ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Roade mig med att kolla mankhöjden på de Crelidoavkommor som hittills visats på 3-årstest/kvalitet, 9 st ligger mellan 166-172 varav 4 st över 170 flera av mödrarna har minus i mankhöjdsblup, 5 st mellan 161-164 (1x161, 1x162, 2x163, 1x164), och 1 är 159 som 3-åring. På de mellan 159-164 ligger mödrarnas blup för mankhöjd på -1,8--3,0. Vet inte hur vetenskapligt detta är men jag skulle tippa på att han generellt lämnar stora avkommor med tanke på att de flesta brukar växa ytterligare ett par centimeter efter 3 års ålder.

Hälsningar Monika
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Roade mig med att kolla mankhöjden på de Crelidoavkommor som hittills visats på 3-årstest/kvalitet, 9 st ligger mellan 166-172 varav 4 st över 170 flera av mödrarna har minus i mankhöjdsblup, 5 st mellan 161-164 (1x161, 1x162, 2x163, 1x164), och 1 är 159 som 3-åring. På de mellan 159-164 ligger mödrarnas blup för mankhöjd på -1,8--3,0. Vet inte hur vetenskapligt detta är men jag skulle tippa på att han generellt lämnar stora avkommor med tanke på att de flesta brukar växa ytterligare ett par centimeter efter 3 års ålder.

Hälsningar Monika

Tack för infon!!! :)Var hittar man detta, jag är dålig på index koll, det borde man ju kunna se rätt så bra vilka hingstar som ligger på + gällande storlek, man kan ju kolla blupsidan men det finns väl sidor, även på utländska hingstar, där man kan se rätt mycket info?:)
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Man får gå igenom avkommorna en efter en för den hingst man är intresserad av (på ASVH's Blup-sida) för att kunna se vilka som är visade, sedan tittade jag på deras mödrars index för mankhöjd för att se hur de kan tänkas förärva sig. Lite omständigt och tidskrävande är det ... men har man inget bättre för sig sååå ;). Dock har inte Crelido något eget Blup index ännu trots att jag kan få det till 15 visade avkommor (om jag inte räknat fel så klart).

För hingstar som inte ligger inne i vårt Blup-system vet jag däremot inte hur han får reda på hur de lämnar, om man inte hör av sig till respektive hingsthållare då förstås..

Hälsningar Monika
 
Senast ändrad:
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Man får gå igenom avkommorna en efter en för den hingst man är intresserad av (på ASVH's Blup-sida) för att kunna se vilka som är visade, sedan tittade jag på deras mödrars index för mankhöjd för att se hur de kan tänkas förärva sig. Lite omständigt och tidskrävande är det ... men har man inget bättre för sig sååå ;). Dock har inte Crelido något eget Blup index ännu trots att jag kan få det till 15 visade avkommor (om jag inte räknat fel så klart).

För hingstar som inte ligger inne i vårt Blup-system vet jag däremot inte hur han får reda på hur de lämnar, om man inte hör av sig till respektive hingsthållare då förstås..

Hälsningar Monika

Jo blupen går ju alltid att gå igenom men har för mig att det ska finnas andra system med samlad info om hingstarna, någon annan som vet?
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Ja, han är fin, jag har kollat in honom tidigare samt avkommor, gillar den hingsten väldigt mycket men verkar som om han också ger för liten storlek tyvärr:( så jag har tagit bort honom som tänkbar hingst till mitt sto som jag tror kommer ge smått med tanke på hennes möderne...
annars hade han helt klart varit en kandidat, trots linjeavel;)

Förresten, vad har det varit för möderne på de avkommor du har sett som varit små? Det är intressant i diskussionen.
'/U
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Förresten, vad har det varit för möderne på de avkommor du har sett som varit små? Det är intressant i diskussionen.
'/U

Oj, det kommer jag dessvärre inte alls ihåg, det borde man ju lägga på minnet såklart, men jag hade egentligen inte tänkt betäcka något av mina ston på ett par år då de tävlar men så blev min unghäst skadad och det är väl först när det är dags för betäckning som jag börjar analysera hingstar, avkommor, möderne osv, har jag inte planer på att betäcka någon hänger jag med lite halvt bara om vad som händer i avelsvärlden och lägger mest märke till om det är någon speciell avkomma eller hingst som utmärker sig.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

*kl*

Om du är tveksam på Crelido är inte Camaro ett bättre val?

Dokumenterat + på storlek (4.3 vilket är mycket) och bland det bästa BLUP vi har på hoppning av aktiva hingstar. Känns lite som att gå över ån efter vatten när Camaro finns här. Eller passar han inte av annan anledning?
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

*kl*

Om du är tveksam på Crelido är inte Camaro ett bättre val?

Dokumenterat + på storlek (4.3 vilket är mycket) och bland det bästa BLUP vi har på hoppning av aktiva hingstar. Känns lite som att gå över ån efter vatten när Camaro finns här. Eller passar han inte av annan anledning?

Jo, inget fel på honom :), men mitt stos mamma (som jag sålt) fölar i år med camaro och det kommer ev vara intressant för mig att köpa den avkomman så då vill jag ha en annan kombination på mitt sto:)
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

vi har ett hingstföl i stallet efter Heartbeat och klokare och grymmare föl får man nästan leta efter.. Fast han blir inte sor men jag söker efter ungefär densamma och har tittat rätt mycket på Ronaldhino från flyinge, jag tycker han verkar väldigt positiv..
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag skulle vilja veta vad mödernet är på din Quite easy innan jag ger tips;)
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag hade satsat på Emmerton, har sett några riktigt fina avkommor efter honom med både bra hoppning och gångarter, han ligger på 2.3 i BLUP när det gäller mankhöjd.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Tack för fler svar!!

Någon som fått någon uppfattning om flyinge hingsten colmar?
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag hade satsat på Emmerton, har sett några riktigt fina avkommor efter honom med både bra hoppning och gångarter, han ligger på 2.3 i BLUP när det gäller mankhöjd.

Har kollat på emmerton lite oxå, han verkar vara populär, men det är ju fryst och jag tänkte försöka hålla mig till färsk i första hand. :)
även om man nu inte kan låta bli att kika på hingstar som står på fryst oxå....
flera av de jag föreslagit är ju på fryst men har tänkt om lite och kommer antagligen välja en på TAI men
ännu är beslutsvåndan svår.... oj oj oj, det finns alldeles för många val...:confused:
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Jag skulle vilja veta vad mödernet är på din Quite easy innan jag ger tips;)

det är äldre stam på mödernet, bl a cordon bleu, brabant, jarramas finns där, inte det roligaste hingstarna kanske, mamman till mitt sto var bara en så fantastisk hopphäst, placerad alla tävlingar (1.30-1.40), rörde aldrig en bom och en riktig vinnarskalle så jag ville se vad hon kunde nedärva, denna avkomma som jag nu ska betäcka är väldigt fin i typen och rör sig bra och hoppar spänstigt och med bra teknik så får man bara upp stl lite tror jag det kan bli en bra avkomma på detta sto, har sålt en annan avkomma förra året och den går det väldigt bra för, har mycket lätt för sig och en strålande teknik.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

det är äldre stam på mödernet, bl a cordon bleu, brabant, jarramas finns där, inte det roligaste hingstarna kanske, mamman till mitt sto var bara en så fantastisk hopphäst, placerad alla tävlingar (1.30-1.40), rörde aldrig en bom och en riktig vinnarskalle så jag ville se vad hon kunde nedärva, denna avkomma som jag nu ska betäcka är väldigt fin i typen och rör sig bra och hoppar spänstigt och med bra teknik så får man bara upp stl lite tror jag det kan bli en bra avkomma på detta sto, har sålt en annan avkomma förra året och den går det väldigt bra för, har mycket lätt för sig och en strålande teknik.

ja du Cordon blue kan jag ärligt erkänna inte såinsatt i, men brabant vet jag lite om....

Jag skulle satsa på en hingst med superinställning...os å strl....

Niveau hae en trevlig inställning , men ännu har vi inget aning om vad han ger i strl, Caganacho lär ge trevliga avk o själv gillar jag tornesh och de avkommer jag hört om har varit av god storlek.

Annars var min första tanke en hingst med Capitol, cassini el Accord blod...
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

ja du Cordon blue kan jag ärligt erkänna inte såinsatt i, men brabant vet jag lite om....

Jag skulle satsa på en hingst med superinställning...os å strl....

Niveau hae en trevlig inställning , men ännu har vi inget aning om vad han ger i strl, Caganacho lär ge trevliga avk o själv gillar jag tornesh och de avkommer jag hört om har varit av god storlek.

Annars var min första tanke en hingst med Capitol, cassini el Accord blod...

Gillar också Tornesch faktiskt:), tror du han kan ge stl? Lux ger väl bra stl men Libero H har jag för mig ger lite mindre, eller?

Capitol hingstar vet jag ju några men du får gärna tipsa, har du förslag på hingstar med Accord och Cassini blod också?

Niveau tycker jag också är trevlig, cagancho är jag lite tveksam till, har sett för lite avkommor. Men han kan nog ge stl och bra temperament kan jag tänka mig.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Min Tornesch uppfödning, ur hans första årgång landade på drygt 167cm, med mor som var över 170cm och har fått avkommor tidigare som varit större.
Så jag tror inte han ser så stort men inte så litet heller.
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Min Tornesch uppfödning, ur hans första årgång landade på drygt 167cm, med mor som var över 170cm och har fått avkommor tidigare som varit större.
Så jag tror inte han ser så stort men inte så litet heller.

Hm... ja, du har nog rätt, men det är nog snarare år det mindre hållet känns det som, Libero H har väl gett lite smått...
Alltid bra med ett större sto, åtminstone 165+ då känns det som om valmöjligheterna är helt annorlunda...
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Är inte helt insatt i avel o hingstar..
Haft ett kanon sto e. Last liberty, fantastiskt bra psyke och kanon gångarter! Är 8 i år o tränaren tror hon kommer gå riktigt långt (140-150hoppningar). Alla de avkommor jag sett efter honom har varit riktigt fina och trevliga..
Han är ju iofs mörk :) Men det är en hingst jag skulle rek.!
 
Sv: ÅÅhhh va svårt det är med hopp-hingstval...hjälp!

Är inte helt insatt i avel o hingstar..
Haft ett kanon sto e. Last liberty, fantastiskt bra psyke och kanon gångarter! Är 8 i år o tränaren tror hon kommer gå riktigt långt (140-150hoppningar). Alla de avkommor jag sett efter honom har varit riktigt fina och trevliga..
Han är ju iofs mörk :) Men det är en hingst jag skulle rek.!

Ja, han har fin galopp också:d stort plus med levande föl avgift också.
Ska kanske titta lite närmare på denna hingst, vet du något om vad han gett för storlek? Hur hög är din häst och hur hög var hennes mamma?

Mörk?? Förstod inte riktigt detta, menar du färgen, eller....?:o
Färgen spelar ingen roll för min del:), skulle väl möjligtvis vara så att jag inte vill ha en skimmel om jag får välja:angel: men skulle inte välja bort en bra hingst även om den var skimmel;):D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 117
Senast: pastejja
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 471
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 308
Senast: Marty
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 660
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp