Älgflugor i svansroten..

Som parantes så kom hunden hem från älgakten idag. Jag kan meddela att de älgflugor som han hade med sej från älgen 'han' fällde är helt FRUKTANSVÄRT mycket större, tjockare och groteskare än de små krakarna som flyger på hästen i skogen :yuck: dom kan man ju åtminstone mosa ihjäl mellan tummen och pekfingret!
Alltså stackars älgar (och andra värddjur förstås) säger jag bara! :(
 
Ja, jag har plockat några stora på pållan också, brukar lägga dom på stallgolvet och mosa dom med foten (trampa på dom och sen dra foten nedtryckt). Får hoppas kylan kommer snart så de "dör".
 
Som parantes så kom hunden hem från älgakten idag. Jag kan meddela att de älgflugor som han hade med sej från älgen 'han' fällde är helt FRUKTANSVÄRT mycket större, tjockare och groteskare än de små krakarna som flyger på hästen i skogen :yuck: dom kan man ju åtminstone mosa ihjäl mellan tummen och pekfingret!
Alltså stackars älgar (och andra värddjur förstås) säger jag bara! :(
:yuck: Urk, ja stackars djur..................:wtf:
 
:yuck: Urk, ja stackars djur..................:wtf:

KL

Jag använder ridflugtäcke på min när vi ska ut i skogen. Funkar jättebra. Det täcker ju svansroten också. Plus att älgflugorna syns på tyget och lätta att sopa bort och de kan inte krypa in i pälsen. Kan inte rida ut utan täcket, min häst blir galen av älgflugorna, men med täcke går det hur bra som helst. Sparar MYCKET tid, behöver varken tvätta eller kamma.
 
KL

Jag använder ridflugtäcke på min när vi ska ut i skogen. Funkar jättebra. Det täcker ju svansroten också. Plus att älgflugorna syns på tyget och lätta att sopa bort och de kan inte krypa in i pälsen. Kan inte rida ut utan täcket, min häst blir galen av älgflugorna, men med täcke går det hur bra som helst. Sparar MYCKET tid, behöver varken tvätta eller kamma.
Jag har provat det, men tycker inte det hjälper... Dom kryper in inunder i alla fall...:crazy:
 
Ja dom hittar in under täckena, har märkt det när jag haft regntäcke på min och när jag satte på det fanns inga älgloppor men när jag tagit av det har dom suttit där, förvisso inte så många så tror nog täcket lurar några av dom i alla fall. :)
 
Ja dom hittar in under täckena, har märkt det när jag haft regntäcke på min och när jag satte på det fanns inga älgloppor men när jag tagit av det har dom suttit där, förvisso inte så många så tror nog täcket lurar några av dom i alla fall. :)

Vad är det för läskiga kryp ni pratar om? Har aldrig någonsin sett sådana. Tack och lov. ;) Kanske inte finns in Stockholmsområdet?
 
Vad är det för läskiga kryp ni pratar om? Har aldrig någonsin sett sådana. Tack och lov. ;) Kanske inte finns in Stockholmsområdet?
Dessa äckliga kryp:

img82370-previewImage.jpg


%C3%A4lgfluga.jpg
 
Täcke hjälper inte alls här. Men så är det hysteriskt många också...
Däremot har jag provat att linda svansen och det har hjälpt en aning. Men ofta kryper de in under lindan ändå..
 
Jag tycker dom är så vidriga. Har aldrig märkt att dom sätter sig på hästen i den skog vi rider i, men däremot har jag fått på mig en och annan när jag plockat svamp. Jättesvåra att få bort ut håret.
 
Hej igår red jag med mitt flugtäcke . En nöjd häst och matte. Inte en enda att plocka bort då de satt på flugtäcken. Flugtäcke köps på hööks ta en storlek större , klipp ur för sadeln , bara soppas att du får ut stigbyglarna . . De är bra dessa räcken då det är magkatarr och dem är långa bak ! Bästa hittills !!! ❤️
 
Är så otroligt många i år, jag har fått massor på mig vilket jag aldrig fått innan, dom har alltid bara gått på hästen. Häromdagen så kröp det ner en i pannan på mig på kvällen trots att jag duschat och tvättat håret.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: Narcissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 393
Senast: TBT
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 195
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp