3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

norrsol

Trådstartare
Vi har insiminerat vårat 10 åriga kallblodssto med skicksperma. Hon har tävlat fram till hösten -10 och det har tagit ett tag att få henne att varva ner och gå upp i hull.

Vid första brunsten i Maj insiminerades stoet 3 gånger. Sista gången var det nästan bara döda spermier. (hade blivit fel vid hanteringen enligt vet) Naturligtvis hade vi otur och ägget släppte då så jag vet inte om det då. på kollen 17-dagar fanns inget tecken på dräktighet.

2:a gången prickade vi precis rätt tidsmässigt och på kollen 17 dagar efter fanns tecken på något som var på tillbakagång. :crazy:

Innan 3:e brunsten togs ett baktprov som visade positivt och pencillin per oralt (munnen) sattes in. Sedan insiminerades hon igen, då hade hon 2 st ägg och vet ville nu att vi skulle komma då det i dag var 14:e dagen för att ev kunna klämma en blåsa. Något visades på ul, men det verkade vara "på väg bort"

Vad skulle ni gjort??

Låtit bli att insiminera mer? Eller provat en 4:e gång?

Bytt hingst?


En annan fråga jag har är, skulle hon ha "spolats ut" för att bli riktigt ren om hon hade bakterier eller räcker det med pencillinbehandling?

Det är förta gången jag gör detta. Det är svårt att hålla glädjen uppe då man nu fått åka hem 3 gånger med samma besvikelse. :(

Hur skulle ni gjort?
 
Sv: 3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

Funkar hingsten på skick överlag skulle jag inte byta. Jag antar att hon hade coli, och att det var sulfa hon fick oralt? Coli brukar vara lättbehandlat, men gör ni ett sista försök kan det vara värt att även skölja med NaCl, och om hon har sluttande vulva, caslick-sy henne.
 
Sv: 3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

Nu kommer jag inte ihåg vad pencillinkuren hette. :grin:

Men det var 5 vita stora sprutor som skrevs ut.

Jag frågade vet om hon hade sluttande vulva. Men enligt vet så var den "normal" i utseendet men hon hade ändå fått in bakterier. Jag vet inte vad det var för bakterierier, de var inte "färdigodlade" så vet visste inte vilken sort det var när vi började behandla (det var på en helg)

Jag förväntar ju mig att vet gör allt vad h*n kan så att vi ökar chanserna till dräktighet. Men jag kunde inte låta bli att fundera på varför det inte blev spolat, men det är kanske som du säger det är lättbehandlat om det är colibakterier och därav kanske inte brukar vara behövligt med spolning.

Det trista är ju att man också börjar fundera på om man själv gör nåt fel. Mestadels har det varit fint väder, men två av gångerna blev det lite kallare på natten och dom går ute. Vet sa att det inte spelar någon roll hon har ju hästar ute nattetid och bor bara ett stenkast från mig så vi har ju samma väder om man säger så.
 
Sv: 3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

Hippotrim.

Du gör säkerligen inget fel. Möjligen att du blir stressig av att det inte funkar direkt. ;)

Jag brukar säga åt mina otåligaste kunder att människor inte ens kan få hjälp på vårdcentral förrens de försökt få barn i två år, vilket på människa innebär 24 "brunster".

20 spänn på att hon blir dräktig nästa sväng.
 
Sv: 3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

Japp så hette preparatet :laugh::bump:

Ja, onekligen blir jag stressad.:cool: han är ju "bara" tillgänglig till 31/8 och man ser hur otroligt fort veckorna/månaderna rinner iväg :o

Man började som sagt i Maj och är redan i mitten på Juli. :crazy:

Men man hoppas ju in i det längsta att det ska blir ett dräktigt sto ;)
 
Sv: 3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

Kallbloden har överlag väldigt dålig kvalitè för att kunna fungera på skick. Finns självklart enstaka som fungerar utmärkt.
Hon är kanske inte tillräckligt fertil än`?
 
Sv: 3:e brunsten & inget dräktigt sto, vad göra?*råd*

Japp så hette preparatet :laugh::bump:

Ja, onekligen blir jag stressad.:cool: han är ju "bara" tillgänglig till 31/8 och man ser hur otroligt fort veckorna/månaderna rinner iväg :o

Man började som sagt i Maj och är redan i mitten på Juli. :crazy:

Men man hoppas ju in i det längsta att det ska blir ett dräktigt sto ;)

Hej på dej!

Jag vet hur det känns med den stressen. Hingsten jag valde va bara i avel till mitten på juli i år.

Mitt sto är visserligen 16 så baktprov togs direkt och det visade sig verkligen pos! Hon fick hippotrim samt att dom spolade henne.

Hon blev dräktig på första försöket men på ul dygn 17 kunde dom se att hon hade resorberat och va inte just för dagen på väg in i en ny brunst. Nytt baktprov togs som fortfarande va pos så hon fick lite mer pencillin och en sköljning. Vid brunst så seminerades hon igen och idag är hon dräktig på dygn 45.

Jag hade testat igen om jag va du. Känns det bättre så be vet skölja henne oxå?

Hoppas det ordnar sej =) Lycka till!
 

Liknande trådar

D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 390
Senast: Cornelia
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 781
Senast: andover
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Atalantha
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp