Ägaren till avlivade hästar trodde inte på veterinärer

Ägaren till de tre hästar som avlivades i förra veckan litade inte på veterinärens besked att en av hästarna hade fång. Dessutom lät ägaren fånghästen gå på frodigt bete, skriver Södermanlands Nyheter.
 
Jag diskuterar vaccinmotstånd i allmänhet, därav hänvisningen till Folkhälsomyndigheten. Läkemedelsverket är ju dock relevant även när det gäller djur.

Problemet med resonemanget att smittriskerna är små är att det ju bara fungerar om inte för många tänker likadant...
OK.
Ja, visst är det så att flock-immuniteten självklart sjunker om tillräckligt många människor tackar nej till vaccination mot smittsamma sjukdomar (gäller alltså rätt självklart inte häst och stelkramp).

Men nu föregår ju diskussionen utifrån nu rådande omständigheter och med lågt smittotryck i ett samhälle är det svårt att argumentera för att det är en hög smittorisk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 009
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i förra veckan som länsstyrelsen i Kronoberg fick in en orosanmälan om att hästar for illa. Väl på plats konstaterades det att...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 202
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp