Ägaransvar

H

Heira

Kom att tänka på en grej jag har hört... Om en häst rymmer och sparkar sönder någons bil, och samtidigt skadar sig, är det då ägaren till hästen som betalar bilens skador, eller är det ägaren till bilen som betalar hästens skador? Har för mig att jag har hört något om att det faktiskt är bilägaren som blir skadeståndsskyldig... Någon som vet?
 
Jag läste i länstidningen idag, att hästar räknas som vilt (?) och att bilägare inte kan begära skadestånd (eller vad det nu stod, skummade bara igenom det) om en häst sparkar sönder en bil.
Ingen aning om det är rätt eller fel, någon kanske kan rätta mina upgifter
 
Har också hört nåt liknande (från distrikskonsulenten här).
Alltså om en häst sparkar på en helt lagligt parkerad bil så är det bilens fel, alltså bilägaren betalar bilens skador. Det ska vara någon gammal lag som finns kvar från då hästar var vanligare än bilar i trafiken.
Men jag har för mig att någon här sagt att den lagen har blivit ändrad/borttagen nu...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 432
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 336
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp