Abortmotståndare - jag?

Sv: Abortmotståndare - jag?

KL

Det är inte så enkelt att adoptera bort ett barn som är fött i Sverige. Är pappan till barnet känd har han rätt att stoppa en adoption oavsett om han är vårdnadshavare eller inte. Han är däremot inte tvingad att ta hand om barnet praktiskt.

Det finns barn i Sverige som deras mamma vill adoptera bort men inte deras pappa. Dessa barn bor i familjehem och har instabil situation. Beslutet om familjehemsplacering ska omprövas var sjätte månad, familjehemmet kan säga upp placeringen om de vill, barnet har inte samma stabila juridiska situation som ett adopterat barn.

Det är ju bara så himla obegripligt hur en sådan förälder resonerar; som inte vill ta hand barnet, men vägrar adoptera bort det. Jag funderar varför... är det för att jävlas med den andra föräldern? Är det för att de kanske TROR att de någon gång kanske eventuellt vill ta hand om sitt barn?
Är det för att de vill kunna kalla sig pappa/mamma juridiskt och hälsa på barnet när/om andan faller på?
(ja, retoriska frågor förstås; jag inser att du inte kan svara på dem).
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Menar du att gällande lagstiftning inte är huggen i sten?

Känner du till om det pågår utredningar om att förändra lagstiftningen? Man kan tro det av ditt inlägg.

Nu missförstod du mig tror jag. Tanken är ju att man utgår från barnens rätt till sina föräldrar. Men ibland blir det lite fel i praktiken och det blir snarare förälderns rätt till sina barn som styr.

Inga lagar (inte ens grundlagarna) är oföränderlig om det visar sig att dess syfte inte fungerar riktigt som det skall.

Är det tex verkligen i barnens bästa intresse att inte få bli adopterat av den familj som haft det sen tidig ålder i flera år bara för att en förälder inte går med på adoption trots att denna föräldern inte vill ha barnet själv?

Lagar ändras och justeras hela tiden.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Med tanke på att 80-90% av aborterna utförs innan vecka 10 så har jag svårt att tänka mig att det plötsligt skulle explodera en svart marknad för illegala aborter efter vecka 12.

Vad är då problemet med den lagstiftning vi har?
Det finns rimligen ganska starka skäl om man begär abort vid vecka 18.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men fosterdiagnostik utförs mycket ofta efter vecka 12. Och Downs är ju inte direkt "svåra fosterskador"?

Ja men det finns en ny metod som bara är några år borta. Den har redan provats i Sverige med mycket gott resultat.

Det är då att fostrets gener "smittar" mammans blod och genom ett vanligt blodprov kan man redan i vecka 5-6 se om barnet har DS eller inte (gäller även andra stora genetiska fel).

Ju senare aborter är ju mer risker finns det och det är även jobbigare för mamman. Det kräver större resurser från både personal och utrustning. I slutänden är det även krasst en kostnadsfråga.

En tidig abort kan man många gånger göra hemma själv (om man vill) en sen abort måste man göra på sjukhus. Tror de flesta sjukhus vill att man gör det hos dom efter vecka 10 (men jag är osäker på den exakta tidsgränsen där, kanske någon annan som vet mer säkert).
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

En tidig abort kan man många gånger göra hemma själv (om man vill) en sen abort måste man göra på sjukhus. Tror de flesta sjukhus vill att man gör det hos dom efter vecka 10 (men jag är osäker på den exakta tidsgränsen där, kanske någon annan som vet mer säkert).

Självklart är det säkert bättre för alla parter om aborten utförs så tidigt som möjligt. Men i vecka 5-6 är det många kvinnor som inte ens vet om att de är gravida. Än mindre har fattat ett beslut om hur de vill göra med barnet, eller hur de vill göra om barnet visar sig ha en sjukdom.

Vi lever inte i en perfekt värld.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Självklart är det säkert bättre för alla parter om aborten utförs så tidigt som möjligt. Men i vecka 5-6 är det många kvinnor som inte ens vet om att de är gravida. Än mindre har fattat ett beslut om hur de vill göra med barnet, eller hur de vill göra om barnet visar sig ha en sjukdom.

Vi lever inte i en perfekt värld.

Men jag pratar inte om vecka 5-6. Jag pratar om upp till vecka 12. Detta verkar ju inte vara några större problem redan idag.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Därför att det trots allt görs aborter efter vecka 12. Hur få dom än må vara.

Men jag fattar inte vad problemet är. Jobbigt för kvinnorna, kostsamt för vården - är det argumentet för en lagändring?
för att det för kvinnornas egen skull är bättre om de blir mammor till ett barn de inte vill eller kan ta hand om?
Jag går tusen gånger hellre igenom en sen abort och alla de plågor det innebär för både mig och barn än att jag blir mamma på livstid till ett barn jag kommer att kunna älska eller ta hand om.

och ja, vi kan rädda fler och fler mycket för tidigt födda barn, men det är inte heller utan att vara förenat med stora vårdkostnader för samhället och fysiskt lidande för barnen. De får ofta sjukdomar och skador.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men jag pratar inte om vecka 5-6. Jag pratar om upp till vecka 12. Detta verkar ju inte vara några större problem redan idag.

Ja, men det är ändå bara (i bästa fall) sex veckor för att fatta mycket stora beslut. För de kvinnor som behöver mer tid är det humant om den finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men jag fattar inte vad problemet är. Jobbigt för kvinnorna, kostsamt för vården - är det argumentet för en lagändring?
för att det för kvinnornas egen skull är bättre om de blir mammor till ett barn de inte vill eller kan ta hand om?
Jag går tusen gånger hellre igenom en sen abort och alla de plågor det innebär för både mig och barn än att jag blir mamma på livstid till ett barn jag kommer att kunna älska eller ta hand om.

och ja, vi kan rädda fler och fler mycket för tidigt födda barn, men det är inte heller utan att vara förenat med stora vårdkostnader för samhället och fysiskt lidande för barnen. De får ofta sjukdomar och skador.

Att barnen får stora problem är inte sant. De flesta klarar sig utan fysiska och psykiska men. Några får lättare handikapp. Självklart finns det även sådana som får stora problem men det får även normalfödda barn också. Generellt verkar det dock som om flickor klarar av en för tidig födsel bättre än pojkar.

Tja någonstans går gränsen för när det är okej med abort. För mig går det vid 12 veckor om det inte är något särskilda omständigheter.

Sen finns ju alltid möjligheten att adoptera bort barnet.

Kl

Men om man spånar lite vilt nu så gör ju läkarvetenskapen fantastiska framsteg. Idag kan man klona djur detta var bara för inte så länge sedan bara något som existerade i böcker.

Kanske kommer man på hur man gör en artificiell livmoder. Detta är egentligen det enda sättet att verkligen låta kvinnan bestämma helt över sin egna kropp. Skall man verkligen hårdra det så kan kvinnan som det är idag bara bestämma över sin egna kropp till en viss tidsgräns som styrs av lagen. Skall kvinnan ha full bestämmanderätt över sin kropp så borde hon när som helst kunna avbryta graviditeten utan några anledningar alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Abortmotståndare - jag?

Det går inte att föra ett resonemang utifrån hur man vill att lagstiftningen ska se ut utan man ska göra det utifrån gällande lagstiftning. Man kan inte slänga ur sig att en situation ska lösas på det sätt som man själv önskar utan att veta hur det fungerar i praktiken.

Mig veterligen är denna lagstiftning inte på väg att ändras, och det tar många år att ändra en lag. Syftet med mitt inlägg var att visa att det inte är så lätt att adoptera bort ett barn som vissa som skriver i tråden verkar tro.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja, men det är ändå bara (i bästa fall) sex veckor för att fatta mycket stora beslut. För de kvinnor som behöver mer tid är det humant om den finns.

Ja och någonstans måste man även börja ta hänsyn till fostret. Det är också humant. Redan idag klarar de flesta av att göra aborten senast vecka 10. Det är 2 veckor marginal till vecka 12. Sen kan man alltid söka dispens men då måste man ange anledning och inte göra det helt fritt.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Det går inte att föra ett resonemang utifrån hur man vill att lagstiftningen ska se ut utan man ska göra det utifrån gällande lagstiftning. Man kan inte slänga ur sig att en situation ska lösas på det sätt som man själv önskar utan att veta hur det fungerar i praktiken.

Mig veterligen är denna lagstiftning inte på väg att ändras, och det tar många år att ändra en lag. Syftet med mitt inlägg var att visa att det inte är så lätt att adoptera bort ett barn som vissa som skriver i tråden verkar tro.

Men det är ju ingen som sagt att det är lätt. Varifrån får du det ifrån? Det skall inte heller vara enkelt att adoptera bort ett barn men det skall heller inte vara omöjligt. Just lagar om omhändertagande, adoption och liknande är alltid under granskning.

Tom våldtäktslagen synas nu.

Så gott som alla lagar som ändras har en grund i att någon för ett resonemang i att syftet med dom inte blev som det var tänkt. Många lagar måste prövas först för att se om dom fungerar. Det kan ta många år innan man ser om det fungerar/inte fungerar som det var tänkt.

Lagar ändras och tillkommer varje år. Så omöjligt är det inte.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ju senare aborter är ju mer risker finns det och det är även jobbigare för mamman. Det kräver större resurser från både personal och utrustning. I slutänden är det även krasst en kostnadsfråga.
Vill du prata kostnader? Isf ska inga förtidigt födda barn som behöver vård räddas, där har du en stor besparing.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Återigen så fort någon är till 100% beroende av en enda person så måste man även ta hänsyn till denna någon.

Vilket inte är likställt med att någon annan ska vara tvungen att upplåta sin kropp till denne.

Vilken svensk läkare skulle ena veckan göra allt för att rädda ett foster (barn?) som föds i vecka 20 bara för att nästa vecka låta ett foster född i samma vecka bara ligga där och låta det dö? Allt beroende på mammans önskningar. Vi är inte riktigt där än. Än så länge är det som minst 7 dagar marginal. Men vi närmar oss med stormsteg.

Vi kommer inte komma dit av den enkla anledningen att livsdugliga prematurer ska vi försöka rädda.

Eller du kanske tycker vi skall förbjuda alla försök till räddning av barn födda före vecka 24? Undra vad dessa föräldrar skulle tycka om det?

Varför tror du det?

Jag fattar inte riktigt varför det är så svårt att se det moraliska och etiska problematiken med sena aborter?

Jag har inte svårt att se problematiken, jag är mycket väl medveten om den men att aborter i v. 20-21 ligger i en etisk gråzon berättigar inte att vi sänker gränsen för fri abort.

Aborter efter vecka 22 är förbjudna i Sverige. Betyder det att det finns en enormt stor illegal marknad för aborter efter v 22 i Sverige?

Det förekommer att svenskor åker till andra länder och utför abort efter v. 22. Saken är den att efter v. 22 finns även möjligheten att avbryta graviditeten och sedan försöka rädda barnet.

Med tanke på att 80-90% av aborterna utförs innan vecka 10 så har jag svårt att tänka mig att det plötsligt skulle explodera en svart marknad för illegala aborter efter vecka 12.

Det behöver inte explodera. Det vore olyckligt nog om några anser sig vara tvungna att ta till osäkra abortmetoder pga. ett irrationellt abortförbud efter v. 12.

Däremot skulle det sätta lite press på sjukvården. Idag om man ringer för abort när man är i vecka 5 så kan man få vänta 3-4 veckor på en tid. Jag tycker att max en vecka i betänketid innan man får en tid. Vet att detta var värre för några år sedan men att många landsting faktiskt har skärpt till sig där. Men fortfarande kan väntetiden vara för lång.

Det finns betydligt bättre sätt att sätta press på sjukvården.

Det är ju inte frågan om att förbjuda aborter helt utan bara om att sätta nya gränser med hänsyn till hur läkarvetenskapen har utvecklats under de senaste 40 åren.

Men det finns ingen vetenskaplig grund för att sänka gränsen för fri abort till v. 12.

Du är väl medveten om att för 40 år sedan när gränserna sattes fanns knappt UL och 18 veckorsgränsen är satt efter det vetenskapliga uttalandet "Det är då de flesta kvinnor börjar känna rörelser"?

Det är väl femte/sjätte gången du tar upp det. Det spelar öht ingen roll. Lagstiftningen är formulerad så att den fungerar väl även i dagens samhälle.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag har läst lite i tråden om barnmorskan

Nyligen har minst två som i stort sett aldrig skriver på senior börjat skriva om abortfrågan. Samtidigt som det på insändarsidorna dyker upp ungefär samma frågor. Kan vara att någon plötsligen blir engagerad, trots att frågorna diskuterats många gånger tidigare, eller så är det organiserat.

Att det är organiserat, betyder ju lika lite som när SD utsända skriver, att man inte skall eller behöver diskutera ämnet. Men det är likväl viktigt att veta deras dagordning och se hur de vill att diskussionen ska handla om problem som egentligen inte finns.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Nåja, det behöver ju inte betyda att en adoptivförälder som längtat och får barnet av den biologiska mamman blir mindre av en "tiger"förälder.

:meh:

Oj, du fastnade nog lite på detta med tigern?:)
Det är klart att man kan anknyta lika hårt till adoptivbarnet, självklart! Men jag svarade på en fråga som löd om anknytningen startar under graviditeten, vilket den gör för både mamma och barn. Sen att man kan anknyta till någon annan, ja absolut.
Min poäng med detta var bara att jag personligen tycker det är mycket cyniskt att föda fram oönskade barn och sen ge bort dem, som ett ok alternativ till abort. Det är starka band man skapar och den ena parten, dvs barnet, har ju inget att säga till om. Har inte bett om att bli till, har inte bett om att få ges bort från sin mamma.
Sen att sånt måste hända ibland, och att man känner en som det har gått jättebra eller jätteilla för, det är liksom inte sakligt argument i en sån stor fråga som abort är.
Inte heller att vissa människor är lämpliga föräldrar och att andra är bedrövliga. Det är en helt annan diskussion, som inte handlar om valet att få göra en säker abort vid en oönskad graviditet.

Jag tycker det är rätt så förmätet av svenska kvinnor, som är fria och stenrika globalt sett, att sitta och tycka att man borde inskränka aborträtten och istället bära fram oönskade barn, när världen ser ut som den gör.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Varför tycker du att gränsen skulle gå vid 12 veckor?

De flesta borde hinna märka att de är gravida på den tiden.
Vid fosterdiagnostik så har man ju sedan särskilda skäl om man vill göra abort och då så är 16v lämpligt.
Men naturligtvis så måste man avbryta en graviditet även senare om moderns liv är i fara.
Vilket man också kan göra om man säkert vet att fostret inte är livsdugligt, t.ex. saknar lungor.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men fosterdiagnostik utförs mycket ofta efter vecka 12. Och Downs är ju inte direkt "svåra fosterskador"?

Man får ju ha en skala därimellan också.
De flesta som är säkra på att de inte vill ha barnet hinner utan vidare göra abort före V12.
Vid fosterdiagnostik så får man ju en medicinsk indikation till abort.
Den hinner man göra före vecka 16.

Senare aborter behövs inte annat än för mycket svåra fall.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 642
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 447
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp