Bukefalos 28 år!

2019 års vikttråd

Fast jag köper det ändå inte. Man borde gå ner i vikt på lite kalorier. Jag vet med mig att om jag äter mer går jag upp. Så varför skulle viktväktarna fungera annorlunda? Jag låg på ca 1400 kcal fast under 20 points (eller hur många det nu var) och gick stadigt uppåt.
Jag äter väldigt näringstät mat, mycket baljväxter och grönsaker. Så näringsbrist känns osannolikt.

Fast du har ju bevisat dig vara undantaget här i tråden pga din medicin troligen?
Så jag tycker inte att du är ett bra exempel på att man går ner i vikt på lite kcal men sen inte gör det.
Övriga i tråden funkar det ju för.
Du får ta det på rätt sätt här, jag menar inte att kritisera dig men du är rätt tydligt ett undantag pga medicinska orsaker.
 
Fast du har ju bevisat dig vara undantaget här i tråden pga din medicin troligen?
Så jag tycker inte att du är ett bra exempel på att man går ner i vikt på lite kcal men sen inte gör det.
Övriga i tråden funkar det ju för.
Du får ta det på rätt sätt här, jag menar inte att kritisera dig men du är rätt tydligt ett undantag pga medicinska orsaker.

Fast enligt läkaren finns det inga medicinska orsaker.. :meh: Det måste det göra enligt mig, kan inte se nån annan förklaring
 
Fast enligt läkaren finns det inga medicinska orsaker.. :meh: Det måste det göra enligt mig, kan inte se nån annan förklaring

Vild tanke men, det är ju så att ju äldre man blir så sjunker kcal mängden kroppen behöver med en liten del, typ är jag 24 år behöver kroppen 1500 kalorier för att hålla en vikt men ett år senare är det nere på 1490 för att hålla samma vikt.

Hårdbantar man, eller går ner väldigt mycket i vikt kan ditt BMR bli lägre också. Du har inte kollat upp hur mycket du förbränner osv?

Men för annars är det så, medicin gör inte att man ökar enormt i vikt (mer än vattenansamling), den trollar aldrig fram kalorier från ingenstans.
 
Vild tanke men, det är ju så att ju äldre man blir så sjunker kcal mängden kroppen behöver med en liten del, typ är jag 24 år behöver kroppen 1500 kalorier för att hålla en vikt men ett år senare är det nere på 1490 för att hålla samma vikt.

Hårdbantar man, eller går ner väldigt mycket i vikt kan ditt BMR bli lägre också. Du har inte kollat upp hur mycket du förbränner osv?

Men för annars är det så, medicin gör inte att man ökar enormt i vikt (mer än vattenansamling), den trollar aldrig fram kalorier från ingenstans.

Självklart påverkas förbrukningen av ålder. Men jag har inte hittat min lägstanivå där jag går ner, lägre än 1200 vill jag inte lägga mig på det känns inte hälsosamt alls..

Jag har som sagt inte gått ner ett hekto så att..
Hur kollar man upp sin förbränning? Det är väl typ det enda jag inte testat.

Medicin kan påverka ämnesomsättningen. Och givetvis aptiten (den är dock oförändrad för mig). Självklart kommer kilona någonstans ifrån, ingen har väl påstått att man blir tjock av ingenting. Men när man, utan att lägga om kosten och bara lägga till ett läkemedel, går upp tio kilo på mindre än ett år är det förmodligen ett samband..
 
Självklart påverkas förbrukningen av ålder. Men jag har inte hittat min lägstanivå där jag går ner, lägre än 1200 vill jag inte lägga mig på det känns inte hälsosamt alls..

Jag har som sagt inte gått ner ett hekto så att..
Hur kollar man upp sin förbränning? Det är väl typ det enda jag inte testat.

Medicin kan påverka ämnesomsättningen. Och givetvis aptiten (den är dock oförändrad för mig). Självklart kommer kilona någonstans ifrån, ingen har väl påstått att man blir tjock av ingenting. Men när man, utan att lägga om kosten och bara lägga till ett läkemedel, går upp tio kilo på mindre än ett år är det förmodligen ett samband..

Vet inte riktigt var man kan göra en sådan koll, men känner att du bör nog prata med din läkare oavsett för det är ju något som inte stämmer.

Inte för att vara hård men, det är helt ologiskt att du inte skulle gå ner i vikt oavsett metod. Kalorier äter/dricker man och medicinen kan på sin höjd göra att man samlar på sig vätska.

Väger du din mat? Har du lyckats gått ner i vikt tidigare, och hur gjorde du då? Om du inte väger nu t.ex, är det ju möjligt att du helt enkelt höftar fel, eller faktiskt äter mer än du tror.
 
Vet inte riktigt var man kan göra en sådan koll, men känner att du bör nog prata med din läkare oavsett för det är ju något som inte stämmer.

Inte för att vara hård men, det är helt ologiskt att du inte skulle gå ner i vikt oavsett metod. Kalorier äter/dricker man och medicinen kan på sin höjd göra att man samlar på sig vätska.

Väger du din mat? Har du lyckats gått ner i vikt tidigare, och hur gjorde du då? Om du inte väger nu t.ex, är det ju möjligt att du helt enkelt höftar fel, eller faktiskt äter mer än du tror.

Jag vägde regelbundet i två år, har rätt god koll på hur mycket jag tar. Just nu våglös pga mellan boenden.
Lagar ofta enligt "gamla" recept där jag vet exakt hur mycket av varje ingrediens jag tar och hur många portioner det blir. Lagrar allt i Lifesum.

Har inte gått ner i vikt sen jag började med medicinen. Innan dess gick jag ner genom att räkna kalorier. Men så sattes medicinen in och ja, här är jag. Jag pendlar 1-2 kg upp och ner, mest upp :meh:

Ologiskt, ja det håller jag med om. Tyvärr resonerar läkaren som du, att jag "fuskar", överäter eller annat. Ska träffa en ny läkare den 16/1, får se vad han säger.

Antipsykotiska läkemedel är kända för att ge viktökning, men ofta beror det på ökad aptit. Jag har ingen ökad aptit, äter inte för mycket (eller uppenbarligen gör jag ju det i och med att jag går upp, men som sagt, under 1200 känns inte rimligt att ligga på).
 
Kollade lite olika BMR-uträkningar. Fick resultat på allt från 1260 till 2280 :cautious: Känns som ett rätt trubbigt verktyg.
 
Jag vägde regelbundet i två år, har rätt god koll på hur mycket jag tar. Just nu våglös pga mellan boenden.
Lagar ofta enligt "gamla" recept där jag vet exakt hur mycket av varje ingrediens jag tar och hur många portioner det blir. Lagrar allt i Lifesum.

Har inte gått ner i vikt sen jag började med medicinen. Innan dess gick jag ner genom att räkna kalorier. Men så sattes medicinen in och ja, här är jag. Jag pendlar 1-2 kg upp och ner, mest upp :meh:

Ologiskt, ja det håller jag med om. Tyvärr resonerar läkaren som du, att jag "fuskar", överäter eller annat. Ska träffa en ny läkare den 16/1, får se vad han säger.

Antipsykotiska läkemedel är kända för att ge viktökning, men ofta beror det på ökad aptit. Jag har ingen ökad aptit, äter inte för mycket (eller uppenbarligen gör jag ju det i och med att jag går upp, men som sagt, under 1200 känns inte rimligt att ligga på).

Nä, under 1200 kcal hade inte jag legat på utan en läkares rådgivning. 1200 är ju ändå ”lägsta nivån” för de flesta, såvida man inte är extremt kort eller likande.

Sidor som anger BMR är ju rätt så ofta gissningar men det finns där man kan gå till läkare och kolla upp, ta upp det med den nya läkaren t.ex!

Förstår också om du känner att folk är emot dig men... ja 🙈
 
Nä, under 1200 kcal hade inte jag legat på utan en läkares rådgivning. 1200 är ju ändå ”lägsta nivån” för de flesta, såvida man inte är extremt kort eller likande.

Sidor som anger BMR är ju rätt så ofta gissningar men det finns där man kan gå till läkare och kolla upp, ta upp det med den nya läkaren t.ex!

Förstår också om du känner att folk är emot dig men... ja 🙈

Emot och emot, känner mig mest som världens buzzkill som bara gnäller :angel:

Jag tror sköldkörteln protesterar mot något. Kunde inte låta bli att googla och det skulle förklara många av mina problem, som torra ögon, huvudvärk, vikten, hudproblem och håravfall.. Men jag lämnar det till läkaren att avgöra. Fram tills dess tragglar jag på med lifesum och testar högproteindiet (fast jag kommer inte upp i den mängden dietisten föreslog, 130 g/dag).
 
Kan hända jag är lite påverkad av min ponny också :angel: Han har nedsatt sköldkörtelfunktion och hade extremt svårt att gå ner i vikt utan medicin.
 
när man, utan att lägga om kosten och bara lägga till ett läkemedel, går upp tio kilo på mindre än ett år är det förmodligen ett samband..

Möjligen då om medicinen sänker förbränningen rejält, men i såna fall torde det vara en känd biverkning.

Oavsett, är det ju så att när man går upp i vikt, så äter man för mycket i förhållande till vad man behöver för att kroppen ska fungera och orka med det liv man har. Eller rör sig mindre än man gjort förut på samma mängd mat. Medicin i sig innehåller ju ingen som resulterar i viktuppgång.
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Möjligen då om medicinen sänker förbränningen rejält, men i såna fall torde det vara en känd biverkning.

Oavsett, är det ju så att när man går upp i vikt, så äter man för mycket i förhållande till vad man behöver för att kroppen ska fungera och orka med det liv man har. Eller rör sig mindre än man gjort förut på samma mängd mat. Medicin i sig innehåller ju ingen som resulterar i viktuppgång.

Då är vi där igen, i så fall får jag lägga mig på under 1200 och hålla tummarna typ.

Just abilify har både viktuppgång och nedgång som biverkningar.
Andra antipsykotiska har uppgång. Det påverkar hjärnan på nåt sätt så aptiten ökar.
Fast jag har som sagt inte ätit mer (ja jag vägde maten då också) och har av någon anledning gått upp totalt 12 kg på tre år trots bantning....
 
Ner 0.5 och minus 4 cm på midjan. Lite åt rätt håll iaf, min kropp släpper inte sina kilon i första taget.
Positivt är att jag är hungrig idag! Annars har jag inte mycket till hungerkänslor. Ska äta en ordentlig frukost med 2 kokta ägg och en stor portion fil och musli.
Trots modest resultat först veckan är jag glad, det har hänt lite och jag ska ändå fokusera på att äta bra mat. Så det är en bra start ändå

Just det där att aptit och hungerkänslor lugnar ner sig tycker jag är största vinsten när man börjar, magsäcken börjar dra ihop sig lite och man vill inte stoppa lika mycket käk i den. Plus att man blir av med överflödig vätska så att kroppen känns lite tajtare - även om man kanske inte har gått ner så mycket (eller mest gått ner vätska och tarminnehåll) så känns det att det har börjat hända något bra med kroppen och det är väldigt peppande för fortsättningen.
 
Fast jag har som sagt inte ätit mer (ja jag vägde maten då också) och har av någon anledning gått upp totalt 12 kg på tre år trots bantning....

Det låter ju onekligen som om det är något skumt med din ämnesomsättning, hoppas att läkarna kan hjälpa dig att hitta något som går att behandla så att du slipper de andra symptomen också.. Det måste vara sjukt jobbigt att kämpa och inte få någon utdelning, inte ens i form av att hålla vikten.
 
Just det där att aptit och hungerkänslor lugnar ner sig tycker jag är största vinsten när man börjar, magsäcken börjar dra ihop sig lite och man vill inte stoppa lika mycket käk i den. Plus att man blir av med överflödig vätska så att kroppen känns lite tajtare - även om man kanske inte har gått ner så mycket (eller mest gått ner vätska och tarminnehåll) så känns det att det har börjat hända något bra med kroppen och det är väldigt peppande för fortsättningen.
För mig är det tvärt om, jag blir inte hungrig och hetsäter istället när jag väl äter. Så att jag nu faktiskt kände hunger är bra.
Eftersom jag varit ätstörd som ung och svält mig så är det fortfarande uppfuckat i systemet. Jag kan leva på 800 kcal utan att kroppen släpper, men jag mår riktigt pissigt. Ännu lägre så går jag säkert ned men det tänker jag inte göra. Jag ska ha goda vanor, inte banta.
 
Det låter ju onekligen som om det är något skumt med din ämnesomsättning, hoppas att läkarna kan hjälpa dig att hitta något som går att behandla så att du slipper de andra symptomen också.. Det måste vara sjukt jobbigt att kämpa och inte få någon utdelning, inte ens i form av att hålla vikten.

Ja det är framförallt svårt att hitta en balans mellan "nu skiter jag i allt och vräker i mig chips varje dag" och "nu jävlar slutar jag äta helt".. Tyvärr lutar jag mer åt att sluta äta helt....
 
Även om man inte är intresserad av Jacob Gudiols sågning av Anna Hallén så finns i den här texten ett intressant mättnadsindex. Deltagarna fick äta 240 kcal av olika livsmedel och sedan skatta sin mättnad, innan de till sist fick äta fritt från en buffé. (Förklaras alldeles ovanför diagrammet)

Popcorn mättar mer än glass och mest av allt mättar potatis.

https://traningslara.se/anna-hallen...4cGvqLVgExwOz-TW_U4u5PteFFw6o8Vw17lX9M5OOkeVw
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 429
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 359
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
442
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp