Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har själv tagit upp den frågan med vården för flera år sedan och också blivit utredd för det. Men psykologen hänvisade alla besvär till autism (som jag inte heller fick diagnos på den gången).

Idag fick jag frågan av arbetsterapeuten angående add för hon såg att det fanns tecken på det. Men ja, vården tycker ju inte att jag har add.

That´s it liksom.
 

Sorry med lamictalen! Du kanske fick den utskriven men aldrig började? Eller så minns jag fel. Sorry!

Även de eventuella farliga biverkningar som kan uppstå kan upphöra när man slutar och behöver inte kräva sjukhusvård.

Men jag ska inte fortsätta på det här spåret, misstänker att prat som detta kan trigga din rädsla ännu mer. ❤️
Det var nog en annan medicin jag aldrig började med.
 
Jag kollade upp de 4 mediciner jag hittade mot add. De är alla olämpliga för mig då jag har depression och självmordstankar. Och skulle det vara så att jag också har andra odiagnostiserade sjukdomar (t.ex. sköldkörtelproblem) så är de också olämpliga

Jag blir nervös bara av att få extraslag på hjärtat.
Jag har både fått höra att ADHD/ADD-medicin ska undvikas vid ångest/depression och tvärtom.
För många med obehandlad ADHD/ADD så leder själva ADHD/ADD-symptomen till ångest/depression. Om man då behandlar ADHD/ADD-symptomen så slipper man den ångest och depression som ADHD/ADD skapat.

Man brukar börja med väldigt låg dos medicin för att gradvis trappa upp. Så ev biverkningar blir då måttliga och brukar klinga av.
Jag hade någon annan typ av ADHD-medicin för ca 10-15 år sedan. När den började gå ur kroppen fick jag huvudvärk. Inte så extrem sådan. Men ändå något man gärna slipper.
Nuvarande medicin har jag som enda biverkning att jag ibland blir muntorr. Jag tar då någon sådan salivstimulerande tuggtablett.
För mig var det innan medicin som jag stod mitt i en orkan och skulle försöka strukturera upp, genomföra saker etc i det. Det tog så mkt energi. Med medicin blev det lugnt och jag såg enklare var jag skulle börja med saker etc. Det var lite som att få på sig glasögon och kunna se på ngt vis.

Om det kan ge dig startmotor, minska trötthet, möjlighet att strukturera upp saker etc så kan du ju få möjlighet att orka leva mer som du vill.
Det är ju ändå en hel del du sagt aldrig kommer gå som du iaf fixat sen.
 
Jag kollade upp de 4 mediciner jag hittade mot add. De är alla olämpliga för mig då jag har depression och självmordstankar. Och skulle det vara så att jag också har andra odiagnostiserade sjukdomar (t.ex. sköldkörtelproblem) så är de också olämpliga

Jag blir nervös bara av att få extraslag på hjärtat.

Elvanse har inte depression som kontraindikation. Om det är ett lämpligt läkemedel eller ej avgör en läkare efter samtal och de kontroller som behövs.
Nu vet jag inte om du har ADD eller om Elvanse skulle fungera för dig i så fall, men jag har uppfattningen att det är ett preparat som väldigt många tycker fungerar bra i jämförelse med andra ADHD-mediciner.
 
Ok, men då är ju problemet ett annat är att biverkningen är potentiellt farlig och kräver sjukhusvård.
Du missförstår. Allt är ett problem. Både att få hjärtklappning och att få en allvarlig biverkning.
I Sverige? Källa?
Titta i närmaste fass.

Elvanse har inte depression som kontraindikation. Om det är ett lämpligt läkemedel eller ej avgör en läkare efter samtal och de kontroller som behövs.
Nu vet jag inte om du har ADD eller om Elvanse skulle fungera för dig i så fall, men jag har uppfattningen att det är ett preparat som väldigt många tycker fungerar bra i jämförelse med andra ADHD-mediciner.
Den har också hjärtklappning som biverkning samt en del biverkningar som kan vara farliga.
 
Idag är det drygt när jag inte ens kommer igång med sådant som egentligen är roligt och meningsfullt och som jag vill göra. Jag har inte ens varit utanför dörren. I stället somnade jag på soffan, så jag kommer få problem med sömnen även i natt. Jag somnade på soffan igår också.
 
Idag är det drygt när jag inte ens kommer igång med sådant som egentligen är roligt och meningsfullt och som jag vill göra. Jag har inte ens varit utanför dörren. I stället somnade jag på soffan, så jag kommer få problem med sömnen även i natt. Jag somnade på soffan igår också.

Du hinner fortfarande gå ut en stund, det är ljust till i alla fall 20. ❤️
 
Jo, jag gjorde det. Den var dyrare än jag räknat med. 449 kronor. Men vad skulle jag göra liksom?
Åh perfekt!
Önskade jag hade en idag när jag lastade hästgödsel i hinkar i stallet o körde hem med (i bil). Sen skulle jag nog behövt en skottkärra för att köra det från bilen till trädgården.
 
Idag är det drygt när jag inte ens kommer igång med sådant som egentligen är roligt och meningsfullt och som jag vill göra. Jag har inte ens varit utanför dörren. I stället somnade jag på soffan, så jag kommer få problem med sömnen även i natt. Jag somnade på soffan igår också.
Vad händer om du tex ställer timer och drar på favoritmusik och bara fuldansar energiskt några minuter?
Ibland kan energi föda energi. Så om du inte har mer mål än att du bara ska dansa loss några minuter kan det ändå ibland leda till att du kommer igång.

Jag kan vissa dagar känna att jag bara vill sooova 5 månader typ IOM så trött. Men vet att jag har en massa måsten. Då kan jag inleda med något som får igång kroppen, nu ska jag tex ner och köra på robothästen. Innan kanske jag tänker att jag ska ner och mocka etc och inte orkar mer. Sen efter så får jag feeling av att jag kickar igång systemen gör en massa mer ändå.

Även om du inte har ADD och inte vill medicinera oavsett så kanske du kan dra nytta av lite av de sätt att hantera saker som man brukar använda på de som har ADD.
 
Titta i närmaste fass.
Står det i fass att biverkningar måste listas för att friskriva tillverkaren från ansvar?
Läkemedelsmarknaden är global.
Om tex. ett amerikanskt bolag missat att informera om en biverkning som orsakar skada så kan svenska patienter stämma bolaget i USA.
Som sagt, det är en källa jag frågar efter, för våra svenska förhållanden.
 
Jag har både fått höra att ADHD/ADD-medicin ska undvikas vid ångest/depression och tvärtom.
För många med obehandlad ADHD/ADD så leder själva ADHD/ADD-symptomen till ångest/depression. Om man då behandlar ADHD/ADD-symptomen så slipper man den ångest och depression som ADHD/ADD skapat.

Man brukar börja med väldigt låg dos medicin för att gradvis trappa upp. Så ev biverkningar blir då måttliga och brukar klinga av.
Jag hade någon annan typ av ADHD-medicin för ca 10-15 år sedan. När den började gå ur kroppen fick jag huvudvärk. Inte så extrem sådan. Men ändå något man gärna slipper.
Nuvarande medicin har jag som enda biverkning att jag ibland blir muntorr. Jag tar då någon sådan salivstimulerande tuggtablett.
För mig var det innan medicin som jag stod mitt i en orkan och skulle försöka strukturera upp, genomföra saker etc i det. Det tog så mkt energi. Med medicin blev det lugnt och jag såg enklare var jag skulle börja med saker etc. Det var lite som att få på sig glasögon och kunna se på ngt vis.

Om det kan ge dig startmotor, minska trötthet, möjlighet att strukturera upp saker etc så kan du ju få möjlighet att orka leva mer som du vill.
Det är ju ändå en hel del du sagt aldrig kommer gå som du iaf fixat sen.

Jag har förvisso ingen ADD- (som min dåvarande läkare förövrigt sade att man tagit bort) eller ADHD-diagnos, däremot autism. Men jag äter Bupropion trots GAD, måste dock kombinera med Lyrica för att hålla ångesten i schack.
 
Nej, men där ser man att listorna med biverkningar är milslånga.

För att må bra och vara frisk kan det faktiskt vara värt den ytterst minimala risken för biverkningar.

Infusionen jag gjorde förra veckan har en hel radda tänkbara biverkningar och av de "vanliga" är influensasymptom.
För mig var det lätt värt att få feber och värk i kroppen några dagar för att kroppen ska hålla bättre och längre.

De mer svåra biverkningarna är supersällsynta, så de förutsätter jag att jag inte drabbas av och skulle jag mot all förmodan drabbas av någon sån, så lår vården lösa det där och då.

Om man inte funkar (fysiskt) som man ska/bör så har man bara två val. 1) söka vård, genomgå utredning, undersökningar och provtagningar eller 2) göra inget.

Alternativ 1 möjlighet att få svar, behandling och på sikt må riktigt bra.
Alternativ 2 acceptera hur livet är och "gilla läget".

Det är väldigt synd att alternativ 1 inte är ett alternativ för dig, för utan att välja det så kommer ingenting att förändras i fråga om den fysiska hälsan/orken.
 
Det var nog en annan medicin jag aldrig började med.
Eh, nja.
Eftersom jag gav dig svar i en annan tråd angående Lamotrigin/ Lamictal, vet jag med ganska stor säkerhet att du blivit erbjuden detta. (Jag äter själv samma medicin och det var anledningen till att jag svarade).
Mina mediciner gör att jag fungerar (riktigt bra faktiskt!). Biverkningar eller inte, alternativet var liksom så mycket värre.
Jag frågar igen: Om alternativet till att låta bli att medicinera är så mycket värre, varför kan du i hela fridens dar inte ge det en chans? Vad är det värsta som kan hända (jo, jag vet, biverkningar och ångest. Du står inte ut. Men det gör du ju inte nu heller).
För mig var det att välja livet eller låta bli.
Och jodå, jag har ADD (numera ADHD), GAD och PTSD. Men i helvete att jag tillät det att ta över mitt liv.

Du kämpar, men stångar dig konstant blodig. Någonstans måste du faktiskt välja en annan väg. För det du gör nu fungerar ju bevisligen inte. Du skriver konstant att du försöker.
Men allvarligt, du traskar i samma hjulspår och förändrar inte ett jota.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 306
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 994
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp