75 dagars utmaning

Bukefalos 30 år!

Jag hittade förra vintern ett pappersmånadskort från sl i min vinterjacka. Jag flyttade från Stockholm 2009.. jackan är dock inte så sliten, den är för varm och tung förutom några få dagar/år här nere 🙄. Men väl värd det dyra priset den kostade 2007 eller när jag nu köpte den de dagar det är riktigt kallt. Är glad att jag slapp köpa en mammakorv för kalla dagar på lekplatser 🤣
Min jacka jag har annars är något liknande mammakorv, dock köpt på herravdelningen så inte lika lång. Men som tjock fick jag ta vad där var till priset jag kunde ge ;) Ful dock får jag erkänna! Många år framför mig att tycka den är ful nu :D

Hundjackan gick från normalt användande till hundjacka just pga slitaget :D Så behövde en ny.

Är det någon som vill hänga på en kul och kreativ utmaning?

Tanken är att under 75 dagar enbart använda dom plagg du redan har i garderoben.

Jag tänkte att man postar dagens outfit.
Tänkt början 8 mars!

Någon som är på!

Mitt problem är att jag äger 10 st av samma byxor, 10 st av samma skjorta och 10 st av samma tröja. :laugh: Så jag ser likadan ut varje dag. (Om jag inte tar träningsbyxor eller mitt enda par jeans.)

Jag tog nyligen fram min gröna vindjacka som jag oftast har i stallet eller vid sysslor utomhus när det inte är minusgrader. Tror den köptes på Falsterbo 1995 eller 1996 (för typ 150 eller 200 kr) så den kan ha 30- eller 31-årskalas till sommaren.

Inte riktigt lika ofta men ibland tar jag fram och använder Eskadron-schabraket som jag köpte på ryttar-VM 1990. Täckesgarderoben är lite nyare, det nyaste Rambotäcket är kanske bara 12-14 år. (ok något flugtäcke är nyare än så dock)

Ok, tråden ska kanske stängas men jag undrade om det var 75 plagg i som att man inte skulle tvätta annat än typ underkläder&sockar eller bara inte köpa nytt?

Tanken är att under 75 dagar enbart använda dom plagg du redan har i garderoben.

Tänkt början 8 mars!

Någon som är på!
Jag tycker det är en bra och tankeväckande ide. Jag kan vara med även om jag pga viktnedgång kommer behöva lite nytt snart.
Men jag måste säga att det var lite skumma svar i tråden :rofl:
Om det inte är ens grej är det väl bara att inte svara eller köra längre än de 75 dagar som föreslås.

Tänker intensivt.
Tror det senaste jag köpte var ett par Icebugs jag sparat till. Köpte dem i oktober/november?

Skulle verkligen behöva köpa något plagg. Det mesta jag har börjar bli väl sunkigt. Eftersom jag inte jobbar längre så behöver jag inte lämna hemmet mer än några få dagar i veckan. Så hemmakläderna slits mest. Ett par skor med klack skulle jag också behöva.
Mitt problem är att jag inte har varken kropp eller fötter som passar i vika plagg som helst.

Jag gillar tidsatta utmaningar för att förändra vanor. Tycker att det är lättare att komma igång då än när det bara är "jag ska...". Att göra under en begränsad tid gör det också mentalt lättare att faktiskt utmana mig, och inte fega och sätta ett mål jag redan ligger nära.

Sen är det väl inte så konstigt om vi har olika saker som vi vill/behöver förändra? Om man redan köper lite kläder och endast vid behov, så kan man ju välja något annat som utmaning? T ex att inte använda bilen till nödvändiga resor, att inte handla annat än nödvändigt till djuren, att inte nätshoppa på ett transportdrivande sätt osv, under 75 dagar.

Tänker intensivt.
Tror det senaste jag köpte var ett par Icebugs jag sparat till. Köpte dem i oktober/november?

Skulle verkligen behöva köpa något plagg. Det mesta jag har börjar bli väl sunkigt. Eftersom jag inte jobbar längre så behöver jag inte lämna hemmet mer än några få dagar i veckan. Så hemmakläderna slits mest. Ett par skor med klack skulle jag också behöva.
Mitt problem är att jag inte har varken kropp eller fötter som passar i vika plagg som helst.
Senast jag köpte kläder var Black Friday, så ungefär samtidigt som dig.

Den utmaning får mig att fundera på hur mycket kläder människor köper, om det är en utmaning att inte köpa kläder på 75 dagar.

Senast jag köpte kläder var Black Friday, så ungefär samtidigt som dig.

Den utmaning får mig att fundera på hur mycket kläder människor köper, om det är en utmaning att inte köpa kläder på 75 dagar.

Men det är väl inte så oväntat att vi har olika livsstilar? Här på Buke har många djur och har bil, ibland flera stycken, vars nödvändighet inte får ifrågasättas utan stora protester. Någon annan kanske köper mycket kläder, men bor resurseffektivt och har ingen bil. Någon tredje har allt och reser dessutom mycket, men att minska klädshoppingen är starten på en livsstilsbantning i många aspekter för att minska sitt antal använda jordklot.

Nu har tråden svämmats över av folk som känner sig nödgade att berätta att de inte behöver vara med i tråden, men det är väl egentligen jättebra att den som vill starta eller vara med i tråden är det, just för att det är en bra sak?

Och köper man inte kläder så finns det säkert något annat man kan förändra i sitt liv. Och köper man väldigt lite kläder men vill vara med, så kan man laga sina kläder när de går sönder, det är något som väldigt få gör idag oavsett om man köper mycket eller lite kläder. Och har man lite kläder så ökar ju möjlighetet att man står utan alternativt plagg, om något av det man har går sönder - man behöver då inte köpa något nytt under 75 dagar när man äger få plagg heller.

Men det är väl inte så oväntat att vi har olika livsstilar? Här på Buke har många djur och har bil, ibland flera stycken, vars nödvändighet inte får ifrågasättas utan stora protester. Någon annan kanske köper mycket kläder, men bor resurseffektivt och har ingen bil. Någon tredje har allt och reser dessutom mycket, men att minska klädshoppingen är starten på en livsstilsbantning i många aspekter för att minska sitt antal använda jordklot.

Nu har tråden svämmats över av folk som känner sig nödgade att berätta att de inte behöver vara med i tråden, men det är väl egentligen jättebra att den som vill starta eller vara med i tråden är det, just för att det är en bra sak?

Och köper man inte kläder så finns det säkert något annat man kan förändra i sitt liv. Och köper man väldigt lite kläder men vill vara med, så kan man laga sina kläder när de går sönder, det är något som väldigt få gör idag oavsett om man köper mycket eller lite kläder. Och har man lite kläder så ökar ju möjlighetet att man står utan alternativt plagg, om något av det man har går sönder - man behöver då inte köpa något nytt under 75 dagar när man äger få plagg heller.

Jag kan tänka mig att haka på 75 dagar som start, jag har ett litet inre mål om 2 år (bortsett underkläder och strumpor). Jag gillar kläder och köper inte mycket kläder men har på något sätt säkert 15 ytterplagg för vinter. Vill ha nya sneakers men har ju minst 3 par. Så jag är på.

Tanken var god även om det inte landade riktigt rätt här :)
Landade rätt?
Nä jag tänker att ibland är det för många människor här på Buke som är för angelägna att svara i trådar. Om jag tex ser en tråd om att sluta röka och jag inte röker så kan jag ju låta de personerna ha den tråden i fred. Jag måste inte gå in i tråden och skriva om att jag minsann aldrig röker eller hur kan man ens röka? :rofl:
Det tillhör ju liksom inte diskussionen. :)
Då kan jag skapa en annan tråd om det. Det är trist när någon försöker ta ett bra initiativ och sen är folk bara negativa så TS tillslut skriver att tråden kan stängas.

Jag tror det är mer utmanande än de flesta tänker att inte köpa kläder på 75 dagar. Är själv noll modemedveten men har man gård (behöver kläder man kan förstöra i jobb), bor i Sverige (mössa och vinterhandskar krävs), rider (jag har normalt bara ett par vinterridbyxor och ett par sommar men sen tävlar jag ju och har ett par vita… men de slits ut. Och åker man av behöver hjälmen bytas) och har ett jobb där man måste ha hela och rena kläder :D så köper man ändå mer än man tror 😅

Kollade 75 dagar tillbaka och jag har köpt en merinoull jacka (via Vinted så begagnad) att ha under ridkappan, ett par skor (köper normalt två par skor per år, behöver bra skor på jobbet där jag står och går hela dagarna) och så TIO par bambu trosor…
12 plagg på 75 dagar, jag kanske hade kunnat skjuta upp inköpen men jag tycker det är sånt jag faktiskt behöver.
Edit: glömde ett par reflexhandskar jag köpte efter jul med, tycker de är bra som reflex till och från parkering på jobbet plus att de var vattentåliga när man skrapar bilrutorna. Så 13 plagg, trots att jag inte trodde jag köpt några alls

Kan inte fler gå in och kolla?

Jag räknade från juldagen tills idag, och använde min banks ”det här har du handlat för” som syns i kategorier.
Kläderna kan hamna lite varstans, t ex Vinted kan ju vara vad som helst och har man pengar på kontot syns det inte ens i vad man använt pengar till från banken förstås…
Men såååå många köp per månad gör man väl inte?
Swish och bankkorten kikade jag igenom. Hittade obehagligt mycket kaffe och godis där med 🙄 men var positivt överraskad över att det i övrigt inte var så mycket skräp och att jag hållit koll på matkostnaderna.

Så jag gillade utmaningen, kanske till och med skulle vilja utvidga den till ”ha koll på alla inköp i 75 dagar”?
För om det skulle bli ett par skor som behövs känns det kanske vettigare än att man kastat bort 250 kr på en streamingtjänst man inte alls behövde men villhöver (när man egentligen borde gå ut och röra på sig istället för att hänga framför paddan/TVn 😇)

Åter igen tycker jag att tråden spårar iväg och min intention var inte riktigt det.

Jag ville uppmärksamma konsumenthetsen och i 75 dagar

Tänkt början 8 mars!

Någon som är på!”

Men det är helt fel målgrupp för vi hetsköper ju enbart hästgrejorr obs ironi.

Jag ber att en moderator stänger ner tråden och det står alla fritt att hitta på egna utmaningar i varierande längd.

Men det är väl snarare positivt att många inte upplever detta som så utmanande?
För min del är just detta med att posta bild något jag skulle glömma bort. Och heller inte känna mig bekväm med att lägga ut nånstans.

Liknande trådar

• Färga klänning?
  • Hästböcker ni minns
  • Shopping-hjälp kläder
  • Förlovnings- och vigselringar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn