Ägaransvar

H

Heira

Kom att tänka på en grej jag har hört... Om en häst rymmer och sparkar sönder någons bil, och samtidigt skadar sig, är det då ägaren till hästen som betalar bilens skador, eller är det ägaren till bilen som betalar hästens skador? Har för mig att jag har hört något om att det faktiskt är bilägaren som blir skadeståndsskyldig... Någon som vet?
 
Jag läste i länstidningen idag, att hästar räknas som vilt (?) och att bilägare inte kan begära skadestånd (eller vad det nu stod, skummade bara igenom det) om en häst sparkar sönder en bil.
Ingen aning om det är rätt eller fel, någon kanske kan rätta mina upgifter
 
Har också hört nåt liknande (från distrikskonsulenten här).
Alltså om en häst sparkar på en helt lagligt parkerad bil så är det bilens fel, alltså bilägaren betalar bilens skador. Det ska vara någon gammal lag som finns kvar från då hästar var vanligare än bilar i trafiken.
Men jag har för mig att någon här sagt att den lagen har blivit ändrad/borttagen nu...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 170
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 532
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 250
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp