Älgflugor i svansroten..

Bor i Trollhättan och här är det hysteriskt mycke :yuck::nailbiting:
Min häst (svarrbrun) bryr sig som tur inte värst mycket om dom, men jag får panik! Kände en krypa upp under hjälmen mitt i full galopp för nån vecka sen. Nitade och slet av mig hjälmen och plockade 5 stycken ur håret.
Tillbaka i stallet plockade jag några till, hem och direkt i duschen och skrubbade som f*n! Plockade 2 till ur håret efteråt som fortfarande levde och frodades i mitt visserligen korta men tjocka hår :yuck:
 
Alla andra i stallet klagar över stora mängder älgflugor sedan veckor tillbaka. Jag har inte sett till en enda under denna tid. Idag efter nästan en timma på ridslingan i skogen så samlade ponnyn på sig sammanlagt 5-6 stycken. Hälften av de halkade av innan jag ens hann börja peta bort de med spöt.

Ingen aning om ponnyn bara är allmänt frånstötande/har tur eller om naturligt len/glansig päls med pälsglans och/eller min insektspray hjälper. Men nöjd är jag. För jag är livrädd för de äckliga älgflugorna :eek:
 
Skakar liv i en gammal tråd

Snällaste hästen fick fullständigt fnatt när hovslagaren var här i måndags den 26 juni. Och idag fångade jag nog orsaken, en älgfluga, men redan O_o Ska jag behöva dras med dessa till frosten kommer nu :arghh:
Jag har f-nskapet i en burk och jag är 99% säker på att det är en älgfluga :rage:
 
Skakar liv i en gammal tråd

Snällaste hästen fick fullständigt fnatt när hovslagaren var här i måndags den 26 juni. Och idag fångade jag nog orsaken, en älgfluga, men redan O_o Ska jag behöva dras med dessa till frosten kommer nu :arghh:
Jag har f-nskapet i en burk och jag är 99% säker på att det är en älgfluga :rage:
Vart i landet finns du?
Känns väldigt tidigt, men jag är inte förvånad när vintrarna inte är riktigt kalla så länge längre.
Skulle gissa att de inte är jättemånga såhär tidigt på säsongen iaf.
 
Ledsen, men det finns fler!! Bor också i Småland, och vi har plockat flera stycken små otäckingar på varje ridtur.... :wtf::wtf::wtf:
 
Men nä, skojar ni?! Redan?? :eek: Det finns verkligen INGA kryp som är värre än dessa! Under flera långa månader förstör de ens uteritter :(
 
Jag har (bor i Stockholm) bara sett en enda under alla år. Men de finns uppenbarligen.. Mitt sto hade något som kliade på baken och irriterade henne under täcket, när jag tog av det och drog med hård borste ramlade ett sånt äckligt kryp ner på golvet. Hittade inga fler som tur var.
 
Jag bor i Skåne och har haft lusflugor sedan maj. Det är faktiskt så att dom börjar avta lite nu.
 
Petar lite på den här gamla tråden.
Vi har inte störts så mycket av älgflugorna här i Roslagen tidigare. Eller i alla fall har hästarna fått vara ifred i hagarna. Men i år har de hittat dit också och min stackars häst får ju tokryck!
Jag letade som en tok i svansen idag men kunde inte hitta någon. Hon hinner ju hoppa iväg innan jag hittar odjuren. Då dränkte jag den med flugspray i hopp om att göra svansen lite mer ogästvänlig.
Hur länge hänger de kvar på en häst egentligen?
Och suger de över hela kroppen om de får chans? Jag hittade nämligen flertalet svullnader på kroppen under täcket också.
Är det någon som kommit på något sätt att slippa dem?
 
@Corax jag har aldrig varit med om att lusflugorna biter/suger blod på hästarna. Det är krypandet i pälsen som gör hästarna tokiga.

På hjortdjuren dvs lusflugans riktiga värddjur, går de hårt åt och kan infestera ett djur ngt oerhört med att bita sig fast.... de brukar på dem sitta mycket i armbågsregionen frambenen, mellan bakbenen osv...

Vidriga skapelser är de verkligen . Även här har de varit oerhört tidiga detta år, dök upp redan i juli !
 
Petar lite på den här gamla tråden.
Vi har inte störts så mycket av älgflugorna här i Roslagen tidigare. Eller i alla fall har hästarna fått vara ifred i hagarna. Men i år har de hittat dit också och min stackars häst får ju tokryck!
Jag letade som en tok i svansen idag men kunde inte hitta någon. Hon hinner ju hoppa iväg innan jag hittar odjuren. Då dränkte jag den med flugspray i hopp om att göra svansen lite mer ogästvänlig.
Hur länge hänger de kvar på en häst egentligen?
Och suger de över hela kroppen om de får chans? Jag hittade nämligen flertalet svullnader på kroppen under täcket också.
Är det någon som kommit på något sätt att slippa dem?
Min har dom bitit, har sett ett litet stick med lite blod i (min har rosa svansrot så det är lätt att se) när jag plockat bort dom.
Tror dom kan sitta ett tag, och jag har hittat på hela kroppen, men allra mest i svansen

Inget spray eller medel som jag testat har fungerat för min häst, så jag har ridinsektstäcke när jag ska ut i skogen såhär års, någon enstaka kan slinka in ändå, men inte på långa vägar som när jag rider utan täcket.
Men innan hade jag något medel mot kliande i man och svans, som var väldigt oljigt, det brukade jag hälla på svansroten efter ridturer och sen borsta in ordentligt, då dog älgflugorna och var lätta att få ur svansen :)

Kanske redan skrivit detta i tråden, ber om isåfall ursäkt om jag upprepar mig!
 
Petar lite på den här gamla tråden.
Vi har inte störts så mycket av älgflugorna här i Roslagen tidigare. Eller i alla fall har hästarna fått vara ifred i hagarna. Men i år har de hittat dit också och min stackars häst får ju tokryck!
Jag letade som en tok i svansen idag men kunde inte hitta någon. Hon hinner ju hoppa iväg innan jag hittar odjuren. Då dränkte jag den med flugspray i hopp om att göra svansen lite mer ogästvänlig.
Hur länge hänger de kvar på en häst egentligen?
Och suger de över hela kroppen om de får chans? Jag hittade nämligen flertalet svullnader på kroppen under täcket också.
Är det någon som kommit på något sätt att slippa dem?
Jag har plockat en som suttit fast i svansroten.
För att slippa dem vid ridning har jag ridflugtäcke samt att vi lärt oss på vilka platser de är. Där jag bor är dom inte överallt i skogen utan vi kan undvika att rida där dom finns.
Får man dom i hagen har man det nog svårare. Tänker att de kryper snabbt till någon kant på ev täcke och kommer ner på hästen ändå.
Jag har inte hittat nått medel som funkar.
 
Mig veterligen finns inget medel uppfunnet som hjälper mot lusflugorna . Tyvärr. Jägarna som ligger ute på pass har sedan länge uttryckt extremt behov av ett sådant medel då läget blir outhärdligt på pass i områden med mycket lusflugor...

Jag gör som många rapporterar - använder ridtäcke under lössens säsong... hjälper en hel del, även att hålla sig på öppna ytor som fält och öppna landskap snarare än skog.

Lusflugan flyger mycket dåligt och håller sig därför väldigt lokal , dvs främst samma skogsdungar/områden där värddjuren dvs hjortdjur håller till /passerar mycket osv...
 
Jag upplever det som att det är mycket mer älgflugor i år. Var i skogen igår och det bara rasslade på kläderna, höll till och med på att få en otäcking i ögat. Lillpojken vill inte ens följa med ut i skogen pga alla dessa kryp.

De kan bita människor och det gör riktigt ont, hade en som bet mig i nacken för flera år sedan men tror inte det hör till vanligheten.

Det ska finnas ett medel, "Totalstop" som sägs ska avskräcka älgflugor. Vet att jag ska ha en sådan flaska hemma men har inte provat den då jag ogillar att ha stinkande medel på mig, jag går igenom kropp och hår när jag kommit hem istället.
 
Mig veterligen finns inget medel uppfunnet som hjälper mot lusflugorna . Tyvärr. Jägarna som ligger ute på pass har sedan länge uttryckt extremt behov av ett sådant medel då läget blir outhärdligt på pass i områden med mycket lusflugor...

Jag gör som många rapporterar - använder ridtäcke under lössens säsong... hjälper en hel del, även att hålla sig på öppna ytor som fält och öppna landskap snarare än skog.

Lusflugan flyger mycket dåligt och håller sig därför väldigt lokal , dvs främst samma skogsdungar/områden där värddjuren dvs hjortdjur håller till /passerar mycket osv...
Man tycker ju att det borde vara en tidsfråga innan det kommer ut ngt på marknaden.

Mitt problem är ju inte när vi rider ut utan när hästen är i hagen. O_o
Igår var första gången någonsin som hon gick/sprang ut ur stallet (lös på gången)utan tillåtelse och då ska det till nått riktigt obehagligt.

Ska ta med barnets luskam till stallet för framtida 'lusflugs-attacker'...
 
Jag upplever det som att det är mycket mer älgflugor i år. Var i skogen igår och det bara rasslade på kläderna, höll till och med på att få en otäcking i ögat. Lillpojken vill inte ens följa med ut i skogen pga alla dessa kryp.

De kan bita människor och det gör riktigt ont, hade en som bet mig i nacken för flera år sedan men tror inte det hör till vanligheten.

Det ska finnas ett medel, "Totalstop" som sägs ska avskräcka älgflugor. Vet att jag ska ha en sådan flaska hemma men har inte provat den då jag ogillar att ha stinkande medel på mig, jag går igenom kropp och hår när jag kommit hem istället.
Vart hittar man det medlet?
Är ju värt att prova...
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: Narcissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 393
Senast: TBT
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 195
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp