Ägare vill inte besikta på klinik vid försäljning.

Det kanske också har att göra med att ombudet inte får betalt i för timmar lagda, utan en procent av köpesumman.

Att lasta och köra 4 mil enkel väg, vänta på klinik etc, kan ju bli en heldag. En obetald heldag.

Det låter inte heller som att hästen varit stadigt igång, och den är inte särskilt gammal. Jag hade letat efter en annan :).
 
Som jag ser det så gör man ju normalt samma moment på en ”vanlig” besiktning oavsett om den sker på hemmaplan eller på klinik. Den stora skillnaden är ju förutsättningarna och att undvika att besiktningsresultatet på något sätt påverkas av dåliga förutsättningar. Jag tycker gårdsbesiktning är ganska meningslöst just eftersom man i de flesta fall har så dåliga förutsättningar. Man måste ju inte röntga bara för att man gör besiktning på klinik liksom.

Enda anledningen i min värld för att göra gårdsbesiktning är om man egentligen struntar i besiktningsresultatet men typ vill ha ett besiktningsunderlag till försäkringsbolag eller liknande.
 
Vi besiktar heller inte äldre ponnyer på klinik. Senaste herren som var 18 år sa vi nej till många som ville besikta på klinik och även velat röntga. Han har regelbundet gått medelsvår, även sista året hos oss och hållit fint, regelbundna vetchecks under säsongerna och var inte dyr för att vara en hopp-ponny (60 och försäkrad under alla år vi haft honom i samma bolag) och det har vi varit öppna med. Vi har inget att dölja, men vill inte heller stå där med en ponny som gör sin uppgift bra men eventuellt har röntgenfynd som uppenbarligen inte har betydelse och blir osäljbar.

Jag tänker liksom ovanstående att det beror helt på vad ni betalar för hästen och vad den är tänkt att användas till och så vidare. Klinikbesiktning på en hyfsat billig häst som ska användas för lättare träning, ev tävling etc tycker jag känns överskattat (vi besiktar dock själva sällan någon häst vi köper då vi oftast köper billigare hästar), däremot om tanken är att rida SM och träna hårt på högre nivå på en dyrare häst, då är det en annan sak. Jag kan dock förstå argumentet med att man vill ha möjligheter att besikta på bra underlag. Vi har både ridhus och välpreparerad grusväg att springa på så det hade inte varit problem för oss, och frågan är ju också vad en veterinär säger om det, de vill ju gärna ha ryggen fri så att säga och vara säkra på att de släpper ifrån sig en fräsch häst (de seriösa åtminstone).
Att se hästen trava och skritta på rakt och böjt spår med vettigt underlag kan jag inte se att någon vettig människa skulle ha problem med - och så här års innebär det att det på många platser är svårt att nöja sig med en gårdsbesiktning. När jag pysslade med hästar ville försäkringsbolagen dessutom oftast se röntgen på islandshästar och fullblod (spatt och KS).

En gammal häst skulle åtminstone jag gärna besiktiga. En 17-åring kan vara redo för Trappaland eller ha något bra decennium kvar. På en äldre häst skulle jag dessutom gärna prata igenom skicket med en veterinär för att se om det fanns något som jag behövde ta höjd för.
 
Att se hästen trava och skritta på rakt och böjt spår med vettigt underlag kan jag inte se att någon vettig människa skulle ha problem med - och så här års innebär det att det på många platser är svårt att nöja sig med en gårdsbesiktning. När jag pysslade med hästar ville försäkringsbolagen dessutom oftast se röntgen på islandshästar och fullblod (spatt och KS).
Jag har haft egna islandshästar sedan 1997, försäkringsbolagen har enbart krävt röntgen om livförsäkringsbeloppet överstiger 100 000 på en A1-försäkring. Och då räcker inte "bara" spattröntgen, utan de kräver exportröntgen (och som jag förstått det gäller det lika för alla hästraser).
 
Att se hästen trava och skritta på rakt och böjt spår med vettigt underlag kan jag inte se att någon vettig människa skulle ha problem med - och så här års innebär det att det på många platser är svårt att nöja sig med en gårdsbesiktning. När jag pysslade med hästar ville försäkringsbolagen dessutom oftast se röntgen på islandshästar och fullblod (spatt och KS).

En gammal häst skulle åtminstone jag gärna besiktiga. En 17-åring kan vara redo för Trappaland eller ha något bra decennium kvar. På en äldre häst skulle jag dessutom gärna prata igenom skicket med en veterinär för att se om det fanns något som jag behövde ta höjd för.
Tja, det är väl upp till varje köpare, liksom att det är upp till varje säljare vem de säljer hästen till ;) Jag har ingen aning om hur mycket ts köper hästen för eller om den är försäkrad, den senaste ponnyn vi köpte, för 100, kunde vi bara ta över försäkringen på utan några ifrågasättande från försäkringsbolaget och då gjorde vi ingen besiktning alls.

Som sagt, personligen skulle vi aldrig ta ledigt en dag och åka in och klinikbesikta när det gäller hästar under 100. Röntgen finns inte på kartan för de pengarna. Om det gör att köpare backar, då är det så, på en BRA ponny som ligger rätt eller till och med billigt i pris går det fortfarande 10 köpare på varje säljare så man kan fortfarande välja vad man vill sälja till inom den sport vi håller på med vilket dock inte är islandshästar i lättare träning, där kan kanske en köpare ställa krav.
 
Jag har haft egna islandshästar sedan 1997, försäkringsbolagen har enbart krävt röntgen om livförsäkringsbeloppet överstiger 100 000 på en A1-försäkring. Och då räcker inte "bara" spattröntgen, utan de kräver exportröntgen (och som jag förstått det gäller det lika för alla hästraser).
Ja, så är det då för ponnyer också. Haft två fullblod dessutom vid tidigare år, de kunde även de fullförsäkras utan röntgen. För under 100 då.
 
Tja, det är väl upp till varje köpare, liksom att det är upp till varje säljare vem de säljer hästen till ;) Jag har ingen aning om hur mycket ts köper hästen för eller om den är försäkrad, den senaste ponnyn vi köpte, för 100, kunde vi bara ta över försäkringen på utan några ifrågasättande från försäkringsbolaget och då gjorde vi ingen besiktning alls.

Som sagt, personligen skulle vi aldrig ta ledigt en dag och åka in och klinikbesikta när det gäller hästar under 100. Röntgen finns inte på kartan för de pengarna. Om det gör att köpare backar, då är det så, på en BRA ponny som ligger rätt eller till och med billigt i pris går det fortfarande 10 köpare på varje säljare så man kan fortfarande välja vad man vill sälja till inom den sport vi håller på med vilket dock inte är islandshästar i lättare träning, där kan kanske en köpare ställa krav.

Fats nu var det ju inte röntgen TS ville till kliniken för. TS ville att hästen skulle besiktas på klinik för att gården den står på inte har nåt bra underlag någonstans. Inget ridhus, ingen asfalt, isiga vägar och grus bara.
 
Tja, det är väl upp till varje köpare, liksom att det är upp till varje säljare vem de säljer hästen till ;) Jag har ingen aning om hur mycket ts köper hästen för eller om den är försäkrad, den senaste ponnyn vi köpte, för 100, kunde vi bara ta över försäkringen på utan några ifrågasättande från försäkringsbolaget och då gjorde vi ingen besiktning alls.

Som sagt, personligen skulle vi aldrig ta ledigt en dag och åka in och klinikbesikta när det gäller hästar under 100. Röntgen finns inte på kartan för de pengarna. Om det gör att köpare backar, då är det så, på en BRA ponny som ligger rätt eller till och med billigt i pris går det fortfarande 10 köpare på varje säljare så man kan fortfarande välja vad man vill sälja till inom den sport vi håller på med vilket dock inte är islandshästar i lättare träning, där kan kanske en köpare ställa krav.
Lite nyfiken på hur många hästar ni säljer per år och hur ni löser det vid tvist om köparen aldrig besiktat varan? Samt om det är företag eller privat?
 
Fats nu var det ju inte röntgen TS ville till kliniken för. TS ville att hästen skulle besiktas på klinik för att gården den står på inte har nåt bra underlag någonstans. Inget ridhus, ingen asfalt, isiga vägar och grus bara.
Du får nog läsa mitt första inlägg igen.
 
Tja, det är väl upp till varje köpare, liksom att det är upp till varje säljare vem de säljer hästen till ;) Jag har ingen aning om hur mycket ts köper hästen för eller om den är försäkrad, den senaste ponnyn vi köpte, för 100, kunde vi bara ta över försäkringen på utan några ifrågasättande från försäkringsbolaget och då gjorde vi ingen besiktning alls.

Som sagt, personligen skulle vi aldrig ta ledigt en dag och åka in och klinikbesikta när det gäller hästar under 100. Röntgen finns inte på kartan för de pengarna. Om det gör att köpare backar, då är det så, på en BRA ponny som ligger rätt eller till och med billigt i pris går det fortfarande 10 köpare på varje säljare så man kan fortfarande välja vad man vill sälja till inom den sport vi håller på med vilket dock inte är islandshästar i lättare träning, där kan kanske en köpare ställa krav.
Hm. Men hur fungerar det med att köparen fullgjort sin undersökningsplikt?

Jag tycker alltid att det varit nervöst att jag får "skylla mig själv", så att säga, om jag inte gjort min del.
 
Lite nyfiken på hur många hästar ni säljer per år och hur ni löser det vid tvist om köparen aldrig besiktat varan? Samt om det är företag eller privat?
Vi både köper och säljer privat. Har faktiskt inte haft problem alls hittills, men vi tycker om ponnyerna, det är ju dotterns kompisar liksom, är noga med vetchecks på våren efter vinterträning och på hösten efter säsong, kan visa upp regelbunden tandvård och kiropraktor, har dem välförsäkrade i försäkringar som kan tas över. Det är heller inga dyra hästar. 100.000 för en tävlingsponny som gått LA- medelsvår senaste året är inga pengar krasst sett, och de vi köpt och sålt har kostat mindre än så, de människor som redan är inne i tävlingssvängen vet väl om det. Vi säljer ofta billigt för att slippa krabba med röntgen och veterinärbesiktingar på klinik och sådana grejer liksom, så därav nekar vi de spekulanterna, de får gärna köpa andra hästar, marknaden är ju full av dem, dock brukar många vara betydligt dyrare än vad vi säljer. Jag hade som sagt aldrig själv veterinärbesiktat på klinik om inte försäkringsbolaget krävt det (det vill säga röntgen för ponnyer över 100) så jag är väl färgad och vill ha liknande köpare som mig själv helt enkelt..

Vi har som sagt aldrig veterinärbesiktat alls, det har ju då inte varit dyra ponnyer dock och de har haft försäkringar att ta över. Och efter att ha jobbat med travhästar och på klinik i många år så har jag sett hur mycket hälta man faktiskt kan böja fram, speciellt på äldre hästar som gjort många lopp. Jag skulle aldrig själv böja en äldre häst bara för böjandets skull.

Det är som sagt jag, och folk får göra som de vill. Men vi har faktiskt aldrig haft problem att hitta köpare som tänker som oss.
Hm. Men hur fungerar det med att köparen fullgjort sin undersökningsplikt?

Jag tycker alltid att det varit nervöst att jag får "skylla mig själv", så att säga, om jag inte gjort min del.
Det är väl som jag skrev upp till köparen? I vårt fall köper vi inte en ponny där vi inte har råd att förlora pengarna. Det är ju också såklart upp till mig som säljare att neka om det är så. Vi har bra möjlighet hemma då vi står på en preparerad anläggning att ha besiktning hemma, det har vi aldrig nekat någon. Klinik däremot släpar vi inte iväg så pass billiga ponnyer som vi säljer till.
 
Vi både köper och säljer privat. Har faktiskt inte haft problem alls hittills, men vi tycker om ponnyerna, det är ju dotterns kompisar liksom, är noga med vetchecks på våren efter vinterträning och på hösten efter säsong, kan visa upp regelbunden tandvård och kiropraktor, har dem välförsäkrade i försäkringar som kan tas över. Det är heller inga dyra hästar. 100.000 för en tävlingsponny som gått LA- medelsvår senaste året är inga pengar krasst sett, och de vi köpt och sålt har kostat mindre än så, de människor som redan är inne i tävlingssvängen vet väl om det. Vi säljer ofta billigt för att slippa krabba med röntgen och veterinärbesiktingar på klinik och sådana grejer liksom, så därav nekar vi de spekulanterna, de får gärna köpa andra hästar, marknaden är ju full av dem, dock brukar många vara betydligt dyrare än vad vi säljer. Jag hade som sagt aldrig själv veterinärbesiktat på klinik om inte försäkringsbolaget krävt det (det vill säga röntgen för ponnyer över 100) så jag är väl färgad och vill ha liknande köpare som mig själv helt enkelt..

Vi har som sagt aldrig veterinärbesiktat alls, det har ju då inte varit dyra ponnyer dock och de har haft försäkringar att ta över. Och efter att ha jobbat med travhästar och på klinik i många år så har jag sett hur mycket hälta man faktiskt kan böja fram, speciellt på äldre hästar som gjort många lopp. Jag skulle aldrig själv böja en äldre häst bara för böjandets skull.

Det är som sagt jag, och folk får göra som de vill. Men vi har faktiskt aldrig haft problem att hitta köpare som tänker som oss.

Det är väl som jag skrev upp till köparen? I vårt fall köper vi inte en ponny där vi inte har råd att förlora pengarna. Det är ju också såklart upp till mig som säljare att neka om det är så. Vi har bra möjlighet hemma då vi står på en preparerad anläggning att ha besiktning hemma, det har vi aldrig nekat någon. Klinik däremot släpar vi inte iväg så pass billiga ponnyer som vi säljer till.
Då är ju det avgörande att det går att göra en fullgod besiktning. Ts hade ju isbana, typ.
 
Då är ju det avgörande att det går att göra en fullgod besiktning. Ts hade ju isbana, typ.
Vilket jag också svarade på i mitt första inlägg. Det var alltså inte det inlägget du med flera andra svarade på. Så vi tar det väl återigen då.
"Jag tänker liksom ovanstående att det beror helt på vad ni betalar för hästen och vad den är tänkt att användas till och så vidare. Klinikbesiktning på en hyfsat billig häst som ska användas för lättare träning, ev tävling etc tycker jag känns överskattat (vi besiktar dock själva sällan någon häst vi köper då vi oftast köper billigare hästar), däremot om tanken är att rida SM och träna hårt på högre nivå på en dyrare häst, då är det en annan sak. Jag kan dock förstå argumentet med att man vill ha möjligheter att besikta på bra underlag. Vi har både ridhus och välpreparerad grusväg att springa på så det hade inte varit problem för oss, och frågan är ju också vad en veterinär säger om det, de vill ju gärna ha ryggen fri så att säga och vara säkra på att de släpper ifrån sig en fräsch häst (de seriösa åtminstone)."
 
För mig spelar nog egentligen inte priset på hästen så stor roll, även om jag köper en billig häst vill jag besikta på nått sätt. Dels eftersom jag inte kan allt om alla hästraser/typer, vad man bör tänka på osv, och därav tycker jag det är skönt att bolla ev frågor med en erfaren veterinär.

Och om jag köper ett djur blir det en del av min familj och en stor investering rent känslomässigt. Jag skulle inte kunna avliva eller sälja en häst bara för den inte fungerar till det jag tänkt använda den till, ex ridning. Därav vill jag ha de bästa förutsättningarna vid köp, sen kan man såklart få skador ändå men det får man ju ta. Precis som när man köper hund ska valpen genomgå en besiktning enligt skk, och då pratar vi normalt inte speciellt stor köpesumma, kanske 15-20k. Jag skulle iaf inte köpa valp utan besiktning just eftersom det blir så oerhört jobbigt om valpen visar sig vara sjuk på nått sätt. Och jag tänker samma med hästar.
 
För mig spelar nog egentligen inte priset på hästen så stor roll, även om jag köper en billig häst vill jag besikta på nått sätt. Dels eftersom jag inte kan allt om alla hästraser/typer, vad man bör tänka på osv, och därav tycker jag det är skönt att bolla ev frågor med en erfaren veterinär.

Och om jag köper ett djur blir det en del av min familj och en stor investering rent känslomässigt. Jag skulle inte kunna avliva eller sälja en häst bara för den inte fungerar till det jag tänkt använda den till, ex ridning. Därav vill jag ha de bästa förutsättningarna vid köp, sen kan man såklart få skador ändå men det får man ju ta. Precis som när man köper hund ska valpen genomgå en besiktning enligt skk, och då pratar vi normalt inte speciellt stor köpesumma, kanske 15-20k. Jag skulle iaf inte köpa valp utan besiktning just eftersom det blir så oerhört jobbigt om valpen visar sig vara sjuk på nått sätt. Och jag tänker samma med hästar.
Ja. Och det är ju upp till dig. Likväl som du kanske inte får köpa alla hästar då om säljaren nekar, oavsett anledning. Som de andra sagt, bättre att köpa en häst man kommer överrens om vad som ska gälla där båda tänker lika, det har funkat bäst för vår del i alla fall både när vi köpt och sålt.

Enda gången vi fått sälja inom kort tid är faktiskt den gången vi gjorde enligt regelboken. Provred och besiktade. Det visade sig att ponnyn inte alls gick att använda till tävling då den inte ville tävla helt enkelt. Den säljaren ljög för oss.
 
För mig spelar nog egentligen inte priset på hästen så stor roll, även om jag köper en billig häst vill jag besikta på nått sätt. Dels eftersom jag inte kan allt om alla hästraser/typer, vad man bör tänka på osv, och därav tycker jag det är skönt att bolla ev frågor med en erfaren veterinär.

Och om jag köper ett djur blir det en del av min familj och en stor investering rent känslomässigt. Jag skulle inte kunna avliva eller sälja en häst bara för den inte fungerar till det jag tänkt använda den till, ex ridning. Därav vill jag ha de bästa förutsättningarna vid köp, sen kan man såklart få skador ändå men det får man ju ta. Precis som när man köper hund ska valpen genomgå en besiktning enligt skk, och då pratar vi normalt inte speciellt stor köpesumma, kanske 15-20k. Jag skulle iaf inte köpa valp utan besiktning just eftersom det blir så oerhört jobbigt om valpen visar sig vara sjuk på nått sätt. Och jag tänker samma med hästar.
Håller med. För mig är det galet att inte besiktiga oavsett pris för en häst är lika dyr att äga oavsett prisklass och oavsett gammal eller ung. Som tur är så är det trots allt väldigt få som säljer utan att vilja besiktiga och veta om huruvida dens häst är fräsch och redo för en ny ägare eller inte.

Många verkar tycka att besiktning inte är lika viktigt heller om hästen är äldre vilket jag inte förstår alls riktigt för då är det väl ännu viktigare med en besiktning så man vet vad man ger sig in i. Då kan man också få råd om hur man behåller hästen fräsch och frisk.
 
Tja, det är väl upp till varje köpare, liksom att det är upp till varje säljare vem de säljer hästen till ;) Jag har ingen aning om hur mycket ts köper hästen för eller om den är försäkrad, den senaste ponnyn vi köpte, för 100, kunde vi bara ta över försäkringen på utan några ifrågasättande från försäkringsbolaget och då gjorde vi ingen besiktning alls.

Som sagt, personligen skulle vi aldrig ta ledigt en dag och åka in och klinikbesikta när det gäller hästar under 100. Röntgen finns inte på kartan för de pengarna. Om det gör att köpare backar, då är det så, på en BRA ponny som ligger rätt eller till och med billigt i pris går det fortfarande 10 köpare på varje säljare så man kan fortfarande välja vad man vill sälja till inom den sport vi håller på med vilket dock inte är islandshästar i lättare träning, där kan kanske en köpare ställa krav.
Jag tycker nog det brukar ta lika lång tid att ha veterinär ut hemma som att köra till klinik. Man vet ändå aldrig om de dyker upp på utsatt tid eller inte så timmarna brukar ändå springa iväg😅
Men jag har nära till klinik.
 
Jag tycker nog det brukar ta lika lång tid att ha veterinär ut hemma som att köra till klinik. Man vet ändå aldrig om de dyker upp på utsatt tid eller inte så timmarna brukar ändå springa iväg😅
Men jag har nära till klinik.
DET är sant. De veterinärer som är här runt brukar dock kunna ringa när de är på väg (vi har två minuter med bil till stallet ;-) )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 218
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 700
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 439
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 799
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Träning och hälsa del 11
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp