Ändtarmsframfall i samband med fölning

Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Vad tråkigt att det inte gick vägen med stoet, men vad roligt att fölis mår bra, vilken söt liten kille! Skickar tröst- och styrkekramar, pussa lillis från mig!

/Ellen (som sitter och gråter, råkade ha på Björn Afzelius "Tusen bitar" på medans jag läste tråden, ingen bra idé..)
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Vad fint att amman tog emot honom!

Han är helt underbar, Grattis!!:love:
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Wow ! Vilka repor han drar ! Pigg krabat det där ! Jättesöt !
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Åh.. Här sitter man och bölar! :cry:
Tänker på er!!

Vilken underbar liten Sollan gav er. Hoppas han får ett lååångt och bra liv :)
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Huvva en sån hemsk historia! Jag beklagar sorgen, det är verkligen inte kul att förlora en häst. :cry:

Men han var riktigt söt den lilla krutdurken och det var ordentligt med räser i honom! :D
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Tack alla!
Den lille krutdurken är en liten slyngel (fast väldigt söt...). Vi var tvugna att försöka börja leda honom i grimma idag eftersom han skiter i om (m)amman går iväg (ibland följer han, men inte om det finns något roligare, eller om man har väldigt mycket spring i benen...). Risken är för stor att han skuttar ut på vägen. Han lade sig ner fyra gånger på vägen och konstrade som sjutton - så nu har vi att göra;)
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Det är bra att ni har att göra.:)
Kanske dämpar det sogen och smärtan lite grann.

Hälsa husse, han gjorde ett starkt intryck på mig när han skrev om eran förtvivlan och kamp med Sollan.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Väldigt tråkigt att det gick som det gjorde med stoet, hoppades in i det sista.
Det låter väldigt positivt med hennes son, att han har accepterat sin extra mamma och hon honom. Får hoppas att allt går bra för honom nu i fortsättningen!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Vårt sto fölade inatt (äntligen) och det blev en lite Fux hingst men i samband med detta så åkte stoets tarm ut ca 40cm. Vi kallade på distriktaren samtidigt som vi ringde till Skara för att rådgöra. Enligt distriktaren så är det "kört" och hennes liv går antagligen inte att rädda men han gick med på att stoppa in allt igen så att vi får se.



Nu kommer jag få alla mot mig, men jag sällar mig inte till hyllningskören.

Hur länge gick stoet med tarmen utanför innan ni märkte det? Och när kom distriktaren ut?

När du skriver "distriktaren gick med på att stoppa in allt", så låter det som denne ville avliva men ni övertalade samme att stoppa tillbaka tarmen.:confused:

Jag har inte hört annat än att det är MYCKET plågsamt när tarmen åker ut, det är ju inte bara skador på den delen som är utanför, utan även innuti stoet.
Jag har inte hört någon veterinär som ens tror att det ska gå?:confused:, men jag har långt ifrån pratat med alla, men på vilket sätt skulle någon veterinär teoretiskt förklara hur en sådan häst kan överleva?
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Stoet klarade sej ganska så bra inatt men imorse så hade hon fått lite högre temp men var ändå vid ganska så gott mod. Det försämrades något efter att solen kom fram (över 30 i skuggan här) så då började vi bearbeta telefonerna igen.



Att ha en häst med svåra smärtor, dessutom febersjuk, utomhus i denna olidliga värme är för mig inget annat än djurplågeri.
Är det bara jag som reagerar på det?
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Du har inte läst hela tråden va?
De har jagat veterinärer.....
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Läs gärna hela tråden innan du uttalar dig du okänsliga människa!!!:devil: :mad: :cry:
Nej distriktaren behövde inte övertalas, men han sa att det var en mycket dålig prognos. Han sa direkt på telefon att det var lika bra att avliva, men sedan gjorde han ett försök när han väl kom på plats. Han tyckte då att det dick ganska lätt att reponera och att hon såg förvånansvärt opåverkad ut. Vi fick vänta och se hur det utvecklade sig. Vet i H-borg och Strömsholm (och även Skara då vi väl kom in) ansåg att det var värt att försöka rädda henne.
Ja det är djurplågeri att vara ute i den värmen sjuk och eländig - det var just det vi tyckte - men vad fan gör man när inte djursjukhuset ids ta in hästen på jourtid? (och hon blev väldigt orolig inomhus, lugn ute). Feber hade hon bara de sista timmarna innan vi kom in till Skara - då gav febern med sig (febertopp i samband med kolik?).
Även om vi visste att prognosen var mycket dålig ville vi göra vårt bästa för att rädda henne just för att hon hade ett nyfött föl vid sidan - det fick ju bättre chanser då.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Läs gärna hela tråden innan du uttalar dig du okänsliga människa!!!:devil: :mad: :cry:


Javisst, okänslig mot er förlust kan det verka, men inte alls mot hästens och dens svåra smärta.

Hur länge gick hon med tarmen utanför?

Var det inte så att de veterinärer ni pratade med rekommenderade omedelbar avlivning, för stoets skull?
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Jag vet inte hur länge hon gick med tarmen utanför, hon hade nyss fölat när jag kom ut i hagen. Fölisen var jätteblöt, hon låg fortfarande ner. Vet kom efter ca 20 min. från mitt tel.samtal.

Nej - det gjorde de inte (distr.vet gjorde det innan han sett henne, inte de andra vet). Enl. veterinärerna var prognosen mycket dålig, få hästar överlever, men det var värt att försöka med det de kunde. Jag övertalade dem inte om det är det du inbillar dig och när vet på sjukhuset sa att det inte gick längre så fick hon somna in (utan protester från min sida).
Under hela tiden fick hon dessutom smärtlindring.

Nu svarar jag inte på fler frågor/kommenterar inte fler inlägg från dig. Jag är fortfarande i djup sorg efter min häst och anser att jag gjort allt för att dels rädda henne (och fölungen) och dels för att hon inte skulle ha ont/lida. Enligt vet var det värt ett försök och det litar jag på.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Det är klart att man alltid undrar vidare, men vad är nyttan när det finns veterinärer och proffsigt folk runt omkring?

Ex i tråden om hingsten Advokat, som fick benet avsparkat under en betäckning, där spekulerades det direkt.

I chock är det svårt att ta beslut, och då överlåter man det ofta till behandlande veterinär att avgöra.

Nu känner jag inte hejzan, men om hon och hennes sambo är som jag uppfattar dem i tråden, så skulle det FÖRVÅNA mig mycket om de inte varje sekund slitits i förtvivland över om de gjorde rätt, eller inte rätt.

Varför så här i efterhand slå på den som redan ligger?
Det ger inte hästen tillbaka.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Javisst, okänslig mot er förlust kan det verka, men inte alls mot hästens och dens svåra smärta.

Hur länge gick hon med tarmen utanför?

Var det inte så att de veterinärer ni pratade med rekommenderade omedelbar avlivning, för stoets skull?

Fast här var det ett föl med i spelet det får man aldrig glömma.

Man försöker ju faktiskt rädda alla hästar och speciellt ston som har nyfött föl vid sidan om.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Nu kommer jag få alla mot mig, men jag sällar mig inte till hyllningskören.

Hur länge gick stoet med tarmen utanför innan ni märkte det? Och när kom distriktaren ut?

När du skriver "distriktaren gick med på att stoppa in allt", så låter det som denne ville avliva men ni övertalade samme att stoppa tillbaka tarmen.:confused:

Jag har inte hört annat än att det är MYCKET plågsamt när tarmen åker ut, det är ju inte bara skador på den delen som är utanför, utan även innuti stoet.
Jag har inte hört någon veterinär som ens tror att det ska gå?:confused:, men jag har långt ifrån pratat med alla, men på vilket sätt skulle någon veterinär teoretiskt förklara hur en sådan häst kan överleva?


Jag vet hästar som sprättat upp sig där tarmarna hängt utanför som klarat sig.

Om det finns en chans att klara hästen så skall man väl försöka..
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Nu svarar jag inte på fler frågor/kommenterar inte fler inlägg från dig. Jag är fortfarande i djup sorg efter min häst och anser att jag gjort allt för att dels rädda henne (och fölungen) och dels för att hon inte skulle ha ont/lida. Enligt vet var det värt ett försök och det litar jag på.

Ta inte åt dig. Du och din sambo vet vad ni gjort och ni har inte kunnat göra mer.
Det finns vissa (läs många) på buke som bara ska hacka och klaga och säger man missköter sina hästar.
Krama din lilla guldgosse och glädjs åt det du har kvar.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Har läst hela tråden men inte skrivit änn, synd på ert sto :( :cry: men ni gjorde ju allt som kunde göras.

Superfin liten pojke hon lämnade efter sig, supersöt på lilla filmsnutten där han ser ut att vara full av energi :D all lycka med den lille.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 319
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 967
Senast: SeagirlM
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 245
Senast: elfi
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 292
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Vi som pluggar del VII
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp