Ändtarmsframfall i samband med fölning

Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Hej igen (sambon här)
Efter en mycket lång natt så är vi nu hemma. Stoet klarade sej ganska så bra inatt men imorse så hade hon fått lite högre temp men var ändå vid ganska så gott mod. Det försämrades något efter att solen kom fram (över 30 i skuggan här) så då började vi bearbeta telefonerna igen. Själv fick jag lyckan att sitta i 45 min och lyssna på hissmusik när jag väntade på att få komma fram till Strömsholm men när de väl svarade så fick jag supermycket hjälp. De sa precis samma sak som Helsingborgs djursjukhus "kom in med henne, går det att göra något så gör vi det". Som tur var så hade den vackrare delen av familjen (Hejzan alltså :D) ringt till Skara för femtitolfte gången och nu var tonen där annorlunda (efter en stund) så vi fick komma in med sto + föl. Distriktaren kom ut och gav henne smärtstillande och sedan vips in transporten och skynda skynda skynda till Skara, vi stannade halvvägs för att kolla läget och mamma såg ganska kry ut men varm och fölis låg o sov i transporten. Väl framme i Skara fick vi en jättebra veterinär som undersökte stoet och kom fram till det som vi hade sagt till distriktaren hela tiden "hon är ganska så uttorkad" (no shit Sherlock!) och de flesta koliker beror på uttorkning enligt henne så snabbt satte de dropp och tog blodprov. Då kom nästa positiva överaskning det gick nämligen inte att se att blodet skulle vara förgiftat än (vilket det blir om tarmen brister/läcker) utan det såg helt normalt ut. Så Vet tror att anledningen till att gumman har ont/feber beror på kolik och inte på framfallet så hennes plan var glasklar, "vi vätskar upp henne och sedan när det börjar att bli normal vätskebalans så slangar vi med olja igen" dessutom så sätter de in antibiotika (vilket vi ville att distriktaren skulle göra i helgen men icke då). Så sammanfattningsvis så kan vi säga att läget fortfarande är mycket allvarligt men ändå lite ljusare än igår så alla era tummar,tassar,hovar har nog hjälpt oss, tack så hjärtligt :bow:
Skulle även vilja passa på att tacka Ammajouren för mycket hjälp och att det finns sådana människor som kan lägga ner hela sin själ utan någon som helst betalning. Även Djurambulansen i Falköping vill jag göra reklam för vi har inte behövt att anlita honom än men vilken service han har!! Bara en sådan sak som att vi funderade på att åka ner med sto+föl till Helsingborg igår (vi blev avrådda av Skara att frakta henne så det blev inte så) i samband med detta så ringde jag Djurambulansen och kollade lite priser och så men vi bestämde inget mer. Imorse ringde han upp mej och frågade hur det hade gått och tipsade även om att det är närmare till Strömsholm (efterssom vår försäkring inte täcker akuttransporter) och att han skulle åka upp med tom bil åt det hållet idag så då behövde vi bara betala för en enkel resa,Helt fantastiskt !
Vi vet att det fortfarande är ganska så osäkert hur det kommer att gå för stoet men så länge hon kämpar på och vill leva så ska vi göra allt vi kan för att hon ska klara detta.

Ha det gött

//Sambon

PS Hejzan pratar med vet just nu så det kommer nog en uppdatering senare Ds
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Gud vad skönt att det ser lite ljusare ut:laugh:

Jag kan hålla med dej om att djurambulansen i Fkp är helt suverän:bow:
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Som jag tänkt på er!!

Det är otroligt glädjande att läsa att hon fått komma in till sjukhus nu, det är ofta svårt i dessa lägen att bestämma sig för vem man ska lita på och hur man ska agera.
Dropp och antibiotika låter som en vettig behandling!!

Erat sto är en riktig kämpe som hållit sig "över ytan" så länge.
Underbart, hoppas att det går vägen nu!!!

:bump:
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Tänker på er och fölis+mamma i dag,hoppas att dom mår bra,och att mamma häst mår bättre när hon fått i sig vätska!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Jag har läst hela tråden och föjt med sen ni skrev i "Välkommen till världen" och jag håller också tummarna för er, stoet och fölet.
En bekant till mig råkade ut för just detta för några år sen. men då vi har långt till nåt djursjukhus så blev det aldrig nån transport av det stoet utan hon avlivades hemma på gården. Hon var så dålig så hon hade ng aldrig gått att få in en transport heller. Fölet fick en amma från grannbyn.:)
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

kl

Som jag har tänkt på er och er sto med föl!

Det var det sista jag tänkte på inatt innan jag somnade
(låg och plöjde igenom tråd efter tråd på buke när jag hade för mkt värk för att kunna sova).

Undrade direkt när jag vaknade hur det hade gått men då kom jag inte ut på nätet och kunde kolla.

Tack gode gud att det gått bra hittils,
hoppas fröken mår bättre efter uppvätskning och oljeslagning.

Här håller både jag, sambon, katterna och hästarna för att Hejzan med husse får behålla sitt älskade sto och hon får börja må bra igen!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Tänker på er! Så kul att höra om en positiv rapport även om det inte är över ännu. Nu har ju stoet all tänkbar hjälp på nära håll - skönt!

Tror att just ston med föl vid sidan är av "segare virke" än de flesta hästar - så sa de i alla fall om mitt sto, som fick avlivas 7 h efter förlossning (inre blödning) vettarna i hbg var överraskade över att hon klarat sig så länge!

Fortsätter hålla tummarna...
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Håller tummarna stenhårt för er! Hoppas verkligen det ordnar sig!

//L
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Oj, oj vad jobbigt! Man lider ju så med sin häst... Hoppas verkligen att det värsta är över nu och att det blir bara bättre! Håller alla tummar och tår!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Följer tråden och håller minna tummar för ert sto!
Nu får hon i alla fall dygnet runt bevaknng av kunnit folk på kliniken som kan ingripa och förhoppningsvis hjälpa henne.

Men som Krisse säger så har ston med föl vid sidan stor kämpar anda, lite mer än vad de normalt har.
Vårat stå åkte på sin andra tarmupphägning när hon hade en två veckors fölis vid sin sida. Det blev ännu en stor operation, men veterinärerna var hoppfulla då de sa just att ston med föl vid sidan kämpar lite extra för att överleva (vilket vårat sto gjorde).

Åter igen så håller jag mina tummar hårt att ni får behålla erat sto och att fölet får behålla sin mamma!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

*kl* Hur går det för er? Håller tummarna att stoet klarar sig, och skickar en kram till er!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Hej igen
Tack så jättemycket för alla positiva ord och tumhållning men tyvärr så gick det inte vägen :cry: Vet ringde vid strax efter 16 och då var läget kraftigt försämrat. De hade tagit vätskeprov från buken och det var massor av blod i det. Hon kämpade in i det sista för sitt föl, han fick dia även fast hon var nästan helt uttorkad men till slut klarade hon inte av det längre. Jag kan väl lugnt påstå att dessa dagarna har varit några av de värsta i mitt liv samtidigt som jag är glad över att vi har fått ett underbart föl.
Fölet är nu hos sin amma och det verkar som om det kan fungera och vi hämtar hem dem imorgon. Alla ni som har läst denna tråden sänd en extra tanke till Amma-jouren http://www.asvt.se/ om ni skulle hamna i den sitsen att kunna ställa upp med era ston.
Så fort Hejzan har hämtat sej så kommer hon säkert att skriva något i denna tråden men just nu så går det helt enkelt inte.

Tack så jättemycket för allt stöd & råd

// Förkrossad husse

Sollan springer nu på de evigt gröna ängarna med mogna hallonbuskar överallt och salta fiskar i träden. Jag älskar dej av hela mitt hjärta min underbara häst, vila i frid
Mvh Han med godisbyxorna
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Åh husse.:cry:

Vad fint du skriver om erat älskade sto, det gör mig ont att läsa att det blev så här, ni har mina varmaste sympatier och jag gråter med er i kväll.

Jag förstår att Hejzan inte kan skriva, men hon kanske kan läsa.

Så skönt att eran lille fått en ny mamma mitt i allt sorgliga.

Ta hand om er.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Så sorgligt !

Du skriver så fint om er älskade häst. Hoppas att lillen kan fylla en del av tomrummet. Ammajouren är fantastisk och inte minst de som ställer sina ston till förfogande.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

åh nej
sänder en tröstkram till er kärleksfulla människor o tackar de goda makterna att Sollan fick leva älskad, så som alla borde men inte all får.

sörj o sedan gläds med den lille hon finns innom honom
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 319
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 967
Senast: SeagirlM
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 245
Senast: elfi
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 292
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp