2019 års vikttråd

Kvarg är det som fungerar bäst, men jag väljer tyvärr ofta mackor. :cautious:
Varför är mackor så gott och allt annat så hemskt? :p Jag är så sjukt kräsen och har aldrig gillat kvarg, yoghurt, fil, keso och sånt på morgonen...men det är ju enkelt att ta med sig iallafall..
 
Det går neråt sakta men säkert! Och jag svälter mig absolut inte utan orkar träna och grejja som vanligt :) Planerar bättre bara och låter bli småätandet. Målet är ju att finna en nivå som inte känns jobbig och uppoffrande, detta ska ju hålla.

Totalt -1,5 kg
Totalt -1,5 cm runt höfterna
Totalt -1,5 cm runt midjan
 
Jag har kommit igång med träningen och hamnat i ett himla bra flow, men oj vad jag inte kände till hur mycket vätska man uppenbarligen lagrar i musklerna! Häromdagen höll jag på att dåna när jag enligt min våg hade gått upp tre kilo efter tre dagar med bra kost och bra träning... efter en vilodag såg det normalt ut igen ;)

Har dock beställt en ny våg nu, för jag mätte mig igår och jämförde midjemått med förra våren, och jag har alltså samma midjemått nu som när jag vägde ganska många färre kilon enligt vågen, vilket känns lite orimligt. Okej om det var ett par kilon men det är alltså rätt stor skillnad. Dessutom kan min nuvarande våg variera så mycket som 2 kg bara jag flyttar den någon decimeter, så jag köpte mig en OBH Nordica med dynamo som känns mer pålitlig än en billigare variant med batteri som kanske kan krångla.
 
Prövat allt men gett upp :D

BF211D34-2351-41C3-91F3-02D3B40CC988.jpeg
 
Ok. Vad ska jag göra?
+4 cm på midjan på ungefär en månad. Har inte ätit mer eller onyttigare än vanligt. Möjligen motionerat lite mindre pga förkylning men tror inte det påverkar så mycket.
 
Jag har kommit igång med träningen och hamnat i ett himla bra flow, men oj vad jag inte kände till hur mycket vätska man uppenbarligen lagrar i musklerna! Häromdagen höll jag på att dåna när jag enligt min våg hade gått upp tre kilo efter tre dagar med bra kost och bra träning... efter en vilodag såg det normalt ut igen ;)

Har dock beställt en ny våg nu, för jag mätte mig igår och jämförde midjemått med förra våren, och jag har alltså samma midjemått nu som när jag vägde ganska många färre kilon enligt vågen, vilket känns lite orimligt. Okej om det var ett par kilon men det är alltså rätt stor skillnad. Dessutom kan min nuvarande våg variera så mycket som 2 kg bara jag flyttar den någon decimeter, så jag köpte mig en OBH Nordica med dynamo som känns mer pålitlig än en billigare variant med batteri som kanske kan krångla.

Hämtade nya vågen igår och halleluja, den visar samma oavsett var jag ställer den (förutom i köket, där jag tydligen väger tre kilo mer än i badrum och vardagsrum, jag väljer att tro att parkett och klinkers är mer representativa än sån där gammal plastmatta från 60-talet ;)).
 
Nu har jag ätit yoghurt/kvarg m hemgjord müsli och bär i några dagar till frukost och idag är första arbetsdagen. Det verkar funka finemang! Skall köpa en sådan burk som man kan ha müslin separat när man tar med sig den till jobbet för jag tror inte att jag orkar kliva upp tidigare för att äta i längden.
Men tyckte inte att jag blev mätt så länge på bara yoghurt så kör en rågmacka till också.

Stort steg det här med att äta frukost :angel: Jag brukar snarare bli vrålhungrig och äta för mycket till lunch eller trycka i mig nått godisaktigt för att jag är så hungrig, och alltså inte äta frukost alls för jag har ingen matlust direkt på morgonen..så det känns som en bra grej att ta med sig på jobbet och äta på rasten 9.30 framöver! Men kanske ta någon frukt i bilen eller så typ..
 
Delmål 1: 65 kg
Startvikt 11/2: 70
19/2: 69,2
26/2: 69,2
6/3: 68,7
18/3: 68,1
4/4 67,9

Här går det alldeles för långsamt nedåt. Jag har varit sjuk igen, förkyld, och ätit massa onyttigheter. Men det ska jag ta tag i igen. Jag har köpt en ny skalare att ta med till jobbet så att jag kan knapra morötter nör suget slår till.

Jag längtar efter att börja springa! På hundens kvällspromenad sprang jag kanske 200 m, och det kändes fanrastiskt! Kanske kan jag börja på måndag, när hostsn förhoppningsvis har lagt sig.
 
Hakar på här, jobbar på att gå ner efter graviditeten. Eller snarare det som jag gått upp före och efter, för det jag gick upp med dottern har jag gått ner redan. Men det är ändå mycket kvar.
Målvikten är 65 kg och ligger nu på 88, så det är ju en bit kvar.
 
Har varit uppblåst och ploffsig den här veckan :cautious: Men vikten står på samma som förra veckan, även midjemåttet. Men höftmåtten har minskat med 0,5 cm i alla fall.
 
Här går det alldeles för långsamt nedåt. Jag har varit sjuk igen, förkyld, och ätit massa onyttigheter. Men det ska jag ta tag i igen. Jag har köpt en ny skalare att ta med till jobbet så att jag kan knapra morötter nör suget slår till.
Och det gjorde jag genom att köpa en påse påskskum (skumgodisar) och några Lindtkulor på lösvikt. :crazy: Trolig anledning var att jag gjorde det dumma valet att äta lunch efter mitt ärende i butik. Får väl vara glad åt att jag inte också köpte en minipåse med chips och 300 g chocolate chip cookies, som jag var på väg att göra. :laugh:
 
Tycker inte det händer ett förbannade dugg rent ut sagt, inte på vågen alla fall.
Men har börjat träna efter försvarsmaktens app nu och tycker den verkar riktigt bra.
Använder Lifesum och tycker den är bra, lägger även in träningen där men får liksom aldrig ihop tillräckligt med brända kcal i jämförelse med det jag äter. Hur mycket bör man satsa på att göra av med på en dag för att få resultat? Måste skaffa ett måttband också så jag kan mäta och inte bara gå efter vad vågen visar.
 
Tycker inte det händer ett förbannade dugg rent ut sagt, inte på vågen alla fall.
Men har börjat träna efter försvarsmaktens app nu och tycker den verkar riktigt bra.
Använder Lifesum och tycker den är bra, lägger även in träningen där men får liksom aldrig ihop tillräckligt med brända kcal i jämförelse med det jag äter. Hur mycket bör man satsa på att göra av med på en dag för att få resultat? Måste skaffa ett måttband också så jag kan mäta och inte bara gå efter vad vågen visar.
Du får resultat (om man nu syftar på viktnedgång) även utan träning men då blir det att dra ner ännu mer på maten. För de allra flesta så är det kosten där man mest effektivt kan justera eftersom även hård träning inte gör av med sådär jättemycket energi relativt sett.
 
Du får resultat (om man nu syftar på viktnedgång) även utan träning men då blir det att dra ner ännu mer på maten. För de allra flesta så är det kosten där man mest effektivt kan justera eftersom även hård träning inte gör av med sådär jättemycket energi relativt sett.
Träningen behövs dock för flera syften, jag är verkligen sanslöst otränad och rent av klen. Så jag måste verkligen träna upp mina muskler igen. Det och balansen
 
Träningen behövs dock för flera syften, jag är verkligen sanslöst otränad och rent av klen. Så jag måste verkligen träna upp mina muskler igen. Det och balansen
Absolut, träning är bra på många sätt men just för energiförbrukningen är det oftast ganska överskattat.
 
Tycker inte det händer ett förbannade dugg rent ut sagt, inte på vågen alla fall.
Men har börjat träna efter försvarsmaktens app nu och tycker den verkar riktigt bra.
Använder Lifesum och tycker den är bra, lägger även in träningen där men får liksom aldrig ihop tillräckligt med brända kcal i jämförelse med det jag äter. Hur mycket bör man satsa på att göra av med på en dag för att få resultat? Måste skaffa ett måttband också så jag kan mäta och inte bara gå efter vad vågen visar.

Träning är jättebra för hälsan och välmåendet och gör man av med ca 500 kcal mer än man äter i sig per dag ger det en stabil viktnedgång på ca 0,5 kg per vecka, fast att förbränna det där extra enbart genom att träna är väldigt svårt för de allra flesta. Man kommer inte ifrån att det oftast behövs att man reglerar intaget.
 
Träning är jättebra för hälsan och välmåendet och gör man av med ca 500 kcal mer än man äter i sig per dag ger det en stabil viktnedgång på ca 0,5 kg per vecka, fast att förbränna det där extra enbart genom att träna är väldigt svårt för de allra flesta. Man kommer inte ifrån att det oftast behövs att man reglerar intaget.
Precis och det är lätt att underskatta vad man stoppar i sig. En kexchoklad, som är någon minuts njutning med en kopp kaffe är ungefär 300 kcal vilket det behövs 30 minuter löpning för att förbränna. Appar där man lägger in träning är säkert bra för en del, för mig funkar det inte så bra när jag provat. Det slutar alltid med "Hmm 16 steg till kylskåpet, undrar vad för gott jag kan äta för den motionen?"

Hyfsat liberal lchf funkar för mig (med träning). - 2,5 kg på en månad, fyra kg kvar till målet (eventuellt delmål, så möjligt nåt kilo till efter det)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 941
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 242
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 140
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp