Sv: 93.975%

Det var kul att kunna jämföra ritterna sida vid sida och jag vidhåller att resultatet är rättvist. Totilas har en otrolig utstrålning och Gal är löjligt skicklig men jag tycker att ekipaget saknar några viktiga beståndsdelar som CD och Valegro har. Den viktigaste är ryggen, som verkligen svingar på Valegro men ser ganska sänkt ut på Totilas. För mig är det inte en detalj utan en av de absolut viktigaste sakerna i dressyr. Även harmonin och avslappningen är överlägsen. Ökningarna är klart bättre, särskilt traven där Totis bakben är ganska mjäkiga. Som totalt paket tycker jag att CD och Valegro är mer kompletta och dessutom mer korrekta enligt klassiska principer.

Fast det är ju svårt att jämföra så.. Totilas var 2 år yngre än Valegro vilket gör oerhört mycket i styrka. Totilas var blott 9 år gammal när han satte sitt rekord.
Jag vidhåller att Valegro och Charlotte inte hade haft en suck mot Totilas och Gal..
 
Sv: 93.975%

Gud vad kul!! Bra för dressyren!

Totilas är en klart vackrare häst men gillar Valegro bättre ändå!!

Valegro lever ett vanligt hästliv och går i hagen varje dag. När tror ni senast Totilas gick lös i en hage? Nej han står inne 24timmar/dygn i en vadderad box.

^^
Sånt gör mig så ledsen! Ingen häst ska leva så!
 
Sv: 93.975%

Carl Hester har alltid hävdat att hästar ska ha fri tillgång på grovfoder och toppas med kraftfoder. I Tyskland/Holland är det precis tvärtom, mkt lite grovfoder och enorma mängder kraftfoder.
Sen om jag ska vara riktigt ärlig tror jag att Carl och Charlotte är tillräckligt kompetenta att veta om Valegro mår bra av att vara vad några här kallar fet/överviktig hellre än smal och leva på minimalt med grovfoder ala Tyskland.
 
Sv: 93.975%

Jaha så det finns inget mellanting mellan överviktig/fet /fri tillgång på foder och smal /minimalt med foder?

Vad hände med normal? Går inte det?

Alla är nog ganska överens om att övervikt inte är särskilt bra för en häst oavsett vad Carl och Charlotte tycker.
 
Sv: 93.975%

Håller med dig och övriga-en häst behöver inte vara tjock gör att fen går i hage och äter hö. Min häst går bara i hage och äter hö men är inte tjock för det.


Vill oxå poängtera att valegro är valack och totilas hingst vilket gör viss skillnad ivilket liv man lever.
 
Sv: 93.975%

Jag förstår inte riktigt vad åldern spelar för roll. Det är ju GP och alla tävlar på samma villkor. Domarna ger ju inte handikapp för ålder utan mäter ritterna mot varandra utifrån samma kriterier. Och då tycker jag att Valegros rekordritt är bättre än Totis. Att Toti hade kunnat prestera bättre idag om Gal fått behålla honom är en annan sak.

Jag är grymt imponerad av Gal. Hans sits och inverkan är verkligen outstanding. Men ser jag till helheten och till de klassiska idealen föredrar jag ändå Dujardin, trots att hon inte är lika vacker i sadeln. Trots att hon får jobba mer ser det otvunget och harmoniskt ut på ett sätt som jag älskar, samtidigt som hon får fram både tryck i bakbenen och snygga framben.

Dock håller jag helt med om att Valegro behöver banta rejält. Han börjar likna Truppas köttbulle :D
 
Sv: 93.975%

Jag förstår inte riktigt vad åldern spelar för roll. Det är ju GP och alla tävlar på samma villkor. Domarna ger ju inte handikapp för ålder utan mäter ritterna mot varandra utifrån samma kriterier. Och då tycker jag att Valegros rekordritt är bättre än Totis. Att Toti hade kunnat prestera bättre idag om Gal fått behålla honom är en annan sak.

Jag är grymt imponerad av Gal. Hans sits och inverkan är verkligen outstanding. Men ser jag till helheten och till de klassiska idealen föredrar jag ändå Dujardin, trots att hon inte är lika vacker i sadeln. Trots att hon får jobba mer ser det otvunget och harmoniskt ut på ett sätt som jag älskar, samtidigt som hon får fram både tryck i bakbenen och snygga framben.

Dock håller jag helt med om att Valegro behöver banta rejält. Han börjar likna Truppas köttbulle :D

Jag syftade på att du tyckte Totilas saknade vissa ingredienser. Ja han var bara 9 år så inte så konstigt att det saknas en hel del grejor.

Ja domarna mäter ritterna mot varandra, utifrån samma kriterier för dagen ska jag tillägga.. men nu kan dom inte jämföra ritterna eftersom det skiljer 4 år mellan dom ;)


Edward rider ju inte direkt efter dom klassiska idealen så där har du ju helt rätt.
Nej hade Edward fått behålla Totilas hade det inte blivit något världsrekord för Valegro och Charlotte.. så enkelt är det ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 93.975%

Tycker ritten av Charlotte var mkt bättre på EM. Där var det magiskt bra! Nästan perfekt. Där bprde hon isåfall tagit rekordet. .

Fast världsrekord i en bedömningssport känns ju lite mysko egentligen. .
 
Senast ändrad:
Sv: 93.975%

Valegro lever ett vanligt hästliv och går i hagen varje dag. När tror ni senast Totilas gick lös i en hage? Nej han står inne 24timmar/dygn i en vadderad box.

Carl Hester har alltid hävdat att hästar ska ha fri tillgång på grovfoder och toppas med kraftfoder. I Tyskland/Holland är det precis tvärtom, mkt lite grovfoder och enorma mängder kraftfoder.
Sen om jag ska vara riktigt ärlig tror jag att Carl och Charlotte är tillräckligt kompetenta att veta om Valegro mår bra av att vara vad några här kallar fet/överviktig hellre än smal och leva på minimalt med grovfoder ala Tyskland.

Men vad spännande! Här har vi Totilas hästskötare på buke! Eftersom du säger att han står inne 24 timmar per dygn så måste du ju antingen vara hans hästskötare eller stå på anläggningen för att kunna komma men ett sådant påstående... Hur är det med Totilas nu för tiden? Det borde ju du kunna svara på?!?!

Sen är även ditt påståenden ala Tyskland även det skrattretande... Jag har varit runt på väldigt många hästanläggningar i Tyskland och ser verkligen ingen skillnad mot Sveriges utfodring och att Tyskland skall ha mer smala hästar än vi i Sverige har jag heller aldrig sett. Däremot står många fler hästar på Halm än vad jag sett här i Sverige vilket även det är mer positivt för magen/ättid. Däremot ser jag en skillnad på hingsthanteringen. Väldigt många hingstar går ut i paddock, stor hage varje dag, rullar sig i skiten rids ut i grupp och är väldigt harmoniska runda och fina.. Står i boxar bredvid andra hästar utan helväggar och är lika lugna som resterande hästar.. Det har jag däremot reagerat på, att man inte har märkt hingstarna alls när man har äntrat stallen förens man sett bollarna på dom eller känt igen namnen. Inte när dom tas ut för borstning/sadling heller dom står som vilken annan häst som helst

Holland kan jag inte uttala mig om då jag ej har några egna erfarenheter därifrån.
 
Sv: 93.975%

Fast det är ju svårt att jämföra så.. Totilas var 2 år yngre än Valegro vilket gör oerhört mycket i styrka. Totilas var blott 9 år gammal när han satte sitt rekord.
Jag vidhåller att Valegro och Charlotte inte hade haft en suck mot Totilas och Gal..

:love::love::love:

Vilket ekipage alltså.. undrar om vi någonsin får se något liknande igen.

http://www.youtube.com/watch?v=oeoToLwaQPw&sns=fb

Jag syftade på att du tyckte Totilas saknade vissa ingredienser. Ja han var bara 9 år så inte så konstigt att det saknas en hel del grejor.

Ja domarna mäter ritterna mot varandra, utifrån samma kriterier för dagen ska jag tillägga.. men nu kan dom inte jämföra ritterna eftersom det skiljer 4 år mellan dom ;)


Edward rider ju inte direkt efter dom klassiska idealen så där har du ju helt rätt.
Nej hade Edward fått behålla Totilas hade det inte blivit något världsrekord för Valegro och Charlotte.. så enkelt är det ;)

AMEN

"Jag vidhåller att Valegro och Charlotte inte hade haft en suck mot Totilas och Gal" Även jag skriver under på detta!!
 
Sv: 93.975%

Fast när Totilas stod hos Gal (vilket hon kanske syftar på, eftersom det var då han slog sitt världsrekord) så är det ju allmänt känt och inget de hymlade med att han stod på box alla de timmar han inte reds eller skrittades. Dessutom var boxväggarna uppbyggda, eftersom han blev galen av att kunna se andra hästar. Ingen hästhållning jag är sådär superimpad av, direkt.

Däremot håller jag med många här om att Totilas var nåt alldeles speciellt, och jag tycker att det är märkligt att Valegros piaff och passage får samma betyg som Totis när de i mina ögon uppenbarligen inte är lika bra. Sen är det mycket annat som Valegro gör betydligt bättre än Toti. Och ja, Valegro behöver banta. Mycket :p
 
Sv: 93.975%

Fast när Totilas stod hos Gal (vilket hon kanske syftar på, eftersom det var då han slog sitt världsrekord) så är det ju allmänt känt och inget de hymlade med att han stod på box alla de timmar han inte reds eller skrittades. Dessutom var boxväggarna uppbyggda, eftersom han blev galen av att kunna se andra hästar. Ingen hästhållning jag är sådär superimpad av, direkt.

Däremot håller jag med många här om att Totilas var nåt alldeles speciellt, och jag tycker att det är märkligt att Valegros piaff och passage får samma betyg som Totis när de i mina ögon uppenbarligen inte är lika bra. Sen är det mycket annat som Valegro gör betydligt bättre än Toti. Och ja, Valegro behöver banta. Mycket :p

Men läs vad h*n skriver!! Det står klart och tydligt att Totilas står inne 24 timmar/dygn i en vadderad box vilket innebär att han aldrig någonsin kommer ut ifrån sin box?!?!?!?!?
Valegro lever ett vanligt hästliv och går i hagen varje dag. När tror ni senast Totilas gick lös i en hage? Nej han står inne 24timmar/dygn i en vadderad box.
 
Sv: 93.975%

Det är GP ja och alla tävlar på samma villkor det är absolut sant och har inget med ålder på hästarna att göra.

Det som för mig däremot gör den här klassen och det här världsreskordet ganska pinsamt är att det skiljer mer än 13% mellan ettan och trean i denna WC-kür. Küren är ju som vi alla vet inte öppen för samtliga ryttare utan för de som var bästa i GP-klassen.

Här har vi som på beställning fått en ny rekordhållare som red på hemmaplan framför domare C som även han var britt. Bedömningssport är alltid bedömningssport men denna bedömning får iallafall mig att tappa tilltron på dressyrsporten och dressyrdomeri. Speciellt när det sker på en tävling där klasssens huvudsponsor gjorde ett av sina väldigt sällsynta framträdanden på en tävling.
 
Sv: 93.975%

Lugn vilar sjön... Sex utropstecken på två meningar är minst 4 för mycket.

Jag tror inte att poloplayer är så dum så att hen tror att Totilas aldrig rids eller motioneras. Tror du på fullast allvar att det är vad som menas? Gissningsvis menar hen att han står på box all annan tid och aldrig får/fick röra sig fritt.
 
Sv: 93.975%

Gissningsvis är han nog en av många dressyrhästar som aldrig får röra sig fritt.. tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den svenska toppduon inleder OS-året med dubbla pallplatser i Amsterdam. Patrik Kittel och Touchdown följde upp tredjeplatsen i...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var hårfina marginaler vid världscupdeltävlingen i dressyr i franska Lyon. Svenske världsfemman var drygt två tiondelar från pallen...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Badtz Maru
·
  • Artikel
Hästnyheter Jessica Almenäs ridolycka har gett henne men för livet. På nya bilder visar hon upp nyckelben och skulderben som sticker ut vid axeln...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp