2019 års vikttråd

Såg faktiskt en intressant dokumentär på SVT play om just kolhydrater. Ja den gick i Stort sett ut på att man ska undvika vitt bröd, pasta, ris, potatis och byta ut dessa till bättre kolhydrater för all möjlig hälsovinst som viktnedgång, bättre värden, mindre risk för tarmcancer och bättre fertilitet.
Den som sändes i onsdags? Jacob Gudiol (da guru) kallade den horribel och fördummande och länkade till den här artikeln https://health.spectator.co.uk/the-bbc-is-promoting-carbohydrate-hysteria/

(Har dock varken sett eller läst)
 
Hemma från utlandsresan och har ställt mig på vågen. Har varit ganska viktstabil över julen. Nu blir det Lifesum och en diet med ganska få baskalorier men där jag käkar upp alla intränade kalorier. Jag vill gå ner minst 17,5 kg varav 7,5 kg snabbt, så de Lifesum-fria lördagarna är inställda på obestämd tid.
 
Den som sändes i onsdags? Jacob Gudiol (da guru) kallade den horribel och fördummande och länkade till den här artikeln https://health.spectator.co.uk/the-bbc-is-promoting-carbohydrate-hysteria/

(Har dock varken sett eller läst)

Är det samma snubbe som hatar sockerfilmen? Jag kunde dock inte se att den var lchf inspirerad , den handlade inte om att ta bort kolhydrater utan bara att man skulle äta smartare och byta ut det vita mot fullkornsvarianter och äta bättre alternativ som inte innehåller så mkt socker. Det trodde jag iof ändå var ganska utbrett redan?

Men jag håller med att det kändes lite överdrivet propagandaaktivt i vissa avseenden likt sockerfilmen men den var intressant att se iallafall!
 
-1,1 kg sen 1/1 nu så det går åt rätt håll :)
Så typ 0,8 kg kvar.

Tog mig en 3,2 km springrunda igår kväll. Ska försöka ställa mig på crosstrainern idag bara den lilla huvudvärken jag har släpper.
 
Fast du äter väl inte bara kolhydrater? Det du påstod är att kolhydraterna du äter gärna omvandlas till fett vilket är ett annat påstående än att du blir fet när du äter kolhydrater.

Nej jag äter mkt kött och sallader, grönsaker oxå. Mkt kyckling och kalkonbacon och nötkött.
 
@mandalaki fanns bra tips där angående hur man kunde komma runt de farliga kolhydraterna genom att typ hetta upp lagad mat igen. Ha rostbröd i frysen och sedan rosta dom osv . Jag har ingen aning om huruvida det stämmer men det lät bra 😂
 
@mandalaki fanns bra tips där angående hur man kunde komma runt de farliga kolhydraterna genom att typ hetta upp lagad mat igen. Ha rostbröd i frysen och sedan rosta dom osv . Jag har ingen aning om huruvida det stämmer men det lät bra 😂
Jacob Gudiol är säkert inte jätteförtjust i sockerfilmen, nej :D Men han är kunnig, kritisk och så jäkla bra. Inte helt lättläst dock.

Nära det du skriver ligger potatis. Potatis har högt GI/snabba kolhydrater, men kokar man den och sedan äter den kall så förändras strukturen i stärkelsen och GI sjunker. Men jag bryr mig sällan om sånt, det låter som väldigt marginella skillnader. Typ som Ät chili och öka förbränningen eller Stå och jobba så ökar förbränningen. Även om skillnad syns i studier tror jag att någon kan banta ner sig genom att äta chili :D
 
Jacob Gudiol är säkert inte jätteförtjust i sockerfilmen, nej :D Men han är kunnig, kritisk och så jäkla bra. Inte helt lättläst dock.

Nära det du skriver ligger potatis. Potatis har högt GI/snabba kolhydrater, men kokar man den och sedan äter den kall så förändras strukturen i stärkelsen och GI sjunker. Men jag bryr mig sällan om sånt, det låter som väldigt marginella skillnader. Typ som Ät chili och öka förbränningen eller Stå och jobba så ökar förbränningen. Även om skillnad syns i studier tror jag att någon kan banta ner sig genom att äta chili :D
Äsch! Naturligtvis tror jag INTE att man kan banta genom att äta chili.
 
Jacob Gudiol är säkert inte jätteförtjust i sockerfilmen, nej :D Men han är kunnig, kritisk och så jäkla bra. Inte helt lättläst dock.

Nära det du skriver ligger potatis. Potatis har högt GI/snabba kolhydrater, men kokar man den och sedan äter den kall så förändras strukturen i stärkelsen och GI sjunker. Men jag bryr mig sällan om sånt, det låter som väldigt marginella skillnader. Typ som Ät chili och öka förbränningen eller Stå och jobba så ökar förbränningen. Även om skillnad syns i studier tror jag att någon kan banta ner sig genom att äta chili :D

Det var något test där oxå typ 8-10 minuter in om man kunde äta kolhydrater utan problem eller inte. Man skulle äta typ ett osaltat kex och se hur länge man kunde tugga utan att det ändrade smak. Ju fortare det ändrade smak desto mer kolhydrater kunde man äta utan att gå upp i vikt . Ja jag vet inte... var någon enzym eller något som skulle utsöndras eller inte då.
 
Är det samma snubbe som hatar sockerfilmen? Jag kunde dock inte se att den var lchf inspirerad , den handlade inte om att ta bort kolhydrater utan bara att man skulle äta smartare och byta ut det vita mot fullkornsvarianter och äta bättre alternativ som inte innehåller så mkt socker. Det trodde jag iof ändå var ganska utbrett redan?

Men jag håller med att det kändes lite överdrivet propagandaaktivt i vissa avseenden likt sockerfilmen men den var intressant att se iallafall!
När det gäller viktnedgång så är "kvalitet" på kolhydrater bara relevant på så sätt att samma mängd håller en mer mätt och innehåller mer näring så man inte blir hungrig lika fort igen och därmed kan hålla sig på underskott. Om man får i sig all näring man behöver i övrigt och man inte kommer äta mer pga valet av det ena eller andra så kommer det göra absolut noll skillnad om du äter 100g kolhydrater (eller snarare samma upptagbara energimängd) av det vitaste brödet jämfört med mörkaste fullkornsbrödet.
 
Körde igång igen innan jul men under julen åt jag vad jag vill, förutom att jag klämde in ett par fastedagar.

Resultatet hittills sen den 16/12 är:
16/12 69
23/12 67,8
4/1 66,7

Känns bra, tror mitt nya hundägarliv kommer ha bra konsekvenser på min vikt och min hälsa 👌 :D
 
Jag kunde dock inte se att den var lchf inspirerad , den handlade inte om att ta bort kolhydrater utan bara att man skulle äta smartare och byta ut det vita mot fullkornsvarianter och äta bättre alternativ som inte innehåller så mkt socker. Det trodde jag iof ändå var ganska utbrett redan?
Ja, det är ju utbrett eftersom det har hälsovinster, t ex på blodsockret. Men man behöver inte gå ner av det. Har du två högar mat med samma kcal-innehåll så gör det ingen skillnad på vikten om du har lite socker i den ena högen.
 
Som ännu ett steg i rätt riktning så beställde jag ett par nya löparskor, köpte nya Icebugs före jul men insåg efter dagens powerwalk med barnvagnen att mina vanliga behövde uppdateras också och rean gjorde nästan 500:- på mina favoritdojjor så då va det ännu mer läge:up:
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 251
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 164
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp