Älgflugor i svansroten..

Var ute i veckan, man är ju van nu för tiden men såhär många har det aldrig varit nånsin tidigare år. Hästarna får iår enstaka i hagen tom..
Efter en halvtimmes ritt i skogen fick jag ägna minst en halvtimme till att plocka ur hästens svans. De sätter sej ingenannanstans än i svansen åtminstone. Slutade räkna vid 60..

Blä! :wtf:
 
Vi var ute i skogen i veckan och jag har aldrig träffat på såna mängder, vi red genom aningen blöt mark och jag överdriver inte om jag säger att jag hade mellan 50-60 på varje arm (red i linne 20 grader ute) Hästens hals var täckt jag använde spöt för att borsta bort dom, sjukt äckligt.Kunde själv inte slå bort dom på mina armar då hade det blivit sken genom skogen. Som tur är så sätter dom sig inte så gärna på människor, provsmakar bara lite;) Spola hästen och mig själv på stallplanen och blev av med dom flesta, men trots riktig dusch hittade jag en som hade tänkt övernatta i sängen:eek: Blä!!
 
Vi var ute i skogen i veckan och jag har aldrig träffat på såna mängder, vi red genom aningen blöt mark och jag överdriver inte om jag säger att jag hade mellan 50-60 på varje arm (red i linne 20 grader ute) Hästens hals var täckt jag använde spöt för att borsta bort dom, sjukt äckligt.Kunde själv inte slå bort dom på mina armar då hade det blivit sken genom skogen. Som tur är så sätter dom sig inte så gärna på människor, provsmakar bara lite;) Spola hästen och mig själv på stallplanen och blev av med dom flesta, men trots riktig dusch hittade jag en som hade tänkt övernatta i sängen:eek: Blä!!

Jag var och plockade svamp förra helgen och jag fick panik till slut! Dom var överallt på mig :wtf:

Jag duschade när jag kom hem och efter några timmar kände jag något som kröp på ryggen och jodå. En jäkel fanns minsann kvar :rage:
 
Jag hade en liknande session igår kväll. Det verkade lugnt men de jävlarna låg i bakhåll. Hade marinerat hela hästen i Ultrashield vilket de struntade blankt i. En bekant tipsade om medlet Försvinn, någon som testat det?
 
Alltså, jag har aldrig sett någon älgfluga i hela mitt liv?! Ridit i skogen flera gånger/veckan i 15 år. Ingen annan i vårt stall heller, finns de inte i Stockholmstrakten?
 
Alltså, jag har aldrig sett någon älgfluga i hela mitt liv?! Ridit i skogen flera gånger/veckan i 15 år. Ingen annan i vårt stall heller, finns de inte i Stockholmstrakten?
Beror kanske på vad det är för skog, där det finns älgar och andra värddjur så finns dom. Sen kanske du har tur och har en häst som inte bryr sig det minsta och då är det inte säkert dom märks av alls.
 
Beror kanske på vad det är för skog, där det finns älgar och andra värddjur så finns dom. Sen kanske du har tur och har en häst som inte bryr sig det minsta och då är det inte säkert dom märks av alls.
Det finns både älg och rådjur här. Jobbar på ridskola så vi rider ut med 30 olika hästar plus de privata hästarna och ingen märker nåt! :D
 
Det är så tråkigt med alla dessa älgflugor nu på hösten när det är så fint i skogen :arghh:

Min häst är otroligt känslig mot flugor och sånt så han blir riktigt förbannad av alla älgflugor som kryper in under pälsen....:cool:
 
Jag hade en liknande session igår kväll. Det verkade lugnt men de jävlarna låg i bakhåll. Hade marinerat hela hästen i Ultrashield vilket de struntade blankt i. En bekant tipsade om medlet Försvinn, någon som testat det?

Har testat Försvinn, helt klart mindre än utan, men ändå en hel del älgflugor :/ Har skimmel och tydligen dras dom extra till ljusa färger, skrev dom på skogsapoteket iaf, så får väl spraya på lite extra nästa gång!
 
Tur att vi inte har några älgar här i Danmark ;):D Men vi har ju massor av rådjur, men här finns inga älgflugor än så länge. Låter inte kul, så de får ni gärna behålla på eran sida av sundet :nailbiting:
 
Usch hittade en älgloppa på tanten idag, trots att vi inte varit ute i skogen och hagen de går i är inte i närheten av skogen, blääää.
 
Vart går gränsen för södra Sverige? För i Värmland finns dem i alla fall och norr om Göteborg.
Jag är osäker, det stod i artikeln att dom inte synts till över Dalälven vart den nu går, känns som att den går hyfsat högt upp. Samtidigt så har jag vänner i skåneland som inte sett skymten av en älgfluga, vilket kan bero på bristen på skog visserligen.
 
Jag är osäker, det stod i artikeln att dom inte synts till över Dalälven vart den nu går, känns som att den går hyfsat högt upp. Samtidigt så har jag vänner i skåneland som inte sett skymten av en älgfluga, vilket kan bero på bristen på skog visserligen.
Jag bor i södra Dalarna och Dalälven rinner runt här. Vi har älgflugor men inga mängder just där vi bor, men jag vet att jägarna har problem men tror inte det är extremt.

Förra ridturen fick hästen runt 4 st på sig, kompisens också. Det är som det brukar vara och ingen katastrof. Beror lite på vart vi rider också.

För några år sedan hade jag aldrig hört talas om älgflugor så de kommer nog mer o mer.
 
När jag bodde i Södermanland/Stockholm visste jag inte vad älgflugor var för något. Sen flyttade jag till Småland och här får man veta att man lever.
I år är det mycket värre än det varit tidigare år. Drar mig för att rida i skogen utan håller mig på vägar/ängar så mycket det går.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: Narcissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 393
Senast: TBT
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 195
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp