2019 års vikttråd

Viktmål 1= 21,1kg
1/1 Start
2/1: -0,4kg
3/1: -1,1kg
4/1: -0,3kg
5/1: +0,4kg
6/1: +0,2kg
7/1: +0,7kg

Totalt: -0,5kg
Kvar till mål: 19,6kg

Alltså, det var ju INTE meningen att jag skulle tokvräka i mig godis under söndagen. :cautious: Var bara så ini stressad att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Vet inte hur jag ska kunna hantera mitt stressätande.

Jobbar på att plocka bort stressen men det kommer ta tid och jag kan inte leva ett liv där jag aldrig blir stressad. Jag måste alltså hitta verktyg för stressätandet i vilket fall som.

Viktmål 1= 21,1kg
1/1 Start
2/1: -0,4kg
3/1: -1,1kg
4/1: -0,3kg
5/1: +0,4kg
6/1: +0,2kg
7/1: +0,7kg

Totalt: -0,5kg
Kvar till mål: 19,6kg
.
Nyfiken (och på intet sätt illa menad fråga) om hur det kommer sig att du väljer att väga dig varje dag? :)

(För min del skulle det trigga en massa noja och onödig tankeverksamhet på vikten, samt att det känns som att det kan gå både upp och ner från en dag till en annan även om trenden går neråt.)

Nyfiken (och på intet sätt illa menad fråga) om hur det kommer sig att du väljer att väga dig varje dag? :)

(För min del skulle det trigga en massa noja och onödig tankeverksamhet på vikten, samt att det känns som att det kan gå både upp och ner från en dag till en annan även om trenden går neråt.)

Innan vägde jag mig en gång i veckan men jag vill kunna se mer direkt vad min vikt påverkas av och har valt daglig vägning nu ett tag iaf. :)

Hungrig idag igen, skum känsla :D
Ska äta rätt rejält idag är tanken, eftersom jag hade rätt rejält kaloriunderskott i helgen. Annars kommer min kropp dra i nödbromsen eller så blir jag idiotsugen på skräp. Så jag ska mota Olle i grind med riktig mat är tanken.

• Gilla
Reactions: MM

Jag väger mig varje dag, året runt på ren rutin. Inte för att jag bantar, utan för då kan jag ha koll på när det börjar gå åt fel håll. Triggar absolut ingenting för mig. Varierar ofta inte mer än 0,5-0,7 mellan dagarna, men börjar medelvikten sakta öka så märker jag det fort. :)

Jag vägde mig med varje dag i början speciellt. Men det var för att jag aldrig räknat kalorier, att väga mig va ett sätt att räkna ut hur jag skulle äta. Nu har jag rätt bra koll på det och känner inte behovet av det längre, men jag har aldrig varit speciellt benägen att noja över min vikt så sätt

För egen del får jag mer hjärnspöken av att inte väga än att väga mig. Det är inte det minsta ångestladdat att kolla vikten varje dag utan jag blir mer osäker när jag inte vet. Vet jag vikten så har jag koll helt enkelt och jag behöver ha koll så jag vet att jag är på rätt bana. Att det skiftar från dag till dag bryr jag mig inte om men jag vill ha koll när jag behöver skärpa till mig för att stanna kvar på en vikt jag mår bra av. Jag ser vågen som ett hjälpmedel men hoppas kunna dra ner vägandet till ca 2 ggr i veckan längre fram när jag hållit min vikt ett tag :)

Jag väger mej typ var tredje dag men har en ”bestämd invigningsdag” i veckan. Nu har jag dock inte vägt mej sedan innan jul, maken gjorde rent badrummet och spolade av vår digitala våg av bara farten och den gillade inte det:confused::D
Men idag hade jag ärenden i stan och fick köpt en ny (totalt utplockat på Clas Ohlsson, hela Skövde går på diet:rofl:) så imorgon ska jag ta ett djupt andetag och ställa mej på den.

Det är individuellt vad som fungerar för en själv mentalt men jag tror även att väga sig varje dag kan bidra till mycket av de konstiga tankarna runt vad som "fungerar" och vad som "direkt lägger sig som fett". Ligger man på underskott några dagar i rad så kommer man ha tappat i vikt men det kommer till största delen vara vätska, man är glad, positiv, -2kg på 3 dagar, det här går på räls. Rimligtvis på 3 dagar så har man och bör man som mest ha gått ner kanske 3-400g kroppsfett dvs runt 2000-3000kalorier i underskott (och det är då ändå helt klart i överkant för vad som kan räknas som bra och hälsosamt) och man sedan äter låt oss säga 100g chips. Då kommer kolhydraterna och saltet se till att du binder upp väldigt mycket vätska kanske till och med tillräckligt för att du totalt ska ligga på en högre kroppsvikt än när du började, speciellt om du råkade ligga på ett litet överskott just den dagen. Du kommer dock självklart inte ha gått upp 2kg kroppsfett precis som du egentligen inte gick ner 2kg kroppsfett och sen skapas det konstiga associationer runt hur fort man går ner och upp och vad som orsakar vikten.

Går man på riktigt ner mer än 100g per dag av det man faktiskt vill gå ned av så ligger man i princip på ett för stort och ohälsosamt underskott och ser man det ur det perspektivet så inser man även hur det kanske inte är så intressant att faktiskt väga sig varje dag.

Det är individuellt vad som fungerar för en själv mentalt men jag tror även att väga sig varje dag kan bidra till mycket av de konstiga tankarna runt vad som "fungerar" och vad som "direkt lägger sig som fett". Ligger man på underskott några dagar i rad så kommer man ha tappat i vikt men det kommer till största delen vara vätska, man är glad, positiv, -2kg på 3 dagar, det här går på räls. Rimligtvis på 3 dagar så har man och bör man som mest ha gått ner kanske 3-400g kroppsfett dvs runt 2000-3000kalorier i underskott (och det är då ändå helt klart i överkant för vad som kan räknas som bra och hälsosamt) och man sedan äter låt oss säga 100g chips. Då kommer kolhydraterna och saltet se till att du binder upp väldigt mycket vätska kanske till och med tillräckligt för att du totalt ska ligga på en högre kroppsvikt än när du började, speciellt om du råkade ligga på ett litet överskott just den dagen. Du kommer dock självklart inte ha gått upp 2kg kroppsfett precis som du egentligen inte gick ner 2kg kroppsfett och sen skapas det konstiga associationer runt hur fort man går ner och upp och vad som orsakar vikten.

Går man på riktigt ner mer än 100g per dag av det man faktiskt vill gå ned av så ligger man i princip på ett för stort och ohälsosamt underskott och ser man det ur det perspektivet så inser man även hur det kanske inte är så intressant att faktiskt väga sig varje dag.

Fast det vet väl alla med lite verklighetsuppfattning att man inte tappar 2 kg fett från kroppen på 3 dagar om man drar ner på kolhydraterna lite grann?
Jag talar inte för andra och jag fattar vad du skriver men just den inbillningssjukan om "snabb viktnedgång a la första veckan på diet" är inget jag känner igen mig i vad det gäller siffrorna på vågen. Kanske för att jag aldrig haft det tänket? Alltså att jag aldrig sett på det som viktnedgång i fett som andra kanske gör. Det här känns mer som något en som "jojobantar" har erfarenhet av än någon som sakta men säkert tappat i vikt över en längre period.
Däremot kan jag relatera till att mota Olle i grind med att ha koll på vikten med hjälp av vågen. Så som du själv skriver ser alla på det olika och har olika inställning till att väga sig ofta. För vissa funkar det inte och för vissa gör det det och så gör man det som passar en själv. Precis som vegansk kost aldrig skulle funka för mig - så då skippar jag det men bra om det funkar för någon annan.

Jag väger mej typ var tredje dag men har en ”bestämd invigningsdag” i veckan. Nu har jag dock inte vägt mej sedan innan jul, maken gjorde rent badrummet och spolade av vår digitala våg av bara farten och den gillade inte det:confused::D
Men idag hade jag ärenden i stan och fick köpt en ny (totalt utplockat på Clas Ohlsson, hela Skövde går på diet:rofl:) så imorgon ska jag ta ett djupt andetag och ställa mej på den.

Av den anledningen står inte vågen i badrummet. Det blir liksom blött där :p

Andra dagen på 1 200 kcal. Funkar bra, men kräver lite planering.

• Gilla
Reactions: MM
Fast det vet väl alla med lite verklighetsuppfattning att man inte tappar 2 kg fett från kroppen på 3 dagar om man drar ner på kolhydraterna lite grann?
Jag talar inte för andra och jag fattar vad du skriver men just den inbillningssjukan om "snabb viktnedgång a la första veckan på diet" är inget jag känner igen mig i vad det gäller siffrorna på vågen. Kanske för att jag aldrig haft det tänket? Alltså att jag aldrig sett på det som viktnedgång i fett som andra kanske gör. Det här känns mer som något en som "jojobantar" har erfarenhet av än någon som sakta men säkert tappat i vikt över en längre period.
Däremot kan jag relatera till att mota Olle i grind med att ha koll på vikten med hjälp av vågen. Så som du själv skriver ser alla på det olika och har olika inställning till att väga sig ofta. För vissa funkar det inte och för vissa gör det det och så gör man det som passar en själv. Precis som vegansk kost aldrig skulle funka för mig - så då skippar jag det men bra om det funkar för någon annan.

Jag kan bara göra gissningar från vad som skrivs men när man ser att personer blir så väldigt lyckliga över att första veckan på lägre energi/kolhydrater ledde till -3kg eller att man kickstartar första 10kg med vlcd så får iaf jag uppfattningen att man inte har riktigt full koll på sambandet eller kanske inte vill tänka på det.

Jag kan bara göra gissningar från vad som skrivs men när man ser att personer blir så väldigt lyckliga över att första veckan på lägre energi/kolhydrater ledde till -3kg eller att man kickstartar första 10kg med vlcd så får iaf jag uppfattningen att man inte har riktigt full koll på sambandet eller kanske inte vill tänka på det.

Jag tror att de flesta fattar ;) Men för mig är det en psykologisk grej, man blir peppad liksom!

Jag tror att de flesta fattar ;) Men för mig är det en psykologisk grej, man blir peppad liksom!
Kanske men det skadar inte direkt att skriva ut det ändå för de personer som inte vet. Jag är dessutom inte så säker på att alla är införstådda när jag får svar som att kolhydrater blir till fett direkt för mig osv.

Då var första viktväktar-dagen efter nyår gjord. Det är inte så svårt att hålla sig till rätt antal points i vanliga vardagen. Jag har ätit ägg och lättyoghurt med flingor till frukost, potatis med lax och sås till lunch samt kyckling med ris till middag. Mycket grönsaker till såklart och ett par frukter nu på kvällen. Jag tackade nej till gofika på jobbet två gånger under dagen, men det är ändå fine. Tycker det är svårast att hålla sig inom sina points tillställningar som AW, middagar med vänner etc. Då är det trist att räkna poäng! Desto mer trist och tråkig vardag brukar därför innebära mer viktnedgång för mkg ;-)

Jag väger mig också varje dag, det hjälper mig att hålla uppe motivationen. När jag går mina långpromenader, när jag lagar min kalorifattiga mat och när jag går förbi hyllan med ostbågar.

Eftersom jag gjorde detta för två år sen, och sedan dess har lyckats hålla mer än 75% av min viktnedgång från då, vet jag hur jag ska göra för att gå ner men det är ju ansträngande så jag behöver verkligen sporra mig själv. Om jag ser att vågen visar ett par hekto mindre än dagen innan så orkar jag hålla igen och anstränga mig ytterligare en dag.

Samma här, jag blir också peppad. Går på dietsoppor nu som min pt har rekommenderat så jag litar på det just nu i alla fall, och har gått ner från 94 till 87 kg på kort tid. Jag fattar självklart att det handlar om mer än så för att behålla vikten men som sagt för mig är det inget annat än att få en kickstart och pepp och kanske framförallt få ner mitt extrema sockerberoende, för får jag bara bort det tror jag att jag kan klara och behålla en vikt någorlunda och fortsätta gå ner då jag inte har några problem egentligen med att träna och röra på mig, sprang ju maraton med 90 kg matchvikt för tre år sedan liksom, utan det är just sockerberoende jag varit fast för och käkat och druckit alldeles för ohälsosamt överlag. Att röra på mig är inga problem, att äta rätt däremot är skitkämpigt att få in vanorna för.

KL
Mitt mål är ju att lägga om livet så det blir hälsosamt, jag har som första mål att komma under 80 och faktiskt behålla den vikten, men skulle gärna komma under 70 i ett längre perspektiv. Under 80 hoppas jag komma mot sommaren, det kanske inte är realistiskt men jag hoppas det verkligen. Klarar jag bara sommaren så klarar jag hösten då jag har utlandstjänst där jag är igång, gående och springande, merparten av dygnet. Det är ju just början som är tuff, att få in det där med träning och så. Just nu gör jag färdigt mina studier, följer med ungen ut i skogen med ponnyerna och lägger in styrka själv, har bokat en PT på gymmet i sex månader. Jag kommer nog inte väga mig mer än en gång i veckan, men vetisjutton hur man ska tänka.

Däremot kommer jag inte ligga på någon form av diet själv, har flera utlandsresor bokade och vill gärna kunna sitta ner och dricka en eller två öl un der dessa, så jag får hitta andra sätt för ett mer hälsosamt liv. Jag vill ju gärna kunna vandra utan att bli andfådd och gå upp för Kebnekaise och sådana grejer. Får kanske fundera på viktväktarna också, verkar ju som det fungerar för andra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 505
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt... 25 26 27
Svar
532
· Visningar
40 505
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linda ben
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur