Sv: 93.975%

Men läs vad h*n skriver!! Det står klart och tydligt att Totilas står inne 24 timmar/dygn i en vadderad box vilket innebär att han aldrig någonsin kommer ut ifrån sin box?!?!?!?!?

Det är ett vedertaget uttryck iaf här på buke- det skrivs så om hästar som står på box dygnet runt-även om de rids , skrittas för hand, löshoppas eller går i skrittmaskin.
 
Sv: 93.975%

Det som i Totilas fall här i tråden kritiseras som sänkt rygg har mycket att göra med hur hästen är skapt med från första början och även en av orsakerna att t.ex en ganska så ordinär sprätt som Mathias Rath inte klarar av att reda ut hästen ridmässigt.

Av vilken anledning är han en ordinär sprätt?
 
Sv: 93.975%

Det är GP ja och alla tävlar på samma villkor det är absolut sant och har inget med ålder på hästarna att göra.

Det som för mig däremot gör den här klassen och det här världsreskordet ganska pinsamt är att det skiljer mer än 13% mellan ettan och trean i denna WC-kür. Küren är ju som vi alla vet inte öppen för samtliga ryttare utan för de som var bästa i GP-klassen.

Här har vi som på beställning fått en ny rekordhållare som red på hemmaplan framför domare C som även han var britt. Bedömningssport är alltid bedömningssport men denna bedömning får iallafall mig att tappa tilltron på dressyrsporten och dressyrdomeri. Speciellt när det sker på en tävling där klasssens huvudsponsor gjorde ett av sina väldigt sällsynta framträdanden på en tävling.

Det tråkiga är att eftersom jag tycker de gjort bättre prestation i tidigare tävlingar- får jag känslan att världsrekordet är planerat. De har dominerat dressyren så pass länge och tagit många rekordprocent tidigare så alla bara väntade på detta. Måste påverka domarna lite. Man vet att de är bra. Det gör nog att man lägger högre betyg om man är osäker.

Lite planerat håller jag med om att det känns... Men igen- älskar ekipaget!
 
Sv: 93.975%

När Totilas flyttade till Tyskland var det ett långa reportage i flera ridsporttidningar, från anläggningen där han skulle stå hos frau Linsenhoff. Fina bilder på en vadderad box.
Vad gäller utfodringen i Tyskland har jag varit på flera toppställen , att där få se grovfoder som används som skulle körts på gödselstacken i Sverige hör till vanligheten.
Herbert Rehbein kanske är bekant? Gör ett besök där och studera fodringen.
En vecka utan kolikhäst är ovanligt.
 
Sv: 93.975%

Ska man göra ett studiebesök hos honom förstår jag att det är otjänligt.. hur många år har han varit död liksom... ? 15 år? :sneaky:
 
Sv: 93.975%

Ska självfallet vara HR's anläggning som nu drivs av en annan. Grovfoder från hans tid tror jag även tyskarna skulle rata.....
Men men, jag ärvde ett ställe efter en släkting, det hade inte funnits djur där sedan 1997, och i ladan fanns nåt hundratal höbalar....öppnade några och blev förvånad över hur fräscht det såg ut!
 
Sv: 93.975%

Ska självfallet vara HR's anläggning som nu drivs av en annan. Grovfoder från hans tid tror jag även tyskarna skulle rata.....
Men men, jag ärvde ett ställe efter en släkting, det hade inte funnits djur där sedan 1997, och i ladan fanns nåt hundratal höbalar....öppnade några och blev förvånad över hur fräscht det såg ut!
Är det Grunvoldhof du refererar till så drivs och ägs det av den svenska hoppryttaren Matilda Karlsson och hennes tyska partner. Om du inte vet det har du troligen inte heller varit där och kanske borde passa dig för att göra uttalanden som ovan :cautious:
 
Sv: 93.975%

När Totilas flyttade till Tyskland var det ett långa reportage i flera ridsporttidningar, från anläggningen där han skulle stå hos frau Linsenhoff. Fina bilder på en vadderad box.
Vad gäller utfodringen i Tyskland har jag varit på flera toppställen , att där få se grovfoder som används som skulle körts på gödselstacken i Sverige hör till vanligheten.
Herbert Rehbein kanske är bekant? Gör ett besök där och studera fodringen.
En vecka utan kolikhäst är ovanligt.

What? Har varit på ett flertal dressyrstall i Tyskland och överallt har grovfodret haft samma kvalitée som i Sverige och kolikhästar är inte mer vanligt än i Sverige.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den svenska toppduon inleder OS-året med dubbla pallplatser i Amsterdam. Patrik Kittel och Touchdown följde upp tredjeplatsen i...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var hårfina marginaler vid världscupdeltävlingen i dressyr i franska Lyon. Svenske världsfemman var drygt två tiondelar från pallen...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Badtz Maru
·
  • Artikel
Hästnyheter Jessica Almenäs ridolycka har gett henne men för livet. På nya bilder visar hon upp nyckelben och skulderben som sticker ut vid axeln...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp