2019 års vikttråd

-1 kg sen i fredags och -0,5 cm runt midjan. Oförändrat runt höften.

Har varit sjuk sen söndag så är väl inte helt sanning kanske, men jag har ändå ätit men inte rört på mig någonting alls egentligen. Får väl se om det håller sig där eller om det bara är glädjesiffror.

1,5-2 kg till mitt mål. Vore skönt att komma under 70 för första gången på evigheter, men stannar det på 70 och jag orkar hålla mig där är jag supernöjd :)
 
Träningen behövs dock för flera syften, jag är verkligen sanslöst otränad och rent av klen. Så jag måste verkligen träna upp mina muskler igen. Det och balansen

Absolut, träning är bra på många sätt men just för energiförbrukningen är det oftast ganska överskattat.

Träning är jättebra för hälsan och välmåendet och gör man av med ca 500 kcal mer än man äter i sig per dag ger det en stabil viktnedgång på ca 0,5 kg per vecka, fast att förbränna det där extra enbart genom att träna är väldigt svårt för de allra flesta. Man kommer inte ifrån att det oftast behövs att man reglerar intaget.

Jag är ganska frälst av min nya sportklocka (som jag skrivit om i träningstråden). Enligt den förbränner jag ca 2500 kcal per dag, varav ungefär 800 som aktiv. Eftersom jag har ett stillasittande jobb så är ungefär 500 av dessa kcal träning och ca 200 typ promenad fram och tillbaks till jobbet. Utan träningen skulle det alltså landa på 2000 kcal. Men 500 kcal är också ganska mycket för ett träningspass, tycker jag. Min löprunda på 7,4 km förbränner ca 440. Tar jag en power walk på morgonen och ett styrkepass på kvällen blir det ca 500 ihop. Sedan är det ju individuella skillnader också.

Så ja, jag håller med om att i viktminskningssyfte så är det sällan träning räcker fullt ut. Man blir ju oftast hungrigare också, framför allt av styrketräning, och behöver då äta mer. Sen är ju jag en träningsnörd och förespråkar träning av tusen andra anledningar, och visst, 300-500 kcal på ett träningspass ger ändå en del skillnad i längden om man får till det var och varannan dag. Så inte att förringa heller.
 
Jag tycker det är jättesvårt att gå ner under tiden man tränar. För mig är det betydligt enklare att först gå ner (det mesta) och sen därefter börja med träningen (för att gå ner det sista och därefter som hjälpmedel för att ligga still).
 
Ändå förespråkas det ju mer eller mindre överallt att styrketräning är det bästa sättet att gå ner på, för att inte tappa i muskelmassa också. Men muskler väger mer än fett iof.

Hur fasen kan vågskrället visa 87.0 igår och 88.7 idag? O_o Hur kan det skilja sig så mycket på bara ett dygn?
 
Ändå förespråkas det ju mer eller mindre överallt att styrketräning är det bästa sättet att gå ner på, för att inte tappa i muskelmassa också. Men muskler väger mer än fett iof.

Hur fasen kan vågskrället visa 87.0 igår och 88.7 idag? O_o Hur kan det skilja sig så mycket på bara ett dygn?
Har du vägt dig vid olika tidpunkter? Har du ätit mycket vätskebindande mat? Ska du få mens? Är din våg dålig?
 
Har du vägt dig vid olika tidpunkter? Har du ätit mycket vätskebindande mat? Ska du få mens? Är din våg dålig?
Väger mig alltid på morgonen före frukost, hmm bra fråga, får kolla över vad jag åt igår, precis haft mens så nej, tror inte vågen är dålig. Har tyvärr ingen att jämföra med dock.
 
Jag har bytt medicin. Gissa vad som står nästan högst upp bland biverkningarna? :meh:

Just det, viktuppgång. Precis vad jag behöver. Nåja, det kanske blir bra ändå. Ska sätta ut abilify och förmodligen öka litiumet framöver så får vi se vad som händer.

Vikten ligger på 69,5 kg vid varje vägning. Trots diet på 1400 kcal och motion varje dag minst 30 min och 10000 steg enligt fitbiten.
 
Tycker inte det händer ett förbannade dugg rent ut sagt, inte på vågen alla fall.
Men har börjat träna efter försvarsmaktens app nu och tycker den verkar riktigt bra.
Använder Lifesum och tycker den är bra, lägger även in träningen där men får liksom aldrig ihop tillräckligt med brända kcal i jämförelse med det jag äter. Hur mycket bör man satsa på att göra av med på en dag för att få resultat? Måste skaffa ett måttband också så jag kan mäta och inte bara gå efter vad vågen visar.
Visst har du också en bebis? Ammar du? Om du gör det bör du tänka på att inte ligga på ett alltför stort underskott. Normalt sett brukar väl 500 kcal underskott rekommenderas, men jag vet inte riktigt hur väl det rimmar med amning. Jag själv ammar min åttamånaders så jag har inte vågat dra ner på maten. Men jag ska kolla upp det närmre, för jag tycker inte att det händer ett enda dugg här heller (fast det beror framför allt på att jag inte strypt snacks- och godisintaget som tänkt heller...).
 
Ändå förespråkas det ju mer eller mindre överallt att styrketräning är det bästa sättet att gå ner på, för att inte tappa i muskelmassa också. Men muskler väger mer än fett iof.

Hur fasen kan vågskrället visa 87.0 igår och 88.7 idag? O_o Hur kan det skilja sig så mycket på bara ett dygn?

Nja, vem säger att styrketräning leder till viktnedgång? Däremot rekommenderas väl styrketräning, och att ha hög andel muskelmassa, för att öka sin basala förbränning. Och det är självklart alltid bra att ha starka muskler och träna dem för att, som du säger, inte förlora muskelmassa.

Muskler byggs normalt sett långsamt, så att du inte går ner i vikt trots styrketräning betyder tyvärr inte att du gått upp motsvarande i muskler. :)

Gällande att det diffar på vågen från ena dagen till den andra kan det, som redan nämnts, bero på hormonnivå, vätskenivå tarminnehåll... Titta på veckobasis eller ännu längre istället. Eller väg dig varje dag, men håll i minnet att enstaka dagars resultat inte behöver säga så mycket om den långsiktiga vikten.
 
Visst har du också en bebis? Ammar du? Om du gör det bör du tänka på att inte ligga på ett alltför stort underskott. Normalt sett brukar väl 500 kcal underskott rekommenderas, men jag vet inte riktigt hur väl det rimmar med amning. Jag själv ammar min åttamånaders så jag har inte vågat dra ner på maten. Men jag ska kolla upp det närmre, för jag tycker inte att det händer ett enda dugg här heller (fast det beror framför allt på att jag inte strypt snacks- och godisintaget som tänkt heller...).
Ja det har jag, ammar dock inte.
Har inte heller begränsat sötsakerna, eller jo jag hade det men sedan föll jag tillbaka igen.
 
Ja det har jag, ammar dock inte.
Har inte heller begränsat sötsakerna, eller jo jag hade det men sedan föll jag tillbaka igen.
Dåså, då behöver du ju inte ta hänsyn till det. Skönt! :)

Samma här! Jag åt frukt två gånger om dagen och skötte mig gällande sötsakerna och gick ner några hekton i veckan, men sen - troligtvis i samband med förkylning - så swoosch, vräkte jag i mig sötsaker igen och nu är jag inne i en väldigt nedåtgående spiral.
 
Dåså, då behöver du ju inte ta hänsyn till det. Skönt! :)

Samma här! Jag åt frukt två gånger om dagen och skötte mig gällande sötsakerna och gick ner några hekton i veckan, men sen - troligtvis i samband med förkylning - så swoosch, vräkte jag i mig sötsaker igen och nu är jag inne i en väldigt nedåtgående spiral.
Känner igen det, krävs så lite för att falla tillbaka igen. Det är som en rökare som försöker sluta med cigaretter eller alkoholist som vill sluta dricka. Sedan tycker jag att det är så himla svårt när man har resten av familjen att tänka på också, att få till mat som funkar för alla och där barnen inte ska dras med i vikttänket.
 
Jag tycker att det är intressant att se hur det svänger, viss mat måste verkligen göra att man drar åt sig vätska(?) för när man går upp 2 kg från en dag till en annan så antar jag att det är just det, speciellt om man tappat det efter någon dag igen. Men ibland är det jobbigt och bättre att låta bli att väga sig så ofta känner jag.
Jag är typ igång igen, inte jättebra med kosten än men har kommit igång med vardagsmotion och igår ett gå-jogg pass som jag tänkte försöka hålla i nu. Kommer ha ett stillasittande jobb så behöver ju röra på mig utanför jobbet och tänker att det är enklare att hålla i om man börjar innan man börjar jobba.
Jobbar ca 1 gång i veckan extra nu och går alltid en promenad på lunchen. Ibland hinner jag gå 30 min men oftast kortare, men jag går alltid ut en sväng iaf. Gör så himla mycket för orken på eftermiddagen!
 
Jag har bytt medicin. Gissa vad som står nästan högst upp bland biverkningarna? :meh:

Just det, viktuppgång. Precis vad jag behöver. Nåja, det kanske blir bra ändå. Ska sätta ut abilify och förmodligen öka litiumet framöver så får vi se vad som händer.

Vikten ligger på 69,5 kg vid varje vägning. Trots diet på 1400 kcal och motion varje dag minst 30 min och 10000 steg enligt fitbiten.

Vad blev det för någon nu? Har ju själv testat en del olika och kanske kan berätta hur det var för mig om jag haft den :)
 
Vad blev det för någon nu? Har ju själv testat en del olika och kanske kan berätta hur det var för mig om jag haft den :)

Litium. Kan göra så att man samlar på sig mer vätska. Kommer säkert göra det :arghh:
Ser fram emot att sätta ut abilify och se om det blir bättre.
 
Litium. Kan göra så att man samlar på sig mer vätska. Kommer säkert göra det :arghh:
Ser fram emot att sätta ut abilify och se om det blir bättre.

Usch! En av de mediciner jag vägrar ta pga vissa biverkningar. Men jag har hört att många fungerar bra på den faktiskt. Annars så har jag bra erfarenhet av Zeldox men vet inte om du haft den tidigare? Hoppas litiumet funkar för dig!
 
Usch! En av de mediciner jag vägrar ta pga vissa biverkningar. Men jag har hört att många fungerar bra på den faktiskt. Annars så har jag bra erfarenhet av Zeldox men vet inte om du haft den tidigare? Hoppas litiumet funkar för dig!

Det är en injektion va? Är så fruktansvärt spruträdd att vi inte ens diskuterat det. Det är största nackdelen med litium, alla blodprover man måste lämna..
Än så länge går det bra, inga biverkningar mer än att jag är törstigare än innan.
 
Det är en injektion va? Är så fruktansvärt spruträdd att vi inte ens diskuterat det. Det är största nackdelen med litium, alla blodprover man måste lämna..
Än så länge går det bra, inga biverkningar mer än att jag är törstigare än innan.

Zeldox? Nä, det är kapslar.
Ja, det är blodprov jätteofta i början väl för att ställa in dosen?
Men om du mår bra på den och kan få se om det är abilifyn som spökar med vikten så är det ju värt det. Jag tänker att du har försökt så länge nu att litiumet måste vara värt det med extra kollar m.m. om du kan gå ner i vikt.
 
Jag har gått upp ett kilo till :arghh:
Klänningen jag tänkte ha på konserten idag passade inte längre. På tok för tajt.
+13 kg nu.. Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag testat allt utom svält och det är jag inte så sugen på.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 242
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 138
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp