Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Alexandra_W

Trådstartare
OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är medveten att det är en chanstagning eftersom hon har en POF i en bakkota och lite, lite, lite HBF båda fram. Inget som besvärat henne, men så är hon ung och otestad med. Men jag är fullt medveten om alla aspekter både för och emot att ta föl på henne så jag behöver inte upplysas om dem, och ifrågasättanden behövs inte heller.

Jag har allvarliga funderingar på att betäcka Kele.
Som lite extrahjälp ang hingstval så drömmålet är en avkomma med bra psyke, korrekt, nätt/lätt, inte så stor (ca 160, men säg 155 - 165), bättre trav än mor sin, hög ridbarhet och eftersom vi drömmer så gärna fux ;) Men det viktigaste är att den inte blir för stor, och att det är en nätt/lätt högställd modell som är korrekt. Resten är bonus.

Jag har allmän ambivalens vad gäller gångartshingst resp hopphingst. Jag är gammal hoppidiot i botten men blev dressyrbiten för X år sen och har sen nästan bara dressyrat. Tog dock upp hoppningen igen i somras och tja, hoppidioten finns kvar än.
Ska man försöka se realistiskt på det så, jag har tävlat LA/LA (1.20) (på ponny, varit ont om tävlingsbara hästar vad gäller storhäst), men är det något jag förr eller senare ev kommer tävla högre i så är det troligen hoppning.

Stoet är arab, 3 år, färskaste bilderna som finns är i länken nederst, försök tänka bort att hon står i framvikt, hon har ställt sig själv lös i ridhuset och jag passade på att fota.
Dock så ser hon fasligt mycket mer överbyggd ut när hon 'står rakt upp och ner' än måttstocken säger. I rörelse syns överbyggdheten knappt. (Se skrittbilden, där syns halsen bäst). Hon är ca 150 i dag, blir nog mellan 150 - 155 som färdig.
Vackert huvud, lång vacker hals, korrekt exteriört & korrekta ben, men något veka/långa kotor, född med en utåtvriden kota/hov VB (men korrigerad som föl).
Trevlig skritt & galopp, helt okej trav. Dock inte så mycket gest och luft än iaf.
Orädd, tuff och framåt. Väldigt trevligt psyke.

Eftersom jag blev deprimerad in absurdum av att försöka hitta en arabhingst (vad fan sysslar de med när de godkänner hingstar med 23 poäng?? Okej att det är med klass III, men varf godkänna övht??) så vill jag ha en hingst godkänd för halvblodsaveln.

Jag har en del förslag & en favorit själv, men vi sparar det.

Krav på hingsten:

Ska vara liten eller dokumenterat ge smått.

BRA temperament. Stoet är otroligt trevligt i psyket men har horn och rejält humör under ytan och vill inte spä på det.

Den får INTE vara skimmel (jag skiter i att bra häst inte har någon färg, jag vill inte medvetet öka chanserna att få ännu en skimmeljäkel i stallet). Fux ger pluspoäng, men som sagt, bara det är 'färg' så är det okej.

Och så kommer det som fäller en hel del hingstar - det ska vara levande föl-avgift och inte 90-dygns.

Färsk transportsperma (inte fryst) eller naturlig betäckning i Stockholmsområdet, Uppland eller Gästrikland typ.

Och helst inte en ngodkänd, utan hellre någon som bevisat både hållbarhet och nedärvning.


http://hem.passagen.se/xyplex/keleridhus.htm
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag kan nog komma på en del förslag, men kika på Artist.
Dessvärre så kan han ge en del avkommor med humör.
De flesta säger tvärt om, men det ställer honom i än bättre dager hos dig och Kele.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

hon var väldigt tjusig.. fattade dock inte dina förkortningar.. kan ej hjälpa dig med hingst..
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Denne hittade jag på Flyingesidan..

Rekommenderas till lätta och ädla ston för hoppning...
Robin Z

En ELIT-hingst som definitivt bevisat att han duger!

Fast jag vet inte riktigt hur dom är temperamentsmässigt.
Det är en Robin Z märr på ingång hos oss och hon ska i alla fall vara vettig.

Dom allra flesta som kanske hade passat din märr har ju 90 dygns avgift så på det sättet sorteras ju stor del av hingstmaterialet bort.

AM
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Svarar båda:

Mimus: Verkar Artist fortfarande i aveln? Var sjutton har de gömt honom isf?

333: Vilka förkortningar? POF och HBF? POF = en speciell typ av lös benbit, HBF = hovbroskförbening
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag säger också Artist. Utav de hingstar jag känner som ofta ger smått är han den ende som finns i Stockholmsområdet. Maraton och Magini ger inte heller så stort, oftast, men de står båda på naturlig betäckning för långt bort.

Artist har vad jag sett gett små, spänstiga, glada avkommor! När jag betäckte med honom för två år sen stod han en bit ifrån Enköping, minns inte vad stället heter. Dock har jag sett att hans betäckningsresultat från det året inte blivit rapporterat och inte heller hur många ston han betäckte förra året. Dessutom har jag inte sett honom bland årets faktablad, så jag vet inte ifall han är i avel längre.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Han är iaf med i årets hingstkatalog, så det finns nog goda chanser att han är tillgänglig för avel även i år. Han står på Frötuna Gård i Bro.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Han är med i hingstkatalogen men ägaren har inte lämnat några uppgifter. Nuvarande ägare ägde honom även när jag betäckte med honom men han stod på station på ett annat ställe.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

INTE Robin Z. No offence men det är en hingst jag verkligen inte gillar!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Fast varför hr han inget faktablad?

Vad ger han rent gångartsmässigt, Artist?

Han är faktiskt en av de jag funderat på, men jag trodde han var ur avel. Han är dock inte den som står högst på min lista (fast med hingsten som än så länge står högst på listan har jag tagit en liiten chansning vad gäller storlek).
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Varför inte Master? Han ger hyfsade gångarter o jag gillar hans avkommor. De jag har träffat har inte varit alltför stora runt 160 och skapliga gångarter och har löshoppat 1.40 utan problem och med stor vilja dock har de aldrig hoppats med ryttare för de är ju "dressyrhästar"....
Jag gillar honom men vet inte om han finns tillgänglig.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Tror Master står i Finland i år, eller har jag drömt det?? Han fanns också bland mina egna förslag, men inte lyckats lokalisera honom (har dock ingen hingstkatalog, den är väl på posten påväg hoppas jag)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Fast Master har ett hopp-BLUP baserat på kval.bed., och där ligger han illa till - 76 bara!!!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Minotauros.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Artist har f.n. ett BLUP-index som följer här: Ext. 105, Gång 105 ( 125/97/79), Hopp 137.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Han är i avel som jag uppfattar det.

Ägarna har honom inte hos sig, eller om de äger honom tillsammans.

Tyvärr måste jag säga att de är dåliga på att marknadsföra honom.

Ring Å L (ägaren) och fråga hur du ska gå till väga.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ursäkta! Gång: 95 ska det vara... Sorry!
Tel till ägarna Åsa & Olle Lundemo är 08-582 447 61
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag hittade inget faktablad för Artist förra året heller men vet att han var i avel:confused:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ang Minotaurus - Han är väl bara godkänd för ridponnyaveln?

Vad har Artist själv fått för bedömningssiffror på gång? Går fasiken inte hitta ett ljud om honom på nätet, dåligt..

Någon som vet om Szkopul ger stort/smått/normalt? Eller kanske inte går att säga iom att han inte gett så många ston. Där har vi i princip min favorit, men jag vill se hur han rör sig först, och så är han lite väl stor egentligen, men beror ju på vad han ger?

Kanske av vikt - det är väldigt knepigt att säga vad min dam ger i storlek. Mamma är D-ponnymått, pappa strax över 150. Men mamman har ALLTID gett stort.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Fast om inte faktabladet finns så har de ju inte 'papprena i ordning' om man ska tro det som står på ASVH:s sida. Fast de kanske bara inte skickat in info på Artist än?

Såg att han är en av de hingstar som det inte rapporterats in betäckningsresultat för 2005..

tycker det är lite konstigt att det är så 'dålig marknadsföring' på honom faktiskt.. ?? Jag får iaf lite kalla fötter när det är ett helt företag att få reda på ens grundläggande uppgifter?
 

Liknande trådar

Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 660
Senast: Maja_Kandi
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Masse
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp