400kr/månaden för 1gång i veckan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

får man rida "som man vill" dvs hoppa lite lätt, dressyra lite, ute och konditionsrida, eller bara en längre tur i skogen är det helt OK med 400 kr..

är det däremot 30 min skritt på vilodagen är det inte värt det..
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag som både varit och haft medryttare tycker att det är helt sjukt att folk som inte själva vill/kan/orkar/har råd med/etc att ha EGEN häst inte fattar att de måste betala om de ska få låna någon annans!

Jösses, till och med min pojkvän måste betala för sig när han rider min häst! Iofs ingår då obegränsat antal lektioner för mig som är gratis, men ändå? Han betalar så gott som hela kallhyran för den häst han rider, (jag har två), men så har han ju också tillgång till en helt perfekt nybörjarhäst. Känslig men samtidigt snäll och lätthanterad. Är ju inte alla hästar som är det heller. :smirk: Han slipper börja på ridskola och kommer fort ut i skog och mark (vilket är hans hästdröm, jag tror inte att ridhus förekommit i några av hans visioner om ridning?).

Jag red på ridskola de första 15 åren av mitt hästliv och när jag väl kunde börja som medryttare (hängde på körkortet för min del, mamma tänkte INTE skjutsa mig ut i obygden där folk som vill ha hjälp alltsomoftast bor... :D ) så var det ju verkligen inte hästens utbildningsståndpunkt jag betalade för, utan snarare att SLIPPA rida i ridhus efter vissa mallar och allt det där? Det tror jag är mycket värt för den som ridit enbart på ridskola, att få pyssla med och ha hand om EN häst och lära sig hur DEN fungerar och att få möjlighet att rida ut mer än ett par gånger/termin. :d

Så - jag tycker inte att 400kr/månad är dyrt och det tycker jag inte att det är oavsett var hästen står (dvs oavsett tillgång till ridbanor/ridhus/instruktör och annat) och oavsett hästens utbildningsståndpunkt (så länge den är normalt ridbar menar jag nu, ingen problemhäst, då kommer det ju i ett annat läge). Jag jämför hellre med vad det kostar att hyra en häst en timme på närmaste uthyrningsstall än vad det de facto kostar för ägaren att hålla hästen. :devil:

Sen att två människor (dvs hästägare och medryttare) kan göra andra dealar baserat på exvis medryttarens kompetens (h*n kanske kan tillföra mycket för HÄSTENS bästa) och/eller andra kriteria. Det tycker jag bara är en sund applicering av den klassiska teorin om tillgång och efterfrågan. :bow:

/JES
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag tycker det är i dyraste laget, men det beror lite på vad du har för häst, vad du ställer för krav på din medryttare, vad hyrorna ligger på osv.

Allt som allt kostar min häst mig ca 2200:- i månaden, då är boxhyra, foder, anläggnignsavgiften, hovslagare etc. betalt. Skulle jag vilja ha någon som ev. ville rida min häst en dag i veckan skulle jag ta ca 300:- för detta (ca 75:-/gång.)


Har man en välutbildad häst tycker jag inte alls att det är dyrt att betala den kostnaden, om man får känna att man utvecklas med hästen. Är det tvärtom så att man är där (enligt hästägaren) för att utbilda hästen så tycker jag inte att man ska behöva betala ett endaste öre för detta.. för då gör man ju någon en tjänst...
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

såg detta nu.. om du söker efter trådar i ett visst ämne, svara på dom som är gjorda senaste månaden och inte dom som är 1 år och 3 månader gamla.. (som denna tråd)
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

asså 400 kronor i må¨naden tycker jag inte är så däär jääte dyrt.. ja menar vad betalar man på en ridskola i månaden? :smirk:
 
Sv: Re: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Alexandra_W skrev:
Slutet av 90-talet när jag hade medryttare tog jag just 400 kr/månad för en gång/vecka. Jag räknade som följer:

Stallhyra 2200 kr/månad
Skoning 300 kr/månad (600 kr var 8:e vecka)
Extra kraftfoder 300 kr/månad
Försäkring 200 kr/månad
SUMMA: 3000 kr/månad.

'.


öhh stallhyra för 2200 kronor tycker jag låter jääääkligt dyrt.... :eek:
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Om det är dyrt beror på hur utbildad hästen är, hur mkt kringsysslor det är osv osv..

I stallarna kring mitt område finns det mest fd travare och där ligger priset på att vara medryttare på ca 300 kr /månad för ca 3 dagar i veckan och då gör de precis vad de vill med hästen!
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag håller på att leta medryttare nu och för 2 dgr i veckan så får medryttaren betala 550:-. Då ingår ridhusabonnemang samt att medryttaren får (om intresse finns) rida även en del helger, tävla m.m.
 
Sv: Re: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Teala skrev:
Det finns vissa som tycker jag är lite för snäll som gör så, men jag vet själv hur det är att betala 1000 i månaden för ridning ute i Huddinge utan ridhus, utan fungerande volt, och en snål hästägare.. :mad:

Fu

om du vill får du gärna PM:a vad denne hästägare hette.. :cool:
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag får ca 350kr/månaden för att vara medryttare, rider då 2 hästar 2-4 ggr/veckan.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Varför betala för något man ska ha betalt för att göra?

Att avlösa en människa som inte kan eller orkar tahand om sin häst då är man avbytare och det är inget den som hjälper dig med ska betala för tvärtt om..
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag tar 500/månaden av medryttaren till min häst.. Hon rider ca 2 dagar i veckan, ibland 3. Hon får rida i stort sett när hon vill, och höra vad hon vill. Tillgång till paddock och ridhus, får tävla om hon vill. Utbildad fin häst. Är det för lite pengar kanske?

Jag har inget behov av mer dock, är tacksam att jag har nån jag kan lita på som tar hand om hästen när jag har ont om tid. Sen att vi blev bra kompisar också är ett +!! :D
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Grållens vän skrev:
Varför betala för något man ska ha betalt för att göra?

Att avlösa en människa som inte kan eller orkar tahand om sin häst då är man avbytare och det är inget den som hjälper dig med ska betala för tvärtt om..

Det förstår jag inte riktigt.
Personen betalar ju för ett nöje, att få rida. Att ha häst kostar massor av pengar, då passar det många att betala mindre och få rida ett par dagar i veckan då det passar dom.
Jag ska ju inte behöva betala någon för att rida min häst, som gör det för att det är kul osv. Det är ju inget jobb personen gör.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Skilj på medryttare och medryttare. Det finns alltid personer som inte behöver betala för att rida andras hästar, såna som tillför hästen något som inte hästägaren själv kan/vill tillföra. Hittar man en sån person som vill hjälpa en så är man som hästägare glad och tacksam, dessa personer har alltid gott om hästar att välja på.

För personer som inte har den kompetensen kan delfodervärdskap vara ett jättebra steg in i att skaffa första egna hästen, eller slippa hela ansvaret och kostnaden för en egen häst.

Sen är det förstås så att stallets läge, typ av häst, tillgång till ridbana/ridhus, närhet till busshållplats osv har betydelse för om man hitta någon som vill vara med och dela på stallhyran eller inte. Tillgång och efterfrågan styr som alltid.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Grållens vän skrev:
Varför betala för något man ska ha betalt för att göra?

Att avlösa en människa som inte kan eller orkar tahand om sin häst då är man avbytare och det är inget den som hjälper dig med ska betala för tvärtt om..
Snacka om att alla mynt har 2 sidor.
Jag tar 800kr i månaden av mina stalltjejer. De får gratis lektioner av mig, ca 2 ggr/v. Får rida 3-4 dgr valfri ridning. Tävla på klubbtävling. Sen får de sköta hästen som sin egen dvs mocka, fixa foder ochs köta hästen i ur och skur. När stona ska föla så är de med och vakar, lär sig hantera fölungar, är med på betäckningar, utställningar m.m.
800kr räcker inte långt. Jag räknar på att mina hästar kostar mig runt 2500-3000 kr i månaden. Trots detta så är de oskodda och vi har en billig stallhyra.
Vem utnyttjar vem i detta läget??? Jag som har stallungar som betalar och gör en del av grob jobbet eller barnens föräldrar som har gratis passning av ungarna alla dagar iveckan samt slipper köpa ponny åt dem???? Det beror alldeles på hur de ser på saken.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Har en medryttare som rider 2-3 ggr i veckan. Betalar halva skoningen, ca 225 kr/mån + 1/2 ridhuskort/termin = 350 kr. Pållan är en 6-årig quarter med bra stam och talang...
Är i BEHOV av henne då vi har småbarn i familjen och ett hus under renovering, så jag tycker att det här avtalet känns helt OK, och tydligen hon oxå eftersom hon hållt ut hela smällkalla vintern.
Mvh
Cinna
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

_Sucy_ skrev:
Medryttare...
Är det verkligen så dyrt?
Jag skrev på en sida ifall någon av de ev. ville bli medruttare i vinter för 400kr i månaden för 1gång i veckan.
Alla skrev att det var för dyrt! och att det vat ingen som skulle betala så mkt...?

är det så mkt?!

Jag vill nu itne höra att "det borde ju vara så att hästägarwn ska betala", inget sånt snack ;)
Bara om det är dyrt eller inte

Allt beror på tillgång och efterfrågan. Om någon är villig att betala det så är det inte för dyrt. Vill ingen, ja då får man väl sänka priset. Det beror givetvis också på var hästen finns. Där jag bor kan man inte ta betalt av en medryttare.

Hälsning Maja
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Beror lite på vart du bor å huer många det finns som vill bli medryttare å hur stort utbud det finns utav hästar att bli medryttare på. jag tar 900 kr i månaden av min medryttare, men då rider hon minst 3 dagar i veckan. Ibland blir det 4 dagar per vecka å enstaka fall blir det 5 dagar i veckan. Så jag har ett pris på 75 kr per dag max. Ditt pris ligger på 100 kr per dag å det är lite mycket med tanke på att ridlektioner kan ligga på 135 kr per gång (det är iaf vad jag betalar för mina) å då har man en ridlärare.
Sedan beror det även på vad man får göra med hästen oxå. Min medryttare får göra vilken typ av träning hon vill så länge den är hästvettig. Hon rider lektioner på min en gång i veckan, hon får tävla henne å dom veckor hon tävlar hästen så får hon alltid en dag extra. Min medryttare får när hon har hästen göra hö, mocka göra rent krubban å vattenhink, byta vatten på vatten. Krafftfoder behöver hon aldrig göra iordning det gör jag iordning.
 
Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan

Jag tycker det är dyrt. Jag red 4-5 dagar i veckan för 500kr i månaden. Då fick jag hoppa, hade tilgång till ridbana osv. Ville jag rida för tränare så kunde jaga göra det när hon kom=1 gång per vecka
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 657
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 231
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp