Äga 50-50, viktigt egentligen?

Lejonelle

Trådstartare
Mina föräldrar är båda i 80-årsåldern och som många par i den generationen har de inte båda stått som ägare på hus, bilar mm. Pappa har betalat räkningarna och mamma maten. Nu har de kommit på att det är bäst att båda har tillgång till alla bankkonton mm, om något skulle hända. Det är ju bra. Men när mamma frågade mig VARFÖR båda måste stå som ägare på huset kunde jag inte svara. Det känns jätteviktigt, självklart ju. Men varför?

Spelar det någon roll i verkligheten, när man var gifta när de köpte huset, och båda har bott där i mer än 40 år? Om det osannolika skulle inträffa att de vill skiljas (eller pappa avlider) ingår väl huset i giftorättsgodset i alla fall?

Förr hade det väl betydelse för hur man fördelade ränteavdragen när marginalskatten var högre, men spelar det någon roll idag?
 
Sv: Äga 50-50, viktigt egentligen?

Jag är inte så insatt i hur det fungerar, men mina föräldrar, som är i ungefär samma ålder, grejade med det där under förra året. Pappa har alltid stått som ensam ägare till fastigheten eftersom det är hans föräldrahem (antar jag) men nu skrev han över halva på mamma för att hon skulle ha möjlighet att bestämma själv om han tex skulle bli dement och få en god man eller så. Jag antar att det faktiskt är så på riktigt, annars tror jag aldrig att de hade gjort det :D
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 341
R
Övr. Barn Våren 2010 separerade jag och mitt ex efter tio år ihop. Vår son var då 5 år. Jag har väl alltid varit den som skött "allt" gällande...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 085
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: *tove*
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp