2019 års vikttråd

Hur många kcal äter ni per dag? Jag har fått ett helt orimligt högt kcal förslaget av min SamsungHealth app. Vet att det givetvis beror på ens egen vikt också. Jag satsar på 1500 kcal nu i början pga av stor övervikt.
 
Hur många kcal äter ni per dag? Jag har fått ett helt orimligt högt kcal förslaget av min SamsungHealth app. Vet att det givetvis beror på ens egen vikt också. Jag satsar på 1500 kcal nu i början pga av stor övervikt.
Jag har satt min LifeSum på 1500 kcal/dag och räknar inte in eventuella träningskalorier som extra utan tänker försöka hålla mig till mina 1500 oavsett. Efter förslag från en näringskunnig vän så tänker jag också lägga in 30 min promenad efter sista måltiden för kvällen för att undvika att bara låta de sista kalorierna lägga sig i kroppen :)
 
Hur många kcal äter ni per dag? Jag har fått ett helt orimligt högt kcal förslaget av min SamsungHealth app. Vet att det givetvis beror på ens egen vikt också. Jag satsar på 1500 kcal nu i början pga av stor övervikt.

Har varierat i perioder mellan 1200-1600 kcal. Har jag kört 5:2 har jag kört 500/1500 eller 700/1300. Har ökat kcal när jag känt behov av att äta mer mat och minskat när jag tyckt det funkat. Så tycker du tex att 1300 känns bra nu så kör på det nu och öka till 1600 när du hamnar i en svacka med större aptit eller vad det nu kan vara för att undvika ett bakslag. Det har funkat för mig.

Men så som jag försöker äta nu så håller jag mig till 1300-1400 tills jag tappat 1,5 kg. Tränar en del och är inom spannet för normalviktiga enligt bmi och räknar aldrig in träningskalorier.
När jag hade större övervikt gick jag stadigt ner på 1600 kcal men det skulle inte funka nu.
 
Jag hade så höga planer på att börja året i full fart, så ligger jag hemma sjuk istället.
Och alla vet ju att när man är sjuk är det mest onyttiga saker som slinker ner.
 
Jag har satt min LifeSum på 1500 kcal/dag och räknar inte in eventuella träningskalorier som extra utan tänker försöka hålla mig till mina 1500 oavsett. Efter förslag från en näringskunnig vän så tänker jag också lägga in 30 min promenad efter sista måltiden för kvällen för att undvika att bara låta de sista kalorierna lägga sig i kroppen :)
Alltid bra att röra på sig såklart och har många positiva effekter men kommer inte göra någon skillnad om du går innan eller efter du äter.
 
Alltid bra att röra på sig såklart och har många positiva effekter men kommer inte göra någon skillnad om du går innan eller efter du äter.
Som jag förstod det (snabb konversation) så om man äter speciellt kolhydrater till kvällen så är det bättre att röra på sig efteråt så man bränner, iaf en del, istället för att de bara lägger sig och lagras som fett istället. Hon har bra koll på näring, fysiologi och kroppen så jag litar på det hon säger
 
På väg hem från utlandet, har maxat min vistelse i frostfri terräng. Tre löprundor med milen i morse som kronan på verket, och en långpromenad. På lördag blir det premiär för gymmet, ska testa crosstrainer, om ni inte hör av mig så har jag trillat av! O_o
 
Som jag förstod det (snabb konversation) så om man äter speciellt kolhydrater till kvällen så är det bättre att röra på sig efteråt så man bränner, iaf en del, istället för att de bara lägger sig och lagras som fett istället. Hon har bra koll på näring, fysiologi och kroppen så jag litar på det hon säger
Om du jämför att gå eller inte gå så är det såklart bättre att gå men om du jämför att gå innan vs att gå efter och har en längre mätperiod så kommer det inte göra någon skillnad. Det ska dessutom mycket till innan kolhydrater lagras som fett.
 
Om du jämför att gå eller inte gå så är det såklart bättre att gå men om du jämför att gå innan vs att gå efter och har en längre mätperiod så kommer det inte göra någon skillnad. Det ska dessutom mycket till innan kolhydrater lagras som fett.
Som sagt, hon hade en mycket bättre förklaring än min lilla sammanfattning och hon har som sagt bra koll på både näringslära och fysiologi så jag tänker iaf testa och se om jag märker någon skillnad :)
 
Som jag förstod det (snabb konversation) så om man äter speciellt kolhydrater till kvällen så är det bättre att röra på sig efteråt så man bränner, iaf en del, istället för att de bara lägger sig och lagras som fett istället. Hon har bra koll på näring, fysiologi och kroppen så jag litar på det hon säger

Då borde hon ha koll på att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Det är ju främst "vita" kolhydrater som när de bryts ner -till en större mängd glukos i förhållande till vad mer nyttiga kolhydrater gör- förvandlas till fett i slutändan om man överäter dem.

En promenad på 30 minuter extra per dag är alltid bra, men det har föga påverkan på det sista målet man åt innan man promenerar.
 
Då borde hon ha koll på att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Det är ju främst "vita" kolhydrater som när de bryts ner -till en större mängd glukos i förhållande till vad mer nyttiga kolhydrater gör- förvandlas till fett i slutändan om man överäter dem.

En promenad på 30 minuter extra per dag är alltid bra, men det har föga påverkan på det sista målet man åt innan man promenerar.
Det stämmer inte heller. Kolhydrater är inte särskilt pigga på att bli fett öht oavsett källa.
 
Nu när jag inte gör det..
Ja och då det var det jag menade med att klart det blir bättre och är skillnad om du lägger till mer träning och gång men om du gör det på kvällen efter att du har ätit eller någon annan gång under dygnet spelar ingen större roll. Om det i detta fall blir att du går och inte hade gjort det annars så blir det såklart positivt men det är pga tillagd promenad inte när den sker.
 
Det stämmer inte heller. Kolhydrater är inte särskilt pigga på att bli fett öht oavsett källa.

Kolhydrater bryts ner till glukos och överskott på glukos (socker) blir fett. Så jo, det stämmer.

Som med allt annat så krävs det dock att man har ett mer eller mindre konstant överskott för att det ska leda till övervikt.
 
Kolhydrater bryts ner till glukos och överskott på glukos (socker) blir fett. Så jo, det stämmer.

Som med allt annat så krävs det dock att man har ett mer eller mindre konstant överskott för att det ska leda till övervikt.
Det lagras först in i musklerna så man måste överäta mycket kolhydrater och länge för att det ska bli till fett. Ligger man på underskott i allmänhet så är chansen att kolhydrat ska bli till fett i princip 0.
 
Det lagras först in i musklerna så man måste överäta mycket kolhydrater och länge för att det ska bli till fett. Ligger man på underskott i allmänhet så är chansen att kolhydrat ska bli till fett i princip 0.
Fast det beror ju också på vad det är för typ av kolhydrat, källan, och jag väljer att lyssna på någon med en vetenskaplig ubildning och bakgrund. Jag förstår inte varför du biter dig fast i det här och uttalar dig tvärsäkert som att du är den enda som sitter på kunskap och de rätta svaren?
 
Fast det beror ju också på vad det är för typ av kolhydrat, källan, och jag väljer att lyssna på någon med en vetenskaplig ubildning och bakgrund. Jag förstår inte varför du biter dig fast i det här och uttalar dig tvärsäkert som att du är den enda som sitter på kunskap och de rätta svaren?
Vad har personen för vetenskaplig utbildning som säger att det kommer göra någon större skillnad att gå efter en måltid jämfört med någon annan tid på dagan?
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 234
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp