400kr/månaden för 1gång i veckan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett bra pris, om det är för dyrt kan vederbörande rida på turridning istället och får då betala 4-500 kr per gång. Räkna ut vad det skulle bli per månad. :D
 
Du han före mig, folk verkat ha svårt med aritmetiken. :bump:
Följande är inte riktat till Boj
utan en del andra klantar. 1 mån innehåller i snitt 30,4 dagar, 1 gång i veckan ger 4,34 gånger per månad då blir 1 gång per vecka tillett pris av 400 per månad 92 kr per gång. 3-4 gånger per månad för 300 kr blir 75-100 per gång.
PL
 
Som någon skrev - begär det du tycker är skäligt utifrån häst, vad som ingår och vad du förväntar dig av medryttaren. Sedan är det upp till de hugade spekulanterna att avgöra om de vill betala eller inte. Om ev. medryttare backar ur p.g.a. priset får du väl sänka det om du är angelägen om att få hjälp.

På den tiden det begav sig och jag hade medryttare räknade jag ut vad hästen kostade mig per dag och tog betalt utifrån det. Då räknade jag ändå lågt för jag räknade bara stallhyran (helinackordering=allt foder och markservice ingick) och hovslagare. Veterinär och försäkring stod jag för. Det blev då 500 kr/mån för 2 dgr/v, ibland fler dagar beroende på om jag var borta mycket i jobbet.

För denna facila summa hade medryttaren en snäll och väluppfostrad häst som då var utbildad på LB-LA-nivå, hoppade ca 0,90 m och var pigg, men cool och säker ute. (Hon köpte dessutom hästen av mig i höstas efter flera års medrytteri.)

Hästen var uppstallad på ridskola med cykelavstånd från centrum (halvstor stad i Småland), tillgång till ridhus, belyst paddock, ridlektioner och halvdana ridvägar. Medryttaren red på lektion 1 g/v (hennes val och hon bekostade lektionsavgiften) och ut 1 g/v. Innan denna medryttare hade jag en annan med liknande arrangemang och hon stannade i ca 1 år. Det enda de behövde göra utöver rida och ta hand om hästen var att hjälpa mig när jag hade stalljour på fm på helg, vilket blev ca en lör eller sön fm varannan månad.

Jag resonerade som så att om jag skulle ta betalt av någon för att rida min häst måste jag ge personen frihet att göra det hon var intresserad av. Men för att det ska funka krävs att man väljer medryttare med omsorg så att man har ungefär samma uppfattning om hur hästen ska hanteras och ridas. Jag hade medryttare främst för att jag behövde ha tid till annat än hästen, t.ex. jobbet, och egentligen inte av ekonomiska skäl. Att jag ändå valde att ta ordentligt betalt var för att då är sannolikheten större för att medryttaren gör det man har kommit överens om.
 
"Betalade tidigare 300:- i månaden för 3-4 dagar i månaden. Hade aldrif betalt 100:- / gång!"


Om du rider 3-4 ggr/ månad och betalar 300 kr så blir det mellan 75 och 100 kr per gång...
 
jag bor oxå i skåne men har aldrig hört talas om att man kan rida lektion för en bra tränare för 65 kr. Tom dåliga instruktörer tar ju 150-200 kr.

Var bor du någonstans?
 
jag tycker de är rättså dyrt.. Jag betalade 300-400 kr/mån för att rida 2-3ggr i veckan.
så jag tycker detta är rätt dyrt, sen beror de ju faktiskt på vad de är för ryttare man tänkt sig en med fast ekonomi, ja då kanske de inte är så dyrt men som jag en stunderande med en amssa utgifter o inga inkomster skulle aldrig betala så mycket. De är mer än vad de kostar på vår ridskola 95kr gången o då är de juh desstom lektion.
Den hästen jag red va hopphäst, och kanske ingen dressyr häst. o föredetta galoppör, sen ahde jag tillgång till ridbana, JÄÄÄÄTe fina ridvägar, 3st ridhus 1 km bort så man kunde välja o vraka dock kostade de allt från 50-200 kr gången o rida där..

Så man får tänka på vad de är för en människa man söker o vad denne får göra och vad som begärs av henne/honom.

//Emelie
 
Min deal med min medryttare:

Hon har hästen två dagar i veckan.
Istället för att ge mig pengar ska hon rida lektion ca 4 ggr/månad för en tränare som jag valt, dvs samma tränare som jag rider för.
Det blir då en kostnad på 880 kr/månad.

Tycker att det är en bra lösning eftersom jag vet att hästen tränas på rätt sätt och både vår och hästens utveckling blir tydlig för oss båda och jag behöver inte vara orolig för att hon "förstör" honom.

Hade jag tagit 800kr och stoppat i fickan så hade hon inte haft råd att rida lektion så jag tycker att det är en win-win-situation.

slår man ut det så blir det ca 100kr/dag.

Tycker att man får jämföra det mot att jag exkl. träningar betalar minst 3000kr i fasta kostnader/ månad.
De kostnaderna får alltså medryttaren stå för de dagar hon har hästen. (även om just jag aldrig ser röken av de pengarna.)
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag betalar 500kr i månaden och rider 2-3 ggr i veckan :bump:
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

jag tar 500kr/månaden för 1 dag/vecka
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

En kompis i stallet behövde medryttare till sin häst (halvblod, pigg och hyfsat välutbildad). Hon räknade ut att medryttaren får betala 91 kr/dag för hästen. Då räknade hon med alla omkostnader utom försäkring och träningar. Givetvis skulle medryttaren även sköta mockning o det som ingår dagligen. Men medryttaren får då även 'fritt förfoga' över hästen de dagar hon har den.

Min 'medryttare' hjälper mig någon dag/vecka mot att hon sköter mockning, fodring vid de tillfällen och hjälper till vid stalljouren (var 6:e vecka). Då får hon inte rida för tränare eller hoppa (det skulle jag ta betalt för). Man får ge o ta.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Som de andra har sagt, det beror ju mycket på var man bor, vad som finns kring stallet och hur välutbildad hästen är. Själv betalar jag 1200kr/månad för att rida 2dgr/vecka (det händer att det blir 3dgr). Stallet ligger 3 mil utanför Stockholm, det finns ridhus, ridbana och ridvägar. Jag får göra vad jag vill utom att hoppa (och det vill jag inte heller så det spelar ingen roll), träna för vem jag vill och tävla. Jag tar hand om hästen, utrustningen och mockar varje gång jag är ute, och dessutom så sköter jag hästens frisyr. Jag tycker det känns lite dyrt, men då hästen är snäll och välutbildad är jag inte heller intresserad av att byta. Om förutsättningarna varit som jag har det nu hade jag tyckt att 400 kr/månad för 1 dg/vecka var ett bra pris. Hade stallet däremot varit en plåtkonstruktion utan rinnande vatten och hästen en outbildad travare och det inte funnits några ridkompisar så hade jag nog velat betala mindre eller ridit 2 dgr/vecka för samma pris.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

jag tycker det verkar som dom flesta medryttare inte vill betala nånting utan räknar med att man bara ska va tacksam. (nu pratar jag inte om min fd. medryttare) men liksom.. vad kostar det inte för hästägaren??

Det är ju jätte bra för nån som rider "bara" på ridskola att få rida på privathäst också, man utvecklas mycket snabbare då... och vad kostar en lektion på ridskola? ungefär runt 110kr/gång beroende på vart man bor.. då borde man ju igentligen beta mer för privathästen även om det inte är nån lektion eftersom man lär sig minst lika mkt på det och det är en bra möjlighet för dom dom inte har råd med egen häst.
Det medryttaren brukar göra är väl i stort sett att rida och ta hand om hästen den dagen, men behöver aldrig oroa sig för skoningar, hästens utrusting, vaccinationer, om hästen blir sjuk, hästens försäkring osv osv...
 
Sv: Re: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Slutet av 90-talet när jag hade medryttare tog jag just 400 kr/månad för en gång/vecka. Jag räknade som följer:

Stallhyra 2200 kr/månad
Skoning 300 kr/månad (600 kr var 8:e vecka)
Extra kraftfoder 300 kr/månad
Försäkring 200 kr/månad
SUMMA: 3000 kr/månad.

Detta var alltså vad hästen kostade mig för att hålla henne ståendes och gåendes. Dvs grundkostnad helt enkelt.

3000 kr/månad delat på 30 dagar = 100 kr/dag. 1 gång/vecka, 4 veckor per månad = 400 kr/månad Jag har alltså räknat med 30 dagar/månad och 4 veckor/månad vilket är snällt räknat.

Hon betalade alltså grundkostnaden per dag för de dagar hon red. Utrustning, vacc, avmaskning, veterinärvård osv osv ansåg jag inte hon skulle behöva betala för.

Hästen var uppstallad med helinackordering så det enda hon behövde göra i 'arbetsväg' var att blanda tre små hinkar med mat och ställa på hyllan. Sen var det ren ridning bara, dvs ingen mockning eller liknande.

Medryttaren tyckte först 400 kr/månad var dyrt, men när jag förklarade hur jag räknat tyckte hon det var BILLIGT.

Sen att hon när hon hade han om hästen över jul, och hästen dessutom var sjuk och inte kunde ridas, betalade 700 kr extra (100 kr/dag * 7 dagar) var ju INTE något jag varken begärt eller räknat med. Inte fick jag ge tillbaka pengarna heller.. (Slutade med att jag, när jag försökt lämna tillbaka de där pengarna i en månad, köpte en hjälm åt medryttaren för dem. Som hon lämnade tillbaka och för pengarna köpte ett täcke åt hästen för.. *sucka*)

Om jag skulle ha en medryttare idag skulle jag dock räkna 'snällare' iom att jag nu inte har några faciliteter som upplyst ridvolt med hindermateriel, mil av kanonfina, preparerade ridvägar etc. Men om jag stod på samma ställe som då skulle jag räkna likadant, 'grundmånadskostnaden utslaget per dag gånger antal dagar medryttaren har hästen'.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Det tycker jag beror på vad det är för häst.

Är det en mkt välutbildad häst med hög ridbarhet, då är det inte dyrt tycker jag. För då kan ju medryttaren verkligen få ut ngt av ridningen, och lära sig massor!

Men om det är en outbildad "mulle" så skulle jag inte betala så mkt.

Likaså så skulle jag inte betala så mkt om det visade sig att ägaren kunde mindre ridmässigt än mig, så det var jag som utbildade hästen åt ägaren.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

_Sucy_ skrev:
Medryttare...
Är det verkligen så dyrt?
Jag skrev på en sida ifall någon av de ev. ville bli medruttare i vinter för 400kr i månaden för 1gång i veckan.
Alla skrev att det var för dyrt! och att det vat ingen som skulle betala så mkt...?

är det så mkt?!

Jag vill nu itne höra att "det borde ju vara så att hästägarwn ska betala", inget sånt snack ;)
Bara om det är dyrt eller inte

Det är inte alls dyrt. ca 100 kr försvinner i skatt/månad, så det blir bara 300 kr / månad att behålla.

Hästägaren bör aldrig betala medryttare, om det inte rör sig om en utbildad tränare som kommer och rider hästen. Hlest bör det inte heller vara gratis eftersom det är lättare att hålla avtal med en liten peng inblandat!
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Fast jag tycker det inte är så dyrt, det är ca 100kr/gång

Även om jag själv inte skulle ta betalt för att någon rider hos mig, men det är en annan femma.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

jag tycker det är jättedyrt när man bara ser priset. men samtidigt så är det ju "bara" 100 kr/gång vilket är ungefär vad man betalar för en ridlektion på ridskolan. och då tycker jag det kan vara värt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 657
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 231
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp