45-dagars dräktighetsavg.

Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

HeJe skrev:
Ang hur avgifterna "fördelas" - en levande fölavgift kommer förmodligen ganska nära den "nya" semin- , veterinär- och språnavgiften och som ska erläggas om stoet ska betäckas om. Ur den synvinkeln vore i så fall 90-dygnsavgift bättre än levande fölavgift.

Eller - har jag misst nåt igen?:o

HeJe - nybörjare

Jo, det blir sannolikt så. Det är ju bara ett år som man kan få "dubbelt" - å andra sidan så kan man ju göra tvärtom nästa år och ha varken 90 el lev fölavgift.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag hade ett sto förra året som visade sig vara dräktig på 16 dygn,trodde dom.Nästa gång vi kom till station såg det hela ut som hon hade tvillingar,runt 26-28 dar tror jag den kollen var.Detta gjorde att veckan därpå åkte vi dit för en koll till då visade det sig att "embryot"låg väldigt högt i livmodern nästan utanför.Dom såg bara ett igen men kunde inte bedömma om det var embryo eller vätska.Vi åkte till station engång iveckan de följande 3 veckorna
Och utan att riktigt veta antog dom att hon var dräktig.Det visade sig ej vara fallet vi kollade henne extra efter, kan det ha varit 2 mån då var hon tom.Min semin vet skrev ett brev till h-ägaren + bifogade jounal och hävdade att det hela varit svårt att avgöra vilket även sågs journalen då ? hade skrivits på samtliga anteckningar....Men näädå språn skull endå utbetalas med 3500 kr....Min fråga är då :hur skall försäkrings bolag bedömma frågan?Eller kommer dom att helt förlita sig på s vet utlåtande ?Dessutom tror jag att det blir mkt "återbet"från försäkring det är endå en del som ej är dräktiga på 90 dar...Kommer f- bolagen ställa upp på detta i längden?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

För min del spelar det egentligen ingen roll om det är 90-dygns eller levande fölavgift. -Pengarna ska ju ut.

Det negativa med levandefölavgift är att då tar man ingen foster-o fölförsäkring och står då utan skydd (förutom vet.vård) om fölet skulle förolyckas vid födseln eller 7 dgr framåt (när det är som mest risker), innan fölets försäkring hinner gälla, och det oroar mig. Känns dyrt att ta foster- o föl försäkring för 7 dagar. Vid 90-dygns är det mer naturligt att ta försäkring (även om jag kan förstå att många låter bli om man ex. har många ston i avel och då är det ju bättre med levandefölavg).

Hur gör ni andra - tar ni foster- och fölförsäkring när ni betäckt med levande föl-hingst?

I år kan jag ju säga att det känns ganska skönt (90-dygns) att fölet redan är betalt när det kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Aladdin skrev:
Hur gör ni andra - tar ni foster- och fölförsäkring när ni betäckt med levande föl-hingst?
.

Jag har inte gjort det men du tänker rätt tycker jag. Om man betalar på 90 dygn känns det ju naturligt att teckna försäkring, det är ju också så att det i regel är billigare med 90 dygns el lev föl (åtm bland de som har alternativ). Det bästa är dock om hingstägaren står för försäkringen tror jag, då kommer man nog billigare undan eftersom de försäkrar så många.

Men är det som hingsthållaren ovan skriver, att de inte längre får teckna kollektiva försäkringar, då är det kanske hugget som stucket ekonomiskt.

Vad har du betäckt med i år förresten, Aladinn? Visst har du ett Stanford-sto? Jag står i begrepp att köpa ett!
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Winter skrev:
Anser att pengarna skall ju ändå ut och har man försäkrat så vad spelar det för roll. Förstår inte heller resonemanget att hingstägarna skulle vara de "onda och giriga" (ja det finns undantag som är lögnhalsar och giriga men har tack och lov inte träffat på många). Förstår mycket väl att hingstägaren vill ha betalt för sin vara, hingsten har i många fall kostat mycket pengar, de har investerat i utbildning, står för risker om det händer hingsten något. Vi stoägare kan bara välja och vraka.
Har man haft nöjjet att jobba på hingststation och sett vilket j*kla slit det många gånger är så gnäller man nog mindre. Somrarna jag jobbat på station så tycker jag nog snarare att de som varit gnälliga och giriga är stoägarna.

Självklart skall hingstägarna också få betalt men att det skulle vara synd om dem som jobbar på hingsstation för att det är slitigt har jag svårt att se. Då borde man jobba med något annat. Hingstägarna är inte "onda och griniga" har jag aldrig påstått. Man får väl se det som att båda parterna (stoägare och hingsthållare) vill ha största möjliga fördelar.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jes skrev:
Men näädå språn skull endå utbetalas med 3500 kr....Min fråga är då :hur skall försäkrings bolag bedömma frågan?Eller kommer dom att helt förlita sig på s vet utlåtande ?Dessutom tror jag att det blir mkt "återbet"från försäkring det är endå en del som ej är dräktiga på 90 dar...Kommer f- bolagen ställa upp på detta i längden?

Fast att du fick betala språngavgift oavsett dräktighet var väl inte konstigt, eller menade du att det var en 16- el. 17-dagarsavgift?

Ang 16-17 dygnsavgift, åker man på den dubbelt om stoet är dräktig på 17 men tom på 30 och man hinner betäcka om en gång till med samma hingst?

Det finns säkert sådana fall som ditt där det är konstigheter och svårt att bedöma dräktighet, men är det vanligt att det är så? De flesta fall är väl ganska tydligt om stoet är dräktigt?

Jag har ingen aning om hur försäkringsbolagen skulle agera. Förmodligen olika från fall till fall, som i andra försäkringsfrågor.

Jag antar att försäkringsbolagen som godkänt foster- och fölförsäkring från 45 dagar har övervägt riskerna innan de ändrade från 90 dagar.

Trist med ditt sto, var det tidigt på säsongen så att du hann få henne dräktig senare?

HeJe
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Sto ägarna kommer till 85% minst,till seminstationer där hingst ägarna inte bor utan det är en station där skickad sperma kommer eller så står någon hingst stationerad just där.Detta har INTE med h-ägarna att göra ifrågan om slit!!!!Nu snackar vi om folket som driver egen motagarstation och DOM sliter och får det tuffast.Jag vet att det gnälls på stations avgift samt uppstallningsavg men det är ett jäkla passande och hämtande av sperma...Så oftast är det inte hingst ägaren som sliter utan mottagarstationen även om det är ekonomiskt tufft innan det hela börjar att rulla för h-ägaren.Sedan är det såklart mkt kostsamt att försöka få igenom en hingst men sådana kalkyler har nog gjorts.Massor av uträkningar på stoantal för att kunna betala träning bruksprv samt ev inköp av hingst.Dessutom har jag aldrig sagt att h-ägare är onda men droppar sto ägar antalet så är det kört för dom,det har ju alltid funkat med 90 dar el levande föl.Tycker att om nu 45 dar införs mer och mer bör man få val möjligheter på de andra alt ochså men mer rabatt ju tidigare man väljer att betala!DÅ KÖPER JAG DET.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jes skrev:
Så oftast är det inte hingst ägaren som sliter utan mottagarstationen

Jag vet att stationerna sliter jättehårt, och respekterar dem för att de ska ha betalt för sitt jobb. Men hingsten tappas väl ändå nånstans också?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jag fosterförsäkrar inte mina ungar då jag tycker premien är alldeles för hög, men ungen som föds går på mammans försäkring. Hade en i somras som föddes med för korta sträcksenor och lades in på djursjukhus, det gick på stoets försäkring (avelsförsäkrad).
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

poff skrev:
Jag fosterförsäkrar inte mina ungar då jag tycker premien är alldeles för hög, men ungen som föds går på mammans försäkring. Hade en i somras som föddes med för korta sträcksenor och lades in på djursjukhus, det gick på stoets försäkring (avelsförsäkrad).
Javisst, men om den dör får du väl inte ett öre!?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

athena skrev:
Man får 10% av stoets livvärde tror jag.
Ja, det stämmer! (Var tvungen att kolla försäkringsvilkoren hos mitt bolag.) Då gäller det att ha stoet avelsförsäkrat och det till ett högt belopp för att få ut de pengar man lagt ut.

Kul att du köpt ett Stanford-sto, vad är det bakom mer än Stanford? Ang. mitt sto så lutar det åt att följa strömmen med Corlensky G eller Lucky Point, vill ha något ädelt, högbent då stoet är lågställd själv. (Väntar Alcatraz-föl nu, kanske blir en liten köttbulle :) )
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Furidant kommer sen. Dock har jag inte köpt henne än men lovat bestämma mig till helgen senast...

Jag kör med Lucky Point på mitt Cortez-sto, pratade med Lasse F på Hippo Essentia nyss och han tyckte Alcatraz på den andra... Jag tycker han är för gammal men jag får väl kolla in din då, när kommer den?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Ja, 10% får man ut, men max 3 000 kr, så det hjälper inte om stoet är högt försäkrat (gäller nog även en vanlig A1 försäkring). Såg inte när jag svarade på Ditt förra inlägg att det var livvärdet Du menade.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Klart att man tar foster föl försäkring även vid lev föl.Du gör ju 90 dagarskollen för att försäkra dig om att stoet fortfarande är dräktigt samt för att kunna skicka in dr intyg för att få en försäkring.Förstår ibland inte hur ni resonerar...
Aladdin skrev:
För min del spelar det egentligen ingen roll om det är 90-dygns eller levande fölavgift. -Pengarna ska ju ut.

Det negativa med levandefölavgift är att då tar man ingen foster-o fölförsäkring och står då utan skydd (förutom vet.vård) om fölet skulle förolyckas vid födseln eller 7 dgr framåt (när det är som mest risker), innan fölets försäkring hinner gälla, och det oroar mig. Känns dyrt att ta foster- o föl försäkring för 7 dagar. Vid 90-dygns är det mer naturligt att ta försäkring (även om jag kan förstå att många låter bli om man ex. har många ston i avel och då är det ju bättre med levandefölavg).

Hur gör ni andra - tar ni foster- och fölförsäkring när ni betäckt med levande föl-hingst?

I år kan jag ju säga att det känns ganska skönt (90-dygns) att fölet redan är betalt när det kommer.
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Självklart tappas dom,av "värdstationen" eller på stuteriet hos ägaren men en tappning fyller massvis medstrån,sedan har jag för mig att hingstarna ej tappas varje dag.Mycket pengar i varje tappning ....
athena skrev:
Jag vet att stationerna sliter jättehårt, och respekterar dem för att de ska ha betalt för sitt jobb. Men hingsten tappas väl ändå nånstans också?
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Nej hon blev ej dräktig,och att jag blir så upprörd beror på att vet har igentligen inte kunnat med 100% säkerhet om detta har varit en drh,villket med facit ihand det inte var...Därför var s-vet inkopplad för att övertyga h-ägarna.Annars är jag ingen gnällspik utan accepterar det mesta./jes
HeJe skrev:
Fast att du fick betala språngavgift oavsett dräktighet var väl inte konstigt, eller menade du att det var en 16- el. 17-dagarsavgift?

Ang 16-17 dygnsavgift, åker man på den dubbelt om stoet är dräktig på 17 men tom på 30 och man hinner betäcka om en gång till med samma hingst?

Det finns säkert sådana fall som ditt där det är konstigheter och svårt att bedöma dräktighet, men är det vanligt att det är så? De flesta fall är väl ganska tydligt om stoet är dräktigt?

Jag har ingen aning om hur försäkringsbolagen skulle agera. Förmodligen olika från fall till fall, som i andra försäkringsfrågor.

Jag antar att försäkringsbolagen som godkänt foster- och fölförsäkring från 45 dagar har övervägt riskerna innan de ändrade från 90 dagar.

Trist med ditt sto, var det tidigt på säsongen så att du hann få henne dräktig senare?

HeJe
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jes skrev:
Klart att man tar foster föl försäkring även vid lev föl.Du gör ju 90 dagarskollen för att försäkra dig om att stoet fortfarande är dräktigt samt för att kunna skicka in dr intyg för att få en försäkring.Förstår ibland inte hur ni resonerar...

Jag har valt att inte teckna fosterförsäkring när jag har haft levandefölavgift. Försäkringen är ju förhållandevis dyr till vad man skulle få ut om det händer något (några tusenlappar för att få ut 10000). Vid avgift på 90-dygn skulle jag teckna försäkring. Då har man ju redan betalt fölet så att säga.
90-dagars kollen gör jag för att se om de fortfarande är dräktiga.

Heder åt de hingsthållare där man kan välja mellan levande föl och 90-dygn!! :bow:
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Jes skrev:
Klart att man tar foster föl försäkring även vid lev föl.Du gör ju 90 dagarskollen för att försäkra dig om att stoet fortfarande är dräktigt samt för att kunna skicka in dr intyg för att få en försäkring.Förstår ibland inte hur ni resonerar...
...he, he det gör inte jag heller. Förra året hade jag betäckt med hingst som hade levande fölavg. (och jag dräktighetskollade inte vid 90 dagar) då hade jag inte en tanke på försäkring förrän det var för sent att försäkra. Det var just det jag ville veta- om ni försäkrar eller inte vid betäckning med levande föl-hingst. (Har inbillat mig att folk inte tar den försäkringen då, men jag har nog fel.)
 
Sv: 45-dagars dräktighetsavg.

Eftersom premien kostar 20% av försäkringsvärdet ska man mista mer än var femte föl för att "tjäna" på att foster- och fölförsäkra. Självklart är det toppen när det ingår i hingstavgiften, men annars tecknar jag som sagt aldrig.
 

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 544
Senast: sydney
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 286
Senast: Eldfuxen
·
Z
Avel Hej! jag har en fråga, vet inte alls om jag fattat det hela fel. Jag har en kompis som betäckte sitt sto med en hingst. Hon betalade...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: CK
·
Avel Eftersom det blev betydligt dyrare än planerat det här med Keleföl, så har jag på allvar börjat fundera på att om hon nu tar sig och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp