samma sak. Jag har flyttat runt vågen lite i lägenheten och har svårt att hitta en plats där den inte "vickar" alls. På de flesta platser så skiljer det sig åtminstone några mm mellan hörnen.

Jag tror att den strular för att du har ojämt golv.
 
Vad gör man då? Någon kreativ lösning? Går ut och väger sig naken i trapphuset på morgonen? :rofl:

Ska se om jag hittar en stabil plats i lägenheten och testa om teorin stämmer.

Ja varför inte - det kan ju göra dina grannars dag!
Eller så väger du dig med kläder i trapphuset
 
Idag tog jag på mig ett par byxor jag inte haft på evigheter - jag trodde att jag skulle behöva typ dra in magen och hålla andan hela dagen, men de sitter knappt åt. Jag har för första gången i mitt liv hittat en balans och ett sätt som faktiskt fungerar. Jag tränar lågintensivt med hundpromenader och ridning (mest tanta runt i skogen) - så det är maten som gjort hela skillnaden.
 
Jag har funderat på om det är muskler, samtidigt har jag varit betydligt starkare förut men vägt mycket mindre. Så det skulle ju vara märkligt om jag har lagt på mig muskler i vikt men som inte märks i styrka. Samtidigt så tycker jag att jag ser lite pluffsigare ut. Nåväl, det är väl att jag fyllde 30 i år som gjorde att det gick utför :angel: Skämt å sido, det ÄR märkligt hur jag kan ha gått upp så mycket över sommaren när jag ändå tycker att jag skött mig. Jag har haft perioder tidigare när jag ätit skräp och inte tränat på månader, men ändå inte kommit över 62. Så har jag tränat lite mer och ramlat ner under 60 igen. Men någonstans så har jag ju fått i mig mer kcal denna sommar än vad jag upplevt. Det måste ju vara så.

En annan fråga som gör mig fullkomligt tokig. Jag har köpt en sprillans ny våg nu men den hoppar också! Samma morgon kan jag väga 65,5, 64,8, 66,9. Så var det ju med förra vågen också, varför jag köpte en ny. Har jag ojämnt golv? Har jag en viktspöke i lägenheten? VAD GÖR JAG? Känns omöjligt att sikta på en viktnedgång när jag inte har någon aning om ifall vågen stämmer eller inte.

Beror säkert på golvet. Jag brukar dubbelkolla vikten genom att väga 2 ggr men på olika ställen. Nu har vi dock lagt golven själva här hemma så jag vet att dom är raka :D
Och vikten är alltid densamma oavsett så jag behöver egentligen inte göra det men kontrollbehovet gör ju att jag måste kolla :p
 
Här blev det +-0 denna veckan och det känns bra!

Fyllde år i onsdags och åt världens braklunch där kalorierna nog räcker till nästa veckas intag med :laugh:
Men så jäkla gott :d
Å så kalas på kvällen med kakor och tårta.

Så räknar inte med viktnedgång nästa vecka heller. Har dessutom höjt kalorierna med 600 mer i veckan så kommer gå långsammare överlag. Men vill orka träna ordentligt :)
Kan räkna sista kilona jag ska ner på en hand nu och skulle vilja vara i mål till nyår :)
 
Jag gör entré i tråden igen då, har lagt på mig ett par kg för mycket under semestern och inte blivit av med dem som jag hoppats eftersom jag fortfarande har haft semestermatvanorna med mig tillbaka till jobbet.

Men nu är det ändring på det och jag har som mål att gå ner 1 kg i veckan fram till den 1 november. Det är ju lite väl högt satsat kanske men jag sätter igång så får vi se hur det går helt enkelt. 2:a dagen idag.
Jag tränar inget extra utöver promenad fram och tillbaka mellan jobb och tågstation och ridning några gånger i veckan. Så tanken är då lite nyttigare kost. Eller mycket nyttigare.
 
Vad gör man då? Någon kreativ lösning? Går ut och väger sig naken i trapphuset på morgonen? :rofl:

Ska se om jag hittar en stabil plats i lägenheten och testa om teorin stämmer.
Ja, försök hitta ett slätt underlag. Det är avgörande.

Vet inte om det stämmer men jag har fått höra att det är första mätningen man ska gå på. För tydligen kan mätfunktionen innuti bli ihoptryckt så att säga vilket gör att den kan visa fel om man kör en ny mätning direkt inpå den första.
 
Vågen visade -0,8 kg idag :)
Så totalt -41,7 kg.

Har rensat ur min garderob. Slängt ut ungefär 100 plagg i varierande storlekar och köpte nya jeans häromdagen. Jättekul att köpa något nytt i rätt stl :)
Och skönt att få bort de större storlekarna. Har inte vågat rensa ut ett plagg senaste året men nu kändes det som att det var dags!

Tränar på men skriver om det i träningstråden istället. Men sprang milen 2 ggr förra veckan och det är ju så långt bort jag kunde komma för ett år sen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: Bon
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 967
Senast: zassoo
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
776
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp