ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

W

Witzippa

Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt letande efter "rätt" hingst.

Jag vill ju gärna få en trevlig modell på hästen också och om man får önska mer vore ju trevlig gång ytterligare ett plus...
Inga dressyrgångarter men liksom lite luft och energi i trav och galopp:d

Har funderat fram och tillbaka på följande hingstar:

Contendro I (ger smått??)
Hip Hop (ger delvis smått??)
Fetcher N (vet inte mycket egentligen om denna hingst men borde bli bra mentalt med feliciano)
Cosmeo,
Carmargue,
Heartbeat
Crelido?
Cortus (ger ju bra stl och temperament men känns inte riktigt rätt i af, finns
ju en del avkommor efter honom nu, roligare att ta något lite mer "ovanligt")
Tornesch
Orlando
Cartier? osäker på stl med honom.
Emmerton
Niveau
Spender S? har inte sett så många avkommor...
Ludwigs Champion
Cyrano de Bergerac etc etc etc

Finns ju mängde med fina hingstar utanför sverige också...

..... suck, kommer liksom inte fram till något vettigt.

Någon som tycker att någon av hingstarna jag föreslagit skulle passa med det jag söker?:confused:
Annat tips??
:bump:


Mitt sto har gammal sv hbl stam bakom, bra prestationer (svår hoppn) finns men inte storlek, och temperament är väl lite varierande.;)
mitt sto är snäll och cool, mamman va rätt het, dock snäll, så jag vill inte komma upp i för mycket blod på denna avkomma men samtidigt vill jag ju inte ta en "gammal" eller väl använd "svensk" hingst som "alla" redan använt även jag sjäklv ;)(typ Quite Easy, Cardento) då det känns lite tråkigt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, blev lite svamligt:o

Vore MYCKET tacksam för råd!:bump:
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Cagancho ger fantastiskt fina avkommor!!

se penarpsgardens hemsida tex.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Har funderat fram och tillbaka på följande hingstar:

Contendro I (ger smått??)
Hip Hop (ger delvis smått??)
Fetcher N (vet inte mycket egentligen om denna hingst men borde bli bra mentalt med feliciano)
Cosmeo,
Carmargue,
Heartbeat
Crelido?
Cortus (ger ju bra stl och temperament men känns inte riktigt rätt i af, finns
ju en del avkommor efter honom nu, roligare att ta något lite mer "ovanligt")
Tornesch
Orlando
Cartier? osäker på stl med honom.
Emmerton
Niveau
Spender S? har inte sett så många avkommor...
Ludwigs Champion
Cyrano de Bergerac etc etc etc

Det var inte lite hingstar du tittat på ;)

Contendro I är ju en jätte fin hingst och de avkommorna jag har sett har varit riktigt fina, dock har de varierat rätt mycket i storlek. Stuteriet hade tre Contendro avkommor med samma mamma och de va väldigt olika storleksmässigt. Den yngsta är riktigt fin och är sparad som hingstämne.

Cosmeo, Carmargue och Hearbaet faller mig i smaken framför allt Heartbeat. Mitt gamla tävlingsto fick ett jätte fint hingstföl med Heartbeta förra året. Snygg med fina gångarter och han var störst i den årgången.

Tornesch gillar jag med och den avkomman vi hade på Stuteriet hoppa verkligen super fint, rörde sig bra men var väl medelstor. Vet inte hur Tornesch lämnar i storlek, men han har fått många fina avkommor.

De Orlando avkommorna jag har sett har alla varit stora och den avkomman stuteriet har förr upp är nu tre år och nästan 1.80 men hon hoppar hus. (Mammans andra avkommor runt 1.60-165)

Med Cartier fick Stuteriet också en hingst förra året med mamman eQuite Easy, väldigt trevlig och världensgoaste men rätt liten. Kort hals, har sett några Cartier avkommor med korta halsar men vet inte om det är han som nedärver det eller om det är mammorna. Denna mamman hade i allafall kort hals.

Har sett många fina Spender och Emmorton avkommor också.

Har din häst haft föl innan? Tänkte bara på att vissa av hingstarna står ju på fryst.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Furioso:

Ja, Cagancho är helt ok faktiskt, tycker dock att de avkommor jag sett haft tämligen dålig galopp faktiskt, men har sett så pass lite av avkommor generellt efter honom så
det går inte att avgöra på bara några stycken å andra sidan...:)
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Det var inte lite hingstar du tittat på ;)

Contendro I är ju en jätte fin hingst och de avkommorna jag har sett har varit riktigt fina, dock har de varierat rätt mycket i storlek. Stuteriet hade tre Contendro avkommor med samma mamma och de va väldigt olika storleksmässigt. Den yngsta är riktigt fin och är sparad som hingstämne.

Cosmeo, Carmargue och Hearbaet faller mig i smaken framför allt Heartbeat. Mitt gamla tävlingsto fick ett jätte fint hingstföl med Heartbeta förra året. Snygg med fina gångarter och han var störst i den årgången.

Tornesch gillar jag med och den avkomman vi hade på Stuteriet hoppa verkligen super fint, rörde sig bra men var väl medelstor. Vet inte hur Tornesch lämnar i storlek, men han har fått många fina avkommor.

De Orlando avkommorna jag har sett har alla varit stora och den avkomman stuteriet har förr upp är nu tre år och nästan 1.80 men hon hoppar hus. (Mammans andra avkommor runt 1.60-165)

Med Cartier fick Stuteriet också en hingst förra året med mamman eQuite Easy, väldigt trevlig och världensgoaste men rätt liten. Kort hals, har sett några Cartier avkommor med korta halsar men vet inte om det är han som nedärver det eller om det är mammorna. Denna mamman hade i allafall kort hals.

Har sett många fina Spender och Emmorton avkommor också.

Har din häst haft föl innan? Tänkte bara på att vissa av hingstarna står ju på fryst.

Hej, mitt sto har inte haft föl tidigare, hon seminerades med cartier förra året (dock väldigt sent pga skada hon fick på sommaren) tog sig men fick tvillingfoster - två i samma fostersäck så det var bara att ta bort dem:( men cartier känner jag nog går bort från min lista i år, mitt sto har något kort hals och jag vill helst inte ha en ännu kortare hals..:rofl:

Egentligen känner jag mest för contendro:love:, har kollat runt en hel del angående den hingsten och den verkar ju ge ett väldigt bra temperament men däremot är det mycket tveksamt med storleken, de som tar in honom i Sverige rekommenderar lite större ston (170) till honom.
Han är rätt dyr också men finns tillgänglig på TAI i alla fall.
Han nedärver visst sina fina rörelser också, synd med storleken bara...
Man undrar ju hur litet det blir, under 160 eller kan man tänka sig 165 tro?
Mitt sto är 163-64 cm.

Fryst känns ju osäkert att ta men jag skulle nog chansa om jag hittade "rätt" hingst. Jag avlar bara för min egen räkning och ska behålla avkomman:love:

Heartbeat och Orlando är nog bra kandidater som du säger, Orlando är det väl fryst på men inte Heartbeat eller?

Ja, herregud, det är samma eviga funderingar varje år, kan det inte bara dyka upp en 100% hingst som har "allt" så skulle man slippa våndas över detta i flera månader....;):D

Tack för dina åsikter i af, känns som att jag inte är inne på helt fel spår då med min lååååånga hingstlista... hi hi:laugh:
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag hade nog inte vägat chansa på Contendro om du vill ha en stor avkomma. Stoet som betäcktes med Contendro var 1.68 och hennes treåring är inte över 1.60 men blir säkert 1.60 kanske lite mer.

Jag hade tittat närmare på Heartbeat, Orlando eller Emmerton.
Emmertons avkommor har ju gått väldigt bra i årgångschampionaten mm

Här är mitt gamla tävlingstos avkomma e. Heartbeat, några dagar gammal. Har tyvärr ingen bättre bild. Mamman bara 1.61 men denna hingsten blir stor.

20153944.jpg
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag hade nog inte vägat chansa på Contendro om du vill ha en stor avkomma. Stoet som betäcktes med Contendro var 1.68 och hennes treåring är inte över 1.60 men blir säkert 1.60 kanske lite mer.

Jag hade tittat närmare på Heartbeat, Orlando eller Emmerton.
Emmertons avkommor har ju gått väldigt bra i årgångschampionaten mm

Här är mitt gamla tävlingstos avkomma e. Heartbeat, några dagar gammal. Har tyvärr ingen bättre bild. Mamman bara 1.61 men denna hingsten blir stor.

20153944.jpg

Mmm... du kanske har rätt, synd på en så fin hingst.
Det är nästan så man kan tänka sig att ta en sådan hingst ändå, jag satsar ändå inte på svår hoppning, det räcker om den kan gå 1.40:angel:
Nä, skämt åsido så får jag undersöka vidare.

Har ett annat sto på 1.70 som är lite mer rejäl i typen, contendro skulle vara perfekt för henne men hon ska inte betäckas ännu på några år...:grin:

Den såg fin ut fölungen:)
Om man bortser från heartbeat (som man liksom "vet" är ett bra val)
Vad tycker du om cajus andra hingstar då?
Är själv lite mer inne på carmargue än cosmeo.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Puttar lite... någon mer som kan ha något tips tro??

Kom gärna med synpunkter om ni tycker att "nej, den hingsten ska du INTE ta för att....."
..så kan man ju i alla fall ta bort några från listan ;)
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Putt putt.... ingen som har något mer tips? :)

Någon som tror på/använt Crelido?
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag har sett ett par hästar e Crelido. De har varit snygga och rört sig bra. Men ingen har varit över 165cm.

Om du vågar dig på fryst tipsar jag om Emmerton, han har verkligen haft fina resultat på de avkommor han fick här i Sverige på få säsonger. Men eftersom det är första fölet är väl färskt att föredra och vi har ju en fin Contenderson i Sverige Careful. Vi har en jättefin ettåring i stallet efter honom och hon är stooor! Stallägarna kommer troligen också att använda Careful till sitt lilla QE-sto.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag vet en häst som är med i hoppgruppen efter oss e Crelido ue Lucky Light. Mycket snygg häst som hoppar och rör sig bra!
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag har sett ett par hästar e Crelido. De har varit snygga och rört sig bra. Men ingen har varit över 165cm.

Om du vågar dig på fryst tipsar jag om Emmerton, han har verkligen haft fina resultat på de avkommor han fick här i Sverige på få säsonger. Men eftersom det är första fölet är väl färskt att föredra och vi har ju en fin Contenderson i Sverige Careful. Vi har en jättefin ettåring i stallet efter honom och hon är stooor! Stallägarna kommer troligen också att använda Careful till sitt lilla QE-sto.

Ok, tack! Har sett att Emmerton är tillbaka, Careful är jag inte jätte förtjust i men inget tvivel om att det är en bra hingst mest min egen smak ;)
Det är ju dock väldigt positivt att han ger bra stl:idea:... mmm... får fundera på detta, contender blod känns ju "safe" att välja..
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag vet en häst som är med i hoppgruppen efter oss e Crelido ue Lucky Light. Mycket snygg häst som hoppar och rör sig bra!

Ja, jag har också sett lite (väldigt lite) avkommor till honom men de verkar bli väldigt fina i modell och han nedärver väl rätt bra gång också, de som tar in honom i sverige påstår att han ska ge bra stl också:)
Verkar vara en trevlig hingst.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Min syster har fött upp en avkomma till Crelido, av 6 avkommor till stoet är den e: Crelido störst, 167 cm som 3-åring. Stoet är 163. Det finns flera trådar om Crelido om du använder sökfunktionen här på forumet. Crelido blev Elitpremierad i Danmark 2008 och ligger mycket bra till både som hopp- och gångartsförärvare. Är återigen ute på tävlingsbanorna med norske landslagsryttaren Stein Endresen och de vann en klass i Herning idag före bla Sören Knudsen på Heartbeat.

Klipp från Ridehesten
"Stein forelskede sig også i den 13-årige avlshingst Crelido DVH 752 (449 registrerede afkom i Danmark), som han betegner som en hingst med en kæmpestor uudnyttet kapacitet. Stein har allerede haft Crelido med ude på de internationale konkurrencebaner og ekvipagen klarede sig godt i Schweiz."..

Hälsningar Monika
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

hur stort är ditt sto?
Jag går emot vågen här lite, vi har ett sto som är 163 cm, har väldigt hög manke så hon är mer som 160 i mankhöjd. Hon har en avkomma e: Contendro ett sto som mätte 166 cm vid treårstest så inte ger han bara småttingar. Ett väldigt fint sto blev det förövrigt.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Casir Ask om du har mod på linjeavel på ett fint sto. Det borde bli 2+3 på Birthe II.
http://blup.se/sv-SE/horses/1474-casir-ask ser ut att ligga bra i blup på mycket..
/U

Ja, han är fin, jag har kollat in honom tidigare samt avkommor, gillar den hingsten väldigt mycket men verkar som om han också ger för liten storlek tyvärr:( så jag har tagit bort honom som tänkbar hingst till mitt sto som jag tror kommer ge smått med tanke på hennes möderne...
annars hade han helt klart varit en kandidat, trots linjeavel;)
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

hur stort är ditt sto?
Jag går emot vågen här lite, vi har ett sto som är 163 cm, har väldigt hög manke så hon är mer som 160 i mankhöjd. Hon har en avkomma e: Contendro ett sto som mätte 166 cm vid treårstest så inte ger han bara småttingar. Ett väldigt fint sto blev det förövrigt.

Det låter ju bra:), har kollat runt lite mer om lite olika avkommor till honom och det är klart att alla är ju inte små, en bekant har använt honom på sitt sto som är 162 tror jag och den hingstungen hon fick ser väldigt stor ut.
Så det kan ju helt klart bli en ok stl även på mitt sto om det slår väl ut.;)
Hon är ca 163-163 cm mitt sto.
För mig är 165 ok men helst 165-170 i storlek vore önskvärt men absolut inte under 160, det känns för litet.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Min syster har fött upp en avkomma till Crelido, av 6 avkommor till stoet är den e: Crelido störst, 167 cm som 3-åring. Stoet är 163. Det finns flera trådar om Crelido om du använder sökfunktionen här på forumet. Crelido blev Elitpremierad i Danmark 2008 och ligger mycket bra till både som hopp- och gångartsförärvare. Är återigen ute på tävlingsbanorna med norske landslagsryttaren Stein Endresen och de vann en klass i Herning idag före bla Sören Knudsen på Heartbeat.

Klipp från Ridehesten
"Stein forelskede sig også i den 13-årige avlshingst Crelido DVH 752 (449 registrerede afkom i Danmark), som han betegner som en hingst med en kæmpestor uudnyttet kapacitet. Stein har allerede haft Crelido med ude på de internationale konkurrencebaner og ekvipagen klarede sig godt i Schweiz."..

Hälsningar Monika

Jodå, har kollat de andra trådarna;)
Mest kul att höra om någon mer kanske funderat på kombinationen Crelido-QE:)
Vet du något generellt om crelido gällande stl på avkommor?
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Ja, han är fin, jag har kollat in honom tidigare samt avkommor, gillar den hingsten väldigt mycket men verkar som om han också ger för liten storlek tyvärr:( så jag har tagit bort honom som tänkbar hingst till mitt sto som jag tror kommer ge smått med tanke på hennes möderne...
annars hade han helt klart varit en kandidat, trots linjeavel;)

Enligt Blup ligger har på +3.8 och det är ganska mycket, jag är osäker på om jag hade vågat lägga det på mitt sto i rädsla för att få en gigant..

Det är ju lite lurigt med genitik eftersom det är så många inblandade ;)
/U
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 117
Senast: pastejja
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 471
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 308
Senast: Marty
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 660
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp