A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det @kökshäxan påstår är att Trump ska ha garanterat att USA inte skulle ta emot Rocky om han stack från Sverige. Det har hen inte visat några belägg för. Det Trump själv säger att han sagt är att Rocky inte är en flyktrisk och att Trump personligen kan betala hans borgen. Det har inget att göra med att inte släppa in honom i USA.

Det var ungefär det jag menade. Det enda jag kunde spåra till ordet garanti var just den ekonomiska garanti för icke-flykt som borgen utgör i det amerikanska samhället. Det har verkligen inte med att inte släppa in en amerikan i USA att göra, vilket jag personligen tror inte skulle inträffa så länge det inte gäller nån som inte begått terrordåd i fel Guds namn. (jäklar vilket dåligt negations-staplande-meningsbyggande jag lyckades med.)
 
Tänkvärd artikel.
"Ingen anledning till oro
Asap Rocky och hans kamrater har inte anledning till någon större oro. Det är vilket gatuslagsmål som helst. Mer rutinartat än så kan det inte vara ens för en junior domare. Domstolen har beslutat att åtal skall vara väckt senast den 25 juli. Egentligen är det ett dussinmål med mycket stark video- bevisning. Min prognos är att det snabbt kommer vara avklarat. Med en fast hand och en klar blick lär påföljden bli ”light”.""

https://www.gp.se/debatt/sverige-är-extremt-men-asap-rocky-kan-känna-sig-lugn-1.16503137
 
Och så specifikt unga också! :grin:
"Av de närmare 10 000 personer som häktas årligen var 21 frihetsberövade i mer än 361 dagar. Flera har fått fira treårsdagen i häktet. "

Sorry, kunde inte låta bli eftersom det blev felslut i min hjärna vid läsning.
 
ASAP Rocky är vad jag förstår medborgare i USA. Om USA ger en garanti att han inte kan fly dit, att det inte skall beaktas vid en bedömning av flyktrisken får du gärna ge en rättskälla på. Att det är fel är helt självklart och jag tänker inte tjafsa om det här mer.

Då återstår bara resten av världen att fly till. Om vi låtsas att Trump har uttryckt någon garanti och att den skulle vara praktisk möjlig att hålla.
 
Då återstår bara resten av världen att fly till. Om vi låtsas att Trump har uttryckt någon garanti och att den skulle vara praktisk möjlig att hålla.
Jag tolkar det som att betydelsen av vad Trump säger, är att man garanterar att ASAP Rocky inte lämnar Sverige/inte kommer fly från att ta ansvar för rättsliga eventuella följder även om de orden inte sagts explicit. Jag har mycket svårt att tänka mig att ASAP Rocky skulle åka hem till USA och skapa en diplomatisk kris mellan USA och Sverige. Skulle inte tro att ASAP Rocky med all denna uppståndelse skulle ens inbilla sig att det skulle finnas överseende med det ens i USA även om man nu ser fler och fler fuck sweden-tongångar i media.
 
Men det har han inte.
Men det har han inte. Sverige har inget avtal med Trump. Sverige har däremot ett bilateralt utlämningsavtal med USA, vilket nämnts (av dig?) tidigare i tråden och jag kollade upp lite om det. Det avtalet kan för det första bara användas om Rocky faktiskt befinner sig i USA (är han någon annanstans så gäller ju andra avtal). För det andra är jag tveksam till om man överhuvudtaget skulle kunna begära honom utlämnad från USA för den här typen av brottslighet, eftersom artikel 2 i Tilläggskonvention till utlämningskonventionen den 24 oktober 1961 (SÖ 1963: 17) med Amerikas förenta stater. Stockholm den 14 mars 1983 säger följande:

1. Ett brott skall vara ett utlämningsbart brott endast om det enligt båda de avtalsslutande staternas lagar är belagt med frihetsstraff under en tid av minst två år. När framställningen om utlämning avser en person som har befunnits skyldig till och dömts för brott, skall emellertid utlämning beviljas endast om strafftidens längd eller den sammanlagda strafftid som återstår att avtjäna uppgår till minst sex månader.

Straffet för misshandel av normalgraden är fängelse i max två år. Skulle han dömas tror jag inte heller att det skulle nå upp till ett straffvärde om sex månader (i vart fall skulle han nog inte ha sex månader kvar av frihetsberövande).

Så det där är avtalet som USA, och därmed även Trump, är bunden av. Han kan inte, eller bör åtminstone inte, ha rätt att bara trampa över diplomatiskt framtagna avtal som sträcker sig ett halvt sekel tillbaka i tiden.

(Nota bene att jag inte kommit i kontakt med andra utlämningsärenden än de som är inom EU (vilka är nog så krångliga och jag tror inte de bilaterala avtalen är enklare att navigera), så om jag är helt ute och cyklar får gärna någon juristkollega där ute rätta mig.)
Du blandar bort korten, jag har inte diskuterat utlämningsavtalet vi har med USA. Diskussionen har inte heller i första hand handlat om vilka möjligheter Trump som president för USA har att ge löften om att ASAP inte är en flyktrisk. Frågan det handlat vad rätten skall ta hänsyn till vid bedömningen av flyktrisken. Att de faktorer som har betydelse för den konkreta flyktrisken skall beaktas är en självklarhet oavsett om det är något från "tredje part".

Exakt vilka befogenheter Trump som president har är inte mitt område men att USA:s president och regering inte har någon som helst möjlighet att genom ett formellt eller informellt avtal lämna någon form av garanti som har betydelse för flyktrisken krävs det betydligt mer än anonyma foruminlägg för mig att tro på.
 
Du blandar bort korten, jag har inte diskuterat utlämningsavtalet vi har med USA. Diskussionen har inte heller i första hand handlat om vilka möjligheter Trump som president för USA har att ge löften om att ASAP inte är en flyktrisk. Frågan det handlat vad rätten skall ta hänsyn till vid bedömningen av flyktrisken. Att de faktorer som har betydelse för den konkreta flyktrisken skall beaktas är en självklarhet oavsett om det är något från "tredje part".

Exakt vilka befogenheter Trump som president har är inte mitt område men att USA:s president och regering inte har någon som helst möjlighet att genom ett formellt eller informellt avtal lämna någon form av garanti som har betydelse för flyktrisken krävs det betydligt mer än anonyma foruminlägg för mig att tro på.
Men varför skulle det spela in att Trump säger något alls? På vilket sätt skulle den ”garantin” fungera?
Jag förstår inte.
 
Ibland känner jag att juristprogrammet måste vara den mest bortkastade utbildning som finns, med tanke på hur tvärsäkra så många icke-jurister är på hur saker "är" eller åtminstone "bör/ska vara". Jag orkar därför egentligen inte ge mig in i den här debatten, men det gläder mig att finna hänvisningar till gällande rätt.
Syftar du på mina inlägg kan du gott adressera det direkt till mig, jag tycker det är ett fult och fegt påhopp. Dessutom råkar jag faktiskt ha en jur kand även om jag inte kallar mig för jurist. Inte för att det behövs för de felaktigheter som trumfats ut i tråden är på en nivå att en lekman bör kunna inse orimligheten i dem.
 
Syftar du på mina inlägg kan du gott adressera det direkt till mig, jag tycker det är ett fult och fegt påhopp. Dessutom råkar jag faktiskt ha en jur kand även om jag inte kallar mig för jurist. Inte för att det behövs för de felaktigheter som trumfats ut i tråden är på en nivå att en lekman bör kunna inse orimligheten i dem.

Varför tvivlar jag på sanningshalten i ditt inlägg?

Dina orimligheter ser ju flera lekmän igenom i tråden. Samt jurister.
 
Du blandar bort korten, jag har inte diskuterat utlämningsavtalet vi har med USA. Diskussionen har inte heller i första hand handlat om vilka möjligheter Trump som president för USA har att ge löften om att ASAP inte är en flyktrisk. Frågan det handlat vad rätten skall ta hänsyn till vid bedömningen av flyktrisken. Att de faktorer som har betydelse för den konkreta flyktrisken skall beaktas är en självklarhet oavsett om det är något från "tredje part".

Exakt vilka befogenheter Trump som president har är inte mitt område men att USA:s president och regering inte har någon som helst möjlighet att genom ett formellt eller informellt avtal lämna någon form av garanti som har betydelse för flyktrisken krävs det betydligt mer än anonyma foruminlägg för mig att tro på.

Att diskutera löften från USAs president utan att beröra till vilka möjligheter denne har att hålla dem och vilka möjligheter svenska lagar och utlämningsavtal ger verkar inte meningsfullt.
 
Syftar du på mina inlägg kan du gott adressera det direkt till mig, jag tycker det är ett fult och fegt påhopp. Dessutom råkar jag faktiskt ha en jur kand även om jag inte kallar mig för jurist. Inte för att det behövs för de felaktigheter som trumfats ut i tråden är på en nivå att en lekman bör kunna inse orimligheten i dem.
Och ändå kan du inte, när en av trådens jurister ber dig, prestera en rättskälla till stöd för dina påståenden.
 
Exakt vilka befogenheter Trump som president har är inte mitt område men att USA:s president och regering inte har någon som helst möjlighet att genom ett formellt eller informellt avtal lämna någon form av garanti som har betydelse för flyktrisken krävs det betydligt mer än anonyma foruminlägg för mig att tro på.
@Tassetass är jurist. Hon ljuger inte om att hon varit med och häktat folk. Inte heller svamlar hon ihop det hon citerar ur utlämningskonventionen. Det är nog bara du här som inte ser att hon vet vad hon pratar om.
 
En sak jag undrar: vad jag tror kan spela in i USAs engagemang i det här är uppgifterna i början om att mat och vatten i häktet var otjänliga, eller hur det nu var.

Varifrån kom de uppgifterna? Jag undvek den här storyn i början så jag har missat det.
 
Nu har Trump även pratat med Kanye West om hur de ska få hem Asap.
Jag orkar inte med den gubben 😂
4A228268-1145-42E1-90D1-BCFE9AC324C1.jpeg

:D
 
En sak jag undrar: vad jag tror kan spela in i USAs engagemang i det här är uppgifterna i början om att mat och vatten i häktet var otjänliga, eller hur det nu var.

Varifrån kom de uppgifterna? Jag undvek den här storyn i början så jag har missat det.
Jag tror väl mest att det är baserat på ASAP Rockys uppgifter från första dagen/arna i polisarresten där avföring, spyor och allsköns alkoholdoft sitter på och i väggarna. Blev han inte gripen mitt i natten efter en konsert?

Jag kan nog tycka det är lite småroligt att det blev så stort, då sverige, eller skandinavien för den delen ALLTID haft ett rykte om att ha ett anstaltsresorts-rykte i andra länder - även här hos oss själva till och med. Uppgifter om att Breivik sitter i en lyxlägenhet osv. Facebookmemes om att "fångarna i våra fängelser äter bättre mat än vad våra gamlingar gör" tex. Jag kan för övrigt förstå om ASAP Rocky anser maten han serveras är ehm...inte den bästa då den är l å n g t ifrån vad han normalt ter eller troligtvis någonsin ätit. Maten är annorlunda helt enkelt och för en person som ASAP ,troligtvis mest smaklös och fadd.

Det är STOR omsättning i våra svenska polisarrester/häkten. Där ASAP Rocky befinner sig idag har han drägliga förhållanden och jag tror att han även sagt så själv genom sin advokat. Mn det där med otjänligt vatten och avföring på väggarna fastnade nog i ffa media som kablar ut det med versaler, även eller kanske ska jag säga i synnerhet de svenska medierna som klappar sig själva på axlarna och stänker ner kallingarna när de blir citerade av amerikansk media.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp