Bukefalos 28 år!

2019 års vikttråd

Nope! Jag gick upp i vikt med dem
.
Jag ville ju så gärna lyckas så jag åt mindre än vad deras riktlinjer "tillät". Men trots det var min viktminskning blygsam. Motionerade massor. Ridning. Promenader samt Friskis & Svettis ca 5 ggr i veckan.
 
Jag ska försöka göra ett rejält försök att gå ner i vikt då jag ska gå upp för Kebenekaise i sommar med min man. Jag har nog 25 kg jag behöver bli av med och skitdålig karaktär så jag hänger på här. Har aldrig gjort något riktigt försök innan, för två år sedan tränade jag för maraton, då gick jag ner några kg men inte mer trots att jag tränade så jag faktiskt klarade maraton. Väger över 90 och vill ner till under 70. Jag hänger på här helt enkelt och hoppas på lite stöd och motivation :-)
 
@sthu :meh: Då förstår jag verkligen missnöjet! Är det inte du som också har svårt för viktnedgång generellt? Att du behöver äta sådär galet lite kalorier för att gå ner i vikt? För att du också äter någon medicin? Kan blanda ihop dig med ngn annan.

Jo det är jag som inte går ner ett kilo trots hårdbantning.. Förmodligen hänger det ihop med medicinen trots att läkaren säger att det inte gör det.
 
Jag ville ju så gärna lyckas så jag åt mindre än vad deras riktlinjer "tillät". Men trots det var min viktminskning blygsam. Motionerade massor. Ridning. Promenader samt Friskis & Svettis ca 5 ggr i veckan.

Ibland skriver folk på community där om sin uteblivna viktnedgång trots att de äter så lite points. Folk brukar då rekommendera att de ska äta mer, då många erfarit samma sak (utebliven eller minimal viktnedgång) om de legat alldeles för lågt i points och särskilt om de tränat samtidigt. Vet inte om det kan stämma. De som fick rådet och då började äta mer skrev ofta att de direkt märkte av större viktnedgång.

Ibland är jag dock generellt lite pessimistiskt inställd till viktnedgång, hur kroppen påverkas med ämnesomsättning etc. Alltså hur hållbart det är på sikt, efter allt mer forskning som visar på hur ämnesomsättningen drastiskt minskar efter större viktnedgång och kvarstår länge på samma nivå etc. Känns lite hopplöst ibland.
 
Senast ändrad:
Ibland skriver folk på community där om sin uteblivna viktnedgång trots att de äter så lite points. Folk brukar då rekommendera att de ska äta mer, då många erfarit samma sak (utebliven eller minimal viktnedgång) om de legat alldeles för lågt i points och särskilt om de tränat samtidigt. Vet inte om det kan stämma. De som fick rådet och då började äta mer skrev ofta att de direkt märkte av större viktnedgång.

Ibland är jag dock generellt lite pessimistiskt inställd till viktnedgång, hur kroppen påverkas med ämnesomsättning etc. Alltså hur hållbart det är på sikt, efter allt mer forskning som visar på hur ämnesomsättningen drastiskt minskar efter större viktnedgång och kvarstår länge på samma nivå etc. Känns lite hopplöst ibland.
Jag ville ju så gärna lyckas så jag åt mindre än vad deras riktlinjer "tillät". Men trots det var min viktminskning blygsam. Motionerade massor. Ridning. Promenader samt Friskis & Svettis ca 5 ggr i veckan.
Min viktminskning kom igång ordentligt när jag började äta alla veckobonusar, gärna koncentrerat till en eller två dagar över helgen.
I början var jag försiktigt med dem och ville helst äta lite mindre än de dagliga och inte använda vb, trodde det skulle vara bäst.
Och så träning 3-4 ggr i veckan.
 
Ibland skriver folk på community där om sin uteblivna viktnedgång trots att de äter så lite points. Folk brukar då rekommendera att de ska äta mer, då många erfarit samma sak (utebliven eller minimal viktnedgång) om de legat alldeles för lågt i points och särskilt om de tränat samtidigt. Vet inte om det kan stämma. De som fick rådet och då började äta mer skrev ofta att de direkt märkte av större viktnedgång.

Ibland är jag dock generellt lite pessimistiskt inställd till viktnedgång, hur kroppen påverkas med ämnesomsättning etc. Alltså hur hållbart det är på sikt, efter allt mer forskning som visar på hur ämnesomsättningen drastiskt minskar efter större viktnedgång och kvarstår länge på samma nivå etc. Känns lite hopplöst ibland.
Att ämnesomsättningen minskar efter viktnedgång är inget konstigt eftersom lägre kroppsvikt också innebär lägre förbrukning.
 
@durachiny Såklart! Jag tror dock att det som det skrivs allt mer om är att ämnesomsättningen går ner ännu mer än vad som är förväntat utifrån den lägre kroppsvikten och att kroppen därför fortsätter sträva tillbaka till högstavikten. Tror det står lite om det här tex https://highline.huffingtonpost.com/articles/en/everything-you-know-about-obesity-is-wrong/

Men det var några år sedan jag var inläst på forskningsområdet och jag har inte läst så brett/djupt att jag vet helt säkert hur de mest tongivande teorierna låter idag. Tycker ämnet är intressant dock.
 
@durachiny Såklart! Jag tror dock att det som det skrivs allt mer om är att ämnesomsättningen går ner ännu mer än vad som är förväntat utifrån den lägre kroppsvikten och att kroppen därför fortsätter sträva tillbaka till högstavikten. Tror det står lite om det här tex https://highline.huffingtonpost.com/articles/en/everything-you-know-about-obesity-is-wrong/

Men det var några år sedan jag var inläst på forskningsområdet och jag har inte läst så brett/djupt att jag vet helt säkert hur de mest tongivande teorierna låter idag. Tycker ämnet är intressant dock.
Ja det stämmer i viss utsträckning och under vissa omständigheter men det är sällan det som är problemet och även om det är det så är det inte så mycket man kan göra åt saken. Den absolut största problemfaktorn när det kommer till att hålla vikten är att man återgår till vanor och ätmönster som gav den högre vikten i förstaläget.
 
Min viktminskning kom igång ordentligt när jag började äta alla veckobonusar, gärna koncentrerat till en eller två dagar över helgen.
I början var jag försiktigt med dem och ville helst äta lite mindre än de dagliga och inte använda vb, trodde det skulle vara bäst.
Och så träning 3-4 ggr i veckan.

Ja, jag åt också mina veckobonusar (och helt ärligt vissa veckor ganska mycket mer än dem) koncentrerat på 1-2 dagar. Jag gick alltså ändå ner mellan 0,5-1 kg/vecka.

Men det verkar verkligen vara individuellt hur det fungerar för folk, när man läser på community.
 
@durachiny Det betvivlar jag inte alls! Tillägg: Med tanke på att det dessutom verkar vara vanor vad gäller kost och motion, snarare än vikt i sig, som är gynnsamt för god hälsa så är det ju självklart bra att största fokuset ligger på folks vanor. Däremot bör man nog ha en viss ödmjukhet för att de personer som gått ner mycket i vikt kan ha det svårare och få kämpa mer för att behålla den vikten.
 
Senast ändrad:
Ja, jag åt också mina veckobonusar (och helt ärligt vissa veckor ganska mycket mer än dem) koncentrerat på 1-2 dagar. Jag gick alltså ändå ner mellan 0,5-1 kg/vecka.

Men det verkar verkligen vara individuellt hur det fungerar för folk, när man läser på community.
Verkligen högst individuellt! Men det där med att ”chocka” kroppen tror jag nog ändå på. Så länge man kan hålla sig till 1-2 dagar och sen återgå till bra vanor.
 
@tigerflicka Jag tyckte också att veckobonusen fyllde syftet att få kunna äta lite fetare livsmedel ibland, för att stilla suget/hungern. Typ lite nötter i woken, avokado etc. I början på VV märkte jag inte att det var ett problem, men i slutet av varje vecka började jag känna mig galet otillfredsställd och hungrig trots att jag åt mycket mat (men har då fyllt ut med grönsaker, frukt, magra livsmedel såklart). Jag tror det var bristen på fett som gjorde mig så hungrig. Har du någonsin känt dig hungrig på VV?
 
@cherie Nja, det är snarare när jag äter socker som hungersystemet slutar fungera. Som nu över jul, hela december har varit rätt mkt godis och kakor, och plötsligt tycker jag mig vara hungrig hela tiden och kan inte skiljapå hunger och sug. Socker är ett gift...

Jag var förvånad och positivt överraskad när jag började med VV hur mycket mat det går att få när man väljer smart. Så inte så hungrig mer än i början när kroppen skulle ställa om och jag skulle lära mig känna skillnad på hunger och sug.
 
Jag har ätit mängder av bröd, julgodis, ost och kakor över jul (la in en typisk julledighetsfrukost i appen och täckte i princip upp hela dagsbehovet av points :meh:) och känner mig både hungrig mellan måltiderna och sugen på saker nu när jag ska hålla mig till mina points, kroppen skriker efter söta saker helt enkelt. Vet dock med mig att det försvinner ganska fort om jag bara håller ut.

Behöver hitta bra låg/nollpoängmat att ha till mellanmål och eventuellt om kvällarna. Grönsaksstavar känns klassiskt, men jag tröttnar lätt på det...
 
Oavsett diet, jag äter tills jag är mätt. Det ingen anledning att trycka i sig ner mat bara för att få mer poäng. Det låter rubbat i mina öron!
 
Jag har ätit mängder av bröd, julgodis, ost och kakor över jul (la in en typisk julledighetsfrukost i appen och täckte i princip upp hela dagsbehovet av points :meh:) och känner mig både hungrig mellan måltiderna och sugen på saker nu när jag ska hålla mig till mina points, kroppen skriker efter söta saker helt enkelt. Vet dock med mig att det försvinner ganska fort om jag bara håller ut.

Behöver hitta bra låg/nollpoängmat att ha till mellanmål och eventuellt om kvällarna. Grönsaksstavar känns klassiskt, men jag tröttnar lätt på det...
Ägg (omelett, bananpannkaka, skivat på knäckebröd), smoothies, kesoplättar.
 
Ner 0.5 och minus 4 cm på midjan. Lite åt rätt håll iaf, min kropp släpper inte sina kilon i första taget.
Positivt är att jag är hungrig idag! Annars har jag inte mycket till hungerkänslor. Ska äta en ordentlig frukost med 2 kokta ägg och en stor portion fil och musli.
Trots modest resultat först veckan är jag glad, det har hänt lite och jag ska ändå fokusera på att äta bra mat. Så det är en bra start ändå
 
Oavsett diet, jag äter tills jag är mätt. Det ingen anledning att trycka i sig ner mat bara för att få mer poäng. Det låter rubbat i mina öron!

Fast åt andra hållet är det inte bra att äta för lite heller. Är man då en person som blir mätt på lite mat generellt sätt så får man ju då öka pointsen/kalorierna på den maten man faktiskt äter. Så det är inte rubbat, en viss mängd näring är kroppen tvunget att få i sig för att fungera och då funkar det inte att sluta äta när man är mätt. Ibland kan jag ha 300 kcal kvar att äta för en stund innan läggdags och är inte hungrig men går och tar något kaloririkt bara för att ge kroppen näring. Oftast blir det ett knäcke med lite extra smör och ost på. Inget fel med lite extra kalcium för min del som annars inte äter så mycket mjölkprodukter. Hade jag låtit bli hade jag hamnat på 900-1000 kcal och det är inte hälsosamt. Jag vill ha ett stabilt flöde av energi i kroppen så den håller sig i balans. Äter jag enligt 5:2 blir det ett annat system och lika viktigt är det då att jag de dagar jag ska äta mer faktiskt håller mig till det. Jag tror inte på ett större underskott av energi på lång sikt, det skadar kroppen.
 
Fast åt andra hållet är det inte bra att äta för lite heller. Är man då en person som blir mätt på lite mat generellt sätt så får man ju då öka pointsen/kalorierna på den maten man faktiskt äter. Så det är inte rubbat, en viss mängd näring är kroppen tvunget att få i sig för att fungera och då funkar det inte att sluta äta när man är mätt. Ibland kan jag ha 300 kcal kvar att äta för en stund innan läggdags och är inte hungrig men går och tar något kaloririkt bara för att ge kroppen näring. Oftast blir det ett knäcke med lite extra smör och ost på. Inget fel med lite extra kalcium för min del som annars inte äter så mycket mjölkprodukter. Hade jag låtit bli hade jag hamnat på 900-1000 kcal och det är inte hälsosamt. Jag vill ha ett stabilt flöde av energi i kroppen så den håller sig i balans. Äter jag enligt 5:2 blir det ett annat system och lika viktigt är det då att jag de dagar jag ska äta mer faktiskt håller mig till det. Jag tror inte på ett större underskott av energi på lång sikt, det skadar kroppen.

Fast jag köper det ändå inte. Man borde gå ner i vikt på lite kalorier. Jag vet med mig att om jag äter mer går jag upp. Så varför skulle viktväktarna fungera annorlunda? Jag låg på ca 1400 kcal fast under 20 points (eller hur många det nu var) och gick stadigt uppåt.
Jag äter väldigt näringstät mat, mycket baljväxter och grönsaker. Så näringsbrist känns osannolikt.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 526
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 322
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp