Ändtarmsframfall i samband med fölning

hejzan

Trådstartare
Hej
Jag får börja med att be om ursäkt ifall denna tråd har hamnat lite fel då jag inte är så van vi detta, det är alltså inte Hejzan som skriver utan hennes lätt förvirrade sambo.
Vårt sto fölade inatt (äntligen) och det blev en lite Fux hingst men i samband med detta så åkte stoets tarm ut ca 40cm. Vi kallade på distriktaren samtidigt som vi ringde till Skara för att rådgöra. Enligt distriktaren så är det "kört" och hennes liv går antagligen inte att rädda men han gick med på att stoppa in allt igen så att vi får se. På djursjukhuset så var det väl lite mer mer hoppfullt men han underströk att detta är mycket allvarligt och att det enda att göra är att vänta och se.
Stoet och fölet går ute nu och det ser ut som om hon mår jättebra (hon fölade inatt vid ett), hon äter o mumsar och junior får dia så mycket han vill. Det vi undrar nu är om någon har varit med om något liknande och hur det gick (om det gick dåligt så vore det bra att få reda på förloppet) ? Har någon tips om hur vi kan underlätta för henne (hon käkade en hel del halm,fräsch, i boxen och ganska så mycket uppblött Betfor) ? Vore även intressant att få reda på mer om denna åkomma då vi inte kan hitta något i vårt bibliotek samt att distriktaren bara hade varit med om detta 2ggr på 35år. Som vi har förstått det så dör helt enkelt tarmen pga att blodkärl brister + att slemhinnorna tar skada av att vara ute i luften ?
Snälla hjälp oss med en liten stråle hopp, hon är ju husses lilla älsklingshäst och inget får hända henne :cry:

Mvh Hejzan & Sambo

Ps Pengar spelar ingen roll, jag kan käka nudlar i 100år om det är så Ds
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Hoppas att det går bra för er, jag har ingen erfarenhet av det ni varit varit med om, förutom på gris.

Då fick vi ge penicillin att ge direkt för ev infektion.
Kolla med vet om man kanske inte ska ge det.

Spånar lite och håller tummarna.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Prognosen är väl inte lysande men inte urkass heller!

Om det blivit en så svår syrebrist att ett tarmsegment dör visar sig inom ngt dygn. Om ändtarmen blev återinförd snabbt är den risken mindre. Däremot kan det dels bli en kronisk förändring i ändtarmen och -värre- ändtarmsframfallet kan ha slitit sönder tarmens upphängningsanordning så att det uppstår hål som tunntarmen kan fara in i och tarmvred uppstå.
Det händer att man gör titthålskirurgi för att kolla detta.

Utan att ha några studier bakom skulle jag tycka det vore klokt att hästen åt fint betesgräs och betfor medan halm kan vara tufft för en ev ansträngd tarm. Inte heller skulle jag ge proteinkoncentrat i det akuta skedet då det kan få vissa bakterier som kan trivas i vävnad med syrebrist att växa till. Men detta senare är alltså mitt eget tyckande.

Jag har inte sett ngt fall men läste på i sbd med att jag kom i kontakt med ett ponnysto som hade haft livmoderframfall i ett dygn! Det gick bra men det blev inga fler föl. HH
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Tack ni underbara människor, vi vakar nere i hagen nu och det verkar som om hon har smärtor ibland men att de går i "skov" blev mycket bättre när de fick komma ut i hagen igen. Hon har fisit tre ggr och kissat en gång och efter dessa gånger så har det blivit bättre. Vi håller alla tummar vi har men för säkerhetsskull så har vi lyckats fixa fram en Amma via Amma-jouren (mer underbara människor)
Tack så länge

Sambon
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Vad bra att ni redan fixat en amma.:bow:

Men det vore fruktansvärt sorgligt ifall ni skulle behöva henne.

Jag har tänkt på er idag och håller tummarna för erat sto. Kommer ni åka in till skara ifall hon visar mera smärta?
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Hej igen
Nej det troliga är att vi tar ut vet igen samt nödslakt, verkar inte helt sjysst att transportera en häst som har så ont för att sedan ändå avlivas. Jag innbillar mej att det är bättre för henne att bli avlivad utan att veta om det hemma på den trygga gården (men betydligt värre för oss).
Jag vill inget hellre just nu än att våran lilla häst ska klara detta men samtidigt så ser jag hur mycket hon lider när hon har ett "skov". Är det någon som vet ifall dessa skov är något hon måste ta sej igenom för att bli bättre eller är det bara ett tecken på att hon borde tas bort ?
När jag åkte ifrån stallet nu så låg hon ner i hagen och hade ganska så ont (andas tungt, buken skakar lite, svettas) och det känns riktigt hemskt att låta henne lida men nästa stund så piggnar hon på sej och buffar lite på junior så det gör mej jäkligt osäker...........

Tack igen

// Förtvivlad sambo
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Låter som en klokt beslut.

Ni har det tungt nu och tyvärr ser det inte hoppfullt ut, jag lider med er och erat sto.:cry:

"hoppas på ett underverk"
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Lider verkligen med er och hoppas på det bästa .

Mvh Mia
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

här hållst tassar, tummar o allt vi har till hands.
blev så rörd av Husses fina inlägg!

sänder massa styrka till sto, junior och er..
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Håller tummarna för erat sto!!.

//tya//
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Tack för alla tummar!

Nu har vi samrådit med vet i både Skara och i Helsingborg - och då kallat ut distriktsvet som fick slanga henne med paraffin och vatten + ge henne smärtlindrande igen. Direkt efter vattnet så såg man att glimten i ögonen kom tillbaks - hon var förmodligen ganska uttorkad efter 30-gradig värme, knappt druckit + föl som snuttat nästan konstant på henne.
Nu är vi äntligen hemma en sväng och duschar och äter - men det blir vak i natt också. Blir hon markant sämre i morgon måste hon avlivas enl. distriktsvet.:cry: Tydligen klarar inte tarmen av att vara utanför kroppen så länge - den måste in så fort det går och man riskerar ändå att slemhinnan dör.
Helsingborg ville att jag skulle köra dit, men det är en transport som tar 5 timmar - jag tvivlar på att hon fixar det med föl också. Skara tyckte att de skulle inte göra något annat än det distriktsvet nu fick göra - så dit var det inte någon vits att åka.
Håll alla tummar ni bara kan!!! :(
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Jag håller alla tummarna jag kan.
Hoppas det löser sig.

/B
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Håller också alla tummar jag kan för erat sto, fy vilken jobbig sits ni har hamnat i:(
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Jag har tänkt på er hela dagen och önskar av hela mitt hjärta att det går bra!

Det känns hoppfullt att läsa att vätska gjorde henne bättre och håller tummarna att det fortfarande finns chans för erat sto!!

Ta hand om er i kväll och berätta för henne hur duktig hon är och att vi är många som önskar er lyckat till!!
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Usch, vilken mardröms sits ni sitter i. Jag håller alla tummarna + några till att ni har turen på er sida.
 
Sv: Ändtarmsframfall i samband med fölning

Men usch, vad tråkigt! Men jag håller tummarna stenhårt för er och hoppas det blir bra. Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 298
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 963
Senast: SeagirlM
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: elfi
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 286
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp